Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
TIP
Re: Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
Ok, merci.Jozefien1969 schreef: ↑7 augustus 2021, 20:30 Jhn, ik weet dat uw woorden echt zijn. Dus complete onzin wat u nu uit mijn woorden haalt. Had het uberhaupt niet over u. Maar wellicht is mijn taalgebruik slecht. Mijn excuses.
Excuses aanvaard.
Mijn bijdrages en antwoorden zijn eerlijk en oprecht.
Zowel the good als the bad.
Kijk maar eens in de draadjes van Van de Velde en ABInbev.
Daar schrijf ik duidelijk dat ik in de shit zit!
Ook andere aandelen waar het slecht ging heb ik dat geuit, maar die zijn ondertussen verkocht, ja soms ook met verlies!
Maar in andere zoals lotus en wdp ben ik heel content.
Dat zijn voor mij goudmijntjes, maar niet alleen voor mij, ook voor iedereen die er in zit.
Nog veel succes
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk dat topicstarter het anders bedoelde want het absolute bedrag zegt in c niet heel veel maar zoals jij het stelt: 10% is 10% is ook niet relevant. Ik denk dan ook dat topicstarter eerder wenst te polsen naar het type belegger.EarthNvstr1 schreef: ↑7 augustus 2021, 18:36
Weer dat belang van de absolute waarde van de portefeuille ... vanwaar komt dat toch ?!?
10% winst is 10% winst, ongeacht of dat nu op 10.000 of 100.000 of 1.000.000 EUR is.
Wat n.m.i. veel interessanter is: welke risico's, welke assets, welke strategieën, ... liggen aan de basis van die winst.
Iemand die 1% van zijn vermogen zal beleggen kan zich perfect grote risico's veroorloven: volatiele aandelen, groeimarkten, turbo's, ...
Diezelfde persoon die 90% van zijn vermogen zal beleggen zal dat naar alle waarschijnlijkheid anders doen en dat zal ten koste van het potentiële procentuele rendement gaan maar mss wel resulteren in een groter absoluut rendement. Dat laatste is mss wel de aanleiding van de oorspronkelijke vraagstelling.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Enkel x% zegt inderdaad ook niets.contextbinder schreef: ↑9 augustus 2021, 12:55 Ik denk dat topicstarter het anders bedoelde want het absolute bedrag zegt in c niet heel veel maar zoals jij het stelt: 10% is 10% is ook niet relevant. Ik denk dan ook dat topicstarter eerder wenst te polsen naar het type belegger.
Ja, dat kan ik mij goed voorstellen, maar dat zijn wel gewoon veronderstellingen.contextbinder schreef: ↑9 augustus 2021, 12:55 Iemand die 1% van zijn vermogen zal beleggen kan zich perfect grote risico's veroorloven: volatiele aandelen, groeimarkten, turbo's, ...
Diezelfde persoon die 90% van zijn vermogen zal beleggen zal dat naar alle waarschijnlijkheid anders doen en dat zal ten koste van het potentiële procentuele rendement gaan maar mss wel resulteren in een groter absoluut rendement.
Mogelijks.contextbinder schreef: ↑9 augustus 2021, 12:55 Dat laatste is mss wel de aanleiding van de oorspronkelijke vraagstelling.
Ik vraag mij af of TS dan iets is met alle reacties die er gegeven werden
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dank u wel Jhn. Denk dat we allemaal goede- en slechte beleggingen hebben. Wij proberen het goed te doen.Jhn schreef: ↑9 augustus 2021, 07:54Ok, merci.Jozefien1969 schreef: ↑7 augustus 2021, 20:30 Jhn, ik weet dat uw woorden echt zijn. Dus complete onzin wat u nu uit mijn woorden haalt. Had het uberhaupt niet over u. Maar wellicht is mijn taalgebruik slecht. Mijn excuses.
Excuses aanvaard.
Ook andere aandelen waar het slecht ging heb ik dat geuit, maar die zijn ondertussen verkocht, ja soms ook met verlies!
Dat zijn voor mij goudmijntjes, maar niet alleen voor mij, ook voor iedereen die er in zit.
Nog veel succes
Soms word ik een beetje moe van dit forum, - ik moet niet meer kijken - maar wil toch graag horen waar andere beleggers mee bezig zijn. Het is tussen de regels doorlezen om te weten wat andere beleggers denken. Niet altijd even gemakkelijk overigens..........En wellicht ben ik geen forum internet mens...
Jaren geleden zaten hier nog mensen die echt zaken bijdroegen.Jozefien1969 schreef: ↑11 augustus 2021, 21:08Dank u wel Jhn. Denk dat we allemaal goede- en slechte beleggingen hebben. Wij proberen het goed te doen.Jhn schreef: ↑9 augustus 2021, 07:54
Ok, merci.
