Belastingen cryptomunten België
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Belastingen cryptomunten België
Hallo,
Nog maar eens een vraag over cryptomunten en de belastingen in België
Ik ben op de hoogte dat er 3 categorieën bestaan waaronder je als cryptomunt bezitter belast kan worden: een goede huisvader, de trader en de professionele 'handelaar'. Laten we ervan uitgaan dat ik val onder de categorie trader en ik dus 33% belastingen moet betalen op de meerwaarde. Wat mij echter niet duidelijk is, op welke meerwaarde exact?
Concreet. Begin dit jaar ben ik via Bitvavo gestart met het kopen van Bitcoin voor een paar duizend euro. Dit was net in de periode dat het extreem goed ging en de prijs al schommelend naar zijn all time high liep. Ik heb in die periode telkens als het goed ging een klein bedrag, 500 euro, aan bitcoins verkocht, om daarna terug te investeren in Bitcoin als het een beetje lager stond, om zo telkens mijn Bitcoin kapitaal met kleine beetjes te vergroten.
Echter, in mei is de Bitcoin enorm gezakt, tot ver onder mijn investeringswaarde. Ik heb niets verkocht en alles laten staan, wachtend op betere tijden. En die lijken er nu terug aan te komen. Maar op dit moment heb ik mijn initiële investeringswaarde dus nog niet terug.
Mijn vraag is, moet ik nu belastingen betalen op die kleine transacties die ik begin dit jaar heb doorgevoerd omdat ik daar winst heb uitgehaald, ondanks dat ik eigenlijk in totaal verlies heb? Concreet zou dat ook betekenen dat in het slechtste scenario (Bitcoin 0 euro), dat ik alles kwijt ben én ik ook nog eens belastingen zou moeten betalen op eerdere, wel winstgevende, transacties.
Of moet ik belastingen betalen op het bedrag dat ik uiteindelijk terug overschrijf naar mijn rekening, min mijn initiële investeringswaarde? En stel dat ik geen geld overschrijf naar mijn rekening omdat ik jarenlang op dezelfde manier verder werk om mijn investeringskapitaal te vergroten, moet ik hier dan iets van opnemen in mijn belastingaangifte?
Alvast bedankt
Nog maar eens een vraag over cryptomunten en de belastingen in België
Ik ben op de hoogte dat er 3 categorieën bestaan waaronder je als cryptomunt bezitter belast kan worden: een goede huisvader, de trader en de professionele 'handelaar'. Laten we ervan uitgaan dat ik val onder de categorie trader en ik dus 33% belastingen moet betalen op de meerwaarde. Wat mij echter niet duidelijk is, op welke meerwaarde exact?
Concreet. Begin dit jaar ben ik via Bitvavo gestart met het kopen van Bitcoin voor een paar duizend euro. Dit was net in de periode dat het extreem goed ging en de prijs al schommelend naar zijn all time high liep. Ik heb in die periode telkens als het goed ging een klein bedrag, 500 euro, aan bitcoins verkocht, om daarna terug te investeren in Bitcoin als het een beetje lager stond, om zo telkens mijn Bitcoin kapitaal met kleine beetjes te vergroten.
Echter, in mei is de Bitcoin enorm gezakt, tot ver onder mijn investeringswaarde. Ik heb niets verkocht en alles laten staan, wachtend op betere tijden. En die lijken er nu terug aan te komen. Maar op dit moment heb ik mijn initiële investeringswaarde dus nog niet terug.
Mijn vraag is, moet ik nu belastingen betalen op die kleine transacties die ik begin dit jaar heb doorgevoerd omdat ik daar winst heb uitgehaald, ondanks dat ik eigenlijk in totaal verlies heb? Concreet zou dat ook betekenen dat in het slechtste scenario (Bitcoin 0 euro), dat ik alles kwijt ben én ik ook nog eens belastingen zou moeten betalen op eerdere, wel winstgevende, transacties.
