Beleggingen in kaart brengen met Portfolio Performance (Win/Mac/Linux)
TIP
Re: Beleggingen in kaart brengen met Portfolio Performance (Win/Mac/Linux)
Klopt idd.
Bedankt om te delen!
Bedankt om te delen!
Frostie schreef: ↑25 oktober 2020, 00:26 Dit werkt ook gelijkaardig voor andere pensioenspaarfondsen zoals ING Star Fund (ISIN BE0026510298)!
Pro tip: Indien je de ISIN invult in de eerste tab, kan je in de feed URL generieker volgende gebruiken mbv {ISIN}:
https://api.pensiondata.eu/funds/{ISIN}/quotes
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Super! Merci voor de tip. Gedaan met handmatig aanpassen :-)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vraagje over de grafiek in het begin van deze thread. Je toont een grafiek met je aandelen en met het marktgemiddelde. Waar haal je dat marktgemiddelde?
Ik heb ook de tijd genomen om alle transacties uit te vlooien en toe te voegen. Heel goed om de realistische resultaten te zien, vooral als je spaargeld toevoegt bij mij zit ook fysiek goud er nu in via de tip van @troglodytes. Merci.
Enkel... Je voegt dus ook je belastingen toe ? Hoe gaat dat in zijn werk?
Om realistisch te zijn moet je voor de pensioenspaarfondsen misschien indzrdaad de belastingteruggave ook ingeven...
Ik heb ook de tijd genomen om alle transacties uit te vlooien en toe te voegen. Heel goed om de realistische resultaten te zien, vooral als je spaargeld toevoegt bij mij zit ook fysiek goud er nu in via de tip van @troglodytes. Merci.
Enkel... Je voegt dus ook je belastingen toe ? Hoe gaat dat in zijn werk?
Om realistisch te zijn moet je voor de pensioenspaarfondsen misschien indzrdaad de belastingteruggave ook ingeven...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nog steeds enthousiaste Portfolio Performance gebruiker, met realistische resultaten over langere periodes, als je echt alles ingeeft, van spaargeld over fysiek goud/zilver, pensioenspaarfondsen enz. De gouden tip is wel om je eigen asset allocatie aan te maken zoals hieronder. Ik volg grotendeels Bogleheads maar heb ook nog een stuk losse aandelen.
Alle transacties toevoegen sinds 2008 was niet simpel, maar wel te doen als je csv bestanden hebt van de meeste dingen, die kun je dan importeren.
Alle transacties toevoegen sinds 2008 was niet simpel, maar wel te doen als je csv bestanden hebt van de meeste dingen, die kun je dan importeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Mooi! Mooi! Je allocatie/taxonomie, daar is duidelijk over nagedacht. Je hebt er, net als ik, werkelijk álles ingestoken. Je gaat jezelf geen blaasjes meer kunnen wijsmaken over de performance van je portefeuille.
De grafieken tonen mooi de verschillende prestaties van je verschillende asset classes (en dat is incl. kosten, belastingen en dividenden!).
Ik zet zelf alle instrumenten op inactief als ik ze niet meer in portefeuille heb (dan krijgen ze een grijs icoontje). Maar zelfs als je de betreffende instrumenten verkocht hebt, moet je ze altijd in het juiste vakje in je taxonomie houden om correcte rendementsberekeningen uit het verleden mogelijk te houden. Ik stak die verkeerdelijk in een mapje ('sold assets'') maar dan krijg je vertekende beelden.`
Hier is mijn persoonlijke taxonomie. Iets eenvoudiger, maar zeker gelijkaardig!
De grafieken tonen mooi de verschillende prestaties van je verschillende asset classes (en dat is incl. kosten, belastingen en dividenden!).
Ik zet zelf alle instrumenten op inactief als ik ze niet meer in portefeuille heb (dan krijgen ze een grijs icoontje). Maar zelfs als je de betreffende instrumenten verkocht hebt, moet je ze altijd in het juiste vakje in je taxonomie houden om correcte rendementsberekeningen uit het verleden mogelijk te houden. Ik stak die verkeerdelijk in een mapje ('sold assets'') maar dan krijg je vertekende beelden.`
Hier is mijn persoonlijke taxonomie. Iets eenvoudiger, maar zeker gelijkaardig!
