invloed loon -> alleen elektrische bedrijfswagens tegen 2026
-
- Newbie
- Contacteer:
invloed loon -> alleen elektrische bedrijfswagens tegen 2026
Dag allen,
Ik wou eens even polsen... Tegen 2026 zouden alle bedrijfswagens elektrisch moeten zijn. Gezien het opmerkelijke prijsverschil tss elektrische wagens en andere wagens kan ik mij voorstellen dat er meer van mijn loon zal gaan? Kunnen jullie inschatten hoeveel ik zal moeten afgeven voor zo'n elektrische bedrijfswagen? Hartelijk dank!
Ik wou eens even polsen... Tegen 2026 zouden alle bedrijfswagens elektrisch moeten zijn. Gezien het opmerkelijke prijsverschil tss elektrische wagens en andere wagens kan ik mij voorstellen dat er meer van mijn loon zal gaan? Kunnen jullie inschatten hoeveel ik zal moeten afgeven voor zo'n elektrische bedrijfswagen? Hartelijk dank!
Re: invloed loon -> alleen elektrische bedrijfswagens tegen 2026
Niet echt correct. CO2 invloed niet vergeten aub. En intussen zijn de prijzen voor e-wagens wel gedaald.n_snelders schreef: ↑10 september 2021, 11:31 Dag allen,
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Maak je je nu al zorgen over hoeveel er van je loon afgehouden zal worden binnen vijf jaar? 

Je kan dit makkelijk laten berekenen op sites waar dergelijke auto’s geleased kunnen
Zie bvb https://www.leaseplan.be/nl/sections/fl ... 49/summary
Fiscaal
fiscale waarde 63.343,98
maandelijks voordeel alle aard 180,98
CO2 bijdrage 27,54
CO2 aftrekbaarheid % 100
Let wel dit is aan de huidige fiscale regels, die wijzigen wel tegen 2026 waardoor er wel hoger voordeel alle aard zal worden, vermits het verlies aan inkomsten wel zal,gecompenseerd worden
Zie ook https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... r-BB1gRVfa
Zie bvb https://www.leaseplan.be/nl/sections/fl ... 49/summary
Fiscaal
fiscale waarde 63.343,98
maandelijks voordeel alle aard 180,98
CO2 bijdrage 27,54
CO2 aftrekbaarheid % 100
Let wel dit is aan de huidige fiscale regels, die wijzigen wel tegen 2026 waardoor er wel hoger voordeel alle aard zal worden, vermits het verlies aan inkomsten wel zal,gecompenseerd worden
Zie ook https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... r-BB1gRVfa
Prijsverschil elektrische wagen tov ontploffingsmotor, het valt te zien wat je nu krijgt van bedrijfswagen.
Er zijn best wel goede elektrische wagens uit voor rond de €40.000 (Kia EV6, Hyundai Ioniq5, VW ID3 / ID4... want er zijn nog andere wagens dan Tesla natuurlijk). Als je dit als bedrijfswagen bekijkt zal dit weliswaar niet in het goedkoopste budget passen, maar als je een al wat uitgeruste Audi A3 kan vastkrijgen zal een VW ID4 niet zo moeilijk moeten zijn.
Heb je nu een Opel Corsa dan ja, daar is geen elektrisch equivalent voor in die prijscategorie, althans niet op dit moment. Hoe meer elektrische wagens op de 2 de hands belanden, hoe meer de prijs gedrukt zal worden (ook van de nieuwe wagens). Als nu bedrijven massaal hun fleet gaan vervangen door elektrische wagens gaan die binnen 3 / 4 jaar op de 2dehandsmarkt belanden aan de prijs van een kleine stadswagen en ontstaat er concurrentie in het lage prijs segment (nog niet de bodem prijzen van een 2dehandswagen van €5.000 natuurlijk, misschien dat de Chinese tegen dan spotgoedkope elektrische wagens op de markt zetten).
Sommige mensen zullen wel moeten afstappen van hun imago wagen want een Kia heeft een minder hoog imago gehalte als een Audi. Een gelijkaardige elektrische Audi is wel een heus pak duurder.
Als je dan schrik hebt van het voordeel alle aard, dan kom je een pak lager uit als die equivalent met een ontploffingsmotor.
https://www.sd.be/carcostcalculator/Def ... px?lang=nl (elektrische wagen van €40.000 zit op laagste tarief €114 en benzine wagen van €40.000 met 104CO² zit op €162 en diesel nog een hoop meer).
