Overschrijven tussen 2 rekeningen
Re: Overschrijven tussen 2 rekeningen
PietPiraat schreef: ↑10 september 2021, 21:08Ik heb nu tweemaal gehad dat ik een overschrijving had gepland van mijn Dynamic naar mijn Maandsparen, maar dat dit niet is uitgevoerd. Zonder bericht of uitleg waarom.
Ik heb dit jaar al 3x een dergelijke overschrijving gedaan, dus het systeem van overnemen van de getrouwheidspremie telt niet meer, dat snap ik, maar dan moet de overschrijving toch nog gewoon gebeuren? Het kan toch niet dat je een overschrijving ingeeft en dat die dan gewoon niet wordt uitgevoerd?
Idem ook gehad. Komt omdat je al 3x van de ene spaarrekening naar de andere hebt overgeschreven.
Daarna heb ik Medirect gecontacteerd. Volgende overschrijvingen moeten van je zichtrekening gebeuren.
Dus eerst van Dynamic overzetten naar zichtrekening.
Hoe kan je nagaan dat de rente correct zal berekend worden in dit soort van uitzondering?
Vertel eens bij welke het kan nagegaan worden.
Als je in de betrokken rekening op details klikt staan alle premies met looptijd en wanneer van toepassing.
Nog nergens anders tegengekomen.
Dus een printscreen en je kan het opvolgen.
Estate Guru believer.
Bij mij klopt de lijst niet. De bedragen die zogezegd "met memodatum" zijn overgekomen, zijn niet zichtbaar in mijn lijst van getrouwheid die zal volgen. Alleen de rechtstreekse stortingen geven volgens de lijst van MD recht op getrouwheid. Ook op 30 maart was dat zo. De bedragen werden niet uitbetaald, omdat ze niet doorgegaan waren naar de getrouwheidslijst. Ik haal nu systematisch alles weg tot ik weer op nul ben. Dan begin ik opnieuw. Ben het beu van voortdurend te bellen en te mailen. Concreet staat er nu nog 15K op mijn Max-rekening, waarvan er volgens de lijst 11K recht geven op GP. En ja, ik blijf bellen en mailen.
Bedankt voor uw bericht.
Het nieuwe rentepercentage geldt voor nieuwe deposito's. U kunt tot drie keer per jaar per gereglementeerde spaarrekening een overschrijving doen naar een andere gereglementeerde spaarrekening (Dynamic, Fidelity en Maandsparen Max) met behoud van de opgebouwde getrouwheidspremie.
Indien u onmiddellijk van de nieuwe rentevoet wenst te genieten, kan u het geld eerst op uw zichtrekening storten en vervolgens overschrijven naar uw spaarrekening. Let er wel op dat u zo de opgebouwde getrouwheidspremie kwijtgeraakt.
Opgelet: u moet het geld een volledige werkdag op uw tweede rekening laten staan voor u het terug overschrijft. Behalve op vrijdag, dan kan het pas op dinsdag, daarnaast krijgt u wel gelijk de nieuwe rentevoet voor de basisrente.
Laat ons gerust weten indien er nog vragen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Uw MeDirect team
Klopt het en is dot wettelijk dat men het geld een dag of soms langer moet laten staan om behoud van getrouwheidsperiode te kunnen ontvangen. Is dit wettelijk?
Het nieuwe rentepercentage geldt voor nieuwe deposito's. U kunt tot drie keer per jaar per gereglementeerde spaarrekening een overschrijving doen naar een andere gereglementeerde spaarrekening (Dynamic, Fidelity en Maandsparen Max) met behoud van de opgebouwde getrouwheidspremie.
Indien u onmiddellijk van de nieuwe rentevoet wenst te genieten, kan u het geld eerst op uw zichtrekening storten en vervolgens overschrijven naar uw spaarrekening. Let er wel op dat u zo de opgebouwde getrouwheidspremie kwijtgeraakt.
Opgelet: u moet het geld een volledige werkdag op uw tweede rekening laten staan voor u het terug overschrijft. Behalve op vrijdag, dan kan het pas op dinsdag, daarnaast krijgt u wel gelijk de nieuwe rentevoet voor de basisrente.
Laat ons gerust weten indien er nog vragen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Uw MeDirect team
Klopt het en is dot wettelijk dat men het geld een dag of soms langer moet laten staan om behoud van getrouwheidsperiode te kunnen ontvangen. Is dit wettelijk?
Ik vermoed dat dat komt door verschillende valutadata van een inkomende en een uitgaande overschrijving.
