Coronavaccinaties en de cijfers
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
Regelingen welke toch niet gecontroleerd kunnen worden zijn sowieso slechte regelingen en per definitie overbodig.
Daarstraks op de radio:
Van de mensen in het hospitaal zijn er 3% die volledig gevaccineerd zijn.
De overige 97% zijn niet (volledig) gevaccineerde mensen.
Van deze 97% is een grote meerderheid 20-39 jarigen die wel al een 1 prik hebben gekregen.
Ik vermoed dan ook dat op 1 september deze leeftijdscategorie minder snel in de ziekenhuizen zal terechtkomen, als het deel deels gevaccineerden, volledig is gevaccineerd.
Hopelijk is er tegen 1 september dus een grote terugval in ziekenhuisopnames, door de hoge vaccinatiegraad tegen dan.
De vraag blijft dan: Moeten de maatregelen dan (op 1 september) blijven?
Kijken wat er in NL gebeurd, die toch minder regels hebben als ons.
Van de mensen in het hospitaal zijn er 3% die volledig gevaccineerd zijn.
De overige 97% zijn niet (volledig) gevaccineerde mensen.
Van deze 97% is een grote meerderheid 20-39 jarigen die wel al een 1 prik hebben gekregen.
Ik vermoed dan ook dat op 1 september deze leeftijdscategorie minder snel in de ziekenhuizen zal terechtkomen, als het deel deels gevaccineerden, volledig is gevaccineerd.
Hopelijk is er tegen 1 september dus een grote terugval in ziekenhuisopnames, door de hoge vaccinatiegraad tegen dan.
De vraag blijft dan: Moeten de maatregelen dan (op 1 september) blijven?
Kijken wat er in NL gebeurd, die toch minder regels hebben als ons.
Nochtans zijn er mensen die niet willen weten van verdere versoepelingen. En al zeker niet onze virologen.David_DeWa schreef: ↑12 augustus 2021, 10:52Regelingen welke toch niet gecontroleerd kunnen worden zijn sowieso slechte regelingen en per definitie overbodig.
Mja, ik vraag het me vooral af over het nu ja, praten over vroeger doet er niet veel meer toe ^^
ik denk dat dat gewoon een belangrijke vraag is om het belang van maatregelen te bepalen.
ik denk dat dat gewoon een belangrijke vraag is om het belang van maatregelen te bepalen.
Wat mij betreft: verder versoepelen als iedereen gevaccineerd is. Of beter gezegd: de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren. Dat zal vermoedelijk binnen enkele weken al het geval zijn.Predah schreef: ↑12 augustus 2021, 10:58Nochtans zijn er mensen die niet willen weten van verdere versoepelingen. En al zeker niet onze virologen.David_DeWa schreef: ↑12 augustus 2021, 10:52
Regelingen welke toch niet gecontroleerd kunnen worden zijn sowieso slechte regelingen en per definitie overbodig.
En misschien moeten we stoppen met ons te fixeren op het aantal besmettingen. Als je jong bent en/of gevaccineerd bent, dan zijn de gevolgen van een besmetting meestal vrij beperkt. Focus op de ziekenhuisopnames of mortaliteit, dwz. de belasting op ons gezondheidssysteem. Beiden zijn momenteel relatief laag.
-
- Verbannen Gebruiker
Je haalt een aantal basiszaken door elkaar.Predah schreef: ↑12 augustus 2021, 10:58Nochtans zijn er mensen die niet willen weten van verdere versoepelingen. En al zeker niet onze virologen.David_DeWa schreef: ↑12 augustus 2021, 10:52
Virologen leggen geen maatregelen op. Wetenschappers stellen, elk vanuit hun eigen domein, voorstellen op.
Het is de bevoegdheid van de beleidsmakers om al deze voorstellen samen te vatten tot een werkbaar geheel. En dat aangepast aan de tijd en plaats en volgens de laatste beschikbare inzichten. Ze hebben daarbij de ondankbare taak maatregelen uit te werken die met zoveel mogelijk beschikbare parameters rekening houden. En ze hebben - net zo min als iedere andere burger - een glazen bol om op voorhand te kunnen inschatten wat na evaluatie beter en minder goed of niet bleek te werken.
