Tijd om te kopen
TIP
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Tijd om te kopen
Ik had het eigenlijk over de cijfers die de auteur voorlegt. De huidige 'blow-off' blijkt er maar eentje uit velen, en bijlange niet een van de grootste. Dat zijn de cijfers.
Wat hij, jij of ik met die cijfers doen, is een andere zaak.
Doe uzelf en anderen een plezier en bekijk de dingen eens in historisch perspectief voordat je als een eschatologische doemprofeet staat te schreeuwen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Voor hen die zich laten bang maken door bovenstaande doemprofeten: controleer of je niet te veel aandelen aanhoudt en (her)analyseer je risico-profiel!
Ik hou momenteel een 40/10/50 portefeuille aan. (40% cash, 10% goud/crypto, 50% aandelen)
Als aandelen ('de beurs') met -30% crasht, daalt mijn totale portefeuille slechts met -15% (of nog minder door goud etc). Dat zou betekenen dat ik mijn winsten van de afgelopen 12 maanden verlies. Dat is niet leuk, maar ook niet dramatisch!
Blijf het grote geheel (i.e. je totale portefeuille) zien!
Ik hou momenteel een 40/10/50 portefeuille aan. (40% cash, 10% goud/crypto, 50% aandelen)
Als aandelen ('de beurs') met -30% crasht, daalt mijn totale portefeuille slechts met -15% (of nog minder door goud etc). Dat zou betekenen dat ik mijn winsten van de afgelopen 12 maanden verlies. Dat is niet leuk, maar ook niet dramatisch!
-
- Full Member
- Contacteer:
Idd hier 45% cash en 55% aandelen verspreidt over ETF's en actieve fondsen. Wijkt een van de 2 5% van hun target, dan grijp ik in. 10 minuutjes werk per maand. En zo hou je genoeg cash achter de hand om in te grijpen tijdens beurs crashestroglodytes schreef: ↑25 augustus 2021, 18:41 Voor hen die zich laten bang maken door bovenstaande doemprofeten: controleer of je niet te veel aandelen aanhoudt en (her)analyseer je risico-profiel!
+1troglodytes schreef: ↑25 augustus 2021, 18:41 Voor hen die zich laten bang maken door bovenstaande doemprofeten: controleer of je niet te veel aandelen aanhoudt en (her)analyseer je risico-profiel!
[]
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het is intressant om een concreet voorbeeld te bekijken.
De aandelen verloren toen een derde van hun waarde, als je niets deed zouden ze gedaald zijn tot onder je cash.
Hoeveel keer heb je toen geherbalanceerd?
Hoe heb je dit praktisch gedaan in Feb+Maa 2020?jantubaman schreef: ↑25 augustus 2021, 18:57 Idd hier 45% cash en 55% aandelen verspreidt over ETF's en actieve fondsen. Wijkt een van de 2 5% van hun target, dan grijp ik in. 10 minuutjes werk per maand.
De aandelen verloren toen een derde van hun waarde, als je niets deed zouden ze gedaald zijn tot onder je cash.
Deze toevoeging begrijp ik niet volledig. Doe je nog iets extra bovenop het herbalanceren?jantubaman schreef: ↑25 augustus 2021, 18:57 En zo hou je genoeg cash achter de hand om in te grijpen tijdens beurs crashes
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik herbalanceer met mijn nieuw loon. Ik heb dan veel aandelen gekocht. Dat heeft al goed opgebracht tot nu toe. Af en toe verkoop ik ook iets om te renoveren bv...B7H4long schreef: ↑25 augustus 2021, 19:14 Het is intressant om een concreet voorbeeld te bekijken.
Hoe heb je dit praktisch gedaan in Feb+Maa 2020?jantubaman schreef: ↑25 augustus 2021, 18:57 Idd hier 45% cash en 55% aandelen verspreidt over ETF's en actieve fondsen. Wijkt een van de 2 5% van hun target, dan grijp ik in. 10 minuutjes werk per maand.
Deze toevoeging begrijp ik niet volledig. Doe je nog iets extra bovenop het herbalanceren?jantubaman schreef: ↑25 augustus 2021, 18:57 En zo hou je genoeg cash achter de hand om in te grijpen tijdens beurs crashes
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het zonnetje komt er nog eens door hier en de beurzen gaan ineens ook mee omhoog ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Support.com Inc
NASDAQ:SPRT
53,300
+33,600(+170,56%)
NASDAQ:SPRT
53,300
+33,600(+170,56%)
Sell in May, remember be back in September.
