Coronavaccinaties en de cijfers
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
Artikel HLN over de coronatoestand in Brussel:
Al 6 Brusselse gemeentes in top tien van hoogste besmettingsgraad: “Er is niet één bepaalde groep die overtuigd moet worden, maar verschillende tegelijk”
De coronatoestand in Brussel raakt maar niet onder controle door het hoge aantal niet-gevaccineerden. Intussen prijken al 6 gemeenten uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in de Belgische top 10 van hoogste besmettingsgraad. De Brusselse Gezondheidsinspectie stelt nu een nieuw vaccinatiestreefdoel op en hoopt de druk op de Brusselse ziekenhuizen ‘aanvaardbaar’ te houden. “We kunnen niet elke arm zomaar vastnemen en de spuit erin duwen.”
Het moet een zware kermis geweest zijn in Tenneville, want hoe anders verklaar je dat het kleine dorpje in de provincie Luxemburg plots bovenaan de Belgische lijst met het hoogste aantal besmettingen in de voorbije 14 dagen prijkt? Daaronder is het echter al Brussel wat de klok staat, met onder meer in Sint-Jans-Molenbeek, Evere en Anderlecht minstens 42% tot zelfs 73% meer coronabesmettingen. Wat natuurlijk te wijten valt aan de lage vaccinatiegraad. In het Brussels Hoofdstedelijk Geweest is nog altijd maar 62% van de volwassen inwoners volledig gevaccineerd, tegenover 89% in Vlaanderen.
Al 6 Brusselse gemeentes in top tien van hoogste besmettingsgraad: “Er is niet één bepaalde groep die overtuigd moet worden, maar verschillende tegelijk”
De coronatoestand in Brussel raakt maar niet onder controle door het hoge aantal niet-gevaccineerden. Intussen prijken al 6 gemeenten uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in de Belgische top 10 van hoogste besmettingsgraad. De Brusselse Gezondheidsinspectie stelt nu een nieuw vaccinatiestreefdoel op en hoopt de druk op de Brusselse ziekenhuizen ‘aanvaardbaar’ te houden. “We kunnen niet elke arm zomaar vastnemen en de spuit erin duwen.”
Het moet een zware kermis geweest zijn in Tenneville, want hoe anders verklaar je dat het kleine dorpje in de provincie Luxemburg plots bovenaan de Belgische lijst met het hoogste aantal besmettingen in de voorbije 14 dagen prijkt? Daaronder is het echter al Brussel wat de klok staat, met onder meer in Sint-Jans-Molenbeek, Evere en Anderlecht minstens 42% tot zelfs 73% meer coronabesmettingen. Wat natuurlijk te wijten valt aan de lage vaccinatiegraad. In het Brussels Hoofdstedelijk Geweest is nog altijd maar 62% van de volwassen inwoners volledig gevaccineerd, tegenover 89% in Vlaanderen.
Belgische gemeenten met het hoogste aantal coronabesmettingen (op basis van recentste veertiendaagse incidentie)
1. Tenneville (provincie Luxemburg): 1.315 besmettingen per 100.000 inwoners (+111%)
2. Sint-Jans-Molenbeek (Brussels Hoofdstedelijk Gewest): 744 besmettingen per 100.000 inwoners (+42%)
3. Sint-Agatha-Berchem (Brussels Hoofdstedelijk Gewest): 680 besmettingen per 100.000 inwoners (+73%)
4. Evere (Brussels Hoofdstedelijk Gewest): 662 besmettingen per 100.000 inwoners (+73%)
5. Anderlecht (Brussels Hoofdstedelijk Gewest): 659 besmettingen per 100.000 inwoners (+45%)
6. Drogenbos (Vlaams-Brabant): 632 besmettingen per 100.000 inwoners (-10%)
7. Vilvoorde (Vlaams-Brabant): 623 besmettingen per 100.000 inwoners (+21%)
8. Schaarbeek (Brussels Hoofdstedelijk Gewest): 620 besmettingen per 100.000 inwoners (+48%)
9. Sint-Joost-ten-Node (Brussels Hoofdstedelijk Gewest): 612 besmettingen per 100.000 inwoners (+43%)
10. Baelen (provincie Luik): 609 besmettingen per 100.000 inwoners (+286%)
1. Tenneville (provincie Luxemburg): 1.315 besmettingen per 100.000 inwoners (+111%)
2. Sint-Jans-Molenbeek (Brussels Hoofdstedelijk Gewest): 744 besmettingen per 100.000 inwoners (+42%)
3. Sint-Agatha-Berchem (Brussels Hoofdstedelijk Gewest): 680 besmettingen per 100.000 inwoners (+73%)
4. Evere (Brussels Hoofdstedelijk Gewest): 662 besmettingen per 100.000 inwoners (+73%)
5. Anderlecht (Brussels Hoofdstedelijk Gewest): 659 besmettingen per 100.000 inwoners (+45%)
6. Drogenbos (Vlaams-Brabant): 632 besmettingen per 100.000 inwoners (-10%)
7. Vilvoorde (Vlaams-Brabant): 623 besmettingen per 100.000 inwoners (+21%)
8. Schaarbeek (Brussels Hoofdstedelijk Gewest): 620 besmettingen per 100.000 inwoners (+48%)
9. Sint-Joost-ten-Node (Brussels Hoofdstedelijk Gewest): 612 besmettingen per 100.000 inwoners (+43%)
10. Baelen (provincie Luik): 609 besmettingen per 100.000 inwoners (+286%)
Nee, dan hebben we het over de leeftijdsgroep van dit forum, en dus ook een correcte(re) risico-analyse voor het gemiddeld lid van dit forum...