Men gaat ook kijken naar TOC (total cost of ownership) en daar mag de elektrische wagen wel duurder zijn in aankoop, om ermee te rijden is het goedkoper (minder onderhoud, goedkopere brandstof, hogere herverkoopwaarde, minder belastingen).
Tot slot is er het opladen. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van je werkgever, maar bij ons wordt er aangeraden om een laadpaal te installeren aan je woning (op kosten van werkgever) die na afschrijving van jou wordt. De stroom die dat ding verbruikt is ten koste van de werkgever en als ik die kan opladen met zonnepanelen is dit mijn toekomstige terugdraaiende teller (met wat smart home kan je een wagen zelf plannen wanneer het mag opladen en wanneer niet afhankelijk van je opbrengt).
Mensen die geen laadpaal kunnen zetten zijn er iets slechter af. De prijs van de laadpaal wordt in het budget gestopt van "verbruik" voor publieke laadpalen.
Er zijn best wel goede elektrische wagens uit voor rond de €40.000 (Kia EV6, Hyundai Ioniq5, VW ID3 / ID4... want er zijn nog andere wagens dan Tesla natuurlijk). Als je dit als bedrijfswagen bekijkt zal dit weliswaar niet in het goedkoopste budget passen, maar als je een al wat uitgeruste Audi A3 kan vastkrijgen zal een VW ID4 niet zo moeilijk moeten zijn.
Heb je nu een Opel Corsa dan ja, daar is geen elektrisch equivalent voor in die prijscategorie, althans niet op dit moment. Hoe meer elektrische wagens op de 2 de hands belanden, hoe meer de prijs gedrukt zal worden (ook van de nieuwe wagens). Als nu bedrijven massaal hun fleet gaan vervangen door elektrische wagens gaan die binnen 3 / 4 jaar op de 2dehandsmarkt belanden aan de prijs van een kleine stadswagen en ontstaat er concurrentie in het lage prijs segment (nog niet de bodem prijzen van een 2dehandswagen van €5.000 natuurlijk, misschien dat de Chinese tegen dan spotgoedkope elektrische wagens op de markt zetten).
Sommige mensen zullen wel moeten afstappen van hun imago wagen want een Kia heeft een minder hoog imago gehalte als een Audi. Een gelijkaardige elektrische Audi is wel een heus pak duurder.
Als je dan schrik hebt van het voordeel alle aard, dan kom je een pak lager uit als die equivalent met een ontploffingsmotor.
https://www.sd.be/carcostcalculator/Def ... px?lang=nl (elektrische wagen van €40.000 zit op laagste tarief €114 en benzine wagen van €40.000 met 104CO² zit op €162 en diesel nog een hoop meer).
Men gaat ook kijken naar TOC (total cost of ownership) en daar mag de elektrische wagen wel duurder zijn in aankoop, om ermee te rijden is het goedkoper (minder onderhoud, goedkopere brandstof, hogere herverkoopwaarde, minder belastingen).
Tot slot is er het opladen. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van je werkgever, maar bij ons wordt er aangeraden om een laadpaal te installeren aan je woning (op kosten van werkgever) die na afschrijving van jou wordt. De stroom die dat ding verbruikt is ten koste van de werkgever en als ik die kan opladen met zonnepanelen is dit mijn toekomstige terugdraaiende teller (met wat smart home kan je een wagen zelf plannen wanneer het mag opladen en wanneer niet afhankelijk van je opbrengt).
Mensen die geen laadpaal kunnen zetten zijn er iets slechter af. De prijs van de laadpaal wordt in het budget gestopt van "verbruik" voor publieke laadpalen.
Ik dacht de vraag eigenlijk te lezen als "Wat gaat het mij kosten vanaf 2026 als ik nog wel een degelijke wagen krijg van de werkgever in plaats van zo'n golfkarretje ?"
Zie ook de fratsen van Tesla: als het bos brandt dan mag je van Tesla ineens meer kilometers rijden op je batterijtje.
Zie ook de fratsen van Tesla: als het bos brandt dan mag je van Tesla ineens meer kilometers rijden op je batterijtje.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Godverdikke, wat is dat een flauwekul zeg van Tesla, om de batterijduur artificieel te beperken.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Hmmm... over hoeveel bedrijfswagen gaat het dan uiteindelijk? Waar gaan die dan "tanken"? PS: Ik vraag maar voor een vriend...
