Coronavaccinaties en de cijfers
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
Je hebt gelijk wat betreft de sterftecijfers, het zijn vooral 65-plussers die aan covid sterven.JackPot schreef: ↑8 augustus 2021, 16:18Van de 25.268 covid-doden in België zijn er 23.458 ouder dan 65 jaar (of 92,8%)bantsee schreef: ↑8 augustus 2021, 14:41
Redenering van Adhemar notoir antivaxxer was: covid is niet erg want alleen 60+ sterven eraan. Waarop ik: is normaal dat vooral 60+ sterven want 60+ sterven nu eenmaal sneller. Met andere woorden mijn redenering: we moeten niet kijken naar absolute cijfers maar naar relatieve cijfers. En als we kijken naar relatieve cijfers dan sterven ook veel -60 aan covid. Dus: covid is dreiging voor alle leeftijden. En niet zoaks adhemar zegt: enkel voor 60+.
Onder de 44 jaar zijn er 'slechts' 139 overlijdens ( = 0,55%), met wellicht een aantal personen met onderliggende aandoeningen.
736.000 personen tussen 0 en 50 jaar hebben ondertussen positief getest, wat 64,8% is van de totale positieve covid-tests in België. We mogen dan denk ik wel zeggen dat de kans op overlijden behoorlijk klein is voor (gezonde) personen onder de 45 à 50 jaar.
De oudere en zwakkeren blijven vaccineren zal in toekomst wellicht wel nodig zijn.
Wat de gezonde -50'ers betreft weet ik niet of dit nog echt zinvol zal zijn. Het virus zal net zoals de griep nooit helemaal verdwijnen vermoed ik, ook al vaccineer je ieder jaar heel België.
Maar 2 kanttekeningen:
- er zijn ook jongeren die eraan sterven, weliswaar minder en vaak met onderliggende aandoeningen.
Als je naar de mortaliteit (het sterftecijfer) kijkt voor verschillende leeftijdsgroepen, dan blijkt dat deze minder dan 0,1 procent is voor mensen onder de 40 jaar, 0,36 procent voor mensen van 50 tot 54 jaar, 2,17 procent voor mensen van 70 tot 74 jaar, en 5 procent en hoger voor mensen van 80 jaar en ouder.
Een klein percentage zoals 0,1% op pakweg 5.5 miljoen Belgen jonger dan 40, betekent toch nog altijd (potentieel) 5.500 doden jonger dan 40 (in geval van gewone blootstelling, zonder vaccinatie). Klein in relatieve cijfers maar hoog in absolute cijfers.
- ook al zijn de gevolgen voor jongeren minder erg naar ziekte en overlijdens toe, de vaccinatie heeft vooral nut dat deze jongeren mits een vaccin minder het virus verspreiden. Om een recent voorbeeld te geven: de Colombiaanse variant zou volgens virologen vanuit Colombia naar Spanje zijn geraakt en vanuit Zuid-Spanje door Belgische (feestende?) jongeren naar België zijn gebracht. Jongeren kunnen hun ouders, grootouders of andere oudere mensen besmetten en dat risico bestaat ook bij gevaccineerden maar toch minder. Met vaccinatie bescherm je dus wel degelijk niet alleen jezelf, maar ook je omgeving.
WHOEHAHAHAHA, hoe verzint hij het?
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Hij bewijst dus mijn gelijk: hij verzint zaken, gebaseerd op zijn eigen veronderstellingen. Checkmate!
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Gaat inderdaad enkel om mensen met een zwakker immuunsysteem, vergeet niet dat de vaccinatie in het VK twee maand vroeger op snelheid is gekomen, hun risicogroepen zijn reeds 8 maand geleden gevaccineerd. Dat ze die groepen vanaf eind september willen vaccineren tegen griep en covid lijkt mij logisch, ik vermoed dat dit elders ook zo gevolgd zal worden. Die griep vaccinatie gaat trouwens een belangrijke zaak zijn, door corona maatregelen hebben we al een hele tijd geen griep meer gezien, de weerstand onder de bevolking tegen dat virus zal bijgevolg aanzienlijk afgenomen zijn. Pfizer en BioNTech hebben inmiddels de goedkeuring aangevraagd van een aan de delta variant aangepast vaccin. met wat geluk wordt kan die vaccin update gebruikt worden voor de derde spuit.Charlesvdw schreef: ↑8 augustus 2021, 14:28 In uw citaat is sprake van degenen "who are most vulnerable to serious Covid-19". Dat zijn dus ouderen, zeker niet de ganse bevolking. Bijgevolg is er geen sprake van dat de UK iedereen een booster gaat geven.