-
- Hero Member
- Contacteer:
In principe inderdaad elke transactie sinds 2008. Hier en daar al eens een shortcut voor een spaarrekening, want ik heb niet alle transacties daarvan teruggevonden. Sommige zoals Medirect zijn supermakkelijk omdat het csv's zijn.
Mocht je fouten ontdekken in de asset classes, altijd welkom voor correcties. Wat pensioenfondsen betreft, denk ik dat je dit niet zomaar onder bonds kunt stoppen omdat het eigenlijk aandelenfondsen zijn. Ik snap je redenering wel: dit zijn illiquide dingen.
Ik heb zelf geen fysiek vastgoed erin gestoken omdat de waarde daarvan eigenlijk niet automatisch kan updaten. Maar verder: letterlijk ALLES. Ik ben ermee bezig sinds januari.
Ik had het al eerder elders geschreven maar via JSON kun je zelfs morningstar fondsen automatisch laten updaten in PP:
https://forum.portfolio-performance.inf ... star/14516
Wat ik een beetje lastig vind is dat ik nu echt elke transactie moet aanvullen en bijhouden, maar het geeft je wel perfecte inzichten.
Mocht je fouten ontdekken in de asset classes, altijd welkom voor correcties. Wat pensioenfondsen betreft, denk ik dat je dit niet zomaar onder bonds kunt stoppen omdat het eigenlijk aandelenfondsen zijn. Ik snap je redenering wel: dit zijn illiquide dingen.
Ik heb zelf geen fysiek vastgoed erin gestoken omdat de waarde daarvan eigenlijk niet automatisch kan updaten. Maar verder: letterlijk ALLES. Ik ben ermee bezig sinds januari.
Ik had het al eerder elders geschreven maar via JSON kun je zelfs morningstar fondsen automatisch laten updaten in PP:
https://forum.portfolio-performance.inf ... star/14516
Wat ik een beetje lastig vind is dat ik nu echt elke transactie moet aanvullen en bijhouden, maar het geeft je wel perfecte inzichten.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt. Dat is niet logisch. Maar ik ga ervan uit dat op het einde van de rit ik ongeveer een return zal hebben van een obligatie. De staat gaat hier nog aanzitten, vermoed ik. Ik ben trouwens aan het overwegen om uit te stappen (en vandaag de 30% belasting te betalen). Hetgeen overschiet zou ik daarna dumpen in mijn eigen allocatie. Ik betaal al twee jaar niet meer bij trouwens. Maar het potje nog 20 jaar laten staan met een lopende kost van 1,32% (!)... Dunno yet.woodpeckerbird schreef: ↑17 juni 2021, 14:52 Wat pensioenfondsen betreft, denk ik dat je dit niet zomaar onder bonds kunt stoppen omdat het eigenlijk aandelenfondsen zijn. Ik snap je redenering wel: dit zijn illiquide dingen.
Heb ik toegepast en het werkt perfect! Daarvoor deed ik het manueel.woodpeckerbird schreef: ↑17 juni 2021, 14:52 Ik had het al eerder elders geschreven maar via JSON kun je zelfs morningstar fondsen automatisch laten updaten in PP
Niet te veel handelen! :-)woodpeckerbird schreef: ↑17 juni 2021, 14:52 Wat ik een beetje lastig vind is dat ik nu echt elke transactie moet aanvullen en bijhouden, maar het geeft je wel perfecte inzichten.
Het grote werk is nu toch gedaan.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Er moet helaas nog heel veel aangekocht worden. En om dat nu allemaal in 1 keer te doen... Nu... Moeilijk.
Eens aan het bekijken.
Iets wat me zeker interesseert is import van bankdata (File -> Import -> PDF Bank Documents), dus borderellen en coupons etc, en dit voor pdfs van de bank Keytrade.
Keytrade is vermeld in de lijst, maar als ik dit probeer krijg ik een vage foutmelding, 'is not a supported document'
Als ik de code/forum bekijk
https://github.com/buchen/portfolio/com ... 660034fe8c
https://forum.portfolio-performance.inf ... bank/15416
lijkt de import enkel te slaan op Duitsttalige statements van de Luxemburgse Keytrade
Dat gaat dus niet zomaar lukken.
Een nogal Duitse focus dus.
