Beste frequentie van bijkopen in een fonds?
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Beste frequentie van bijkopen in een fonds?
Hallo,
Ik beleg al heel wat jaren in fondsen (een 4-tal) bij Argenta. Ik probeer af en toe bij te kopen na een 'dip'. Vroeger was het minimum aankoopbedrag bij Argenta 2500 EUR. Ondertussen is dit gedaald naar 1000 EUR voor de meeste van hun fondsen en naar 25 (of 50?) EUR voor hun 4 (binnenkort 5) kernfondsen.
De kleinere minimumbedragen maken het mogelijk voor mij om meer gespreid in de tijd in te stappen. Zo is het nu mogelijk om bvb elke week met een bedrag van 100 EUR in te stappen, i.p.v. 2 keer per jaar met 2500 EUR (= zelfde bedrag op jaarbasis).
Ik vraag me al langer af of er een bepaald optimum is van bijkoopfrequentie. Is het bvb beter om elke maand bij aan te kopen i.p.v. 2 keer per jaar?
Intuïtief weet je dat veel afhangt van het toeval. Als je bij 1 van je 2-keer-per-jaar aankopen toevallig net aankoopt op een dip van je fonds, dan zal je daar op jaarbasis waarschijnlijk beter uitkomen, dan bij de hogere instapfrequentie.
Ik heb al zitten zoeken of hier studies naar gedaan zijn, maar ik vind voorlopig niets.
Ik had al zitten denken om zelf eens een theoretische simulatie te doen (met Monte-Carlo simulatie), maar als er al zoiets gedaan is, hoef ik het warm water niet opnieuw uit te vinden.
Hebben jullie enig idee?
Alvast bedankt voor jullie reaktie!
PS. Ik weet dat Argenta ondertussen een belegginsplan aanbiedt om gespreid in te stappen. Ik heb net zo eentje geopend voor mijn dochter. Maar voor mezelf wil ik het toch liever manueel blijven doen.
Ik beleg al heel wat jaren in fondsen (een 4-tal) bij Argenta. Ik probeer af en toe bij te kopen na een 'dip'. Vroeger was het minimum aankoopbedrag bij Argenta 2500 EUR. Ondertussen is dit gedaald naar 1000 EUR voor de meeste van hun fondsen en naar 25 (of 50?) EUR voor hun 4 (binnenkort 5) kernfondsen.
De kleinere minimumbedragen maken het mogelijk voor mij om meer gespreid in de tijd in te stappen. Zo is het nu mogelijk om bvb elke week met een bedrag van 100 EUR in te stappen, i.p.v. 2 keer per jaar met 2500 EUR (= zelfde bedrag op jaarbasis).
Ik vraag me al langer af of er een bepaald optimum is van bijkoopfrequentie. Is het bvb beter om elke maand bij aan te kopen i.p.v. 2 keer per jaar?
Intuïtief weet je dat veel afhangt van het toeval. Als je bij 1 van je 2-keer-per-jaar aankopen toevallig net aankoopt op een dip van je fonds, dan zal je daar op jaarbasis waarschijnlijk beter uitkomen, dan bij de hogere instapfrequentie.
Ik heb al zitten zoeken of hier studies naar gedaan zijn, maar ik vind voorlopig niets.
Ik had al zitten denken om zelf eens een theoretische simulatie te doen (met Monte-Carlo simulatie), maar als er al zoiets gedaan is, hoef ik het warm water niet opnieuw uit te vinden.
Hebben jullie enig idee?
Alvast bedankt voor jullie reaktie!
PS. Ik weet dat Argenta ondertussen een belegginsplan aanbiedt om gespreid in te stappen. Ik heb net zo eentje geopend voor mijn dochter. Maar voor mezelf wil ik het toch liever manueel blijven doen.
Re: Beste frequentie van bijkopen in een fonds?
Ik koop per maand voor een vast bedrag x aantal participaties van een fonds... Na een beursdip(je) gebeurt het al eens dat ik wat meer investeer, maar meestal hou ik het bij een vast bedrag. Het is moeilijk om de markt te timen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hier op het forum wel wat omstreden maar mijn inziens toch zeker een indicator.
