Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
TIP
Re: Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
Elke dag beslis je als belegger om' te houden of the verkopen
Wel, je hebt dus 100 euro verlies.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok.
Laten we transactiekosten en belastingen even buiten beschouwing laten.
Dan heb je een virtuele winst van 100 EUR.
Dan sta je "break-even"... geen winst, geen verlies.
"Verdiend" inderdaad niet. Wel virtuele winst.
Ja, om te "realiseren" moet je verkopen.
Maar wat heb je daar aan ?
Edit:
Ik koop een huis voor 100.000 EUR en na 20 jaar is dat huis 300.000 EUR waard (= ik zou het kunnen verkopen voor dat bedrag)
Ik heb het echter niet verkocht, dus ik heb geen (virtuele) winst ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als je iets koopt voor 100 EUR en terug verkoopt voor 100 EUR, dan sta je "break-even" n.m.i. (kosten, belastingen, inflatie buiten beschouwing gelaten)
Dat is volgens mij een struikelblok voor velen denk ik: in de realiteit begin je een investering quasi altijd met verlies (kosten, belastingen, inflatie wél in beschouwing genomen)
Als we die redenering doortrekken is het kapitaal dat je in aandelen gestoken hebt ook nul. Want van zodra je met kapitaal aandelen koopt wordt dat virtueel kapitaal. Dat wordt pas terug echt kapitaal wanneer je verkoopt.
Gestart met beleggen op 1-1-2017 met klein spaarbedrag. 50/50 2 aandelen gekocht, vgp en sofina (helaas te vroeg verkocht). Nadien maandelijks klein bedrag op beleggingsrekening gestort en stap voor stap bijgekocht. Verschillende mislukkingen bvb nyrstar, bet-at-home en galapagos (helaas winst niet tijdig genomen) enphase (veel te vroeg verkocht). Maar gelukkig ook enkele succesjes. Hierdoor groeiende interesse gekregen en veel geleerd. Leergeld betaalt maar zie dit als soort investering. Globaal rendement sinds start 9,2% winst per jaar op ingebracht kapitaal (alle kosten incl). Hier ben ik tevreden mee maar heb de ambitie om op 10%/j te geraken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En dan kan je dus ook nooit verlies hebben... fantastisch! Ik ga all-in!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mooie ambitie in ieder gevalRonaldo schreef: ↑13 augustus 2021, 22:42 Gestart met beleggen op 1-1-2017 met klein spaarbedrag. 50/50 2 aandelen gekocht, vgp en sofina (helaas te vroeg verkocht). Nadien maandelijks klein bedrag op beleggingsrekening gestort en stap voor stap bijgekocht. Verschillende mislukkingen bvb nyrstar, bet-at-home en galapagos (helaas winst niet tijdig genomen) enphase (veel te vroeg verkocht). Maar gelukkig ook enkele succesjes. Hierdoor groeiende interesse gekregen en veel geleerd. Leergeld betaalt maar zie dit als soort investering. Globaal rendement sinds start 9,2% winst per jaar op ingebracht kapitaal (alle kosten incl). Hier ben ik tevreden mee maar heb de ambitie om op 10%/j te geraken.
En wat heb je geleerd uit je ervaringen tot nu toe ?
95% van mijn kapitaal is belegd in aandelen en fondsen. Ik heb ook nog een afbetaald huis.Natal schreef: ↑13 augustus 2021, 21:52
Fictief voorbeeld …
Ik heb een aandeel gekocht aan 100 euro, dit staat momenteel 200 euro maar ik verkoop niet. Morgen staat het terug 100 euro. Vandaag heb ik 100 euro virtuele winst, of een niet gerealiseerde winst. Dus eigenlijk geen cent verdiend.
Morgen is het plots terug maar 100 euro waard. Als ik dan verkoop aan 100 euro heb ik geen winst. Laat even kosten en taxen achterwege.
Dus ja … je moet verkopen om je winst te realiseren.
Ik ben niet van plan om op korte termijn grote verkopen te doen.
Is dat dan allemaal virtueel geld en niks waard? Winstcijfer is ca 11% per jaar over de laatste 5 jaar.
Ja, morgen kan één van mijn posities waardeloos worden of sterk zakken. So what...
In elk geval zal het me niet lukken die portefeuille (met verlies en winstposities) terug te verkopen aan de originele waarde....
Die hele portefeuille gaat niet in 1 dag met 50% zakken....
Of moet ik morgenvroeg alles verkopen en dan in de namiddag alles terug kopen (alleen de fiscus en de bank wordt daar happy van), om wel te kunnen spreken van winst....
Trouwens, als al dat geld op mijn spaarrekening staat, wat dan? Dat staat het daar te schimmelen en wordt het opgegeten door inflatie...
Geld op een spaarrekening is evenmin echt en zeker. Dat zijn eentjes en nulletjes in de computer van de bank.
Klopt ook.
De vraag is dan: wat is echtvermogen als aandelen, een huis, een spaarrekening etc toch maar virtueel zijn?
Zelfs goud is maar waard "wat de zot er voor geeft"....
En kijk naar de waarde van een aandeel/bedrijf: dat is ook maar een boekwaarde met een waarderingsfactor, en toch heb ik liever mijn geld in een winstgevend en groeiend bedrijf zitten dan in een sok onder mijn bed.
