Aankoop appartement als investering
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Aankoop appartement als investering
Goedemorgen allemaal,
Ik ben van plan een appartement te kopen als investering. Er doet zich een mooie opportuniteit voor.
Nu heb ik een vraag. App kost 260k incl kosten.
Wat raden jullie aan?
1) app betalen met spaarcenten? En maandelijks rendement via de verkregen huur
2) stuk betalen met spaarcenten en rest lening nemen?
Stel dat ik het volledig met spaarcenten betaal, kan de fiscus ooit aankloppen om te vragen hoe ik dat betaald heb of zal dit minder snel het geval zijn als ik een lening neem? Hier heb ik dus geen ervaring mee. Mij lijkt het logisch als je iets koopt en betaald en alle kosten betaald men u met rust laat toch? Of zie ik die verkeerd?
Ben 51 jaar en mijn eerste woning is volledig afbetaald sinds 5 jaar.
Alvast bedankt nr voor jullie mening(en)
Marc
Ik ben van plan een appartement te kopen als investering. Er doet zich een mooie opportuniteit voor.
Wat raden jullie aan?
Stel dat ik het volledig met spaarcenten betaal, kan de fiscus ooit aankloppen om te vragen hoe ik dat betaald heb of zal dit minder snel het geval zijn als ik een lening neem? Hier heb ik dus geen ervaring mee. Mij lijkt het logisch als je iets koopt en betaald en alle kosten betaald men u met rust laat toch? Of zie ik die verkeerd?
Marc
Re: Aankoop appartement als investering
Als je 260.000 euro betaald voor een woning zonder een lening of zonder de verkoop van een andere woning, gaat de fiscus je 100% zeker vragen waar je dit geld vandaan hebt..
Alléé, vragen, ze sturen je gewoon een aanslagbiljet met niet aangegeven inkomsten, te betalen binnen 14 dagen, verhoogd met 50%, je kan dan met bewijzen bezwaar indienen.. ( zo zetten ze druk op de ketel ) heb het ooit voorgehad.. Je zal dan moeten aantonen waar dat geld vandaan komt.. ( erfenis, opgebouwd spaargeld over de periode heen, rekening houdende met je inkomsten en je levenstandaard enz. enz. )
Alléé, vragen, ze sturen je gewoon een aanslagbiljet met niet aangegeven inkomsten, te betalen binnen 14 dagen, verhoogd met 50%, je kan dan met bewijzen bezwaar indienen.. ( zo zetten ze druk op de ketel ) heb het ooit voorgehad.. Je zal dan moeten aantonen waar dat geld vandaan komt.. ( erfenis, opgebouwd spaargeld over de periode heen, rekening houdende met je inkomsten en je levenstandaard enz. enz. )
Laatst gewijzigd door ludo op 12 september 2021, 10:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Groot gebouw, klein gebouw gaat een verschil geven aan syndici totaal kosten jaarlijks.Matroos1958 schreef: ↑12 september 2021, 08:51 Goedemorgen allemaal,
Marc
Zal wel niks over vertelt zijn door verkoper.
U bent gewaarschuwd.
Als bestaand gebouw heeft u recht op de 3 laatste jaar verslagen.(u heeft recht op inzage, verduidelijking genomen beslissingen) voordat te beslissen tot aankoop.
Is er een reserve fonds.
Kwestie van verrassingen (onkosten) voor nog uit te voeren werken te voorkomen.
Estate Guru believer.
260.000 euro in een gebouw steken als investering om te verhuren????
Hoeveel ga je er vinden die je de huur van minimum 1100 euro + kosten kunnen betalen???
Die dat kunnen betalen, zullen er niet lang blijven wonen , die kopen zelf iets,
Probleem is dan dat je doorgangs appartement krijgt, binnen en buiten, met alle andere nadelige gevolgen.
De leningen staan bijzonder laag, als die met de tijd over 20 jaar gaan stijgen, zal de waarde van onroerend goed in prijs sterk dalen. wat je rendement niet ten goede zal komen... ..