Ga naar de website "mijnportefeuille.be" en bekijk daar eens de gogi-score. Een gratis belgische website voor fondsenbeleggers zoals u!
Waar je ook terecht kunt is op de website "de rustige belegger.be"
Veel leesplezier toegewenst!
Ga naar de website "mijnportefeuille.be" en bekijk daar eens de gogi-score. Een gratis belgische website voor fondsenbeleggers zoals u!
Het beste is natuurlijk je helemaal niets aan te trekken van economische omstandigheden, het al dan niet voordoen van "dipjes", technische analyse, gogi-gegoochel of whatever, en gewoon het geld te investeren van zodra het beschikbaar is.
Ik koop gewoon direct bij wanneer mijn loon gestort wordt. Dit is ook theoretisch het beste aangezien de beurs meestal stijgt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
theoretisch gezien beleg je het best zo snel mogelijk het geld dat je wilt investeren of het nu hoog of laag staat. Zelf beleg ik wanneer het beschikbaar is aka. als mijn loon is gestort.
Natuurlijk moet je de afweging maken als er een verschil is in kosten. Maar als die er niet is, direct beleggen (mijn tip).
Natuurlijk moet je de afweging maken als er een verschil is in kosten. Maar als die er niet is, direct beleggen (mijn tip).
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als het qua kosten geen verschil maakt => gewoon elke maand
Stijgingen gaan meestal gestaag, dalingen gaan meestal snel.
Daarom vind ik 6 maanden veel te lang, want dan is de kans groot dat je de dips mist. Of je moet "geluk" hebben.
Stijgingen gaan meestal gestaag, dalingen gaan meestal snel.
Daarom vind ik 6 maanden veel te lang, want dan is de kans groot dat je de dips mist. Of je moet "geluk" hebben.
En historisch is dit ook beter geweest.Henkie1984 schreef: ↑29 juli 2021, 10:40 theoretisch gezien beleg je het best zo snel mogelijk het geld dat je wilt investeren of het nu hoog of laag staat. Zelf beleg ik wanneer het beschikbaar is aka. als mijn loon is gestort.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Heb je dit al eens zelf nagerekend?Divi schreef: ↑29 juli 2021, 10:22 Hier op het forum wel wat omstreden maar mijn inziens toch zeker een indicator.
Dan zou je waarschijnlijk stoppen met dit te posten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Sinds begin dit jaar heb ik ook 1 van de kernfondsen van Argenta, en daar koop ik maandelijks van bij (staat automatisch ingesteld).
Daarnaast heb ik nog een Keyplan met 5 mixfondsen, en daar wordt ook maandelijks van gekocht (ook automatisch).
Mijn aandelenfondsen (Keyplan & losse fondsen bij MeDirect) koop ik alleen bij een dip. Hier volg ik GOGI (zie website MijnPortefeuille.be - inschrijven op nieuwsbrief om het paswoord voor de bestanden te krijgen !), alsook op basis van het 50- & 200-daags gemiddelde. Hier voel ik me goed bij, ook al zijn er soms maanden dat je niet koopt (mijn aandelen Keyplan is geleden van november 2020).
Daarnaast heb ik nog een Keyplan met 5 mixfondsen, en daar wordt ook maandelijks van gekocht (ook automatisch).
Mijn aandelenfondsen (Keyplan & losse fondsen bij MeDirect) koop ik alleen bij een dip. Hier volg ik GOGI (zie website MijnPortefeuille.be - inschrijven op nieuwsbrief om het paswoord voor de bestanden te krijgen !), alsook op basis van het 50- & 200-daags gemiddelde. Hier voel ik me goed bij, ook al zijn er soms maanden dat je niet koopt (mijn aandelen Keyplan is geleden van november 2020).
Ik koop bij als mijn nieuwe stortingen mijn assetallocatie te ver doen afwijken van mijn doelstelling.
Gezien mijn portefeuille (opstart december 2019) steeds groeit, moet ik meer bijstortingen doen om deze afwijking te bekomen, en verlaagt mijn koopfrequentie dus.
