Coronavaccinaties en de cijfers
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
Ik weet niet waar u het over hebt. Maar patienten in ziekenhuis die sinds begin juli gestaag stijgen tot ze verdubbelen van 200 tot meer dan 400. Ruis? Op uw hersenen dan
Je bent vergeten het totaal aantal bezette IC-bedden te vergelijken met begin juli.
Die stond op 126, vandaag op 121, of 6% van de totale capaciteit.
Wat wil je nu eigelijk zeggen? Dringend strengere maatregelen invoeren?
Dit is het onderwerp corona en cijfers. Ik geef cijfers.
Als u naar worldometers kijkt naar 7 daags gemiddelden gaat u daar ook al enige tijd wereldwijde stijging zien. En Europa dat roder en roder kleurt. En zuiden US waar de ziekenhuizen bijna vol liggen.
Conclusie die we daaruit kunnen trekken. De cijfers gaan al tijdje verkeerde kant op.
Vaccinatie begint overal te vertragen. Israël sterk gestart. Bijna stilgevallen ver onder veilig niveau. US idem. Belgie ook aan het vertragen voor 1e spuit.
Vaccinatie gaat dus niet genoeg zijn. Gaat niet enkel over Trumpaanhangers, weigering omwille van religieuze redenen, complotten. Ook hier op spaargids 5 of 6 geen vaccin.
Conclusie: mensen zoals Aerolla die stijgende cijfers irrelevant vinden, zijn zoals die vorig jaar spraken over hysterie, een griepje, ... Kop in zand steken want kunnen niet om met realiteit.
Dus ofwel zijn het allemaal niet gevaccineerden die in het ziekenhuis liggen, ofwel faalt het vaccin.
Indien optie 1, tja, eigen schuld dikke bult? Gaan we iedereen mondmaskers blijven laten dragen, feestjes blijven uitstellen, ... , voor de niet-gevaccineerden te beschermen?
Indien optie 2, dan staan we er zeer slecht voor.
Indien optie 1, tja, eigen schuld dikke bult? Gaan we iedereen mondmaskers blijven laten dragen, feestjes blijven uitstellen, ... , voor de niet-gevaccineerden te beschermen?
Heel wat mensen weigeren mRNA en vectorvaccins uit schrik voor de gevolgen op lange termijn of voor de zeldzame maar soms ernstige bijwerkingen.
De dag dat de eiwitvaccins beschikbaar worden, zullen er waarschijnlijk toch nog een pak mensen zich laten vaccineren.
Europa kocht Novavax en het vaccin van Sanofi-GSK is in de 3de fase getreden. Ik hoop dat ik Novavax kan krijgen voor oktober.
Novavax: "De EU doet zo aan risicospreiding, verklaarde de Europese Commissie na de ondertekening van het definitieve leveringscontract."
Dat woord risicospreiding bleef me bij...
De dag dat de eiwitvaccins beschikbaar worden, zullen er waarschijnlijk toch nog een pak mensen zich laten vaccineren.
Europa kocht Novavax en het vaccin van Sanofi-GSK is in de 3de fase getreden. Ik hoop dat ik Novavax kan krijgen voor oktober.
Novavax: "De EU doet zo aan risicospreiding, verklaarde de Europese Commissie na de ondertekening van het definitieve leveringscontract."
Of optie 3: een mix van gevaccineerden en niet-gevaccineerden in de ziekenhuizen. Je weet toch dat het vaccin geen 100% bescherming biedt? Gevaccineerden kunnen nog steeds besmet kunnen raken en kunnen ook in het ziekenhuis belanden (al is de kans procentueel gezien een stuk lager dan bij niet-gevaccineerden dankzij het vaccin).Predah schreef: ↑11 augustus 2021, 11:47 Dus ofwel zijn het allemaal niet gevaccineerden die in het ziekenhuis liggen, ofwel faalt het vaccin.
Je weet toch dat net de mRNA vaccins (Moderna, Pfizer …) de meest effectieve vaccins zijn?criticus schreef: ↑11 augustus 2021, 12:28 Heel wat mensen weigeren mRNA en vectorvaccins uit schrik voor de gevolgen op lange termijn of voor de zeldzame maar soms ernstige bijwerkingen.
En wat wil je insinueren met “risicospreiding”? De EU wil gewoon voorkomen dat ze teveel afhankelijk zijn van 1 of enkele leveranciers. En mee aan boord zitten indien er een nieuw vaccin op de markt komt en dit een uitstekend vaccin zou blijken te zijn.
Hoeveel percent kans heb je nu eigenlijk om in het ziekenhuis te belanden? en vergeleken met andere ziekten?
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit bijzonder klein is, en ja, misschien moeten we de dooddoener dus opnieuw boven halen: minder dodelijk dan de griep?
(voor de idioten hier weer beginnen: merk op dat ik vraagtekens heb gezet, ik beweer dus niks)
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit bijzonder klein is, en ja, misschien moeten we de dooddoener dus opnieuw boven halen: minder dodelijk dan de griep?
