De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Mijn vraag was idd slecht verwoord. Mijn strategie is 120-leeftijd in aandelen, al de rest valt erbuiten.troglodytes schreef: ↑9 augustus 2021, 21:16- cash
- aandelen
- obligaties / fixed income
- commodities / crypto
- tastbaar vastgoed
Aparte beleggingscategorieën.
Bovendien levert geen enkele commodity een 'rente' op, laat staan een 'vastrentende'. Dus je vraag was self-defeating.
Ik stelde mij in wezen de vraag of er een link is tussen aandelenkoersen en de koers van commodities.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Dat zijn gewoon aandelen. De correlatie met 'gewone' aandelen is zeer groot. It is just a name.
Why not? Men noemt het soms 'digital gold'. Het is zeldzaam (BTC althans); het is waard wat de zot ervoor wil geven; geen rente; etc... In ieder geval lijkt crypto meer op commodities dan op aandelen, obligaties of vastgoed.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Het idee van verschillende 'asset classes' is juist dat ze zo weinig mogelijk, geen of zelf een inverse relatie hebben met elkaar. Als ze te veel gelinkt zijn, heeft het geen zin om ze op te splitsen in asset classes (wat bijvoorbeeld het geval is bij beursgenoteerd vastgoed: dat is namelijk bijna gelijk aan gewone aandelen.)
Als ik een modern digitaal kunstwerk zou ontwikkelen (NFT) dat ten alle tijden exact evenveel waard is als 100 IWDA, dan zou ik dat kunstwerk bij mijn gedeelte 'aandelen' rekenen en niet bij mijn asset class 'kunst'.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ah zo... ja, dat steek je best onder aandelen.troglodytes schreef: ↑9 augustus 2021, 21:28Dat zijn gewoon aandelen. De correlatie met 'gewone' aandelen is zeer groot. It is just a name.
Bitcoin wordt wileens "digital gold" genoemd, ja. Andere cryptocurrencies hebben die "waardering" nog niet gekregen.troglodytes schreef: ↑9 augustus 2021, 21:28Why not? Men noemt het soms 'digital gold'. Het is zeldzaam (BTC althans); het is waard wat de zot ervoor wil geven; geen rente; etc... In ieder geval lijkt crypto meer op commodities dan op aandelen, obligaties of vastgoed.
In het algemeen zou ik cryptocurrencies onder currencies steken, maar sommige zou je inderdaad eerder als commodities kunnen beschouwen en misschien komt die splitsing er ooit wel dat ze die cryptocommodities zullen noemen.
Misschien voorlopig onder "alternatives"
Ah dat wist ik niet, interessant. Ik koop zelf VWCE omwille van de eenvoud, daar zitten ze niet bij in geloof ik. Het is sowieso geen groot deel van de markt maar misschien wel een interessant gedeelte voor de komende jaren, wie weet.
Het is deze: https://www.ssga.com/library-content/pr ... pyx-gy.pdf
Nog eens bedankt trouwens voor al uw wijze lessen hier op het forum. Je hebt velen van ons al veel bijgeleerd denk ik. En je hebt tegenstanders maar dat is gelukkig altijd zo als het over beleggen gaat. Ieder moet zijn pad volgen. Hoe meer meningen, hoe beter.
Vandaag schrijven ze in De Tijd dat 85% van de fondsen de markt klopte op de Chinese beurs. In inefficiënte markten zou actief beheer nog lonen. Ik heb dat al wel vaker gelezen. Wat is jullie antwoord hier op, Bogleheads? Toch maar bvb Geert Noels of JP Morgan inschakelen voor de emerging markets ipv Emim?
Is een eenmalig resultaat voldoende om je strategie te veranderen?
In 2020 hoorden we deze resultaten niet, dus dat jaar was het niet waar:-).
Merk op dat als de fondsen het beter deden dan het gemiddelde de andere beleggers (individuele beleggers? private banking?, ... ) het slechter doen.
China is ongeveer 4% in mijn portefeuille.
Als je weet wie het volgende periode beter zal doen dan het gemiddelde dan moet je hen aankopen.
Zelf blijf ik bij mijn strategie die gegarandeerd het gemiddelde zal geven.
In 2020 hoorden we deze resultaten niet, dus dat jaar was het niet waar:-).
Merk op dat als de fondsen het beter deden dan het gemiddelde de andere beleggers (individuele beleggers? private banking?, ... ) het slechter doen.
China is ongeveer 4% in mijn portefeuille.
Als je weet wie het volgende periode beter zal doen dan het gemiddelde dan moet je hen aankopen.
Zelf blijf ik bij mijn strategie die gegarandeerd het gemiddelde zal geven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Klopt. Ik heb het boek van Longeval nog eens geraadpleegd en bij de emerging markets is er ook een onderprestatie op lange termijn van meer dan 90%. De Europese fondsen doen het het beste met een onderprestatie van maar 75%.
Kan je nog eens uitleggen waarom je private equity opneemt (de ishares etf dacht ik)? De grote listed private equity holdings zitten toch al in de indexen? Is hun gewicht niet in overeenstemming met de beurswaarde omwille van de liquiditeit?
