Contract aardgas
Re: Contract aardgas
https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... oorwaardenhaelewyn schreef: ↑12 september 2021, 13:06 Ludo : de voorwaarden om sociaal tarief te kunnen verkrijgen zijn iets meer dan alleen maar inkomensvereisten.
Jammer voor jou en goed voor mij, maar het deert mij niet. Dat verschil is best te doen onder meer omdat er dan een paar wintermaanden reeds voorbij zijn en ook omdat ik een laag verbruik heb door klein wonen, niet alles verwarmen en niet te vaak thuis zijn ... En in tegenstelling tot wat je veronderstelt ruim genoeg fondsen op mijn zichtrekeningen om de tekeningen te betalen.
Ik ga er geen boterham minder moeten voor eten.
Waarom zou dat jammer zijn voor mij en waarom neem je dit persoonlijk op? Ten eerste ik heb geen sociaal tarief, verre van, er zal voor mij dus niks veranderen, meer nog, ik heb vast tarief via groepsaankoop tot volgend jaar juli. Ten tweede gaan er buiten jou nog heel wat anderen hun tijdelijk sociaal tarief moeten inruilen tegen een veel duurder markt tarief. Of men nu veel of weinig verbruikt, een prijsverdubbeling zal gevoeld worden voor mensen die het echt niet te breed hebben en wellicht niet over "ruim genoeg fondsen" op hun zichtrekening beschikken.haelewyn schreef: ↑12 september 2021, 13:06 Ludo : de voorwaarden om sociaal tarief te kunnen verkrijgen zijn iets meer dan alleen maar inkomensvereisten.
Jammer voor jou en goed voor mij, maar het deert mij niet. Dat verschil is best te doen onder meer omdat er dan een paar wintermaanden reeds voorbij zijn en ook omdat ik een laag verbruik heb door klein wonen, niet alles verwarmen en niet te vaak thuis zijn ... En in tegenstelling tot wat je veronderstelt ruim genoeg fondsen op mijn zichtrekeningen om de tekeningen te betalen.
Ik ga er geen boterham minder moeten voor eten.
Ik denk dat iedereen de prijsverhoging zal voelen of vooral zien bij de rekening.
Voor de ene zal dat inderdaad wat meer zeer doen dan de andere. Voor mij zal het nog meevallen, vind ik.
Voor wat betreft de voorwaarden om sociaal tarief te krijgen : ik heb er na Corona geen recht op. En dat had ik voordien ook niet.
Voor de ene zal dat inderdaad wat meer zeer doen dan de andere. Voor mij zal het nog meevallen, vind ik.
Voor wat betreft de voorwaarden om sociaal tarief te krijgen : ik heb er na Corona geen recht op. En dat had ik voordien ook niet.
Ik vermoedt dat de achterliggende bedoeling ook was om nog lang lopende contracten met vaste prijzen, om die via de Corona maatregel tijdelijk om te zetten in het sociaal tarief, om nadien je een duurder kontrakt te kunnen aansmeren als die maatregel eindigd... Dus tot 31/12/2021.
Die zijn ni gek zene...
Die zijn ni gek zene...
Laatst gewijzigd door ludo op 12 september 2021, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zijn ook nog andere oplossingen voor
Wist je dat je met elke graad die je je verwarming lager zet, zo'n 6 procent op je gasrekening bespaart?
Wist je dat je met elke graad die je je verwarming lager zet, zo'n 6 procent op je gasrekening bespaart?
Ik heb alvast mijn meterstanden ruimer doorgegeven dan werkelijkheid aangezien het aflopende contract sowieso aan een lager tarief zal zijn dan de komende 12 maanden.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Je kan ook je huis niet verwarmen, en je bij de buren gaan opwarmen met een tasje gratis koffie en snoepje erbij.. Das pas besparen..
Verdubbel zelf* de voorschotten die je leverancier voorstelt.
Dat heb ik al gedaan .. het kan later nog bijgesteld worden.
Ook een manier om over 12 maanden niet ineens verrast te worden bij de afrekening.
*Het dubbel van een beetje in mijn geval... Is nog altijd best te doen.
Ook een manier om over 12 maanden niet ineens verrast te worden bij de afrekening.
Gratis krediet voor de leverancier... coolhaelewyn schreef: ↑12 september 2021, 19:37 Verdubbel zelf* de voorschotten die je leverancier voorstelt.
Ik ga er van uit dat wat ik betaal ongeveer de eindfactuur dekt.
Als ik minder vooraf betaal is het gratis krediet voor mij maar ik ben daar niets mee. Betalen moet ik toch .. het bedrag op jaarbasis blijft gelijk.
Als in januari of maart blijkt dat ik wat teveel aan het betalen ben kan ik mijn stortingen ook weer verminderen.
Dat kan elke maand.
Ik verdubbel omdat in januari mijn tarief weer omhoog gaat. Exit sociaal tarief wegens Corona.. maar dat zit niet in mijn voorschot berekend.
Ik zie in deze werkwijze geen probleem.