Bovendien zijn het steeds algemene maatregelen waardoor deze steeds voor een deel van de bevolking niet streng genoeg of te streng bevonden worden. Begin er dus maar aan in een maatschappij welke doorgaans het individuele belang boven het gemeenschappelijk wenst te stellen.
Vanuit het oogpunt van beleidsmakers heeft het natuurlijk, gewoon mijn mening daarop, weinig zin dwingende maatregelen uit te vaardigen die in de praktijk niet afgedwongen kunnen worden. Of toch niet op een democratische wijze.
Anderzijds, als burger die de maatregelen over zich heen krijgt, moet ik ook niet wakker liggen van maatregelen die toch niet te controleren zijn.
-
- Verbannen Gebruiker
Je kent toch de boutade dat in Nederland alles mag maar niets kan en in België niets mag maar alles kan?
Bovendien is NL slechts een exemplarisch voorbeeld. De maatregelen zijn daar ook een aaneenschakeling van versoepelingen en een verstrenging.
Aan de andere kant van de grens, bv. Duitsland, zijn ze dan blijkbaar weer strenger.
En waarom dat ongeduld? Hoe de situatie op 1/9 werkelijk zal geëvolueerd zijn zien we dan wel weer. Hopelijk met aangepaste maatregelen aan de situatie van dat ogenblik. Spijtig genoeg is de coronapandemie geen stabiel gegeven en kent een virus geen grenzen noch maakt het een onderscheid tussen kandidaat-dragers. Zeker niet als het onderwerp van dat virus deels ook geen grenzen kent er er deels zich geen kl*ten van aan trekt.
Om op je vraag te antwoorden: dat zien we tegen dan wel weer.
Maar wat ik er van vind doet er weinig toe. Ik ben gelukkig, buiten privéterrein, geen beleidsmaker.
Off topic: ik vind overigens niet dat het algemeen belang dient te wijken voor een of ander godsdienstig ritueel, van welke aard ook en onder geen enkele omstandigheid, ook al dient het geloofsritueel alleen nog als alibi voor allerhande commerciële belangen.
-
- Verbannen Gebruiker
Je zou beter wat geduld uitoefenen en gelijkaardige periodes vergelijken.m-peeters schreef: ↑12 augustus 2021, 10:32 De kans om in het ziekenhuis te belanden is nu relatief klein, in ieder geval een stuk kleiner dan vorig jaar toen we nog geen vaccins hadden. Ter info, hieronder de cijfers van ziekenhuisopnames. Vergelijk november 2020 (899 opnames op 3 november 2020) maar eens met augustus 2021 (41 opnames op 3 augustus 2021).
Laat ons, om te vergelijken met november 2020, dus beter wachten tot de cijfers van november 2021 bekend zijn.
Waarom wachten? De pandemie teistert ons al meer dan een jaar. Je kan dus perfect pakweg april 2021 met april 2020 vergelijken (kijk naar de grafiek met ziekenhuisopnames die enkele posts hiervoor gepost werd). Je zou natuurlijk ook 10 jaar kunnen wachten om dan een vergelijking over meerdere jaren te kunnen maken ...David_DeWa schreef: ↑12 augustus 2021, 12:27Je zou beter wat geduld uitoefenen en gelijkaardige periodes vergelijken.m-peeters schreef: ↑12 augustus 2021, 10:32 De kans om in het ziekenhuis te belanden is nu relatief klein, in ieder geval een stuk kleiner dan vorig jaar toen we nog geen vaccins hadden. Ter info, hieronder de cijfers van ziekenhuisopnames. Vergelijk november 2020 (899 opnames op 3 november 2020) maar eens met augustus 2021 (41 opnames op 3 augustus 2021).