Of moet ik belastingen betalen op het bedrag dat ik uiteindelijk terug overschrijf naar mijn rekening, min mijn initiële investeringswaarde? En stel dat ik geen geld overschrijf naar mijn rekening omdat ik jarenlang op dezelfde manier verder werk om mijn investeringskapitaal te vergroten, moet ik hier dan iets van opnemen in mijn belastingaangifte?
Alvast bedankt
Re: Belastingen cryptomunten België
De berekening moet gebeuren bij elke verkoopstransactie, van de crypto. Heb je winst op die transactie dan moet je meerwaardebelasting betalen op die transactie, heb je geen winst bij die verkoop dan geen belasting.
Op het moment dat je met winst verkoopt zet je best 1/3 opzij voor je belastingen aan het eind van het jaar, je kan waarschijnlijk ook voorafbetalingen doen, en daar krijg je een mooie intrest op.
Op het moment dat je met winst verkoopt zet je best 1/3 opzij voor je belastingen aan het eind van het jaar, je kan waarschijnlijk ook voorafbetalingen doen, en daar krijg je een mooie intrest op.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Beleg in Bitcoins via de VanEck BTC ETN, dan hoe je je daar allemaal geen zorgen om te maken.
Ja
Correct
Nee
Ja
Dura lex, sed lex
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Er zijn al heel wat vragen op dit forum geweest over de fiscale impact ervan... En in 2021 voor de eerste keer wat te doen als je er netto geld aan verloren hebt.
Ben benieuwd hoeveel er zo nog rondlopen
Ben benieuwd hoeveel er zo nog rondlopen
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
Volgens mij klopt dat niet. Het is het netto-inkomen dat belast wordt maw de opbrengsten - de kosten.miljonairtje schreef: ↑15 augustus 2021, 00:38Kort verwoord, to the point, en juist beantwoord. Duimpje omhoog voor Giskard
vb: aankoop 200€ verkoop 300€ : 100 € winst
aankoop 250€ verkoop 200€: 50 € verlies
dan wordt je belast op 50€ (nl: 300+200-200-250)
ten tweede als je het beheer doet als een "goede huisvader" moet je geen belasting betalen.
Daarom ga ik ervan uit als tussen aankoop en verkoop meer dan een jaar ligt, je geen belasting moet betalen.
En als het om zo kleine bedragen gaat als in dit voorbeeld, dan vraag me ook af of de fiscus je gaat behandelen als een fraudeur als je het niet aangeeft.
Dit is korrekt.
Fout;
Elke aankoop+verkoop moet afzonderlijk bekeken worden.
De aankoop/verlies van het tweede lot is geen 'kost' voor de eerste transactie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
Men wordt belast op gerealiseerde feiten. Wat is momenteel gerealiseerd?Tissik9 schreef: ↑15 augustus 2021, 08:30 Volgens mij klopt dat niet. Het is het netto-inkomen dat belast wordt maw de opbrengsten - de kosten.
vb: aankoop 200€ verkoop 300€ : 100 € winst
aankoop 250€ verkoop 200€: 50 € verlies
dan wordt je belast op 50€ (nl: 300+200-200-250)
ten tweede als je het beheer doet als een "goede huisvader" moet je geen belasting betalen.
Daarom ga ik ervan uit als tussen aankoop en verkoop meer dan een jaar ligt, je geen belasting moet betalen.
Zijn initieel aankoopmoment van x bitcoin staat vast en zijn verkoopmoment van x bitcoin voor €500. Als dit met winst verkocht is, en dit beschouwd wordt als speculatie, valt dit onder divers inkomen belast aan 33%.
Dat hij momenteel in de min staat met zijn bitcoin kan daar niet van afgetrokken worden.
Er kan hier dus ook geen verlies (want die in niet gerealiseerd) worden afgetreokken van de winsten (die wel zijn gerealiseerd).
Nu, of een verrichting onder het normaal beheer van het privévermogen of als een divers inkomen valt, is een feitenkwestie. Daarbij wordt gekeken naar de specifieke situatie van de investeerder.
