Grootbank vs internetbank
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re- lening bij Fortis- kan ik overstappen naar een andere bank ?
@Misterv, ik moet je 2x tegenspreken:Misterv schreef:Op het forum wordt vooral bedoeld als je zaken zoals een lening nodig hebt (of andere technische nieet-alledaagse zaken), waarvoor je ZEKER bij een kantoor moet langsgaan, dan zijn gratis banken natuurlijk nooit een optie. Dus dan moet je toch naar een grootbank.louise schreef:
Misschien heb jij bij jouw agentschap iemand van wie je écht goede raad krijgt.
Gelukkig bestaan er nog zulke mensen.
Maar in de meeste gevallen is het de laatste jaren zó, dat de bankbedienden-“beleggingsadviseurs” door hun werkgever verplicht worden om aan hun naïeve en/of trouwe cliënten alleen dié bankproducten aan te raden, die het meest in het voordeel van de bank zijn.
En dat gaat uiteraard lang niet altijd samen met het beste voordeel voor de klant, die dikwijls zand in de ogen gestrooid krijgt.
Persoonlijk weet ik dit van een goede kennis, die zélf beleggingsadviseur is in een KBC-filiaal.
Maar ook in de media werd hierover reeds geschreven.
En ikzelf en ook mijn ouders, zijn al het slachtoffer geweest van hogernoemde praktijken, en dit zowel bij KBC als bij Fortis .
Aanvaard dus niet klakkeloos “goede raad” van bankiers. Ga eerst elders vergelijken.
En niet alle bankiers zijn altijd slecht zoals u laat doorschijnen. Ik ben zelf geen bankier. Maar denkt u nu echt dat de gratis banken het doen voor de mooie ogen van de klanten? Ik denk het niet. De essentie is dat een bank winst moet maken, of je dat nu leuk vindt of niet. En grootbanken moeten kantoornetten uitbaten, wat handenvol geld kost.
Voorbeeld: Argenta wordt op dit forum telkens aangehaald als het warme water. Maar ze investeren zelf NIKS in geldautomaten => Dat laten ze over aan de grootbanken, want die doen dat wel op hun kosten. Net hetzelfde met internetbanken. Spotgoedkope tarieven, maar wel de geldautomaten van grootbanken gebruiken... Dat wordt vaak vergeten...
-1: je moet niet noodzakelijk bij een "grootbank" om een hypothecair krediet aan te gaan, er zijn genoeg niche banken die dat ook doen en waar je meestal betere voorwaarden kan/zal krijgen
-2: er zijn wel degelijk argenta filialen met een bankautomaat, vlak bij mij is er eentje
Je geeft trouwens zelf al aan waarom je beter niet bij een grootbank gaat, ze hebben namelijk een kantorennet dat handenvol geld kost. Dus ze moeten eerst deze kost eruit halen voor ze aan de echte winst kunnen beginnen. En hoe doen ze dat, door veel te hoge kosten door te rekenen en vooral producten te promoten die op niets trekken of je niet nodig hebt.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Je kan bij nichebanken gaan voor leningen. En als je een vraag hebt, dan sta je daar... Bel even de klantendienst waar je geen antwoord krijgt. En het is net DAT kantorennet dat ik wil. En wat zijn veel te hoge kosten? En ieder bedrijf promoot producten. Als je die niet nodig hebt, gewoon niet aankopen. Ferrari promoot ook zijn wagens, wil dat dan zeggen dat ik die moet kopen? Nee toch.cp1234 schreef:@Misterv, ik moet je 2x tegenspreken:Misterv schreef: Op het forum wordt vooral bedoeld als je zaken zoals een lening nodig hebt (of andere technische nieet-alledaagse zaken), waarvoor je ZEKER bij een kantoor moet langsgaan, dan zijn gratis banken natuurlijk nooit een optie. Dus dan moet je toch naar een grootbank.
En niet alle bankiers zijn altijd slecht zoals u laat doorschijnen. Ik ben zelf geen bankier. Maar denkt u nu echt dat de gratis banken het doen voor de mooie ogen van de klanten? Ik denk het niet. De essentie is dat een bank winst moet maken, of je dat nu leuk vindt of niet. En grootbanken moeten kantoornetten uitbaten, wat handenvol geld kost.
