De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Dat lijkt me inderdaad een goeie te zijn. Bedankt voor de tip!
Portefeuille: IWDA, cash
Heeft iemand van jullie al een Amerikaanse tracker gekocht via toewijzing van opties? De Amerikaanse tracker VT is bvb interessant voor Bogleheads. Je hebt meteen alle aandelen wereldwijd en dit aan een TER van 0.08%. Staat nu ongeveer op 100$ dus je moet wel meteen voor 10.000$ kopen.
Hoe verloopt zo’n transactie precies? Kan dit bij Bolero en Keytrade? Je kan ofwel een put verkopen ofwel een call kopen om ze toegewezen te krijgen denk ik. Waarom houden jullie het bij de Europese trackers? Zijn er risico’s of kosten die ik over het hoofd zie?
Hoe verloopt zo’n transactie precies? Kan dit bij Bolero en Keytrade? Je kan ofwel een put verkopen ofwel een call kopen om ze toegewezen te krijgen denk ik. Waarom houden jullie het bij de Europese trackers? Zijn er risico’s of kosten die ik over het hoofd zie?
Ik heb al via een geschreven put een toewijzing gekregen, je betaalt bij Bolero dan ook gewoon de transactiekosten dus daar zit helemaal geen voordeel in. Behalve dan de premie die ik kon opstrijken.Barryke schreef: ↑23 augustus 2021, 14:42 Heeft iemand van jullie al een Amerikaanse tracker gekocht via toewijzing van opties? De Amerikaanse tracker VT is bvb interessant voor Bogleheads. Je hebt meteen alle aandelen wereldwijd en dit aan een TER van 0.08%. Staat nu ongeveer op 100$ dus je moet wel meteen voor 10.000$ kopen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Ik heb een deep ITM call gekocht om een specifieke ETF te verkrijgen, . Ik heb deze gekocht met een paar dagen looptijd, deep ITM (dus geen tijdswaarde) en onmiddellijk uitgeoefend omdat ik geen exposure wou aan 100 stuks. Ik heb er vervolgens 50 verkocht.Barryke schreef: ↑23 augustus 2021, 14:42 Heeft iemand van jullie al een Amerikaanse tracker gekocht via toewijzing van opties? De Amerikaanse tracker VT is bvb interessant voor Bogleheads. Je hebt meteen alle aandelen wereldwijd en dit aan een TER van 0.08%. Staat nu ongeveer op 100$ dus je moet wel meteen voor 10.000$ kopen.
Het vervelende is dat je moeilijk kan herbalanceren. Je kan bijvoorbeeld niet even 3-5 stuks bijkopen om te balanceren. De transactiekosten zijn vaak ook hoger voor het uitoefenen van een optie (afh van de broker).
Is VWCE niet een goed alternatief voor VT? Lijkt me veel gedoe als het al beschikbaar is.
Bedankt voor jullie info. Verschil met VWCE is de TER en ook geen small caps in VWCE. Maar het is inderdaad een eenvoudiger alternatief. Op lange termijn is de TER van 0.08% misschien wel relevant tov 0.22 is het voor VWCE geloof ik. Small caps zijn zelfs 0.45% ongeveer (IUSN)?
Voor zij die in US fondsen willen beleggen moet je bvb opletten voor triple dividend belasting, erfenis belasting voor beleggingen boven 60k$.
Meer info:
Bogleheads wiki: Tax_issues_specific_to_nonresident_aliens
Bogleheads wiki: Nonresident_aliens_ETF_domicile_decision_table Bogleheads wiki:
Meer info:
Bogleheads wiki: Tax_issues_specific_to_nonresident_aliens
Bogleheads wiki: Nonresident_aliens_ETF_domicile_decision_table Bogleheads wiki:
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik wil ook diversificatie qua uitgever. Ik heb "Lyxor Core MSCI World UCITS" (LCWD) gevonden :Jarexx schreef: ↑22 augustus 2021, 10:29 Al enkele jaren aan het beleggen in IWDA waardoor er nu een aanzienlijk bedrag in deze ETF zit.
Er komt opnieuw een hoop cash vrij dat ik gespreid zou willen belleggen in een wereldwijde ETF.
Graag zou ik echter voor ander uitgever kiezen dan ishares. Om risico te spreiden ivm uitgever, you never know.
- Niet in Amsterdam maar in Parijs
- Niet Ierse maar Luxemburgse
- Physieke replicatie
- Accumulatie
Toch een "valuable option" vind ik...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Dan vind ik SWRD toch nog de betere optie. Want wel amsterdam + ierlandSuperspaarder schreef: ↑24 augustus 2021, 07:04Ik wil ook diversificatie qua uitgever. Ik heb "Lyxor Core MSCI World UCITS" (LCWD) gevonden :Jarexx schreef: ↑22 augustus 2021, 10:29 Al enkele jaren aan het beleggen in IWDA waardoor er nu een aanzienlijk bedrag in deze ETF zit.
Er komt opnieuw een hoop cash vrij dat ik gespreid zou willen belleggen in een wereldwijde ETF.
Graag zou ik echter voor ander uitgever kiezen dan ishares. Om risico te spreiden ivm uitgever, you never know.
- Niet in Amsterdam maar in Parijs
- Niet Ierse maar Luxemburgse
- Physieke replicatie
- Accumulatie
Toch een "valuable option" vind ik...
Portefeuille: IWDA, cash
Ik heb enkel toegang tot de demo-versie momenteel, maar VWCE lijkt bij Saxo nu 0.12% aan te rekenen.
Klopt, ik had na de overgang van Binck naar Saxo, VWCE aangekocht aan 1,32% taks. Mailtje gestuurd en zij hebben het teveel terug gestort. Geeft toch vertrouwen om verder te gaan met Saxo :-)
Antwoord Saxo:
"Na het raadplegen van onze gegevens klopt het inderdaad dat u reeds nog niet vergoed bent voor het teveel aan aangrekende beurstaks. Dit werd dan ook doorgeven aan de betrokken dienst die u zo snel als mogelijk zal vergoeden.
Onze excuses voor het ongemak dat dit voor u meebrengt."
Bij Bolero wordt de TOB correct toegepast namelijk 1,32%.Volgens de info bij de FSMA is de etf vwce geregistreerd in België en bijgevolg onderworpen aan 1,32% taks i.p.v. 0,12%
En al binnen voor de rain, lees stoppen met werken.
Estate Guru believer.
Een senator (ron wyden) heeft een wetvoorstel ingediend waarbij indexfondsen een tax moeten betalen als ze herbalanceren.
Dit gaat via een tussenpersoon waarbij alleen aandelen worden verwisselt. Dus geen transactie van geld waardoor er op dit moment ook geen belasting op is.
Hopen dat het niet naar hier overkomt en indexfondsen duurder zal maken.
Dit gaat via een tussenpersoon waarbij alleen aandelen worden verwisselt. Dus geen transactie van geld waardoor er op dit moment ook geen belasting op is.
Hopen dat het niet naar hier overkomt en indexfondsen duurder zal maken.