Contract aardgas
Contract aardgas
Momenteel een aardgas contract bij Octa+ dat vervalt in oktober 2021.
De gasprijzen zijn de laatste maanden aan het stijgen.
Het beste wat men kan doen is terug een variabel contract nemen van 1 jaar bij de goedkoopste leverancier?
De gasprijzen zijn de laatste maanden aan het stijgen.
Het beste wat men kan doen is terug een variabel contract nemen van 1 jaar bij de goedkoopste leverancier?
Re: Contract aardgas
als de prijzen aan te stijgen zijn dan is beter een vast contract te nemen, gij kunt wel elke maand van leverancier veranderen... https://vtest.vreg.be/
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Maar het kan dan wel zijn dat je telkens opnieuw de vaste jaarlijkse vergoeding moet betalen?
Ik merk wel op dat het verschil tussen de vaste gasprijzen en de variabele wel zeer groot is. De leveranciers willen zich immers indekken "zodat ze hun broek niet scheuren" aan de klanten met vaste tarieven.
Bij mijn leverancier is bijvoorbeeld een vast tarief maar liefst 45% duurder dan een variabel tarief.
De vraag die je dus moet gaat stellen is: zal de prijs van gas voor een variabel contract gemiddeld meer stijgen dan 45% voor de komende wintermaanden?
Kijken we naar de voorbije maanden dan is dit misschien wel zeer waarschijnlijk. Bij mijn leverancier is de gasprijs tussen juni en juli met maar liefst 51% gestegen (en dit was nog "maar" in de zomer). 45% stijging in de winter lijkt op het eerste zicht dan maar peanuts.
Met die denkwijze is misschien een vast tarief beter. De verwachting is dat de prijs nog meer zal stijgen dus kiezen voor een variabele zal in het beste geval maar een beetje winst opleveren maar in het slechtste geval zeer negatief uitdraaien.
Bij mijn leverancier is bijvoorbeeld een vast tarief maar liefst 45% duurder dan een variabel tarief.
De vraag die je dus moet gaat stellen is: zal de prijs van gas voor een variabel contract gemiddeld meer stijgen dan 45% voor de komende wintermaanden?
Kijken we naar de voorbije maanden dan is dit misschien wel zeer waarschijnlijk. Bij mijn leverancier is de gasprijs tussen juni en juli met maar liefst 51% gestegen (en dit was nog "maar" in de zomer). 45% stijging in de winter lijkt op het eerste zicht dan maar peanuts.
Met die denkwijze is misschien een vast tarief beter. De verwachting is dat de prijs nog meer zal stijgen dus kiezen voor een variabele zal in het beste geval maar een beetje winst opleveren maar in het slechtste geval zeer negatief uitdraaien.
Mijn gevoel: de "goedkoopste" leverancier met een vast contract kiezen...
Dalende prijzen bij het begin van het stookseizoen? Tja... alles is mogelijk
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De vraag is volgens mij: wil je je verzekeren tegen het risico van prijsschommelingen van energie of niet ?
(en bedenk daarbij dat een verzekering een kostprijs heeft...)
(en bedenk daarbij dat een verzekering een kostprijs heeft...)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 10 september 2021, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Natuurlijk ... het bewijs is recent geleverd in omgekeerde richting ... ;-)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Stijgende prijzen in het midden van de zomer (of het niet-stookseizoen als je wil) ...SamBG schreef: ↑10 september 2021, 20:21Welk en waar is het bewijs?EarthNvstr1 schreef: ↑10 september 2021, 20:11
Natuurlijk ... het bewijs is recent geleverd in omgekeerde richting ... ;-)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik wacht op het aanbod van de groepsaankoop van eind oktober. Is die niet het goedkoopste dan wordt het de goedkoopste vanop mijnenergie.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Vanaf de lente/begin zomer hebben de energieprijzen de vervelende gewoonte om aan te trekken... Niet nieuw dus.EarthNvstr1 schreef: ↑10 september 2021, 20:22Stijgende prijzen in het midden van de zomer (of het niet-stookseizoen als je wil) ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kan gerust zo zijn, maar is dit jaar precies toch iets anders dan pakweg de laatste 5 jaar.
Vind niet direct iets van "bewijs" ;-)
Hier is iets: https://www.creg.be/sites/default/files ... 2280NL.pdf
Ik wil hier ook geen twistpunt van maken hoor. Jij bent blijkbaar de expert, wil jou gerust geloven.
Ik reageerde gewoon omdat je het blijkbaar zo onwaarschijnlijk vind dat de prijzen terug zouden kunnen dalen de komende periode.
In ieder geval heb ik al altijd een variabel contract gehad en blijf ik bij een variabel contract, zonder mij daarbij ooit af te vragen of de prijs gaat stijgen of dalen.
Vind niet direct iets van "bewijs" ;-)
Hier is iets: https://www.creg.be/sites/default/files ... 2280NL.pdf
Ik wil hier ook geen twistpunt van maken hoor. Jij bent blijkbaar de expert, wil jou gerust geloven.
Ik reageerde gewoon omdat je het blijkbaar zo onwaarschijnlijk vind dat de prijzen terug zouden kunnen dalen de komende periode.
In ieder geval heb ik al altijd een variabel contract gehad en blijf ik bij een variabel contract, zonder mij daarbij ooit af te vragen of de prijs gaat stijgen of dalen.