Dit jaar niet echt van toepassing geweest.
Dit jaar niet echt van toepassing geweest.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is dan ook de eerste keer dat ik dat hoor/lees ...
Voor de rest zouden de "gevestigde zinspreuken" dit jaar wel eens nog maar eens een bron van "waarheid" kunnen hebben inderdaad ...
Remember: we're not yet in September
Toen gisteren bleek dat de toespraak van Powell een non-event was zetten de beurzen hun opgang gezwind verder!
Gek, hoe 3 mensen op deze aardbol,zijnde Powell,Lagarde en Kuroda nu al jaren de markten naar omhoog praten en manipuleren.
Tot zolang het blijft duren....
Maar nu gaat troglodytes dat terug donderpraat vinden.Dus ik hou ermee op...
Gek, hoe 3 mensen op deze aardbol,zijnde Powell,Lagarde en Kuroda nu al jaren de markten naar omhoog praten en manipuleren.
Tot zolang het blijft duren....
Maar nu gaat troglodytes dat terug donderpraat vinden.Dus ik hou ermee op...
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Neenee, ik ga helemaal akkoord met je analyse. Heus.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vergelijk men de portefeuille met maart 2020 en maart 2021 komt men tot de conclusie dat een min 22% in 2020 resulteert in een plus 10% in 2021. Euforisch zijn over de winst van de aandelen dit jaar heeft geen zin; immers vorig jaar zaten al die aandelen diep in de min. Hopelijk heeft u vorig jaar bijgekocht om zo uw GAK te verlagen. Weet niets van technische analyse maar kijk wel graag naar die lijntjes; bekijk ze over 10 of 5 jaar; afhankelijk van het aandeel. Bij gevolg mag ik concluderen dat holdings, investeringsmaatschappijen en ETF's er snel bovenop kwamen. Overigens fondsen ook maar op lange termijn doen fondsen het slechter.
Verder zijn al mijn conclusies gebaseerd op ervaring.
Verder zijn al mijn conclusies gebaseerd op ervaring.
- Spagazeuse
- Newbie
- Contacteer:
+1 goed Jozefien,
Ik kijk ook graag naar lijntjes van me aandelen vooral als die rechts op de grafiek stijgend zijn.
Ik kijk ook graag naar lijntjes van me aandelen vooral als die rechts op de grafiek stijgend zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Over welke portefeuille hebt je het ?Jozefien1969 schreef: ↑29 augustus 2021, 23:28 Vergelijk men de portefeuille met maart 2020 en maart 2021 komt men tot de conclusie dat een min 22% in 2020 resulteert in een plus 10% in 2021.
Waarom niet euforisch zijn ? Misschien goed om een stukje te "verzilveren".Jozefien1969 schreef: ↑29 augustus 2021, 23:28 Euforisch zijn over de winst van de aandelen dit jaar heeft geen zin; immers vorig jaar zaten al die aandelen diep in de min.
Of nieuwe posities ingenomen ...Jozefien1969 schreef: ↑29 augustus 2021, 23:28 Hopelijk heeft u vorig jaar bijgekocht om zo uw GAK te verlagen.
Maar "hopen" is niet echt een goede strategie n.m.i.
Wat zijn dan de elementen van het aandeel om naar de 10 of 5 jaar lijntjes te kijken ?Jozefien1969 schreef: ↑29 augustus 2021, 23:28 Weet niets van technische analyse maar kijk wel graag naar die lijntjes; bekijk ze over 10 of 5 jaar; afhankelijk van het aandeel.
Holdings, intesteringsmaatschappijen en ETFs ... wat is daar gemeenschappelijk aan dat die allemaal "er snel bovenop kwamen" ?Jozefien1969 schreef: ↑29 augustus 2021, 23:28 Bij gevolg mag ik concluderen dat holdings, investeringsmaatschappijen en ETF's er snel bovenop kwamen. Overigens fondsen ook maar op lange termijn doen fondsen het slechter.
Ik neem aan dat je met "fondsen" "mutual funds" (typisch actively managed) bedoelt. Waarop baseer je je dat die het "op lange termijn slechter doen" ?