Voorbeeld: Argenta wordt op dit forum telkens aangehaald als het warme water. Maar ze investeren zelf NIKS in geldautomaten => Dat laten ze over aan de grootbanken, want die doen dat wel op hun kosten. Net hetzelfde met internetbanken. Spotgoedkope tarieven, maar wel de geldautomaten van grootbanken gebruiken... Dat wordt vaak vergeten...
-1: je moet niet noodzakelijk bij een "grootbank" om een hypothecair krediet aan te gaan, er zijn genoeg niche banken die dat ook doen en waar je meestal betere voorwaarden kan/zal krijgen
-2: er zijn wel degelijk argenta filialen met een bankautomaat, vlak bij mij is er eentje
Je geeft trouwens zelf al aan waarom je beter niet bij een grootbank gaat, ze hebben namelijk een kantorennet dat handenvol geld kost. Dus ze moeten eerst deze kost eruit halen voor ze aan de echte winst kunnen beginnen. En hoe doen ze dat, door veel te hoge kosten door te rekenen en vooral producten te promoten die op niets trekken of je niet nodig hebt.
En wat Argenta betreft: het gaat hier om minder dan 5% van de kantoren die automaten hebben.
Je verwart het één en ander. Wie zegt dat een nichebank geen kantoor kan hebben waar je terecht kan ? En je bewering dat je bij hun klantendiensten geen antwoord krijgt slaagt nog veel minder op.Misterv schreef:Je kan bij nichebanken gaan voor leningen. En als je een vraag hebt, dan sta je daar... Bel even de klantendienst waar je geen antwoord krijgt. En het is net DAT kantorennet dat ik wil. En wat zijn veel te hoge kosten? En ieder bedrijf promoot producten. Als je die niet nodig hebt, gewoon niet aankopen. Ferrari promoot ook zijn wagens, wil dat dan zeggen dat ik die moet kopen? Nee toch.cp1234 schreef:
@Misterv, ik moet je 2x tegenspreken:
En wat Argenta betreft: het gaat hier om minder dan 5% van de kantoren die automaten hebben.
De klantendienst bij bv. keytrade.be ( ja die geven geen hypothecaire leningen ) is gewoon de top.
Je uit hier serieuze beschuldigingen van slechte service naar de kleinere- of nichebanken zonder ook maar één verwijzing naar echte feiten.
Sorry hoor, maar dat is geen discussie voeren.
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 3 augustus 2009, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is net het probleem merk ik op op dit forum, zoals ik in het begin al zei. Grootbanken zijn blijkbaar altijd de schuldigen van alles en een internetbank en/of nichebank is per definitie altijd goed.cp1234 schreef:
Je verwart het één en ander. Wie zegt dat een nichebank geen kantoor kan hebben waar je terecht kan ? En je bewering dat je bij hun klantendiensten geen antwoord krijgt slaagt nog veel minder op.
De klantendienst bij bv. keytrade.be ( ja die geven geen hypothecaire leningen ) is gewoon de top.
Je uit hier serieuze beschuldigingen van slechte service naar de kleinere- of nichebanken zonder ook maar één verwijzing naar echte feiten.
Sorry hoor, maar dat is geen discussie voeren, dat is je belachelijk maken.
Welke nichebank dus (om in uw terminologie te spreken) geeft er gratis rekeningen, gratis VISA/mastercard en rekent geen beheersvergoeding aan, heeft kantoren, een goede klatenservice en geeft daarenboven leningen is dan mijn reply als u mij verwijt niet te discussiëren.
En wat betreft: "serieuze beschuldigingen uiten". Dat is niet mijn bedoeling, maar hoe omschrijft u "En hoe doen ze dat, door veel te hoge kosten door te rekenen en vooral producten te promoten die op niets trekken of je niet nodig hebt".
Het blijft een forum, dus ik mijn mening, jij jou mening.
PS: gelieve bij het topic te blijven en niet op de man te spelen aub.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 30 juli 2009, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: lening bij Fortis: kan ik overstappen naar een andere bank ?
Misterv schreef:Op het forum wordt vooral bedoeld als je zaken zoals een lening nodig hebt (of andere technische nieet-alledaagse zaken), waarvoor je ZEKER bij een kantoor moet langsgaan, dan zijn gratis banken natuurlijk nooit een optie. Dus dan moet je toch naar een grootbank.louise schreef:
Maar in de meeste gevallen is het de laatste jaren zó, dat de bankbedienden-“beleggingsadviseurs” door hun werkgever verplicht worden om aan hun naïeve en/of trouwe cliënten alleen dié bankproducten aan te raden, die het meest in het voordeel van de bank zijn.
