Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
TIP
Re: Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
Elke dag beslis je als belegger om' te houden of the verkopen
Wel, je hebt dus 100 euro verlies.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok.
Laten we transactiekosten en belastingen even buiten beschouwing laten.
Dan heb je een virtuele winst van 100 EUR.
Dan sta je "break-even"... geen winst, geen verlies.
"Verdiend" inderdaad niet. Wel virtuele winst.
Ja, om te "realiseren" moet je verkopen.
Maar wat heb je daar aan ?
Edit:
Ik koop een huis voor 100.000 EUR en na 20 jaar is dat huis 300.000 EUR waard (= ik zou het kunnen verkopen voor dat bedrag)
Ik heb het echter niet verkocht, dus ik heb geen (virtuele) winst ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als je iets koopt voor 100 EUR en terug verkoopt voor 100 EUR, dan sta je "break-even" n.m.i. (kosten, belastingen, inflatie buiten beschouwing gelaten)
Dat is volgens mij een struikelblok voor velen denk ik: in de realiteit begin je een investering quasi altijd met verlies (kosten, belastingen, inflatie wél in beschouwing genomen)
Als we die redenering doortrekken is het kapitaal dat je in aandelen gestoken hebt ook nul. Want van zodra je met kapitaal aandelen koopt wordt dat virtueel kapitaal. Dat wordt pas terug echt kapitaal wanneer je verkoopt.