Ik denk dat voor ouderen en andere risicogroepen er nog weinig discussie is over het al dan niet toedienen van een derde spuit. De discussie zal eerder zijn of ook mensen van middelbare leeftijd en jongeren zo'n "booster"vaccin moeten krijgen.vortex schreef: ↑8 augustus 2021, 19:10Gaat inderdaad enkel om mensen met een zwakker immuunsysteem, vergeet niet dat de vaccinatie in het VK twee maand vroeger op snelheid is gekomen, hun risicogroepen zijn reeds 8 maand geleden gevaccineerd. Dat ze die groepen vanaf eind september willen vaccineren tegen griep en covid lijkt mij logisch, ik vermoed dat dit elders ook zo gevolgd zal worden. Die griep vaccinatie gaat trouwens een belangrijke zaak zijn, door corona maatregelen hebben we al een hele tijd geen griep meer gezien, de weerstand onder de bevolking tegen dat virus zal bijgevolg aanzienlijk afgenomen zijn. Pfizer en BioNTech hebben inmiddels de goedkeuring aangevraagd van een aan de delta variant aangepast vaccin. met wat geluk wordt kan die vaccin update gebruikt worden voor de derde spuit.Charlesvdw schreef: ↑8 augustus 2021, 14:28 In uw citaat is sprake van degenen "who are most vulnerable to serious Covid-19". Dat zijn dus ouderen, zeker niet de ganse bevolking. Bijgevolg is er geen sprake van dat de UK iedereen een booster gaat geven.
En in alle gevallen, ook bij ouderen, vermoed ik dat het op vrijwillige basis zal zijn. Iedereen is dus vrij om het al dan niet te laten doen.
Onder het mom van groepsimmuniteit zal een derde spuit wel voor iedereen worden uitgerold.
Uitgerold ja, maar hoever (enkel meerderjarigen of ook minderjarigen?) ... en sowieso niet verplicht.
Je hebt dus de vrije keuze
Mogelijk kunnen er wel voordelen in de vorm van een coronapas aan vasthangen.
US: ontslagen worden als niet gevaccineerd. Frankrijk: nergens meer binnenmogen
Mechelen: niet op gemeenteraad
Groot gelijk. Rokers mochten ook op minder en minder plaatsen roken omdat hoffelijkheid niet werkte. Maar rokers konden sigaret gedurende tijd laten liggen. Niet gevaccineerden kunnen niet lang stoppen met ademen. Vormen dus permanent gevaar. Maar eisen liberté en égalité om leven van anderen in gevaar te brengen
U zoekt te veel naar een complot theorie.
Het enige wat ik wil zeggen is dat ze geleidelijk aan voor iedereen wel een vaccin zullen voorbehouden.
Als we die redenering doortrekken dan eis ik dat er onmiddellijk gestopt wordt met autorijden (uitstoot van fijnstof en andere kankerverwekkende substanties), het opdoeken van de petrochemische industrie, vliegverbod, stookverbod, afvalproductie (wegwerpluiers etc.),... Dit alles brengt mijn leven en dat van anderen ernstig in gevaar.bantsee schreef: ↑9 augustus 2021, 10:16US: ontslagen worden als niet gevaccineerd. Frankrijk: nergens meer binnenmogen
Groot gelijk. Rokers mochten ook op minder en minder plaatsen roken omdat hoffelijkheid niet werkte. Maar rokers konden sigaret gedurende tijd laten liggen. Niet gevaccineerden kunnen niet lang stoppen met ademen. Vormen dus permanent gevaar. Maar eisen liberté en égalité om leven van anderen in gevaar te brengen
Uw wens wordt vervuld. Elektrisch rijden wordt verplicht de komende jaren.
Al vele jaren zijn ze hiermee bezig. Elk jaar worden normen strenger en strengerhet opdoeken van de petrochemische industrie,
Idem idem idemvliegverbod, stookverbod, afvalproductie (wegwerpluiers etc.),...
Groot gelijk. Alleen vraag ik me af op welke planeet u leeft als u bovenstaande maatregelen niet weet. Aangezien ze allemaal uw leven bedreigen en u daarmee inzit is dat blijkbaar toch geen reden om u te informeren.Dit alles brengt mijn leven en dat van anderen ernstig in gevaar.
Wat u ook compleet ontgaat is dat het tijd en veel geld kost om de hele industrie aan te passen. Terwijl een simpel spuitje een simpel spuitje is. Minimale moeite. Wie geen wil is van kwade wil behalve indien medische reden
Weet dus niet of u ernstig bent of de zoveelste antivaxxer die zieltjes probeert te winnen voor een ziekelijke zaak
Beter lezen en/of quoten, mijn beste. Het gaat om de eventuele voordelen in de vorm van een coronapas die mogelijk aan de 3e spuit (het "booster"vaccin) verbonden zijn. Voor zover ik weet zijn er nog nergens gevolgen verbonden aan het al dan niet aanvaarden of weigeren van de 3e spuit.bantsee schreef: ↑9 augustus 2021, 10:16US: ontslagen worden als niet gevaccineerd. Frankrijk: nergens meer binnenmogen
Je kunt moeilijk een 3e spuit weigeren als je geen 1e of 2e heb gehad. Zou beetje belachelijk zijn. "Ik wil geen 1e en 2e maar wel een 3e".m-peeters schreef: ↑9 augustus 2021, 15:51Beter lezen en/of quoten, mijn beste. Het gaat om de eventuele voordelen in de vorm van een coronapas die mogelijk aan de 3e spuit (het "booster"vaccin) verbonden zijn. Voor zover ik weet zijn er nog nergens gevolgen verbonden aan het al dan niet aanvaarden of weigeren van de 3e spuit.bantsee schreef: ↑9 augustus 2021, 10:16
US: ontslagen worden als niet gevaccineerd. Frankrijk: nergens meer binnenmogen