Hoeveel ga je er vinden die je de huur van minimum 1100 euro + kosten kunnen betalen???
Die dat kunnen betalen, zullen er niet lang blijven wonen , die kopen zelf iets,
Probleem is dan dat je doorgangs appartement krijgt, binnen en buiten, met alle andere nadelige gevolgen.
De leningen staan bijzonder laag, als die met de tijd over 20 jaar gaan stijgen, zal de waarde van onroerend goed in prijs sterk dalen. wat je rendement niet ten goede zal komen... ..
-
- Full Member
- Contacteer:
Allemaal officieel verdiende centen hoor…ludo schreef: ↑12 september 2021, 09:59 Als je 260.000 euro betaald voor een woning zonder een lening of zonder de verkoop van een andere woning, gaat de fiscus je 100% zeker vragen waar je dit geld vandaan hebt..
Waarom zou de fiscus mij ineens een aanslagbiljet gaan sturen met niet aangegeven inkomsten?
Ja mss spaarcenten van 30 jaar geleden toen je een vakantiejob/weekendjob had en die centen toen braafjes naar de bank bracht,
Jaren geleden hebben wij (op toen 40-jarige leeftijd) onze woning volledig contant betaald met onze spaarcenten.Matroos1958 schreef: ↑12 september 2021, 08:51 ...
-> Wij hebben nooit een fiscus gezien of gehoord die zich daarmee kwam moeien.
Ik neem aan dat 'de fiscus' ook de dag van vandaag beseft, dat mensen op een bepaalde leeftijd al een aardig spaarcentje kunnen bijeen gespaard hebben op een volstrekt legale manier.
De fiscus zal uiteraard je inkomsten in overweging nemen over een periode.
Indien daaruit blijkt dat je een grote som geld welke je besteed hebt, (rekening houdende met je levenstandaard) niet kan bijeengespaard hebben,of een andere anomalie of een erfenis of dergelijke hebt ontvangen,, gaat de fiscus je vragen stellen en je van " ambtswege " een aanslagbiljet sturen.
Je hebt dan de mogelijkheid om je uitgave te verantwoorden. Indien dit aanvaard wordt vervalt de aanslag.
Ik spreek uit ondervinding, heb het voorgehad.
Indien daaruit blijkt dat je een grote som geld welke je besteed hebt, (rekening houdende met je levenstandaard) niet kan bijeengespaard hebben,of een andere anomalie of een erfenis of dergelijke hebt ontvangen,, gaat de fiscus je vragen stellen en je van " ambtswege " een aanslagbiljet sturen.
Je hebt dan de mogelijkheid om je uitgave te verantwoorden. Indien dit aanvaard wordt vervalt de aanslag.
-
- Full Member
- Contacteer:
Beste Ludo,ludo schreef: ↑12 september 2021, 10:48 De fiscus zal uiteraard je inkomsten in overweging nemen over een periode.
Na 30 jaar gewerkt te hebben(heb nog andere eigendom die al 5jaar afbetaald is) denk ik niet dat de fiscus nog komt aankloppen. Ik koop geen kasteel hè. Een bescheiden appartementje. Of neem ik toch beter een lening van 75K?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Door een stuk(je) te lenen kan je een hefboom effect creëren.Matroos1958 schreef: ↑12 september 2021, 08:51 Wat raden jullie aan?
Ik zie niet in waarom dit voor de fiscus iets zou uitmaken.Matroos1958 schreef: ↑12 september 2021, 08:51 Stel dat ik het volledig met spaarcenten betaal, kan de fiscus ooit aankloppen om te vragen hoe ik dat betaald heb of zal dit minder snel het geval zijn als ik een lening neem? Hier heb ik dus geen ervaring mee. Mij lijkt het logisch als je iets koopt en betaald en alle kosten betaald men u met rust laat toch? Of zie ik die verkeerd?