Ik vind het daarentegen wel erg dom als mensen klagen dat hun voorschot hoger is dan vorig jaar als de prijzen gestegen zijn.
Dat ze dat dan nog voor de nationale tv en radio proberen te verkopen als 'ongehoord' vind ik ook de omgekeerde wereld.
Jij niet ?
Als ik minder vooraf betaal is het gratis krediet voor mij maar ik ben daar niets mee. Betalen moet ik toch .. het bedrag op jaarbasis blijft gelijk.
Als in januari of maart blijkt dat ik wat teveel aan het betalen ben kan ik mijn stortingen ook weer verminderen.
Dat kan elke maand.
Ik verdubbel omdat in januari mijn tarief weer omhoog gaat. Exit sociaal tarief wegens Corona.. maar dat zit niet in mijn voorschot berekend.
Ik zie in deze werkwijze geen probleem.
Ik vind het daarentegen wel erg dom als mensen klagen dat hun voorschot hoger is dan vorig jaar als de prijzen gestegen zijn.
Dat ze dat dan nog voor de nationale tv en radio proberen te verkopen als 'ongehoord' vind ik ook de omgekeerde wereld.
Jij niet ?
1. Ik ken mijn gemiddeld jaarlijks verbruik; sedert meer dan 30 jaar.
2. Ik hou de energieprijzen in de gaten. (maak er een hobby van).
3. Aan de hand van dit gegeven zoek ik mijn leverancier: fixed contract of indexed. (economie afhankelijk).
4. Bij een fixed contract leg ik 10% op het mij aangeboden voorstel bovenop; maandelijks wel te verstaan als "gerust geweten".
4. Bij een "indexed", sla ik 25% op het voorgestelde tarief op.
5. De energieprijzen zijn "explosief" gestegen sinds 03/2021 ... Oorzaak???
Ik zal nooit 100% bijbetalen om een "gerust geweten" te hebben ten opzichte van mijn leverancier... Mijn mening en werkwijze.
2. Ik hou de energieprijzen in de gaten. (maak er een hobby van).
3. Aan de hand van dit gegeven zoek ik mijn leverancier: fixed contract of indexed. (economie afhankelijk).
4. Bij een fixed contract leg ik 10% op het mij aangeboden voorstel bovenop; maandelijks wel te verstaan als "gerust geweten".
4. Bij een "indexed", sla ik 25% op het voorgestelde tarief op.
5. De energieprijzen zijn "explosief" gestegen sinds 03/2021 ... Oorzaak???
Ik zal nooit 100% bijbetalen om een "gerust geweten" te hebben ten opzichte van mijn leverancier... Mijn mening en werkwijze.
Je verhaal en situatie is verschillend aan de mijne.
Je methode bijgevolg ook.
Voor de berekening aan mijn kant nog toevoegen dat ik alleen gas gebruik in de winter. Dus... Na de winter weet ik ineens of ik genoeg betaald heb voor mijn verbruik.
Dan kan ik naar zo goed als 0 terugschakelen of toch nog traag doorbetalen wat moet betaald worden.
Tegen dat de winter gedaan is weet ik ineens ook wat energie mij gaat kosten want tegen dan sta ik weer op een ander contract dat ik vermoedelijk nog moet gaan uitzoeken.
Wie Corona - sociaal tarief heeft tot eind december kan in januari best nog eens kijken of hij bij het juiste contract en de beste leverancier zit.
Mijn contract is niet meer wat het was. Het is nu aangepast naar sociaal tarief. Wat ze me daarna automatisch gaan geven ? Best eens nakijken.
De 100 procent vermeerdering komt er omdat mijn oorspronkelijke voorschot door de maatschappij aan sociaal tarief erg laag werd ingeschat.
Je methode bijgevolg ook.
Voor de berekening aan mijn kant nog toevoegen dat ik alleen gas gebruik in de winter. Dus... Na de winter weet ik ineens of ik genoeg betaald heb voor mijn verbruik.
Dan kan ik naar zo goed als 0 terugschakelen of toch nog traag doorbetalen wat moet betaald worden.
Tegen dat de winter gedaan is weet ik ineens ook wat energie mij gaat kosten want tegen dan sta ik weer op een ander contract dat ik vermoedelijk nog moet gaan uitzoeken.
Wie Corona - sociaal tarief heeft tot eind december kan in januari best nog eens kijken of hij bij het juiste contract en de beste leverancier zit.
Mijn contract is niet meer wat het was. Het is nu aangepast naar sociaal tarief. Wat ze me daarna automatisch gaan geven ? Best eens nakijken.
De 100 procent vermeerdering komt er omdat mijn oorspronkelijke voorschot door de maatschappij aan sociaal tarief erg laag werd ingeschat.
Wat ik bedoel, bij mijn ouders is het steeds tussen 22 en 23 graden. Ik moet daar steeds mijn trui uitrekken.
Hier thuis overdag tussen 19 en 20 en 's avonds 21,6 graden.
Maar voor mij zou 20,8 ook gerust volstaan.