En dat gaat uiteraard lang niet altijd samen met het beste voordeel voor de klant, die dikwijls zand in de ogen gestrooid krijgt.
Persoonlijk weet ik dit van een goede kennis, die zélf beleggingsadviseur is in een KBC-filiaal.
En ikzelf en ook mijn ouders, zijn al het slachtoffer geweest van hogernoemde praktijken, en dit zowel bij KBC als bij Fortis .
Aanvaard dus niet klakkeloos “goede raad” van bankiers. Ga eerst elders vergelijken.
In je laatste alinea sla je nagels met koppen.
1) Zoals reeds eerder door iemand anders werd vermeld, bestaan er ook “gratis” banken die kantoren hebben én die interessante leningen aanbieden.Misterv schreef:Op het forum wordt vooral bedoeld als je zaken zoals een lening nodig hebt (of andere technische nieet-alledaagse zaken), waarvoor je ZEKER bij een kantoor moet langsgaan, dan zijn gratis banken natuurlijk nooit een optie. Dus dan moet je toch naar een grootbank.louise schreef:
2) Men moet me geen woorden in de mond leggen, die ik niet gezegd heb :
Ik heb nérgens geschreven dat álle bankiers slecht zijn, integendeel.
Ik heb ook nergens onderscheid gemaakt tussen bankiers-raadgevers van grote, kleine en/of gratis banken.
Ik geef alleen een paar voorbeelden, en vooral de raad : ga eerst vergelijken.
3) Dat banken er zijn om winst te maken weet iedereen.
Dat sommige banken profiteren van de investeringen van andere banken, is niet het probleem van hun klanten.
Als ik een gratis rekening kan hebben bij Argenta, waarvan in mijn geval hun kantoor niet in mijn buurt is ; maar ik wél kan geld afhalen aan de automaat van de grootbank om de hoek, dan hoef ik mij daarvoor niet te verantwoorden.
Bovendien worden de geldautomaten van de grootbanken bekostigd met mijn en uw belastinggeld, gezien deze kunnen profiteren van de steun van onze Staat.
Sinds alle geldautomaten opengesteld zijn voor alle klanten worden die kosten doorgerekend. Dus als ik geld afhaal met mijn Argenta kaart aan een automaat van KBC rekent KBC die kosten door aan Argenta.Voorbeeld: Argenta wordt op dit forum telkens aangehaald als het warme water. Maar ze investeren zelf NIKS in geldautomaten => Dat laten ze over aan de grootbanken, want die doen dat wel op hun kosten. Net hetzelfde met internetbanken. Spotgoedkope tarieven, maar wel de geldautomaten van grootbanken gebruiken... Dat wordt vaak vergeten...
Dit was een van de voorwaarden van de grootbanken om de interne geldautomaten open te stellen voor iedereen. Dit was inderdaad om Argenta en kleinere banken die geen automaten hebben toch te laten meebetalen voor die investering.
Dus uw redenering gaat eigenlijk niet op.
Argenta rekent die kosten (tot nu toe) niet door aan zijn klanten.
Dat is trouwens de reden dat Argenta ook meer en meer automaten plaatst. Zeker op drukke plaatsen waar ze een groot aantal afhalingen verwachten.
Re: Grootbank vs internetbank
Inderdaad, zijn we terug bij het uitgangspunt terecht gekomen. Je hebt dure banken en goedkopere of gratis banken.Bartd schreef:Sinds alle geldautomaten opengesteld zijn voor alle klanten worden die kosten doorgerekend. Dus als ik geld afhaal met mijn Argenta kaart aan een automaat van KBC rekent KBC die kosten door aan Argenta.Voorbeeld: Argenta wordt op dit forum telkens aangehaald als het warme water. Maar ze investeren zelf NIKS in geldautomaten => Dat laten ze over aan de grootbanken, want die doen dat wel op hun kosten. Net hetzelfde met internetbanken. Spotgoedkope tarieven, maar wel de geldautomaten van grootbanken gebruiken... Dat wordt vaak vergeten...
Dit was een van de voorwaarden van de grootbanken om de interne geldautomaten open te stellen voor iedereen. Dit was inderdaad om Argenta en kleinere banken die geen automaten hebben toch te laten meebetalen voor die investering.
