Contract aardgas
Re: Contract aardgas
Mooie lectuur. Ik ben geen expert maar voel het aan mijn water; of volg sommige energie-trackers. En geloven moet je mij niet. Ik heb een vast contract afgesloten in AUG en ben daar happy mee als ik de prijzen nu bekijk . Na de winter check ik dan weer de markt en beslis flexibel.
En aan hoeveel cent?SamBG schreef: ↑11 september 2021, 10:05 Mooie lectuur. Ik ben geen expert maar voel het aan mijn water; of volg sommige energie-trackers. En geloven moet je mij niet. Ik heb een vast contract afgesloten in AUG en ben daar happy mee als ik de prijzen nu bekijk . Na de winter check ik dan weer de markt en beslis flexibel.
Estate Guru believer.
ENGIE FIXED: 0.04216€ (Prijzen Juli 2021 (*) - Inclusief BTW); ALL-IN: 0,04357€ (dus alle heffingen; bijdrages en kortingen inbegrepen/welkomstkorting 262.00€)... AUB.platin schreef: ↑11 september 2021, 10:24En aan hoeveel cent?SamBG schreef: ↑11 september 2021, 10:05 Mooie lectuur. Ik ben geen expert maar voel het aan mijn water; of volg sommige energie-trackers. En geloven moet je mij niet. Ik heb een vast contract afgesloten in AUG en ben daar happy mee als ik de prijzen nu bekijk . Na de winter check ik dan weer de markt en beslis flexibel.
Mijn leverancier heeft mijn bestaand contract omgezet naar sociaal tarief.
Dat gebeurde automatisch. Er is geen aanvraag voor nodig.
Als ik me niet vergis zal dat wel maar tot eind december zijn.
Wat ik ga moeten betalen deze winter zal dan wel nog meevallen zeker...
Ik zette de verwarming meestal maar op 18 graden en dat zal dit jaar niet anders zijn.
Ik zette de verwarming meestal maar op 18 graden en dat zal dit jaar niet anders zijn.
Al vaker gemerkt dat het via "mijn energie" goedkoper is dan met de groepsaankopen.
Ik zou in januari 2022 willen overschakelen naar Engie Easy Indexed.
Speciale promotie "Mijnenergie.be"
Van 1/9 tot en met 15/9 biedt Engie een korting (incl. BTW) van 366,84 €* (of een korting van 40% op de kWh-prijs + 45 € extra als "Welkomstpremie") aan nieuwe klanten die een contract bij hen online via Mijnenergie.be regelen.
* Deze éénmalige (het 1ste jaar) korting is enkel geldig voor nieuwe klanten die, online via Mijnenergie.be, hun leveringscontract regelen tussen 1/9 en 15/9 met Engie-Electrabel, na leverancierswissel. Deze korting zal pro rata gespreid worden over uw volgende afrekeningen. Niet cumuleerbaar met andere aanbiedingen.
Lijkt me toch een mooie aanbieding of zit hier nog een addertje onder het gras ?
Ik zou in januari 2022 willen overschakelen naar Engie Easy Indexed.
Van 1/9 tot en met 15/9 biedt Engie een korting (incl. BTW) van 366,84 €* (of een korting van 40% op de kWh-prijs + 45 € extra als "Welkomstpremie") aan nieuwe klanten die een contract bij hen online via Mijnenergie.be regelen.
* Deze éénmalige (het 1ste jaar) korting is enkel geldig voor nieuwe klanten die, online via Mijnenergie.be, hun leveringscontract regelen tussen 1/9 en 15/9 met Engie-Electrabel, na leverancierswissel. Deze korting zal pro rata gespreid worden over uw volgende afrekeningen. Niet cumuleerbaar met andere aanbiedingen.
Lijkt me toch een mooie aanbieding of zit hier nog een addertje onder het gras ?
Een addertje niet; denk ik.
Het is een "indexed"tarief dus de energieprijs is niet gegarandeerd en kan dus schommelen. Je kan dit voorstel voorlopig aanvaarden; maar hou de energieprijzen de volgende maanden in de gaten. Jouw contract loopt af per 01 Jan 2022? Dan heb je nog iets tijd om een definitieve beslissing te nemen. (Opletten met de opzegtermijnen en de gewenste startdatum van het nieuwe contract). Ik ben geen expert maar deel je mijn ervaring mee.
Als het te mooi is om waar te zijn.
De adder gaat zijn bij te vroeg stoppen contract, bij te lang daar blijven.
Vlaamse energieleverancier heden 3,09 cent. 527 € zonder korting voor 10.000 kwh
Easy indexed heden 4,47 cent. 708 € zonder korting voor 10.000 kwh
Bovenstaande is kost all-in zonder korting.
Bij verbruik van 10000 kwh al bijna gesjost met uw korting.