Het aantal bedrijfwagens (salariswagens) wordt geschat op rond de 13%
https://www.autogids.be/autonieuws/budg ... elgie.html
Elektrisch tanken zal ofwel via een lader op het werk zijn, via een "tankkaart" om te tanken aan publieke laadpalen of door het bedrijf dat een laadpaal bij je thuis zet.
Dit is bij alle merken zo, ook bij diesel en benzine.Charlesvdw schreef: ↑10 september 2021, 22:25 Godverdikke, wat is dat een flauwekul zeg van Tesla, om de batterijduur artificieel te beperken.
Mijn wagen is begrensd op 136PK. Wens je meer vermogen, dan moet je een duurdere uitvoering nemen die tot 160+ PK gaat. Fysiek is het echter exact dezelfde wagen, het enige verschil zit in de software.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Dit en het gaat zelfs vele malen "straffer" worden. Er zijn fabrikanten die bezig zijn om al hun wagens gewoon "volledig" uit te rusten zodat ze abonnementen / pay per use kunnen aanrekenen.
Een bestaande wagen een grotere accu, zetelverwarming, een hoger vermogen, zelf rijdende opties,... geven is praktisch onmogelijk (tenzij met een aanzienlijke kost). Daarentegen zijn er nu zoveel verschillende opties op wagens dat elke wagen bijna "uniek" van de band begint te rollen waardoor de levertermijnen lang zijn en het bouwproces complex. Met andere woorden, het is eerder kostenbesparend om maar een paar motoren te ondersteunen en die softwarematig te begrenzen dan veel research te doen om zo'n grote verscheidenheid te hebben (zelfde met de zetelverwarming, moet je er zowel hebben met als zonder,...).
Dit dan koppelen aan ofwel een abonnement (GPS updates, connectivity via een app om de wagen voor op voorhand te verwarmen / stats te controleren of auto driving) ofwel pay per use (eenmalig per jaar eens zetelverwarming inschakelen) kan een nieuwe inkomstenbron worden van fabrikanten.
Hoeveel mensen nemen bepaalde opties immers niet omdat ze die amper zullen gebruiken, maar misschien wel zullen activeren als het 1 maal per jaar is?
Ter info, de prijzen van autonoom rijden bij Tesla zijn overigens al "gelekt" en kosten 99$ of 199$
https://www.motortrend.com/news/tesla-f ... ion-price/
BMW dat stoelverwarming wil aanbieden als abonnement
https://www.forbes.com/sites/alistairch ... ted-seats/
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het vermogen beperken vind ik nog wat anders dan de batterijduur beperken.RGiskard schreef: ↑13 september 2021, 07:39Dit is bij alle merken zo, ook bij diesel en benzine.Charlesvdw schreef: ↑10 september 2021, 22:25 Godverdikke, wat is dat een flauwekul zeg van Tesla, om de batterijduur artificieel te beperken.
Mijn wagen is begrensd op 136PK. Wens je meer vermogen, dan moet je een duurdere uitvoering nemen die tot 160+ PK gaat. Fysiek is het echter exact dezelfde wagen, het enige verschil zit in de software.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat een kromme redenatie ... "afgeven" voor een bedrijfswagen ... ;-)n_snelders schreef: ↑10 september 2021, 11:31 Dag allen,
In ruil voor je arbeidsprestatie *krijg* je een verloning... je geeft dus niets af...
Een salariswagen is vervolgens een fiscale omweg om minder belasting te betalen, ervanuitgaande dat iedereen een wagen wil.
Maar goed... je kan ook gewoon "minder wagen" nemen voor hetzelfde budget... daarom heb ik onlangs toch nog maar eens een diesel genomen. Over x jaar zien we dan wel weer ...
Wie weet zijn er tegen dan kernenergiewagens

13% in 2017... Dat gaat waarschijnlijk tegen '26 nog wat aantrekken... Benieuwd waar die allemaal gaan laden. Op het werk, publieke palen of als je thuis ruimte hebt... spannend!SMGGM schreef: ↑13 september 2021, 06:59Het aantal bedrijfwagens (salariswagens) wordt geschat op rond de 13%
https://www.autogids.be/autonieuws/budg ... elgie.html
Elektrisch tanken zal ofwel via een lader op het werk zijn, via een "tankkaart" om te tanken aan publieke laadpalen of door het bedrijf dat een laadpaal bij je thuis zet.