Euronav (deel 2)
TIP
Re: Euronav (deel 2)
Euronav koopt obligatie vervroegd terug
Euronav heeft voor 131,8 miljoen dollar aan obligaties teruggekocht die normaal zouden vervallen in mei 2022. De terugkoop volgt op de lancering van een nieuwe obligatie begin september van 200 miljoen dollar die vervalt in september 2026.
Aan de oude obligatie hing een coupon van 7,5 procent, aan de nieuwe eentje van 6,25 procent.
Bron:"De Tijd"
Euronav heeft voor 131,8 miljoen dollar aan obligaties teruggekocht die normaal zouden vervallen in mei 2022. De terugkoop volgt op de lancering van een nieuwe obligatie begin september van 200 miljoen dollar die vervalt in september 2026.
Aan de oude obligatie hing een coupon van 7,5 procent, aan de nieuwe eentje van 6,25 procent.
Bron:"De Tijd"
Re: Euronav (deel 2)
14 sep 2021
IEA ziet impact orkaan Ida op oliemarkt
(ABM FN-Dow Jones) De impact van orkaan Ida en andere verstoringen zullen een flinke hap nemen uit de mondiale olieproductie dit jaar. Daarvoor waarschuwde het Internationale Energieagentschap dinsdag in zijn maandelijkse rapport.
Het agentschap verlaagde de ramingen voor de voorziene productie dit jaar met 150.000 vaten per dag en ook de aan de vraagkant werden de ramingen met 100.000 vaten per dag neerwaarts bijgesteld. De impact van de deltavariant van het coronavirus zet wat druk op de vraag, zo stelde IEA.
De productie bij offshoreplatformen komt nog maar langzaam op gang na de verstoringen als gevolg van orkaan Ida, terwijl bij raffinaderijen de productie juist wel snel opstart. Dit zorgt voor een scherpe afname van de voorraden, aldus het IEA.
"Het zal begin 2022 zijn voordat de productie hoog genoeg is om de voorraden weer aan te vullen“, aldus het energieagentschap. "In de tussentijd kunnen de strategische reserves in de VS en China helpen het gat op te vullen."
De verstoringen als gevolg van de orkaan Ida, branden bij oliefaciliteiten in Mexico en Rusland en operationele problemen in Nigeria en Libië zorgden er al voor dat er 600.000 vaten olie per dag minder op de markt kwamen in augustus. Dit zorgde voor het eerst in vijf maanden voor een daling in de mondiale olielevering.
De verwachtingen voor de olievraag in 2022 werden door het Internationale Energieagentschap niet aangepast. Het IEA verwacht dat de mondiale vraag op 99,4 miljoen vaten per dag zal uitkomen volgend jaar, terwijl OPEC mikt op 100,8 miljoen vaten, zo bleek maandag uit het maandrapport van het oliekartel.
De olieprijzen stegen dinsdagochtend met 0,7 procent.
Door: ABM Financial News.
IEA ziet impact orkaan Ida op oliemarkt
(ABM FN-Dow Jones) De impact van orkaan Ida en andere verstoringen zullen een flinke hap nemen uit de mondiale olieproductie dit jaar. Daarvoor waarschuwde het Internationale Energieagentschap dinsdag in zijn maandelijkse rapport.
Het agentschap verlaagde de ramingen voor de voorziene productie dit jaar met 150.000 vaten per dag en ook de aan de vraagkant werden de ramingen met 100.000 vaten per dag neerwaarts bijgesteld. De impact van de deltavariant van het coronavirus zet wat druk op de vraag, zo stelde IEA.
De productie bij offshoreplatformen komt nog maar langzaam op gang na de verstoringen als gevolg van orkaan Ida, terwijl bij raffinaderijen de productie juist wel snel opstart. Dit zorgt voor een scherpe afname van de voorraden, aldus het IEA.
"Het zal begin 2022 zijn voordat de productie hoog genoeg is om de voorraden weer aan te vullen“, aldus het energieagentschap. "In de tussentijd kunnen de strategische reserves in de VS en China helpen het gat op te vullen."
De verstoringen als gevolg van de orkaan Ida, branden bij oliefaciliteiten in Mexico en Rusland en operationele problemen in Nigeria en Libië zorgden er al voor dat er 600.000 vaten olie per dag minder op de markt kwamen in augustus. Dit zorgde voor het eerst in vijf maanden voor een daling in de mondiale olielevering.
De verwachtingen voor de olievraag in 2022 werden door het Internationale Energieagentschap niet aangepast. Het IEA verwacht dat de mondiale vraag op 99,4 miljoen vaten per dag zal uitkomen volgend jaar, terwijl OPEC mikt op 100,8 miljoen vaten, zo bleek maandag uit het maandrapport van het oliekartel.