Je mag wel degelijk verliezen op een vorige belegging aftrekken van de vorige belegging.
Nu is het alsof ik alleen belast wordt op de winst die ik bij een belegging en eventuele verliezen niet kan aftrekken. Dat is zeker niet juist.
Maar als ik nu voorbeeld 10 aandelen koop van bedrijf X en dan 2 maand later 5 aandelen ervan verkoop. En dan een maand later nog eens 5 aandelen van hetzelfde bedrijf koop, dan moet ik voor eventueel winst of verlies kijken naar aankoop en verkoop van 5 aandelen.
vb: 5 januari: aankoop 10 aandelen (200€/aandeel) => totale prijs 2000€ + 50 € kosten = 2050
17 februari: verkoop 5 aandelen (250€/aandeel) => totale prijs 1250€ - 10 € kosten = 1240
15 maart: aankoop 5 aandelen (240€ / aandeel- => totale prijs 1200€ + 30 € kosten: 1230
diverse inkomsten is dan: 1240 - 2050/2 (nl. maar de helft verkocht) = 215 €
Als je meerdere aankopen en verkopen hebt dan moet je het transactie per transactie bekijken en dan ik zou ik FIFo toepassen (first in first out: oudst aangekochte aandelen worden het eerst verkocht). En dan tel je winsten en verliezen bij elkaar op.
Aandelen mag je vervangen door bitcoins of om het even welke virtuele munt.
Heb je daar een bron voor?
Heb je daar een bron voor?
Gerealiseerde verliezen mogen wel afgetrokken worden zoals Tissik9 schreef.
Onder de oude regel van de speculatie taks op aandelen mocht het niet.
Een belasting advocaat had hier al eens een onderwerp over geschreven in het engels op https://www.reddit.com/r/BEFire/comment ... t1_gzds4uu
En het is ook niet 33% maar 33%+nog gemeente belasting(+-7%) .
Vind het erg dat je in Belgiê zoveel moeite moet doen om er achter te komen hoe het allemaal ineen zit en nog geen zekerheid hebt.
In elk buurland heb je het op één minuut te zoeken op google gevonden.
Net zoals het onderwerp wat is "normaal beheer" ik ben hier al mee naar meerdere advocaten geweest en krijg overal een ander antwoord.
De één beweerd niet met geleend geld, niet heel je vermogen en niet actief daytraden en je bent oké.
De ander zegt dat je jaren moet houden en maar een zeer klein percentage van je vermogen mag geïnvesteerd hebben.
Wanneer ik vroeg waarom ik overal een totaal ander antwoord kreeg zeiden ze dat er geen zuiver definitie op de wet staat.
Hoe moet je als burger dan iets correct aangeven vraag ik mij af.
En stel dat je het verkeerd aangeeft kan je een belastingverhoging+boete krijgen hoger als de oorspronkelijke winst zelf.
Onder de oude regel van de speculatie taks op aandelen mocht het niet.
Een belasting advocaat had hier al eens een onderwerp over geschreven in het engels op https://www.reddit.com/r/BEFire/comment ... t1_gzds4uu
En het is ook niet 33% maar 33%+nog gemeente belasting(+-7%) .
Vind het erg dat je in Belgiê zoveel moeite moet doen om er achter te komen hoe het allemaal ineen zit en nog geen zekerheid hebt.
In elk buurland heb je het op één minuut te zoeken op google gevonden.
Net zoals het onderwerp wat is "normaal beheer" ik ben hier al mee naar meerdere advocaten geweest en krijg overal een ander antwoord.
De één beweerd niet met geleend geld, niet heel je vermogen en niet actief daytraden en je bent oké.
De ander zegt dat je jaren moet houden en maar een zeer klein percentage van je vermogen mag geïnvesteerd hebben.
Wanneer ik vroeg waarom ik overal een totaal ander antwoord kreeg zeiden ze dat er geen zuiver definitie op de wet staat.