Niks virtueler dan cryptocoins... maar toch zijn er mensen die er behoorlijk rijk mee geworden zijn.
Als ik mijn vermogne wil kennen, dan open ik mijn effectenrekeningen en weet ik wat ik waard ben. Zo simpel zie ik het.
En als ik morgen bv een compromis zou tekenen om een nieuw huis te kopen, dan maak ik dezelfde dag nog het geld vrij (of ik sluit een lening af).
Ook voor een auto doe ik dat zo. Zodra het contract getekend is zet ik het geld klaar, en laat de rest rustig groeien.
Het blijft vrij eenvoudig voor mij. Winst is wat ik in mijn handen heb na verkoop van mijn portefeuille. Enkel dan is het verworven en vrij van de grillen van de beurs. Elkeen mag daar zijn interpretatie aan geven, ik geef enkel de mijne.
Vastgoed is ook maar waard wat een ander bereid is er voor te betalen. Laat maar schatten door een immo of door een notaris, De waarde van een pand kan rap een pak verschillen.
Vastgoed is ook maar waard wat een ander bereid is er voor te betalen. Laat maar schatten door een immo of door een notaris, De waarde van een pand kan rap een pak verschillen.
Het probleem met dat soort redeneringen is:
Stel dat je morgen je volledige portefeuille verkoopt, dan heb je je 29000 winst gerealiseerd (stel dat je totale portefeuille nu 100k is). Je hebt ze dan effectief in handen. Als je deze dan vervolgens terug belegt in aandelen, heb je nog steeds 100k in je portefeuille en heb je zogezegd je winst gerealiseerd. De situatie blijft nochtans hetzelfde, je hebt 100k in aandelen, niets is virtueel.
Als je het hebt over de grillen van de beurs, dan is je initiële inleg ook niet veilig en zou je zelfs je 100k naar 50k of in principe zelfs naar 0 kunnen gaan.
Als je jezelf goed voelt bij deze redenering, doe gerust, maar het is en blijft een denkfout.
Stel dat je morgen je volledige portefeuille verkoopt, dan heb je je 29000 winst gerealiseerd (stel dat je totale portefeuille nu 100k is). Je hebt ze dan effectief in handen. Als je deze dan vervolgens terug belegt in aandelen, heb je nog steeds 100k in je portefeuille en heb je zogezegd je winst gerealiseerd. De situatie blijft nochtans hetzelfde, je hebt 100k in aandelen, niets is virtueel.
Als je het hebt over de grillen van de beurs, dan is je initiële inleg ook niet veilig en zou je zelfs je 100k naar 50k of in principe zelfs naar 0 kunnen gaan.
Als je jezelf goed voelt bij deze redenering, doe gerust, maar het is en blijft een denkfout.
Dus… moet dat geld dan op een spaarrekening staan, of moeten de klompen goud op tafel liggen, of in briefjes (en in welke munt, want dat kan ook nog eens variëren)….Natal schreef: ↑17 augustus 2021, 17:19 Het blijft vrij eenvoudig voor mij. Winst is wat ik in mijn handen heb na verkoop van mijn portefeuille. Enkel dan is het verworven en vrij van de grillen van de beurs. Elkeen mag daar zijn interpretatie aan geven, ik geef enkel de mijne.
Ik ken eigenlijk geen rijke mensen die hun geld op een spaarrekening laten verrotten, dat is zowat altijd geïnvesteerd, anders word je gewoon nooit rijk, en is het vrijwel onmogelijk om wat vermogen op te bouwen.
Dat je je vermogen moet diversifiëren vind ik veel belangrijker, een afbetaald huis, wat aandelen, fondsen, goud (beperkt) en wereldwijd verspreid! Dat is de enige manier omje vermogen wat te beschermen.
Wat heb ik geleerd?
Ken wat je koopt/ leer kennen wat je wilt kopen
Wees geduldig naar een goed koopmoment, meestal komt het er wel via correctie = wees niet te hebberig
Let your profits run…
Cut your losses (tijdig)
Wees geduldig en verkoop niet bij een dip als de fundamentals goed zijn
Beleg gespreid in de tijd
Ga niet snel snel af op koopadviezen van bank beleggingsadviseurs
Beperk je aankoop/verkoopkosten door niet te veel te willen kopen/verkopen met relatief kleine beleggingsbedragen
Als het te mooi is om waar te zijn is het bijna altijd te mooi om waar te zijn
Beleggen kan een leuke hobby zijn!
Ken wat je koopt/ leer kennen wat je wilt kopen
Wees geduldig naar een goed koopmoment, meestal komt het er wel via correctie = wees niet te hebberig
Let your profits run…
Cut your losses (tijdig)
Wees geduldig en verkoop niet bij een dip als de fundamentals goed zijn
Beleg gespreid in de tijd
Ga niet snel snel af op koopadviezen van bank beleggingsadviseurs
Beperk je aankoop/verkoopkosten door niet te veel te willen kopen/verkopen met relatief kleine beleggingsbedragen
Als het te mooi is om waar te zijn is het bijna altijd te mooi om waar te zijn
Beleggen kan een leuke hobby zijn!
Beleggen doe je met geld dat je niet nodig hebt!