Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
De laatste vier jaar jaarlijks tussen de 3.5% en 4.75% meerwaarde op belegd kapitaal.
Gerealiseerde meerwaarde sinds start beleggen heeft geen meerwaarde gezien over te lange periode en andere tijden.
En we hebben er niets aan Ludo op de kast te jagen.
Gerealiseerde meerwaarde sinds start beleggen heeft geen meerwaarde gezien over te lange periode en andere tijden.
En we hebben er niets aan Ludo op de kast te jagen.
alle winst is relatief natuurlijk, iemand met 10% winst op inleg 500000 tov van iemand met 50% winst op 10000, en dan laat ik de grotere inleg bedragen nog in het midden... Als je maar gelukkig bent! ![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het is duidelijk dat dit jaar iedereen – in het algemeen - een beetje, of veel winst heeft in vergelijking met vorig jaar. Vorig jaar hebben de aandelen in het tweede kwartaal een diepe duik gemaakt. En natuurlijk t.o.v van toen doen ze het geweldig momenteel!
Hoe dan ook vergelijken heeft geen enkele zin immers men weet niet wat het beginpunt van die andere belegger is. Daarbovenop weet men ook niet of die andere belegger rekening heeft gehouden met aan- en verkoopkosten, valutakoersen etc. Heel eenvoudig: dit jaar, of YTD of whatever kan men 15% winst hebben maar vorig jaar had men 30% verlies…Is nog altijd 15% verlies…t.o.v. wat?
Wellicht wanneer u in maart 2020 bent begonnen met beleggen, en voorzichtig heeft belegd zult u zeker winst hebben! Maar blijf voorzichtig morgen kunt u verlies hebben.
En ja, Pehuke winst is relatief zolang u maar gezond en gelukkig bent; immers dat kan geen enkel geldbedrag vervangen. En van de opscheppers online, leer ik hoe ik het niet moet doen! Maar gelukkig zijn er nog mensen op dit forum die wel oprecht zijn! Toch fijn om even te lezen hoe zij het doen...
Hoe dan ook vergelijken heeft geen enkele zin immers men weet niet wat het beginpunt van die andere belegger is. Daarbovenop weet men ook niet of die andere belegger rekening heeft gehouden met aan- en verkoopkosten, valutakoersen etc. Heel eenvoudig: dit jaar, of YTD of whatever kan men 15% winst hebben maar vorig jaar had men 30% verlies…Is nog altijd 15% verlies…t.o.v. wat?
Wellicht wanneer u in maart 2020 bent begonnen met beleggen, en voorzichtig heeft belegd zult u zeker winst hebben! Maar blijf voorzichtig morgen kunt u verlies hebben.
En ja, Pehuke winst is relatief zolang u maar gezond en gelukkig bent; immers dat kan geen enkel geldbedrag vervangen. En van de opscheppers online, leer ik hoe ik het niet moet doen! Maar gelukkig zijn er nog mensen op dit forum die wel oprecht zijn! Toch fijn om even te lezen hoe zij het doen...
100 - 30% = 70Jozefien1969 schreef: ↑6 augustus 2021, 22:53Heel eenvoudig: dit jaar, of YTD of whatever kan men 15% winst hebben maar vorig jaar had men 30% verlies…Is nog altijd 15% verlies…t.o.v. wat?
70 + 15% = 80,5
Dus omdat je niet weet of iemand eerlijk is op dit forum en je er defacto vanuit gaat dat iemand die goede resultaten haalt lucht verkoopt, wil dat eigenlijk zeggen dat die niet welkom zijn om ook hun verhaal te delen.Jozefien1969 schreef: ↑6 augustus 2021, 22:53 Het is duidelijk dat dit jaar iedereen – in het algemeen - een beetje, of veel winst heeft in vergelijking met vorig jaar. Vorig jaar hebben de aandelen in het tweede kwartaal een diepe duik gemaakt. En natuurlijk t.o.v van toen doen ze het geweldig momenteel!
Dus ik ben hier niet welkom.
Nu begrijp ik waarom er op een fora alleen nog klagers en zielige mensen zitten!
Typisch Belgisch, succes van de andere wordt nauwelijks tot niet geapprecieerd.
Ik kan u zeggen, elke letter en elk getal dat ik hier ooit hebt gepost, zijn echt!
Zowel mijn positieve als mijn negatieve!
Nog veel succes!
Hier is het vrij eenvoudig …. Winst 0 euro
Virtueel sta ik momenteel op +29000 en nog wat. Maar zolang ik niet verkoop is het dus een vette ronde nul. En ja, ook ik heb negatief gestaan, -5000 ongeveer. Maar dat was in een periode dat ik nog met veel minder geld in de beurs stond. Voordeel is dat ik toen geleerd heb om niet in paniek alles te verkopen en ondertussen al snap dat je moet durven bijkopen … vooral als het slecht gaat.
Momenteel is het ook makkelijker om een daling te accepteren. Het resultaat ziet er niet meteen dramatisch uit.
