De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Hun distribuerende versie is ook niet geregistreerd in België. Deze info is te vinden op de website van iShares.
Dus naar mijn mening is er voorlopig geen risico dat 1,32% wordt aangerekend voor IWDA of EMIM
IUSQ of SSAC is wel in België geregistreerd. Maar denk dat deze niet tot dezelfde 'enveloppe' behoort als IWDA.Ze maken er toch een soep van hoor. En pas ten vroegste eind dit jaar krijgen we meer duidelijkheid.
ze hebben niet dezelfde naam, en volgen zelfs niet dezelfde index.
IWDA: iShares Core MSCI World UCITS ETF USD
IUSQ: iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD
SSAC: iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Neen, toch niet.
Wat betreft IWDA is er enkel een distribuerende versie die EUR-hedged is. Die is niet geregistreerd in België. De gewone distribuerende MSCI World tracker is een compleet ander fonds (dus niet een andere aandelenklasse van hetzelfde fonds) en is zelfs uitgegeven door een andere juridische entiteit. Het argument dat het hetzelfde compartiment is kan dus niet gelden. Voor IWDA blijft het 0,12%.
EMIM heeft een distribuerende versie maar die is niet geregistreerd in België. Voor EMIM is het tarief van 0,12% ook zeker.
En ter aanvulling: IUSN heeft geen distribuerende versie dus daar is 0,12% ook een zekerheid.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Tussenvraag: wie beslist er eigenlijk of een fonds/etf/tracker geregistreerd wordt of niet?
Wisten jullie dat er ook een emerging markets small cap etf bestaat? Kwestie van alles af te dekken…
De fondsleverancier: spdr Vanguard isharestroglodytes schreef: ↑9 augustus 2021, 18:39 Tussenvraag: wie beslist er eigenlijk of een fonds/etf/tracker geregistreerd wordt of niet?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Waarom zouden ze het hun Belgische klanten dan aandoen om hun producten te registreren? Winnen zij iets bij een registratie?B7H4long schreef: ↑9 augustus 2021, 19:12De fondsleverancier: spdr Vanguard isharestroglodytes schreef: ↑9 augustus 2021, 18:39 Tussenvraag: wie beslist er eigenlijk of een fonds/etf/tracker geregistreerd wordt of niet?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
"actieve promotie" (of hoe het ook noemt - de exacte wetgeving ken ik niet) mag enkel indien geregistreerdtroglodytes schreef: ↑9 augustus 2021, 19:14 Waarom zouden ze het hun Belgische klanten dan aandoen om hun producten te registreren? Winnen zij iets bij een registratie?
Edit: als ik het goed begrijp zal je op https://www.vanguard.be/ dus ook enkel fondsen vinden die in België geregistreerd zijn
Iets gelijkaardig ligt ook aan de basis van waarom er bv. geen degiro.be website bestaat volgens mij.
Zien jullie commodities als onderdeel van je aandelenluik of van je vastrentend luik?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 9 augustus 2021, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Welke ETF is dit?
Merk op dat EMIM de MSCI EM imi index volgt en dus ook reeds small caps bevat
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
- cash
- aandelen
- obligaties / fixed income
- commodities / crypto
- tastbaar vastgoed
Aparte beleggingscategorieën.
Bovendien levert geen enkele commodity een 'rente' op, laat staan een 'vastrentende'. Dus je vraag was self-defeating.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat is dan "niet-tastbaar" vastgoed ?troglodytes schreef: ↑9 augustus 2021, 21:16 - cash
- aandelen
- obligaties / fixed income
- commodities / crypto
- tastbaar vastgoed
Bij obligaties / fixed income reken ik dan ook P2P-lending bv.
En "crypto" zie ik nog niet direct bij commodities.
Misschien is dat een nieuwe aparte klasse ?
Hangt er van af hoe "men" dit gaat behandelen... of er komt een onderscheidt tussen cryptocurrencies en cryptocommodities, dan is het duidelijk