Kunnen jullie bankdata importeren of moet alles met de hand?
Iets wat me zeker interesseert is import van bankdata (File -> Import -> PDF Bank Documents), dus borderellen en coupons etc, en dit voor pdfs van de bank Keytrade.
Keytrade is vermeld in de lijst, maar als ik dit probeer krijg ik een vage foutmelding, 'is not a supported document'
Als ik de code/forum bekijk
https://github.com/buchen/portfolio/com ... 660034fe8c
https://forum.portfolio-performance.inf ... bank/15416
lijkt de import enkel te slaan op Duitsttalige statements van de Luxemburgse Keytrade
Dat gaat dus niet zomaar lukken.
Een nogal Duitse focus dus.
Kunnen jullie bankdata importeren of moet alles met de hand?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik kan niet meespreken over Keytrade specifiek, maar hoe ik de meeste historische verrichtingen (oa spaarrekeningen maar ook van degiro, Medirect etc) in PP heb gekregen is via csv-documenten. Die kun je downloaden bij verschillende banken. In Excel zet je dan even de datums om naar een echt datum-veld, en vervolgens sla je dat weer op als csv. Die csv importeren en vervolgens in PP de categorieën (interest, fee, taxes, quote, dividend,...) toewijzen aan kolommen.
Dat gezegd zijnde, ik heb vooral uit degiro ook veel lijn per lijn handmatig ingegeven. Geeft ook wel inzichten terwijl je bezig bent. Ben er wel een tijdje mee zoet geweest.
De recente verrichtingen voer ik telkens handmatig in meteen na de verrichting.
Dat gezegd zijnde, ik heb vooral uit degiro ook veel lijn per lijn handmatig ingegeven. Geeft ook wel inzichten terwijl je bezig bent. Ben er wel een tijdje mee zoet geweest.
De recente verrichtingen voer ik telkens handmatig in meteen na de verrichting.
Iemand enig idee hoe je een Tak-21 spaarverzekering zou kunnen beheren in PP?
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
1- Je zou een depositorekening kunnen toevoegen waaraan je telkens je bijdragen als 'storting' en je jaarlijkse rente/winst als 'rente' ingeeft. Meestal krijg je daarvan per post/mail een mooi overzicht elk kalenderjaar.
2- Als je de beleggingsinstrumenten kent waarin je fonds/verzekering is belegd, dan kan je die als effect toevoegen in PP en voor je TAK21 een aparte effectenrekening aanmaken. Al zie ik niet goed in waarom je het zo ingewikkeld zou maken voor een termijnrekening in disguise.
De eerste techniek gebruik ik zelf voor mijn VAPZ. De tweede voor mijn ARPE pensioenspaarfonds bij Argenta.
2- Als je de beleggingsinstrumenten kent waarin je fonds/verzekering is belegd, dan kan je die als effect toevoegen in PP en voor je TAK21 een aparte effectenrekening aanmaken. Al zie ik niet goed in waarom je het zo ingewikkeld zou maken voor een termijnrekening in disguise.
De eerste techniek gebruik ik zelf voor mijn VAPZ. De tweede voor mijn ARPE pensioenspaarfonds bij Argenta.
Bedankt voor de tip!
Ik heb het volgens optie 1 ingevoerd en dat lijkt me prima. Wel redelijk ontnuchterend qua rendement
Optie 2 had ik al gebruikt voor het pensioenspaarfonds Star Fund en dat leek me inderdaad wat ingewikkeld voor een Tak-21.
Ik heb het volgens optie 1 ingevoerd en dat lijkt me prima. Wel redelijk ontnuchterend qua rendement
Optie 2 had ik al gebruikt voor het pensioenspaarfonds Star Fund en dat leek me inderdaad wat ingewikkeld voor een Tak-21.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Wacht tot je de eindafrekening krijgt van je TAK21. De enigen die wel varen bij die producten, zijn de financials. 10 jaar niet aan uw geld kunnen in ruil voor een paar honderden euro’s. Nee, dank u.
't is helaas nog wat langer dan 10 jaar want het is pensioensparen. Dit is wel het laatste jaar dat ik er geld in stort. Vanaf dan mag dat potje echt wat gaan opbrengen en beleg ik de jaarlijkse som wel zelf.