Dan voor mij liefst geen korting.
Van een adder gesproken (cijfers komen van vreg website)
Estate Guru believer.
De voorbije dagen heb ik mijn gegevens eens vergeleken met de V-test.
En voor de aardigheid heb ik ook eens alles ingegeven op mijnenergie.be.
Wat blijkt, inclusief megakortingen, zijn de bedragen van mijnenergie.be een veelvoud van de V-test . Factor 2.5 en meer !
Ik snap er niets meer van .
En voor de aardigheid heb ik ook eens alles ingegeven op mijnenergie.be.
Wat blijkt, inclusief megakortingen, zijn de bedragen van mijnenergie.be een veelvoud van de V-test . Factor 2.5 en meer !
Ik snap er niets meer van .
Is dat zo? Ik doe al jaren mee met die groepsaankopen en vergelijk steeds met de V-test en mijn energie, heb ze intussen vrijwel allemaal al gehad. Tot nu toe, op het moment van bekendmaking van de groepstarieven nog maar zelden een aanbod gevonden dat beduidend beter is, natuurlijk wel vast met vast tarief vergelijken en niet te vergeten dat alle kortingen pro rata moeten zijn zoals bij die groepsaankopen het geval is en rekening houden met "nieuwe klant" kortingen (ik ben vrijwel nergens nog nieuwe klant).
Korting is pro rata, dat is goed, je hoeft dan geen jaar te blijven zitten, je kan weg als er ondertussen een beter aanbod is.karine schreef: ↑11 september 2021, 15:25 Ik zou in januari 2022 willen overschakelen naar Engie Easy Indexed.
Korting is enkel voor nieuwe klanten, opletten hier, ben je echt nieuwe klant of was je eerder al eens bij Engie? Indien dat laatste zeker schriftelijke bevestiging (of e-mail) verkrijgen of je van de korting zult genieten.
Dat is nog een voordeel van groepsaankopen, er zal achteraf vrijwel nooit discussie zijn over de kortingen of tarieven, met de kortingen via mijn energie durft het al eens mis lopen.
Looptijd van je contract is onbepaaldhaelewyn schreef: ↑11 september 2021, 11:21 Mijn leverancier heeft mijn bestaand contract omgezet naar sociaal tarief.
***Behalve als het sociaal tarief toegekend wordt n.a.v de Coronamaatregelen.
In dat geval eindigt je contract voor sociaal tarief op 31/12/2021
Waaruit ik versta dat als je aan de inkomsten voorwaarden voldoet voor de verhoogde tegemoetkoming ( dus niets met Corona te maken) je sociaal tarief gewoon verder loopt.
Gaat een pijnlijke zaak zijn, van huidig sociaal corona tarief naar de vrije en uitzonderlijk dure markt in putte winter
vortex schreef: ↑Vandaag 10:14
Is dat zo? Ik doe al jaren mee met die groepsaankopen en vergelijk steeds met de V-test en mijn energie, heb ze intussen vrijwel allemaal al gehad.
Ik heb vroeger ook steeds groepsaankopen meegedaan tot ik plots merkte dat het bij "mijn energie" nog een stuk goedkoper uitkwam. Ik spreek nu over de laatste jaren, vandaag lijken ze van alles te proberen om nieuwe klanten te lokken
Korting is enkel voor nieuwe klanten, opletten hier, ben je echt nieuwe klant of was je eerder al eens bij Engie? Indien dat
Een nieuwe klant is volgens mij toch iemand die het jaar ervoor ergens anders klant was. Iemand die 2 jaar geleden klant was bij Engie en vandaag terug klant wordt is ook een nieuwe klant.(dacht ik toch ??)
Ik heb nu net nog eens vergeleken.
Postcode: 2440 - Geel
Aardgas: 19000 kWh
Leverancier: Luminus
Tarief : variabel
Bedoeling is zoals ik altijd gedaan heb om 1 jaar klant te blijven.
Mijn energie
Engie Easy Indexed €828 (Geldig voor nieuwe klanten (in België) die overstappen van een andere leverancier.)
Eneco aardgas flex €844 (verplicht 1 jaar gas af te nemen)
Lampiris tip gas €897
Vreg Vtest
Vlaamse energie leverancier (gas vooruit) €910
Aardas (energie.be) €911
Aardgas Fluvius €915
Ter info :
Groepsaankoop tot 70 euro duurder dan resultaat prijsvergelijker
De federale energieregulator CREG raadt aan om dat voorstel altijd te vergelijken met het marktaanbod. We maakten daarom op 8 maart zelf een simulatie via vergelijkingssite Mijnenergie.be. Die bevindingen legden we naast de resultaten van de groepsaankopen uit West- en Oost-Vlaanderen. In beide gevallen bleken er zowel voor elektriciteit als aardgas goedkopere oplossingen op de markt. Voor West-Vlaanderen bedroeg het voordeel voor de gemiddelde verbruiker voor beide energiecomponenten samen ongeveer 35 euro, in Oost-Vlaanderen liep dat verschil zelfs op tot bijna 70 euro.