Mijn cijfergegevens en risicoanalyse gaan niet over enkel de leden van dit forum. Ook niet over de 65-plussers. Maar over de ganse bevolking van België. Zowel de verkeersdoden als covid-overlijdens zijn de cijfers voor alle Belgen en gedurende 1 jaar: 499 verkeersdoden tegen 17.966 covid-overlijdens in 2020.
Duidelijker kan toch niet om de stelling te ontkrachten dat meer mensen sterven in het verkeer dan aan covid?
Maar dat is niet relevant in deze discussie: de stelling was dat die persoon meer risico liep in de auto dan door corona, en het dus niet nodig was om bang te zijn....
Dus dan moet je in de juiste leeftijdscategorie vergelijken
Dus dan moet je in de juiste leeftijdscategorie vergelijken
Klopt niet, Kingsfan had het over het feit dat iemand (staat geen leeftijd bij, zegt ook niet dat het over hemzelf gaat, pak dus de gemiddelde Beelg) meer kans heeft op een dodelijk ongeluk als hij in een auto stapt dan kans op sterven door COVID. En dat is NIET zo ... tot spijt van wie het benijdt.
Hieronder zijn quote:
Laat ons zeggen dat een gevaccineerde, gezonde, twintiger tot pakweg zestiger , weinig kans heeft om te sterven aan covid momenteel.
Ondertussen een interessante rapportage in La Libre over hoe het ging met het vaccin van d'n Action. Hier eigenlijk van de Carrefour te Anderlecht.
Heel vreemd, het zijn niet alleen de 'moeilijk bereikbare gemeenschappen' die zich niet hebben laten prikken (en nu dus wel).
Heel vreemd, het zijn niet alleen de 'moeilijk bereikbare gemeenschappen' die zich niet hebben laten prikken (en nu dus wel).
Er staat natuurlijk niet hoe lang de journalist moest zoeken naar de 3 blanken. Maar het Brussels probleem is waarschijnlijk toch nog groter dan wij dachten.Parmi les premiers vaccinés via ce dispositif, Yvonne, Auderghemoise de 90 ans : "Je viens ici toutes les semaines à pied pour faire mes courses. Je me suis dit que c'était l'occasion de me faire vacciner. Quand j'ai reçu la convocation il y a plusieurs mois, on m'a demandé d'aller à Woluwe. Mais c'était impossible pour moi, car je ne sais plus prendre le métro ou le tram".
(...)
"Je n'habite pas loin, et je viens ici toutes les semaines. Au début, j'avais quelques inquiétudes par rapport au vaccin AstraZeneca, et en plus, je devais me déplacer jusqu'à Neder-Over-Heembeek pour me faire vacciner. Je ne l'ai donc pas fait à ce moment-là. Je suis content de pouvoir désormais me faire vacciner en allant au Carrefour", commente Daniel, de Boitsfort. "On aurait pu aller dans le bus de vaccination. Mais il faut faire la file dehors pendant longtemps, et avec la météo qu'on a cet été… ", poursuit sa voisine Marie-Christine.
Daarmee ga ik akkoord, dat is een meer correcte formulering. Waar voordien (vóór de vaccinatie) een doorsnee Belg 36 x meer kans had om te sterven aan covid dan aan het verkeer, is dat nu 5x zo veel kans. En voor een gezonde jongere zal dat nog een pak minder zijn ... (maar ik beschik daarvoor niet over exacte cijfers).