Dat is trouwens de reden dat Argenta ook meer en meer automaten plaatst. Zeker op drukke plaatsen waar ze een groot aantal afhalingen verwachten.
En, ... de prijs is meestal geen garantie voor een betere service, kennis, vakmanschap, ...
Laatst gewijzigd door Anonymous op 4 augustus 2009, 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Precies, het is zoals met alles, als er ne zot is die het gevraagde bedrag ervoor wil neerleggen dan zal het product blijven bestaan, want zo gaat het nu eenmaal... But, as someone so eloquently put it... Het is niet omdat Ferrari dure auto's maakt, dat wij er allemaal één moeten kopen.cp1234 schreef: Inderdaad, zijn we terug bij het uitgangspunt terecht gekomen. Je hebt dure banken en goedkopere of gratis banken.
En, ... de prijs is meestal geen garantie voor een betere service, kennis, vakmanschap, ...
Bijgevolg vind ik niet dat er dan ook maar iemand het recht heeft om bank(s)hoppers te verwijten dat zij niet mee willen doen aan de koppelverkoop van bepaalde banken, al helemaal niet wanneer dit gebruikt wordt als rechtvaardiging voor het feit dat die banken leningen aanbieden of geldautomaten ter beschikking stellen. Zoals vermeld zullen ze er héus niet armer van worden en tenslotte is het gehele leninglandschap wel wat uitgebreider dan dat van The Big Four alleen...
PS: Bedankt Kristof voor de topic-split, kunnen we weer ff verder
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Hier sluit ik mij volledig bij aan.Inderdaad, zijn we terug bij het uitgangspunt terecht gekomen. Je hebt dure banken en goedkopere of gratis banken.
Bovendien kan er makkelijk een groot verschil zijn aan service/bekwaamheid in de verschillende kantoren van dezelfde bank. Het ene kantoor is het andere niet en je kan dan moeilijk de hele naam van betreffende bank ervoor door het slijk trekken.
Wat is nu de beste bank? Grootbank of internetbank? Dat hangt gewoon af van het individu. Sommigen betalen liever (zoals ik bij Dexia) voor de bliksemsnelle verrichtingen en het constant up-to-date zijn van de rekeningen die ik daar beheer. Dit is om deze reden mijn hoofdbank.
Anderzijds heb ik ook spaargeld staan bij gratis banken, waarmee het contact zeer sporadisch is. Niet dat de service er slecht is, integendeel, maar ze kunnen gewoon niet tippen aan de uitgebreide en snelle dienstverlening die Dexia mij kan bieden.
Dat er mensen zijn, die geen cent wensen te betalen voor het beheer van hun geld en geen belang hechten aan de punten waar ik mijn prioriteiten stel, het is hun goed recht. Het staat echter lijnrecht tegenover wat ik belangrijk vind en zo is het onmogelijk een consensus te bereiken van "wat is nu de ideale bank en waarom" en dit voor iedereen.
We kunnen er op dit forum honderden pagina's over volschrijven, maar dit is een onderwerp waar nooit onze beste forumleden het ooit over zullen eens geraken.
Niet helemaal correct. Was pas nadat Freya Van Den Bossche alle grootbanken onder druk heeft gezet en dat was lang voor de staatssteun, dat automaten zijn opengesteld...Bartd schreef:Sinds alle geldautomaten opengesteld zijn voor alle klanten worden die kosten doorgerekend. Dus als ik geld afhaal met mijn Argenta kaart aan een automaat van KBC rekent KBC die kosten door aan Argenta.Voorbeeld: Argenta wordt op dit forum telkens aangehaald als het warme water. Maar ze investeren zelf NIKS in geldautomaten => Dat laten ze over aan de grootbanken, want die doen dat wel op hun kosten. Net hetzelfde met internetbanken. Spotgoedkope tarieven, maar wel de geldautomaten van grootbanken gebruiken... Dat wordt vaak vergeten...
@Phase: op geldautomaten en hypothecaire leningen maken banken de dag van vandaag quasi geen tot geen winsten. Dat is puur klantenbinding. De winsten worden gemaakt op effectenaankopen en -verkopen en dergelijke en op de bedrijfskredieten.
@Louise: "Bovendien worden de geldautomaten van de grootbanken bekostigd met mijn en uw belastinggeld, gezien deze kunnen profiteren van de steun van onze Staat.". => Die geldautomaten stonden al lang daar VOOR de staatssteun aan de grootbanken.