Virtueel sta ik momenteel op +29000 en nog wat. Maar zolang ik niet verkoop is het dus een vette ronde nul. En ja, ook ik heb negatief gestaan, -5000 ongeveer. Maar dat was in een periode dat ik nog met veel minder geld in de beurs stond. Voordeel is dat ik toen geleerd heb om niet in paniek alles te verkopen en ondertussen al snap dat je moet durven bijkopen … vooral als het slecht gaat.
Momenteel is het ook makkelijker om een daling te accepteren. Het resultaat ziet er niet meteen dramatisch uit.
-
- Verbannen Gebruiker
Niet iedereen belegt in aandelen.Jozefien1969 schreef: ↑6 augustus 2021, 22:53 Het is duidelijk dat dit jaar iedereen – in het algemeen - een beetje, of veel winst heeft in vergelijking met vorig jaar. Vorig jaar hebben de aandelen in het tweede kwartaal een diepe duik gemaakt. En natuurlijk t.o.v van toen doen ze het geweldig momenteel!
Mijn huidige beleggingen brengen ieder jaar en dit gedurende een vastgestelde termijn even veel op.
Het is wel niet zo spannend als met aandelen maar alles heeft zijn tijd.
Niet dat dit beter of slechter is dan een ander soort belegging. Ook hier heeft alles zijn plaats en tijd.
ps. Voldoende geld maakt wel degelijk gelukkig en het helpt ook voor een goede gezondheid.
Maar zoals bij veel zaken, als er een te voor staat is het meestal iets minder.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Weer dat belang van de absolute waarde van de portefeuille ... vanwaar komt dat toch ?!?
10% winst is 10% winst, ongeacht of dat nu op 10.000 of 100.000 of 1.000.000 EUR is.
Wat n.m.i. veel interessanter is: welke risico's, welke assets, welke strategieën, ... liggen aan de basis van die winst.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
"In het algemeen"Jozefien1969 schreef: ↑6 augustus 2021, 22:53 Het is duidelijk dat dit jaar iedereen – in het algemeen - een beetje, of veel winst heeft in vergelijking met vorig jaar. Vorig jaar hebben de aandelen in het tweede kwartaal een diepe duik gemaakt. En natuurlijk t.o.v van toen doen ze het geweldig momenteel!
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
En dat "de markten het momenteel goed doen" weet ik ook niet zo... ze hebben "het goed gedaan" de afgelopen 15 maanden, dat wel.
Vergelijkingen (of meedelen van resultaten) hebben inderdaad enkel zin als er voldoende "context" bij gegeven wordt.Jozefien1969 schreef: ↑6 augustus 2021, 22:53 Hoe dan ook vergelijken heeft geen enkele zin immers men weet niet wat het beginpunt van die andere belegger is. Daarbovenop weet men ook niet of die andere belegger rekening heeft gehouden met aan- en verkoopkosten, valutakoersen etc.
Zo wellicht vind ik dat niet. Ik kan mij wel voorstellen dat dat voor de meerderheid het geval is.Jozefien1969 schreef: ↑6 augustus 2021, 22:53 Wellicht wanneer u in maart 2020 bent begonnen met beleggen, en voorzichtig heeft belegd zult u zeker winst hebben! Maar blijf voorzichtig morgen kunt u verlies hebben.
Je 2de zin , daar kan ik mij dan weer perfect in vinden... misschien sta je nu op x% winst, mogelijks sta je volgend jaar op x% verlies. Maar dat hangt dus weer vooral van die "context" af n.m.i.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Jhn, ik weet dat uw woorden echt zijn. Dus complete onzin wat u nu uit mijn woorden haalt. Had het uberhaupt niet over u. Maar wellicht is mijn taalgebruik slec
ht. Mijn excuses.
Nu terug naar aarde met vragen waar ik iets mee kan:
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
• Citeer
Bericht door EarthNvstr1 » 13 minuten geleden
Jozefien1969 schreef: ↑Gisteren 22:53Het is duidelijk dat dit jaar iedereen – in het algemeen - een beetje, of veel winst heeft in vergelijking met vorig jaar. Vorig jaar hebben de aandelen in het tweede kwartaal een diepe duik gemaakt. En natuurlijk t.o.v van toen doen ze het geweldig momenteel!
"In het algemeen" Ik zou daar niet vanuit gaan. De floppers zal je veel minder horen en mogelijks zijn de spaargidsers "in het algemeen" ook niet zo "algemeen".
En dat "de markten het momenteel goed doen" weet ik ook niet zo... ze hebben "het goed gedaan" de afgelopen 15 maanden, dat wel.
Ja, misschien was ik ietwat ‘’te algemeen’’. Ik schrijf wat ik vandaag zie. Gevoelsmatig staat iedereen te juichen dat de beurs het goed doet. Mijn punt is: indien je het vergelijkt met vorig jaar…inderdaad!