-
- Full Member
- Contacteer:
Akkoord wat dat hefboomeffect aangaat maar centen brengen NIKS meer op bij een bank, ze dalen nog in waarde! Dus vandaar da ik het liever in een vastgoed steekEarthNvstr1 schreef: ↑12 september 2021, 10:59Door een stuk(je) te lenen kan je een hefboom effect creëren.Matroos1958 schreef: ↑12 september 2021, 08:51 Wat raden jullie aan?
Ik zie niet in waarom dit voor de fiscus iets zou uitmaken.Matroos1958 schreef: ↑12 september 2021, 08:51 Stel dat ik het volledig met spaarcenten betaal, kan de fiscus ooit aankloppen om te vragen hoe ik dat betaald heb of zal dit minder snel het geval zijn als ik een lening neem? Hier heb ik dus geen ervaring mee. Mij lijkt het logisch als je iets koopt en betaald en alle kosten betaald men u met rust laat toch? Of zie ik die verkeerd?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zeg niet wat momenteel het beste is of wat jij moet doen hé.Matroos1958 schreef: ↑12 september 2021, 11:07 Akkoord wat dat hefboomeffect aangaat maar centen brengen NIKS meer op bij een bank, ze dalen nog in waarde! Dus vandaar da ik het liever in een vastgoed steek
Dat is jouw keuze en wat je gaat doen met het rest-spaargeld speelt daarin inderdaad ook een factor.
Je zou bv. met de rest van het spaargeld een 3de woning kunnen kopen... allemaal jouw keuze.
Edit: bekijk ook de mogelijke "optimalisaties" specifiek voor uw geval als je een stuk leent, bv. hergebruik hypotheek 1ste woning, federaal langetermijnsparen (je bank kan berekenen wat voor jou het optimaal te lenen bedrag is)
Ik geef alleen maar aan dat je met een lening een hefboomeffect kan creëren en dat je keuze om dat wel of niet te doen, niets uitmaakt voor de fiscus.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 12 september 2021, 11:39, 4 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad: in dat geval hoef je niets te vrezen van de fiscus.Matroos1958 schreef: ↑12 september 2021, 10:35 ...
Allemaal officieel verdiende centen hoor…
Waarom zou de fiscus mij ineens een aanslagbiljet gaan sturen met niet aangegeven inkomsten? ...
Waarom lenen als je het geld staan hebt

Het zou wél een verschil kunnen uitmaken of de inkomsten voortkomen uit zelfstandige arbeid of niet. Bij loontrekkenden is er geen discussie mogelijk over hun maandinkomen in tegenstelling tot zelfstandigen die automatisch méér controle krijgen.
Een close familielid van mij heeft (als zelfstandige) indertijd moeten bewijzen dat hij zijn nieuwe auto kon betalen met geld uit een erfenis.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Full Member
- Contacteer:
Al 30 jaarinkomen loondienst en tot 20 jaar geleden 2de job in de weekends die toen veel opbracht(danscafe garçon)Nefertari schreef: ↑12 september 2021, 11:29Inderdaad: in dat geval hoef je niets te vrezen van de fiscus.Matroos1958 schreef: ↑12 september 2021, 10:35 ...
Allemaal officieel verdiende centen hoor…
Waarom zou de fiscus mij ineens een aanslagbiljet gaan sturen met niet aangegeven inkomsten? ...
Waarom lenen als je het geld staan hebt"Geld lenen kost ook geld"!
Het zou wél een verschil kunnen uitmaken of de inkomsten voortkomen uit zelfstandige arbeid of niet. Bij loontrekkenden is er geen discussie mogelijk over hun maandinkomen in tegenstelling tot zelfstandigen die automatisch méér controle krijgen.
Een close familielid van mij heeft (als zelfstandige) indertijd moeten bewijzen dat hij zijn nieuwe auto kon betalen met geld uit een erfenis.
@Earth
Topic-opener heeft naar onze meningen gevraagd en ik heb mijn mening gegeven, aangevuld met mijn eigen ervaringen.
De term "Geld lenen kost ook geld" komt niet van mijzelf, maar staat de laatste jaren (verplicht) bij elk commercieel voorstel voor leningen.
Het staat uiteraard vrij om daar een andere mening over te hebben.