Ieder is vrij om te doen en laten wat men wil. Mijn punt is alleen dat grootbanken vaak vanalles wordt verweten terwijl dit vaak niet altijd correct is. Ik zeg alleen dat het soms raar is dat mensen wel de leningen van grootbanken willen (ja, ik weet dat er een aantal nichebanken zijn die ook leningen geven) maar nooit een cent op de spaarrekeningen daar zetten. Dat is gewoon een bedenking die ik maak, GEEN verwijt. Ieder doet wat hij wil.
@misterv: welke zijn voor jou de "grootbanken" ??
@ cp1234
Dan heb ik het over de welgekende grootbanken MET dochterondernemingen, dus:
- BNP Paribas Fortis en Fintro
- KBC en Centea
- Dexia
- ING en Record Bank
Over die dochterbedrijven kan je discussiëren, maar ik reken die erbij want dat is één pot nat. Bij ING en Record misschien nog grootste verschillen.
Dan heb ik het over de welgekende grootbanken MET dochterondernemingen, dus:
- BNP Paribas Fortis en Fintro
- KBC en Centea
- Dexia
- ING en Record Bank
Over die dochterbedrijven kan je discussiëren, maar ik reken die erbij want dat is één pot nat. Bij ING en Record misschien nog grootste verschillen.
Waarom? De banken verdienen op leningen en spaarrekeningen alletwee geld. Dit zijn gewoon twee verschillende diensten. Stel je voor dat je een wagen koopt bij een autohandelaar, zou die dan ook een tankstation moeten uitbaten waar jij dan verplicht moet gaan tanken?Misterv schreef:Ieder is vrij om te doen en laten wat men wil. Mijn punt is alleen dat grootbanken vaak vanalles wordt verweten terwijl dit vaak niet altijd correct is. Ik zeg alleen dat het soms raar is dat mensen wel de leningen van grootbanken willen (ja, ik weet dat er een aantal nichebanken zijn die ook leningen geven) maar nooit een cent op de spaarrekeningen daar zetten. Dat is gewoon een bedenking die ik maak, GEEN verwijt. Ieder doet wat hij wil.
De kritiek op grootbanken is in veel gevallen terecht. Ze hebben jarenlang risicos herverpakt en doorgeschoven en daardoor enorme wisten gemaakt. Toen het dan uiteindelijk verkeerd ging wisten ze dat de overheid met het geld van de burger hun wel moest redden, want ze waren te groot om falliet te laten gaan.
Nu dit gebeurd is zie je dat sommigen alweer dikke winsten beginnen te maken, en ook weer megabonussen willen geven aan de bestuurders. Wat totaal ongepast is, want die winsten zijn het resultaat van het steungeld dat ze gekregen hebben.
Bovendien: leningen zouden nu goedkoper moeten zijn, want de intresten die de banken moeten betalen om aan geld te geraken zijn ook fors gedaald. Maar wat doen ze? Juist, nog steeds de volle pot aanrekenen.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 6 augustus 2009, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Een bank verdient quasi geen geld aan een hypothecaire lening, dit ter zijde. Winsten komen van bedrijfsleningen en effecten.frank schreef:Waarom? De banken verdienen op leningen en spaarrekeningen alletwee geld. Dit zijn gewoon twee verschillende diensten. Stel je voor dat je een wagen koopt bij een autohandelaar, zou die dan ook een tankstation moeten uitbaten waar jij dan verplicht moet gaan tanken?Misterv schreef:
De kritiek op grootbanken is in veel gevallen terecht. Ze hebben jarenlang risicos herverpakt en doorgeschoven en daardoor enorme wisten gemaakt. Toen het dan uiteindelijk verkeerd ging wisten ze dat de overheid met het geld van de burger hun wel moest redden, want ze waren te groot om falliet te laten gaan.
Nu dit gebeurd is zie je dat sommigen alweer dikke winsten beginnen te maken, en ook weer megabonussen willen geven aan de bestuurders. Wat totaal ongepast is, want die winsten zijn het resultaat van het steungeld dat ze gekregen hebben.
Bovendien: leningen zouden nu goedkoper moeten zijn, want de intresten die de banken moeten betalen om aan geld te geraken zijn ook fors gedaald. Maar wat doen ze? Juist, nog steeds de volle pot aanrekenen.
En wat u bedoelt met een wagen en tankstation, is niet echt correcte vergelijking denk/ vind ik