Kan je nog eens uitleggen waarom je private equity opneemt (de ishares etf dacht ik)? De grote listed private equity holdings zitten toch al in de indexen? Is hun gewicht niet in overeenstemming met de beurswaarde omwille van de liquiditeit?
In het begin van vorig jaar hadden we hier een paar threads over private equity en hoe groot die markt zou zijn tov de public equity markt.
Ik heb toen beslist om 5% van mijn portefeuille 'extra' te beleggen in private equity bedrijven. Ik doe dit via een ETF met publieke genoteerde bedrijven die inzetten op private equity. Inderdaad ik heb die dus (misschien 10) dubbel. Dit is mijn benadering van alle andere private equity waar je als gewone belegger niet aan kunt.
Ik beperk me tot 5% (van het aandelengedeelte), als de positie te groot wordt verkoop ik een deeltje. Ik heb al een paar keer verkocht het laatste jaar in totaal reeds 1/3 van de aangekochte deelbewijzen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Gevonden in thread "wat is uw YTD?" : je voegde dus iShares Listed Private Equity UCITS ETF | IPRV (IE00B1TXHL60) toe. Deze is echter DIST, bestaat er dan geen ACC-versie?B7H4long schreef: ↑14 augustus 2021, 12:46In het begin van vorig jaar hadden we hier een paar threads over private equity en hoe groot die markt zou zijn tov de public equity markt.
Ik heb toen beslist om 5% van mijn portefeuille 'extra' te beleggen in private equity bedrijven. Ik doe dit via een ETF met publieke genoteerde bedrijven die inzetten op private equity. Inderdaad ik heb die dus (misschien 10) dubbel. Dit is mijn benadering van alle andere private equity waar je als gewone belegger niet aan kunt.
Ik beperk me tot 5% (van het aandelengedeelte), als de positie te groot wordt verkoop ik een deeltje. Ik heb al een paar keer verkocht het laatste jaar in totaal reeds 1/3 van de aangekochte deelbewijzen.
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Er staat ook veel info in de 'holdings VS ETFs' thread.
Op het eerste zicht is die tracker niet echt volledig. Gimv zit er wel in, Brederode en Sofina bvb al niet. Ackermans ook niet.
Heb er vroeger nog naar gekeken waarom sommige bedrijven wel of niet in de 'S&P Private Equity Index' zitten.
- te kleine (free float) market cap
- deel van publieke verhandelbare aandelen te klein
- niet liquide genoeg
- beleggen niet genoeg in private equity (tov beleggingen in andere publiek genoteerde bedrijven)
Op de s&p site kan je het document met de index methodology downloaden
- te kleine (free float) market cap
- deel van publieke verhandelbare aandelen te klein
- niet liquide genoeg
- beleggen niet genoeg in private equity (tov beleggingen in andere publiek genoteerde bedrijven)
Op de s&p site kan je het document met de index methodology downloaden
Al enkele jaren aan het beleggen in IWDA waardoor er nu een aanzienlijk bedrag in deze ETF zit.
Er komt opnieuw een hoop cash vrij dat ik gespreid zou willen belleggen in een wereldwijde ETF.
Graag zou ik echter voor ander uitgever kiezen dan ishares. Om risico te spreiden ivm uitgever, you never know
VWCE zou logische keuze zijn maar zit bij bolero en daar wordt dus opnieuw teveel beurstaks aangerekend. Ook niet beschikbaar op amsterdamse beurs. Wat maakt dat VWCE qua kosten te hoog ligt tov iwda wat het spreiden dan onnodig duur maakt.
Iemand andere etf aan te raden?
Voorwaarden:
- beschikbaar op amsterdamse beurs
- niet geregistreerd in belgië (en waar er ook geen twijfel over mogelijk is)
- wereldwijd gespreide etf in large cap, met of zonder em
- Domicilie Ierland
- Grote uitgever
Er komt opnieuw een hoop cash vrij dat ik gespreid zou willen belleggen in een wereldwijde ETF.
Graag zou ik echter voor ander uitgever kiezen dan ishares. Om risico te spreiden ivm uitgever, you never know
VWCE zou logische keuze zijn maar zit bij bolero en daar wordt dus opnieuw teveel beurstaks aangerekend. Ook niet beschikbaar op amsterdamse beurs. Wat maakt dat VWCE qua kosten te hoog ligt tov iwda wat het spreiden dan onnodig duur maakt.
Voorwaarden:
- Domicilie Ierland
- Grote uitgever
Portefeuille: IWDA, cash
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat het antwoord daarop dan SWRD is.Jarexx schreef: ↑22 augustus 2021, 10:29 Al enkele jaren aan het beleggen in IWDA waardoor er nu een aanzienlijk bedrag in deze ETF zit.
Voorwaarden:
- Domicilie Ierland
- Grote uitgever
Overweeg eventueel om een andere broker te gebruiken voor trading op Xetra ...
Dan heb je ineens ook wat broker spreiding.