(voor de idioten hier weer beginnen: merk op dat ik vraagtekens heb gezet, ik beweer dus niks)
-
- Verbannen Gebruiker
Een poging tot antwoord met de hele grove natte vinger. Volgens worldomoter zouden er ongeveer 50.000 actieve gevallen zijn in belgie. Voor wat het waard is. Voor het gemak zeggen we dat er 500 in ziekenhuis liggen. Met de hele grove natte vinger dus 1% om in ziekenhuis te liggen. Kan evengoed 2% zijn. Maar dat zal variëren met vaccinatiegraad maar ook opkomst nieuwe varianten in belgieAerolla schreef: ↑11 augustus 2021, 13:01 Hoeveel percent kans heb je nu eigenlijk om in het ziekenhuis te belanden? en vergeleken met andere ziekten?
Conclusie kans is klein1% 2% 3% klein. Maar anderzijds belgie heeft ongeveer 50.000 ziekenhuusbedden en op hoogtepunt waren 7000 ingenomen door covid. Dat is 14%. Lijkt me veel want is plots extra uit het niets. Dus kans is misschien klein maar omdat er zoveel zijn is impact op ziekenzorg groot.
Alles hangt af van vaccinatie en hoe lang mensen beschermd en hoe goed vaccinatie helpt tegen nieuwe varianten die nog komen. Delta variant is nu dominant maar Colombia is hier ook al beperkt aanwezig.
En opmerking die niet cynisch bedoeld is maar cynisch klinkt: wat als variant opduikt waar mensen heel ziek van worden maar niet aan doodgaan maar lang in ziekenhuizen moeten blijven.
Klopt, maar is een filmpje van najaar 2020, dus van vóór de vaccinaties.
Wat Aerolla vermoedelijk bedoelt is of je, wanneer je volledig gevaccineerd bent, evenveel risico op ziekte, hospitalisatie, overlijden ... loopt als bij een gewone griep. Voorlopig is dat nog niet te berekenen omdat de vaccinatiecampagne nog niet volledig klaar is maar verschillende virologen hebben al aangegeven dat dit wél de bedoeling is van de vaccinatiecampagne.
Geen van de twee, ziekenhuis opnames betreft hoofdzakelijk niet gevaccineerden in alle leeftijdsgroepen als ouderen en mensen met onderliggende aandoeningen die wel gevaccineerden zijn. De niet gevaccineerden hebben het aan hun eigen keuze te danken, de wel gevaccineerden hebben de pech dat hun afweersysteem niet sterk genoeg meer is of dat het niet voldoende op het vaccin gereageerd heeft.Predah schreef: ↑11 augustus 2021, 11:47 Dus ofwel zijn het allemaal niet gevaccineerden die in het ziekenhuis liggen, ofwel faalt het vaccin.
We staan er al bij al goed voor, als je ziet hoe traag de besmetting en ziekenhuis cijfers stijgen (al sinds het begin van de zomer) terwijl er bijna geen maatregelen meer zijn of opgevolgd worden, kun je niet anders dan concluderen dat het virus een serieuze weerstand ondervindt door de reeds opgebouwde weerstand onder de bevolking (zowel door vaccinatie als door covid herstel). Komt er nu op aan om de weerstand in takt te houden en zo mogelijk verder uit te bereiden, door nog zoveel mogelijk te vaccineren, eventueel derde spuit voor de risicogroepen en dan door meer ruimte te geven aan het virus. De besmettingscijfers mogen dus liefst behoorlijk stijgen, zolang de ziekenhuis opnames beheersbaar blijven en er beperkt ernstige doorbraak infecties zijn.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik hou me niet bezig met te vermoeden wat een ander eigenlijk bedoelt maar niet schrijft.m-peeters schreef: ↑11 augustus 2021, 13:58Klopt, maar is een filmpje van najaar 2020, dus van vóór de vaccinaties.
Wat Aerolla vermoedelijk bedoelt is of je, wanneer je volledig gevaccineerd bent, evenveel risico op ziekte, hospitalisatie, overlijden ... loopt als bij een gewone griep. Voorlopig is dat nog niet te berekenen omdat de vaccinatiecampagne nog niet volledig klaar is maar verschillende virologen hebben al aangegeven dat dit wél de bedoeling is van de vaccinatiecampagne.
Ik geef gewoon een link met het antwoord op zijn vraag.
Tegen de griep kan je je uiteraard ook jaarlijks laten vaccineren.
Gezien nog niet iedereen tegen Covid-9 gevaccineerd is en de beschermingsmaatregelen tegen covid-19 uiteraard ook hielpen tegen het griepvirus is het antwoord wel degelijk relevant.
Hij stelt de vraag nu, het antwoord kan dus alleen gegeven worden met de reeds gekende gegevens. Niet op basis van vermoedens wat de gedachte achter de vraag is noch hoe het covid-19 virus zal evolueren na een voldoende vaccinatie.
Wereldwijd (weet je wel, een pandemie) stelt de vaccinatie tegen Covid-19 maar weinig voor.
Wanneer Aerollo de cijfers van een grieppandemie of een lokale griep wil vergelijken met een covid-19 pandemie of slechts een lokale griep besmetting, al dan niet voor of na vaccinatie, zal hij zijn vraag toch beter moeten formuleren.