Laat ons, om te vergelijken met november 2020, dus beter wachten tot de cijfers van november 2021 bekend zijn.
Het antwoord daar op:
Op 100.000 niet-gevaccineerden belandden tussen 5 en 12 juli ongeveer 1,5 mensen in het ziekenhuis, of 0,0015 procent. Bij 100.000 volledig gevaccineerden waren dat er minder dan 0,4, of 0,0004 procent.
Op dit moment stelt covid qua dagelijkse sterfte cijfers en ziekenhuis opnames niks voor, tijdens een stevig griepseizoen kan dat gemakkelijk factor 50 hoger liggen. Neemt niet weg dat covid voor iemand zonder antistoffen (niet gevaccineerd of nog geen covid doorgemaakt) nog steeds veel gevaarlijker is dan griep.
Eind deze maand is de vaccinatie campagne afgelopen en is iedereen die dat wil behoorlijk beschermd tegen ernstige ziekte. Om de vaccin weigeraars ook van de nodige antistoffen te voorzien gaan we meer ruimte aan het virus moeten geven, zodat zij via een besmetting eveneens weerstand opbouwen. Het is dus niet enkel belangrijk voor onze vrijheid dat maatregelen verdwijnen, ook voor de verdere opbouw van de groepsweerstand moet men de isolatie maatregelen afschaffen.
Voor sommigen mag deze crisis nooit stoppen, tijd om terug gewoon te doen.
Wanneer zal men aanvaarden dat mensen soms aan iets sterven, zeker na deze massale vaccinatie die werkt?
Wanneer zal men aanvaarden dat mensen soms aan iets sterven, zeker na deze massale vaccinatie die werkt?
Inderdaad, ik merk bij sommige mensen in mijn omgeving dat ze zich nestelen in de huidige toestand met beperkende maatregelen. Onder het mom van veiligheid zijn ze bereid om de rest van hun leven met beperkende maatregelen te leven., zelf als iedereen gevaccineerd is.
Van mij mag iedereen die dat wenst levenslang een mondmasker dragen, vrijwillig wel te verstaan.
Veiligheidsdekentje zoals bij de kindertjes, mentale hulp alleen zoals opperguru MVR in het begin verkondigde.
Veiligheidsdekentje zoals bij de kindertjes, mentale hulp alleen zoals opperguru MVR in het begin verkondigde.
Jammer genoeg “eisen” sommige van deze mensen dat de maatregelen algemeen verplicht blijven. Anders heb ik ook zoiets van: iedereen doet waar hij/zij zin in heeft.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik denk dat Aerolla bedoelt: als je nu Covid krijgt, wat is dan je kans om in het ziekenhuis te belanden ?vortex schreef: ↑12 augustus 2021, 17:36Het antwoord daar op:Op 100.000 niet-gevaccineerden belandden tussen 5 en 12 juli ongeveer 1,5 mensen in het ziekenhuis, of 0,0015 procent. Bij 100.000 volledig gevaccineerden waren dat er minder dan 0,4, of 0,0004 procent.Op dit moment stelt covid qua dagelijkse sterfte cijfers en ziekenhuis opnames niks voor, tijdens een stevig griepseizoen kan dat gemakkelijk factor 50 hoger liggen. Neemt niet weg dat covid voor iemand zonder antistoffen (niet gevaccineerd of nog geen covid doorgemaakt) nog steeds veel gevaarlijker is dan griep.
Eind deze maand is de vaccinatie campagne afgelopen en is iedereen die dat wil behoorlijk beschermd tegen ernstige ziekte. Om de vaccin weigeraars ook van de nodige antistoffen te voorzien gaan we meer ruimte aan het virus moeten geven, zodat zij via een besmetting eveneens weerstand opbouwen. Het is dus niet enkel belangrijk voor onze vrijheid dat maatregelen verdwijnen, ook voor de verdere opbouw van de groepsweerstand moet men de isolatie maatregelen afschaffen.
Verder mooie post.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.