Hoe valt dat te verklaren?
• Bij beide groepsaankopen komt één leverancier als winnaar uit de bus, die een contract voor zowel elektriciteit als aardgas voorstelt. Uit de simulatie van Mijnenergie.be blijkt echter dat u een maximaal voordeel boekt door beide energievormen bij verschillende leveranciers af te nemen.
• Het besparingspotentieel waar de organisator van de groepsaankoop mee uitpakt, houdt geen rekening met de welkomstkortingen die leveranciers via Mijnenergie.be toekennen.
• Een rapport van de Vlaamse energieregulator VREG wees eind 2019 ook al uit dat u bij een groepsaankoop afhangt van het contractaanbod van de organisator. Dingen er weinig leveranciers mee, dan is de kans op het scherpste marktaanbod kleiner.
• Een groepsaankoop gaat altijd uit van een gemiddeld verbruik. Maar misschien verbruikt u wel veel meer of net minder dan het gemiddelde.
Wat met de ontzorging?
Hoewel het aanbod van een groepsaankoop tot de goedkopere tarieven op de markt hoort, kan het dus nog scherper. Daarnaast zetten initiatiefnemers graag het aspect ‘ontzorging’ in de verf. Het is handig als een ander voor u de keuze maakt en u zelf de markt niet hoeft af te schuimen. Toch bieden prijsvergelijkers vandaag een al even groot gebruiksgemak. Enkele klikken volstaan om automatisch een overzicht van de actuele prijzen van de verschillende leveranciers op te roepen. Ook de procedure om een contract bij een andere leverancier af te sluiten, verloopt gestroomlijnd.
Is dat zo? Ik doe al jaren mee met die groepsaankopen en vergelijk steeds met de V-test en mijn energie, heb ze intussen vrijwel allemaal al gehad.
Ik heb vroeger ook steeds groepsaankopen meegedaan tot ik plots merkte dat het bij "mijn energie" nog een stuk goedkoper uitkwam. Ik spreek nu over de laatste jaren, vandaag lijken ze van alles te proberen om nieuwe klanten te lokken
Korting is enkel voor nieuwe klanten, opletten hier, ben je echt nieuwe klant of was je eerder al eens bij Engie? Indien dat
Een nieuwe klant is volgens mij toch iemand die het jaar ervoor ergens anders klant was. Iemand die 2 jaar geleden klant was bij Engie en vandaag terug klant wordt is ook een nieuwe klant.(dacht ik toch ??)
Ik heb nu net nog eens vergeleken.
Postcode: 2440 - Geel
Aardgas: 19000 kWh
Leverancier: Luminus
Tarief : variabel
Bedoeling is zoals ik altijd gedaan heb om 1 jaar klant te blijven.
Mijn energie
Engie Easy Indexed €828 (Geldig voor nieuwe klanten (in België) die overstappen van een andere leverancier.)
Eneco aardgas flex €844 (verplicht 1 jaar gas af te nemen)
Lampiris tip gas €897
Vreg Vtest
Vlaamse energie leverancier (gas vooruit) €910
Aardas (energie.be) €911
Aardgas Fluvius €915
Ter info :
Groepsaankoop tot 70 euro duurder dan resultaat prijsvergelijker
De federale energieregulator CREG raadt aan om dat voorstel altijd te vergelijken met het marktaanbod. We maakten daarom op 8 maart zelf een simulatie via vergelijkingssite Mijnenergie.be. Die bevindingen legden we naast de resultaten van de groepsaankopen uit West- en Oost-Vlaanderen. In beide gevallen bleken er zowel voor elektriciteit als aardgas goedkopere oplossingen op de markt. Voor West-Vlaanderen bedroeg het voordeel voor de gemiddelde verbruiker voor beide energiecomponenten samen ongeveer 35 euro, in Oost-Vlaanderen liep dat verschil zelfs op tot bijna 70 euro.
Hoe valt dat te verklaren?
• Bij beide groepsaankopen komt één leverancier als winnaar uit de bus, die een contract voor zowel elektriciteit als aardgas voorstelt. Uit de simulatie van Mijnenergie.be blijkt echter dat u een maximaal voordeel boekt door beide energievormen bij verschillende leveranciers af te nemen.
• Het besparingspotentieel waar de organisator van de groepsaankoop mee uitpakt, houdt geen rekening met de welkomstkortingen die leveranciers via Mijnenergie.be toekennen.