Ik kocht op volgende datums bij: (sommige duplicaten verwijderd)
12/12/2019
23/12/2019
31/12/2019
09/01/2020
20/02/2020
03/03/2020
10/03/2020
23/03/2020
05/05/2020
15/06/2020
02/09/2020
02/12/2020
15/12/2020
04/01/2021
03/03/2021
03/06/2021
Een aankoop kost me sowieso 7,5 euro transactiekosten bij Bolero.
In totaal betaalde ik zo al bijna 150 euro aan transactiekosten. Ten opzichte van mijn totale portefeuille en winst valt dit best wel mee.
Gezien mijn portefeuille (opstart december 2019) steeds groeit, moet ik meer bijstortingen doen om deze afwijking te bekomen, en verlaagt mijn koopfrequentie dus.
Ik kocht op volgende datums bij: (sommige duplicaten verwijderd)
12/12/2019
23/12/2019
31/12/2019
09/01/2020
20/02/2020
03/03/2020
10/03/2020
23/03/2020
05/05/2020
15/06/2020
02/09/2020
02/12/2020
15/12/2020
04/01/2021
03/03/2021
03/06/2021
Een aankoop kost me sowieso 7,5 euro transactiekosten bij Bolero.
In totaal betaalde ik zo al bijna 150 euro aan transactiekosten. Ten opzichte van mijn totale portefeuille en winst valt dit best wel mee.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Deze uitleg snap ik niet ...RGiskard schreef: ↑29 juli 2021, 11:55 Ik koop bij als mijn nieuwe stortingen mijn assetallocatie te ver doen afwijken van mijn doelstelling.
Fictief voorbeeld:EarthNvstr1 schreef: ↑29 juli 2021, 11:58Deze uitleg snap ik niet ...RGiskard schreef: ↑29 juli 2021, 11:55 Ik koop bij als mijn nieuwe stortingen mijn assetallocatie te ver doen afwijken van mijn doelstelling.
Gewenste allocatie 80% aandelen, 20% cash.
Maximale afwijking 5 procentpunt.
Startportefeuille in balans: 800 euro aandelen, 200 euro cash.
Maandelijkse storting van 100 euro.
Stort 100 euro cash bij. De portefeuille is nu 800 - 300 (72.7% - 27.3%).
De portefeuille is uit balans, koop bij om te herbalanceren tot 880 - 220.
Stort 100 euro cash bij. De portefeuille is nu 880 - 320 (73,3% - 26.7%).
De portefeuille is uit balans, maar niet zoveel als bij de eerste storting van 100 euro.
Dit omdat 100 euro bijstorten op een portefeuille van 1000 euro meer impact heeft dan op een portefeuille van 1100 euro.
Uiteindelijk zal 1 storting van 100 euro zelfs niet meer genoeg zijn om een afwijking van 5 procentpunt te bekomen, en moet je meerdere maanden wachten alvorens je aan 5 procentpunt zit.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Ik snap je uitleg, tot het laatste over die 5% afwijking. Waarom moet je daar op wachten ? Als je portefeuille 80/20 is, of 83/17 of 77/23, maakt toch niet uit. Of zie ik iets over het hoofd .
Stel er is een dipje in de markt, en hij zakt naar 65/35, ga je dan wachten of van die kans gebruik maken om goedkoper bij te kopen ?
Stel er is een dipje in de markt, en hij zakt naar 65/35, ga je dan wachten of van die kans gebruik maken om goedkoper bij te kopen ?
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Maar ik snap eigenlijk niet goed de bedoeling van die 20% cash.
Die 20% cash, is dat in principe al de cash die je in totaal in je bezit hebt (inclusief spaarrekeningen en zo..).
Of is dat een reserve in je beleggingsportfolio, bedoeld als 'aankooppotje' voor als er zich een koopgelegenheid voordoet in een fonds?
Want in dat laatste geval heb je daar in principe 'ten allen tijde' 20% cash zitten die niks opbrengt ... (tenzij je broker/bank je daar toch een interest op geeft).