Excuses aanvaard.
Nog veel succes
Soms word ik een beetje moe van dit forum, - ik moet niet meer kijken - maar wil toch graag horen waar andere beleggers mee bezig zijn. Het is tussen de regels doorlezen om te weten wat andere beleggers denken. Niet altijd even gemakkelijk overigens..........En wellicht ben ik geen forum internet mens...
Je kon er echt van leren.
Die zijn weg of komen amper nog langs of zijn gestopt door ondankbare vlegels!
Die tijd is duidelijk voorbij, wat jammer is.
Ikzelf kan 10 jaar nog steeds niet wat die konden en kunnen.
Daarom doe ik alles meer op gevoel met de nodige durf, maar geen zotte ver van mijn bed stuff!
Maar ik share wel mijn goede selecties, zoals de jhn flexer!
Verder 2 ETFs die het super doen, iwda en cspx!
Elke voorzichtige belegger zou hier al zeer tevreden mee zijn met die resultaten.
Als laatste raad die ik nog wil geven : zoek het niet te defensief!
De kosten hoe klein ook lopen al te vaak met het rendement weg, als het goed gaat dan gaat het maar een beetje goed!
Maar als het slecht gaat, zal het ook zakken!
Hier ben ik het niet mee akkoord.Natal schreef: ↑7 augustus 2021, 10:09 Hier is het vrij eenvoudig …. Winst 0 euro
Virtueel sta ik momenteel op +29000 en nog wat. Maar zolang ik niet verkoop is het dus een vette ronde nul. En ja, ook ik heb negatief gestaan, -5000 ongeveer. Maar dat was in een periode dat ik nog met veel minder geld in de beurs stond. Voordeel is dat ik toen geleerd heb om niet in paniek alles te verkopen en ondertussen al snap dat je moet durven bijkopen … vooral als het slecht gaat.
Momenteel is het ook makkelijker om een daling te accepteren. Het resultaat ziet er niet meteen dramatisch uit.
De winst of verlies is de dagstand van je portefeuille. Ik kan Galapagos aandelen die ik ooit kocht aan 200 nu op geen enkel manier aan die prijs verkopen, dus daar is mijn verlies ca 75%.
Maar net zo min kan ik de VGP aandelen die ik ooit gekocht heb voor 70€ aan minder verkopen dan ca 170€, of ik moet ze weg geven.
Of moet ik die aandelen verkopen, en dan een dag later terug kopen, mag ik de winst dan wel als verworven beschouwen?
75 % verlies op ........Blackbelt schreef: ↑12 augustus 2021, 08:49
Hier ben ik het niet mee akkoord.
De winst of verlies is de dagstand van je portefeuille. Ik kan Galapagos aandelen die ik ooit kocht aan 200 nu op geen enkel manier aan die prijs verkopen, dus daar is mijn verlies ca 75%.
Maar net zo min kan ik de VGP aandelen die ik ooit gekocht heb voor 70€ aan minder verkopen dan ca 170€, of ik moet ze weg geven.
Of moet ik die aandelen verkopen, en dan een dag later terug kopen, mag ik de winst dan wel als verworven beschouwen?
of winst op ......
die puntjes daar gaat het om een verlies of winst van 1000 € 10.000 € 100.000 € 1.000.000 €
Verlies of winst zonder a of b te vertellen.
Mijn eigen winst is dubbele cijfers 10 - 20 - 30 - 40 - 50 - 60 %
Allemaal relatief zeker zonder alle cijfertjes te kennen.
En je kan nog 100 j wachten of langer om aan een koers van aangekocht te verkopen.
En af en toe winst nemen, wil niet zeggen alles buiten, maar bijv. verkopen zodat overblijft aan welk bedrag gekocht.
En zo heeft ieder zijn eigen strategie.
En eens in uw graf is er niks meer weg te geven.
Estate Guru believer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb eens 2 maand in een pensioenspaarfonds gestoken. Ik zie nu dat die in een jaar tijd op +12,5 staat. Wat me soms doet triggeren om weer te beleggen maar aan andere kant staat de beurs denk ik nu ontzettend hoog.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Misschien moeten we eens een topic openen, hoeveel belastingen heb je al betaald op je beleggingen.
Dat is niet virtueel
Dat is niet virtueel
Belastingen iedereen vindt dat hij te veel moet betalen.
Langs de andere zijde iedereen wil zoveel mogelijk binnen rijven.
Moest men nu eens stoppen met geschenkjes uitdelen door de overheid.
Gaan we met zijn allen minder betalen.
De overheid moet minder uitgeven, de burger betaalt minder.