• Een rapport van de Vlaamse energieregulator VREG wees eind 2019 ook al uit dat u bij een groepsaankoop afhangt van het contractaanbod van de organisator. Dingen er weinig leveranciers mee, dan is de kans op het scherpste marktaanbod kleiner.
• Een groepsaankoop gaat altijd uit van een gemiddeld verbruik. Maar misschien verbruikt u wel veel meer of net minder dan het gemiddelde.
Wat met de ontzorging?
Hoewel het aanbod van een groepsaankoop tot de goedkopere tarieven op de markt hoort, kan het dus nog scherper. Daarnaast zetten initiatiefnemers graag het aspect ‘ontzorging’ in de verf. Het is handig als een ander voor u de keuze maakt en u zelf de markt niet hoeft af te schuimen. Toch bieden prijsvergelijkers vandaag een al even groot gebruiksgemak. Enkele klikken volstaan om automatisch een overzicht van de actuele prijzen van de verschillende leveranciers op te roepen. Ook de procedure om een contract bij een andere leverancier af te sluiten, verloopt gestroomlijnd.
Laatst gewijzigd door karine op 12 september 2021, 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Lang leve het internet.
Wij gingen voor jullie op onderzoek en contacteerde de grootste energieleveranciers op de markt met de vraag: Wanneer ben ik een ‘nieuwe klant’. Dit waren de antwoorden van de leveranciers.
Essent: “Na een leverancierswissel word je gezien als een nieuwe klant. Of je ooit hiervoor al klant geweest bent maakt dus niet uit.”
Engie Electrabel: “In onze promotievoorwaarde staat gespecificeerd dat de ‘welkomstpromo’ geldig is na een leverancierswissel. Of je ooit al klant was maakt niet uit.”
Lampiris:“Een ‘nieuwe’ klant bij ons is iemand die geen lopend contract heeft voor elektriciteit of gas bij ons en die overstapt van een andere leverancier.”
Luminus: “Voor gas en/of elektriciteit: een afnemer die op het moment van het sluiten van de leveranciersovereenkomst, in het kader van de uitvoering van de huidige overeenkomst, nog geen EDF LUMINUS klant is voor de betreffende EAN-nummer. Met andere woorden, het maakt niet uit dat je hiervoor al klant bent geweest.”
Poweo: “Strikt genomen: je bent klant na een leverancierswissel, zelfs al ben je hiervoor al een klant geweest (en daarna overschakelt naar de concurrentie en dan weer terug).”
Samengevat kunnen we stellen dat je bij de leverancier gezien wordt als een nieuwe klant bij een leverancierswissel. Het maakt dus niet uit of je daarvoor al klant bent geweest.
Wij gingen voor jullie op onderzoek en contacteerde de grootste energieleveranciers op de markt met de vraag: Wanneer ben ik een ‘nieuwe klant’. Dit waren de antwoorden van de leveranciers.
Essent: “Na een leverancierswissel word je gezien als een nieuwe klant. Of je ooit hiervoor al klant geweest bent maakt dus niet uit.”
Engie Electrabel: “In onze promotievoorwaarde staat gespecificeerd dat de ‘welkomstpromo’ geldig is na een leverancierswissel. Of je ooit al klant was maakt niet uit.”
Lampiris:“Een ‘nieuwe’ klant bij ons is iemand die geen lopend contract heeft voor elektriciteit of gas bij ons en die overstapt van een andere leverancier.”
Luminus: “Voor gas en/of elektriciteit: een afnemer die op het moment van het sluiten van de leveranciersovereenkomst, in het kader van de uitvoering van de huidige overeenkomst, nog geen EDF LUMINUS klant is voor de betreffende EAN-nummer. Met andere woorden, het maakt niet uit dat je hiervoor al klant bent geweest.”
Poweo: “Strikt genomen: je bent klant na een leverancierswissel, zelfs al ben je hiervoor al een klant geweest (en daarna overschakelt naar de concurrentie en dan weer terug).”
Samengevat kunnen we stellen dat je bij de leverancier gezien wordt als een nieuwe klant bij een leverancierswissel. Het maakt dus niet uit of je daarvoor al klant bent geweest.
Ludo : de voorwaarden om sociaal tarief te kunnen verkrijgen zijn iets meer dan alleen maar inkomensvereisten.
Ik ga er geen boterham minder moeten voor eten.
Jammer voor jou en goed voor mij, maar het deert mij niet. Dat verschil is best te doen onder meer omdat er dan een paar wintermaanden reeds voorbij zijn en ook omdat ik een laag verbruik heb door klein wonen, niet alles verwarmen en niet te vaak thuis zijn ... En in tegenstelling tot wat je veronderstelt ruim genoeg fondsen op mijn zichtrekeningen om de tekeningen te betalen.
Ik ga er geen boterham minder moeten voor eten.