Hoe moet je als burger dan iets correct aangeven vraag ik mij af.
En stel dat je het verkeerd aangeeft kan je een belastingverhoging+boete krijgen hoger als de oorspronkelijke winst zelf.
Ik zou hier dan toch wel eens een bron willen over zien, want in het WIB 92 vind ik toch vooral dit:
Niets over minwaarden aftrekken dus.
Tenzij je dus met een wetsartikel/richtlijn van de fiscus kan aantonen dat dit mag, is het best er van uit te gaan dat dot niet mag.
En nee, interpretaties van advocaten/juristen/fiscalisten/... tellen niet
Met rechtsspraak/cases/rulings kan je me mss nog overtuigen
Edit: de grote onduidelijkheid in de bovenstaande reddit post: zijn verliezen 'expenses'? Aldus mij en mijn cursussen economie vroeger is dat zeker niet het geval.
Art. 90. - Diverse inkomsten zijn :
1° onverminderd het bepaalde in 8° en 9°, winst of baten, hoe ook genaamd, die zelfs occasioneel of toevallig, buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid, voortkomen uit enige prestatie, verrichting of speculatie of uit diensten bewezen aan derden, daaronder niet begrepen normale verrichtingen van beheer van een privé-vermogen bestaande uit onroerende goederen, portefeuillewaarden en roerende voorwerpen;
Niets over minwaarden aftrekken dus.
Tenzij je dus met een wetsartikel/richtlijn van de fiscus kan aantonen dat dit mag, is het best er van uit te gaan dat dot niet mag.
En nee, interpretaties van advocaten/juristen/fiscalisten/... tellen niet
Met rechtsspraak/cases/rulings kan je me mss nog overtuigen
Edit: de grote onduidelijkheid in de bovenstaande reddit post: zijn verliezen 'expenses'? Aldus mij en mijn cursussen economie vroeger is dat zeker niet het geval.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Bedankt voor de antwoorden. Het doet blijkbaar nog altijd stof opwaaien als het over belastingen en cryptomunten gaat.
Ok, het is dus duidelijk dat er 33% moet berekend wordt en op alle winstgeven transactie. Maar hoe doe je dat wanneer je meerdere malen hebt aangekocht voor dat je verkoopt. Is dat dan volgens het FIFO principe, zoals al eerder vermeld?
Stel dat ik 100 munten heb gekocht aan 1 euro en we noemen het investering A. Een week later koop ik opnieuw 100 munten aan 2 euro, investering B. In totaal dus 200 munten voor 300 euro geïnvesteerd.
De koers stijgt, 1 munt wordt 4 euro waard. In totaal is mijn investering op dat moment 800 euro waard, m.a.w. 500 euro winst.
Ik beslis om een deel hiervan op te nemen en verkoop 50 munten aan 4 euro. Dat maakt dat ik 200 euro in totaal terugstort, maar dat is niet mijn winst aangezien mijn investeringskost hier nog van afgetrokken moet worden. De vraag is dan, van welke investering, van investering A of van investering B?
Ok, het is dus duidelijk dat er 33% moet berekend wordt en op alle winstgeven transactie. Maar hoe doe je dat wanneer je meerdere malen hebt aangekocht voor dat je verkoopt. Is dat dan volgens het FIFO principe, zoals al eerder vermeld?
Stel dat ik 100 munten heb gekocht aan 1 euro en we noemen het investering A. Een week later koop ik opnieuw 100 munten aan 2 euro, investering B. In totaal dus 200 munten voor 300 euro geïnvesteerd.
De koers stijgt, 1 munt wordt 4 euro waard. In totaal is mijn investering op dat moment 800 euro waard, m.a.w. 500 euro winst.
Ik beslis om een deel hiervan op te nemen en verkoop 50 munten aan 4 euro. Dat maakt dat ik 200 euro in totaal terugstort, maar dat is niet mijn winst aangezien mijn investeringskost hier nog van afgetrokken moet worden. De vraag is dan, van welke investering, van investering A of van investering B?