Valutasag en transactie dag zijn op beide spaarrekening hetzelfde en zijn datum van uitvoering. Dus lijkt mij niet correct om gebruik te kunnen maken van behoud van de getrouwheidsperiode dat geld 1 of meerdere dagen op rekening moet blijven staan.
Nog iemand deze ervaring dat het geld minstens 1 dag moet blijven staan alhoewel de valuta dagen correct zijn en dat men geen recht heeft op 3 werkelijke overschrijvingen met behoud van getrouwheidsperiode. Men telt toch alleen maar deze waarvoor de voorwaarde in orde zijn. Medirect doet hier vrij moeilijk over en lijkt dit niet correct toe te passen.
zie https://etaamb.openjustice.be/nl/konink ... 03303.html
"In verband met de getrouwheidspremie voorziet het besluit ook in de mogelijkheid voor de spaarder om zijn getrouwheidspremie te behouden bij de overdracht van spaarfondsen tussen gereglementeerde spaarrekeningen, mits die overdrachten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dat zogenaamde « beginsel van de proportionele verwerving van de getrouwheidspremie » wordt (om redenen van praktische haalbaarheid) beperkt tot drie overdrachten per jaar en per overdragende rekening.
Het geldt meer bepaald voor de eerste drie overdrachten ten belope van minstens 500 euro (wat een materialiteitsdrempel vormt) die een spaarder uitvoert naar een spaarrekening die hij bij dezelfde instelling aanhoudt. De spaarder wordt niet verplicht om de enige titularis van de betrokken rekeningen te zijn; het beginsel van de proportionele verwerving van de getrouwheidspremie is inderdaad van toepassing als de overdragende en de verwervende rekening minstens één gezamenlijke titularis hebben.
Wanneer een instelling over verschillende bankmerken beschikt, worden enkel de overdrachten binnen hetzelfde bankmerk in aanmerking genomen."
"In verband met de getrouwheidspremie voorziet het besluit ook in de mogelijkheid voor de spaarder om zijn getrouwheidspremie te behouden bij de overdracht van spaarfondsen tussen gereglementeerde spaarrekeningen, mits die overdrachten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dat zogenaamde « beginsel van de proportionele verwerving van de getrouwheidspremie » wordt (om redenen van praktische haalbaarheid) beperkt tot drie overdrachten per jaar en per overdragende rekening.
Het geldt meer bepaald voor de eerste drie overdrachten ten belope van minstens 500 euro (wat een materialiteitsdrempel vormt) die een spaarder uitvoert naar een spaarrekening die hij bij dezelfde instelling aanhoudt. De spaarder wordt niet verplicht om de enige titularis van de betrokken rekeningen te zijn; het beginsel van de proportionele verwerving van de getrouwheidspremie is inderdaad van toepassing als de overdragende en de verwervende rekening minstens één gezamenlijke titularis hebben.
Wanneer een instelling over verschillende bankmerken beschikt, worden enkel de overdrachten binnen hetzelfde bankmerk in aanmerking genomen."
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als het de dag zelf retour 1ste spaarrek gaat, heeft het 0 dagen op de 2de spaarrek gestaan.
M.a.w. de oude getrouwheid van de 1ste spaarrekening loopt gewoon door.
Minstens 1 bankwerkdag op de 2de spaarrek laten staan is wel voldoende.
Anders gezegd: de valutadatum (op de 2de spaarrek) moet minstens met 1 verhoogd zijn.
In de wet staat toch niet hoelang deze op een andere rekening moet staan. 1 seconde op een andere rekening is toch daar en heeft daar gestaan. Zelfs indien het dan toch 1 dag mort blijven staan dab heb ik toch geen enkele keer gebruik gemaakt van deze mogelijkheid en heb ik nog steeds 3 mogelijkheden
Bij KBC en AXA heb ik hier geen problemen mee gehad. Toch een minpunt voor Medirect
Op vrijdag van de ene naar andere sr.
Is wachten tot dinsdag om van de hogere getrouwheidspremie te kunnen genieten.
Dus pas op dinsdag overschrijven.
En neen werk niet bij Me zoals sommigen al jaren denken.
Een telefoontje dat kost geld, mail heeft men te weinig geduld en men is op de hoogte.
Is wachten tot dinsdag om van de hogere getrouwheidspremie te kunnen genieten.
Dus pas op dinsdag overschrijven.
En neen werk niet bij Me zoals sommigen al jaren denken.
Een telefoontje dat kost geld, mail heeft men te weinig geduld en men is op de hoogte.