Ik had vooral een probleem met die "kaduke" vergelijking met het aantal verkeersdoden. Noem het een overschatting van de verkeersdoden of een onderschatting van de covid-overlijdens, zoals je wil. Elders op dit forum zal je zien dat ik in de huidige toestand, waar iedereen die het wou de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren, tegen mondmaskers en andere maatregelen ben. We moeten 1 keer de stap naar de volledige afbouw van coronamaatregelen durven zetten.
Enkel het dodencijfer in het verkeer lijkt inderdaad wat overdreven.
Volgens statbel waren er in 2020 meer dan 37000 verkeersslachtoffers, niet enkel overlijdens.
Dat hoge aantal deed me besluiten dat gezien bijna iedereen zich dagelijks in het verkeer begeeft, dat gevaarlijker lijkt dan dat iedereen gemaskerd rondloopt voor een virus waar de meerderheid nooit ziek van zal worden.
Dank voor de correcties.
Vraag blijft wanneer men terug gewoon gaat doen, nu men vaccinatie nog net niet verplicht maakte, zoals men indertijd met de veiligheidsgordel wel gedaan heeft of de brommerhelm waardoor het aantal overlijdens in het verkeer ZOUDEN moeten gedaald zijn.
Pesten en demoniseren van niet gevaccineerden LIJKT niet echt een uitweg te zijn uit de resterende , meestal nutteloze huidige maatregelen voor alle brave gevaccineerden.
Normaal leven zal bij mij nooit rondlopen met mondvod zijn en een verbod om sommige landen te mogen betreden waar ik voordien jaarlijks naartoe kon.
Volgens statbel waren er in 2020 meer dan 37000 verkeersslachtoffers, niet enkel overlijdens.
Dat hoge aantal deed me besluiten dat gezien bijna iedereen zich dagelijks in het verkeer begeeft, dat gevaarlijker lijkt dan dat iedereen gemaskerd rondloopt voor een virus waar de meerderheid nooit ziek van zal worden.
Dank voor de correcties.
Vraag blijft wanneer men terug gewoon gaat doen, nu men vaccinatie nog net niet verplicht maakte, zoals men indertijd met de veiligheidsgordel wel gedaan heeft of de brommerhelm waardoor het aantal overlijdens in het verkeer ZOUDEN moeten gedaald zijn.
Pesten en demoniseren van niet gevaccineerden LIJKT niet echt een uitweg te zijn uit de resterende , meestal nutteloze huidige maatregelen voor alle brave gevaccineerden.
Normaal leven zal bij mij nooit rondlopen met mondvod zijn en een verbod om sommige landen te mogen betreden waar ik voordien jaarlijks naartoe kon.
Ik ben grotendeels akkoord, beste KIngsfan. Inderdaad heeft het opleggen van maatregel aan gevaccineerden omdat een kleine minderheid zich weigert te vaccineren geen zin. Wie gevaccineerd is die is (relatief) goed beschermd en moet geen mondmasker dragen of zich andere beperkingen (bv. Inzake reizen) laten opleggen. Wie niet gevaccineerd is, is niet beschermd maar dat is dan hun eigen keuze.kingsfan schreef: ↑31 augustus 2021, 17:32 Enkel het dodencijfer in het verkeer lijkt inderdaad wat overdreven.
Dank voor de correcties.
Waar ik het niet mee eens ben is dat je vindt dat niet-gevaccineerden niet gediscrimineerd mogen worden. Sorry maar wie gratis een vaccin kan krijgen en dit weigert, die moet dan maar de gevolgen ervan dragen. Dit om de de anderen maximaal te beschermen.
Van mij mag vaccinatie verplicht worden hoor, zoals helm en veiligheidsgordel, schade voor maatschappij is groot genoeg om dat te veranwoorden,alleen doet men het deze keer niet?
Van mij mag vaccinatie verplicht worden hoor, zoals helm en veiligheidsgordel, schade voor maatschappij is groot genoeg om dat te veranwoorden,alleen doet men het deze keer niet?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als je je met een voertuig in het verkeer begeeft, zijn er bepaalde verplichtingen, maar je kan er ook voor kiezen om je niet met een voertuig in het verkeer te begeven. De gevolgen van die keuze moet je er dan ook bijnemen.
Vaccinatie moet niet verplicht worden, maar er kunnen wel bepaalde verplichtingen zijn om je "in het publiek" te begeven. Je kan ervoor kiezen om dat niet te doen, de gevolgen van die keuze moet je er dan ook bijnemen.
Vaccinatie moet niet verplicht worden, maar er kunnen wel bepaalde verplichtingen zijn om je "in het publiek" te begeven. Je kan ervoor kiezen om dat niet te doen, de gevolgen van die keuze moet je er dan ook bijnemen.