Jozefien1969 schreef: ↑Gisteren 22:53Hoe dan ook vergelijken heeft geen enkele zin immers men weet niet wat het beginpunt van die andere belegger is. Daarbovenop weet men ook niet of die andere belegger rekening heeft gehouden met aan- en verkoopkosten, valutakoersen etc.
Vergelijkingen (of meedelen van resultaten) hebben inderdaad enkel zin als er voldoende "context" bij gegeven wordt.
No comment
Jozefien1969 schreef: ↑Gisteren 22:53Wellicht wanneer u in maart 2020 bent begonnen met beleggen, en voorzichtig heeft belegd zult u zeker winst hebben! Maar blijf voorzichtig morgen kunt u verlies hebben.
Zo wellicht vind ik dat niet.
Je 2de zin , daar kan ik mij dan weer perfect in vinden... misschien sta je nu op x% winst, mogelijks sta je volgend jaar op x% verlies.
De eerste zin was bedoeld om de beleggers die in maart 2020 zijn gaan beleggen mede te delen dat het niet altijd ‘’feest’’ is op de beurs. No more, no less.
ht. Mijn excuses.
Nu terug naar aarde met vragen waar ik iets mee kan:
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
• Citeer
Bericht door EarthNvstr1 » 13 minuten geleden
Jozefien1969 schreef: ↑Gisteren 22:53Het is duidelijk dat dit jaar iedereen – in het algemeen - een beetje, of veel winst heeft in vergelijking met vorig jaar. Vorig jaar hebben de aandelen in het tweede kwartaal een diepe duik gemaakt. En natuurlijk t.o.v van toen doen ze het geweldig momenteel!
"In het algemeen" Ik zou daar niet vanuit gaan. De floppers zal je veel minder horen en mogelijks zijn de spaargidsers "in het algemeen" ook niet zo "algemeen".
Ja, misschien was ik ietwat ‘’te algemeen’’. Ik schrijf wat ik vandaag zie. Gevoelsmatig staat iedereen te juichen dat de beurs het goed doet. Mijn punt is: indien je het vergelijkt met vorig jaar…inderdaad!
Jozefien1969 schreef: ↑Gisteren 22:53Hoe dan ook vergelijken heeft geen enkele zin immers men weet niet wat het beginpunt van die andere belegger is. Daarbovenop weet men ook niet of die andere belegger rekening heeft gehouden met aan- en verkoopkosten, valutakoersen etc.
Vergelijkingen (of meedelen van resultaten) hebben inderdaad enkel zin als er voldoende "context" bij gegeven wordt.
No comment
Jozefien1969 schreef: ↑Gisteren 22:53Wellicht wanneer u in maart 2020 bent begonnen met beleggen, en voorzichtig heeft belegd zult u zeker winst hebben! Maar blijf voorzichtig morgen kunt u verlies hebben.
Zo wellicht vind ik dat niet.
Je 2de zin , daar kan ik mij dan weer perfect in vinden... misschien sta je nu op x% winst, mogelijks sta je volgend jaar op x% verlies.
De eerste zin was bedoeld om de beleggers die in maart 2020 zijn gaan beleggen mede te delen dat het niet altijd ‘’feest’’ is op de beurs. No more, no less.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Imo is de absolute waarde net wel een doorslaggevend element in functie van -> 'welke risico's, welke assets, welke strategieën'EarthNvstr1 schreef: ↑7 augustus 2021, 18:36 Weer dat belang van de absolute waarde van de portefeuille ... vanwaar komt dat toch ?!?
10% winst is 10% winst, ongeacht of dat nu op 10.000 of 100.000 of 1.000.000 EUR is.
Wat n.m.i. veel interessanter is: welke risico's, welke assets, welke strategieën, ... liggen aan de basis van die winst.
De absolute waarden zijn na inflatie af te wegen tov eventueel gemiddeld inkomen, levensstandaard en daaraan verbonden uitgaven.
Zo kan een verlies van 50% gedekt worden door enkele maanden sparen uit arbeid, of een winst van 50% enkele maandlonen vertegenwoordigen.
Maar evengoed kan een winst van 2% na inflatie een hele jaaruitgave dekken.
Je zou kunnen stellen dat absolute waarden nog eerder de strategie en risico (zouden moeten) bepalen dan omgekeerd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jozefien1969 schreef: ↑7 augustus 2021, 20:30 Nu terug naar aarde met vragen waar ik iets mee kan:[/b]
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik begrijp wat je wil zeggen.
Maar wat heeft iemand eraan te weten dat persoon A bv. 10.000 EUR winst heeft en persoon B bv 100.000 EUR winst heeft, zonder verder over enige context te beschikken ?!?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Pfff..allemaal moeilijk maar om toch nog enige vrolijkheid in het beleggen te hebben ( of in het leven ) deze video en wellicht word ik nu weer naar de kroeg doorverwezen. Het is niet alleen beleggen in het leven.
https://youtu.be/vX09mMcVO-A
https://youtu.be/vX09mMcVO-A