Maar ja bij mijn weten is niemand verplicht te consumeren en alzo meer belastingen te betalen.
Maar ja de hebzucht ....
Beleggen is niet verplicht, graaien is betalen.
Estate Guru believer.
dat ze dan al eens beginnen met die 3de prik niet gratis te geven!platin schreef: ↑12 augustus 2021, 13:29Belastingen iedereen vindt dat hij te veel moet betalen.
Langs de andere zijde iedereen wil zoveel mogelijk binnen rijven.
Moest men nu eens stoppen met geschenkjes uitdelen door de overheid.
Gaan we met zijn allen minder betalen.
De overheid moet minder uitgeven, de burger betaalt minder.
Maar ja bij mijn weten is niemand verplicht te consumeren en alzo meer belastingen te betalen.
Maar ja de hebzucht ....
Beleggen is niet verplicht, graaien is betalen.
iedereen 50 euro per prik!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ach, ben natuurlijk ook niet van gisteren. Nadat ik twee jaar op dit forum zat heb ik eens voorgesteld om elkaar te ontmoeten onder het genot van een etentje en een drankje. Pfff… dat was een totaal verkeerd voorstel. Was nog in de veronderstelling dat iedereen oprecht was. Uiteraard wis ik beter, maar ‘give it a try’. Ondanks alles weet ik dat er nog steeds hier mensen op het forum zitten die willen helpen.Jhn schreef: ↑12 augustus 2021, 07:09Jaren geleden zaten hier nog mensen die echt zaken bijdroegen.Jozefien1969 schreef: ↑11 augustus 2021, 21:08
Dank u wel Jhn. Denk dat we allemaal goede- en slechte beleggingen hebben. Wij proberen het goed te doen.
Je kon er echt van leren.
Die zijn weg of komen amper nog langs of zijn gestopt door ondankbare vlegels!
Die tijd is duidelijk voorbij, wat jammer is.
Ikzelf kan 10 jaar nog steeds niet wat die konden en kunnen.
Daarom doe ik alles meer op gevoel met de nodige durf, maar geen zotte ver van mijn bed stuff!
Maar ik share wel mijn goede selecties, zoals de jhn flexer!
Verder 2 ETFs die het super doen, iwda en cspx!
Elke voorzichtige belegger zou hier al zeer tevreden mee zijn met die resultaten.
Als laatste raad die ik nog wil geven : zoek het niet te defensief!
De kosten hoe klein ook lopen al te vaak met het rendement weg, als het goed gaat dan gaat het maar een beetje goed!
Maar als het slecht gaat, zal het ook zakken!
Beleggen is niet gemakkelijk. En er zijn inderdaad mensen die hét wel weten. Maar helaas zien we het nog zeldzaam op dit forum! IWDA heb ik dankzij een ander ‘welbekend’’ forumlid die ten onrechte wordt vervloekt.
Verder ik durf wel eens, maar ben nog niet ervaren genoeg om echt te durven. Ga uw Cspx volgen.
Uw laatste alinea u heeft helemaal gelijk…..we stappen voorzichtig over…Vergeet niet uw ervaring is het dubbele van mij.
Maar een ding heb ik wel geleerd van een belegger die 60 jaar aan het beleggen is: Laat staan, laat staan, maar wellicht niet alle aandelen….Vooralsnog laat ik ze staan…*wink*
Fictief voorbeeld …Blackbelt schreef: ↑12 augustus 2021, 08:49Hier ben ik het niet mee akkoord.Natal schreef: ↑7 augustus 2021, 10:09 Hier is het vrij eenvoudig …. Winst 0 euro
Virtueel sta ik momenteel op +29000 en nog wat. Maar zolang ik niet verkoop is het dus een vette ronde nul. En ja, ook ik heb negatief gestaan, -5000 ongeveer. Maar dat was in een periode dat ik nog met veel minder geld in de beurs stond. Voordeel is dat ik toen geleerd heb om niet in paniek alles te verkopen en ondertussen al snap dat je moet durven bijkopen … vooral als het slecht gaat.
Momenteel is het ook makkelijker om een daling te accepteren. Het resultaat ziet er niet meteen dramatisch uit.
Ik heb een aandeel gekocht aan 100 euro, dit staat momenteel 200 euro maar ik verkoop niet. Morgen staat het terug 100 euro. Vandaag heb ik 100 euro virtuele winst, of een niet gerealiseerde winst. Dus eigenlijk geen cent verdiend.
Morgen is het plots terug maar 100 euro waard. Als ik dan verkoop aan 100 euro heb ik geen winst. Laat even kosten en taxen achterwege.
Dus ja … je moet verkopen om je winst te realiseren.