Zo niet blijft het giswerk.
Hij geeft trouwens zelf al aan dat het van zijnentwege maar een persoonlijke indruk is en hij niets beweert. M.a.w. giswerk.
Ook jij geeft maar je antwoord op basis van wat jij vermoedt dat de vraag is van Aerolla. Je gist dus ook. Alleen hijzelf kan hierover duidelijkheid geven.David_DeWa schreef: ↑11 augustus 2021, 19:12Ik hou me niet bezig met te vermoeden wat een ander eigenlijk bedoelt maar niet schrijft.m-peeters schreef: ↑11 augustus 2021, 13:58
Klopt, maar is een filmpje van najaar 2020, dus van vóór de vaccinaties.
Ik geef gewoon een link met het antwoord op zijn vraag.
Tegen de griep kan je je uiteraard ook jaarlijks laten vaccineren.
Gezien nog niet iedereen tegen Covid-9 gevaccineerd is en de beschermingsmaatregelen tegen covid-19 uiteraard ook hielpen tegen het griepvirus is het antwoord wel degelijk relevant.
Hij stelt de vraag nu, het antwoord kan dus alleen gegeven worden met de reeds gekende gegevens. Niet op basis van vermoedens wat de gedachte achter de vraag is noch hoe het covid-19 virus zal evolueren na een voldoende vaccinatie.
Wereldwijd (weet je wel, een pandemie) stelt de vaccinatie tegen Covid-19 maar weinig voor.
Wanneer Aerollo de cijfers van een grieppandemie of een lokale griep wil vergelijken met een covid-19 pandemie of slechts een lokale griep besmetting, al dan niet voor of na vaccinatie, zal hij zijn vraag toch beter moeten formuleren.
Zo niet blijft het giswerk.
Hij geeft trouwens zelf al aan dat het van zijnentwege maar een persoonlijke indruk is en hij niets beweert. M.a.w. giswerk.
Soit, je gegevens kloppen 100% … voor wat betreft de situatie in het najaar van 2020, toen er nog geen vaccins. Toen was Covid inderdaad vele malen gevaarlijker dan de griep. Vandaag is de situatie, dankzij de vaccins, echter anders. Gelukkig maar …
Momenteel is het covidvirus nog steeds gevaarlijker dan het griepvirus maar niet meer in dezelfde mate als in het najaar van 2020 toen we geen vaccins hadden. En het is de bedoeling om de gevolgen van Covid terug te brengen tot de impact van een gewoon griepvirus. Of we daarin slagen moet nog blijken.
Je filmpje is verouderd en voorbijgestreefd. Zoniet, dan kan je net zo goed een filmpje plaatsen van maart 2020 toen toenmalig minister van Volksgezondheid Maggy De Block alsook verschillende virologen nog dachten dat het gewoon een griepvirusje was ..
@ peters - Novavac zou 90% halen wat hoog is. Waarom hebben ze het immers al over Novavac als 3de vaccin, zijnde als de booster?
"Uit grootschalige veldproeven blijkt dat het Novavax-vaccin net zo goed tegen ziekenhuisopname beschermt als de mRNA-vaccins van Pfizer en Moderna. Het heeft daarnaast als groot voordeel dat vaccinatiecentra en huisartsen het in de koelkast kunnen bewaren."
Wat insinueer ik volgens u? Er stond het volgende:
"De EU wil toch ook andere vaccins inkopen. Novavax is niet alleen interessant vanwege de goede bescherming en de hogere bewaartemperatuur, maar ook omdat het anders werkt dan de vaccins die tot nu toe in Europa gangbaar zijn (waaronder ook AstraZeneca en Janssen). De EU doet zo aan risicospreiding. Niemand weet immers welk type vaccin op lange termijn het best beschermt tegen nieuwe virusvarianten: de vectorvaccins van AstraZeneca en Janssen, de mRNA-vaccins van Pfizer en Moderna, of de eiwitvaccins van Novavax en Sanofi (dat nog in ontwikkeling is). "
"Uit grootschalige veldproeven blijkt dat het Novavax-vaccin net zo goed tegen ziekenhuisopname beschermt als de mRNA-vaccins van Pfizer en Moderna. Het heeft daarnaast als groot voordeel dat vaccinatiecentra en huisartsen het in de koelkast kunnen bewaren."
Wat insinueer ik volgens u? Er stond het volgende:
"De EU wil toch ook andere vaccins inkopen. Novavax is niet alleen interessant vanwege de goede bescherming en de hogere bewaartemperatuur, maar ook omdat het anders werkt dan de vaccins die tot nu toe in Europa gangbaar zijn (waaronder ook AstraZeneca en Janssen). De EU doet zo aan risicospreiding. Niemand weet immers welk type vaccin op lange termijn het best beschermt tegen nieuwe virusvarianten: de vectorvaccins van AstraZeneca en Janssen, de mRNA-vaccins van Pfizer en Moderna, of de eiwitvaccins van Novavax en Sanofi (dat nog in ontwikkeling is). "