De olieprijzen stegen dinsdagochtend met 0,7 procent.
Door: ABM Financial News.
Re: Euronav (deel 2)
Goedkoop is geen zekerheid voor hogere koersen. Er zijn aandelen dat niemand (behalve de belgen) wilt en zullen dus nooit de waarde krijgen dat ze moeten krijgen. Enige wat ze kunnen doen is een mooie dividend aanbieden.rudipsycho schreef: ↑22 juli 2020, 16:41Ben geen spaargids-slimmerik, maar ga me toch niet onthouden van commentaar. :-) Ik heb een paar dagen geleden aandelen Euronav aangekocht op basis van twee gelijklopende analyses; Medirect Morningstar gaf vier sterren ( één ster staat voor peperduur, vijf sterren voor heel goedkoop). Finviz gaf een aanbeveling van 1,4 (1 staat voor kopen, 5 voor verkopen).Janmetvrees schreef: ↑22 juli 2020, 15:41 Ik heb het volgende vastgesteld ivm euronav : bij BINCK staat het advies : BUY in donkergroen, bij keytrade staat het advies AFBOUWEN.
Graag een verklaring hiervoor van een spaargids-slimmerik. De rest gelieve zich te onthouden.
Da's natuurlijk geen antwoord op jouw vraag waarom analisten verschillende aanbevelingen kunnen geven.
Re: Euronav (deel 2)
Een mooi dividend is voor mij ook goed. Ik heb zo aandelen die al 10 jaar lang een mooi dividend geven en zo zichzelf bijna terugbetalen.Ayhrual schreef: ↑14 september 2021, 16:19Goedkoop is geen zekerheid voor hogere koersen. Er zijn aandelen dat niemand (behalve de belgen) wilt en zullen dus nooit de waarde krijgen dat ze moeten krijgen. Enige wat ze kunnen doen is een mooie dividend aanbieden.rudipsycho schreef: ↑22 juli 2020, 16:41
Ben geen spaargids-slimmerik, maar ga me toch niet onthouden van commentaar. :-) Ik heb een paar dagen geleden aandelen Euronav aangekocht op basis van twee gelijklopende analyses; Medirect Morningstar gaf vier sterren ( één ster staat voor peperduur, vijf sterren voor heel goedkoop). Finviz gaf een aanbeveling van 1,4 (1 staat voor kopen, 5 voor verkopen).
Da's natuurlijk geen antwoord op jouw vraag waarom analisten verschillende aanbevelingen kunnen geven.
Re: Euronav (deel 2)
(ABM FN) Euronav heeft met de opbrengsten van een obligatie-uitgifte de uitstaande schuld van een andere obligatie met bijna 132 miljoen dollar teruggebracht. Dit maakte de Antwerpse rederij dinsdagochtend bekend.
Begin deze maand werd bekend dat Euronav 200 miljoen dollar ophaalde met de uitgifte van niet-gewaarborgde obligaties. Deze hebben een vervaldag in september 2026.
De opbrengst werd door Euronav gebruikt om de uitstaande schuld van een obligatie met een looptijd tot mei 2022 met 131,8 miljoen dollar terug te brengen.
Het aandeel Euronav sloot dinsdag meer dan 1 procent lager.
Begin deze maand werd bekend dat Euronav 200 miljoen dollar ophaalde met de uitgifte van niet-gewaarborgde obligaties. Deze hebben een vervaldag in september 2026.
De opbrengst werd door Euronav gebruikt om de uitstaande schuld van een obligatie met een looptijd tot mei 2022 met 131,8 miljoen dollar terug te brengen.
Het aandeel Euronav sloot dinsdag meer dan 1 procent lager.
Re: Euronav (deel 2)
Re: Euronav (deel 2)
De tankerrederij Euronav maakt 1,44 miljard euro vrij op haar balans, waardoor mogelijk meer geld naar de aandeelhouders kan vloeien.
https://www.tijd.be/markten-live/live-b ... 563#769202
https://www.tijd.be/markten-live/live-b ... 563#769202
Re: Euronav (deel 2)
16 sep 2021
In een artikel vestigt De Tijd de aandacht op een punt op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Euronav volgende maand, in verband met de overboeking van de "uitgiftepremies" op de balans van de groep van onbeschikbare reserves naar beschikbare reserves. Als het voor 1,7 miljard dollar (1,44 miljard euro) wordt goedgekeurd, verandert het voorstel volgens KBC Securities-analist Olivier Vandewoude niets aan de fundamentele waarde van het bedrijf. Het is duidelijk dat de boekhoudkundige wijziging verband houdt met mogelijke uitkeringen aan aandeelhouders in de toekomst. Het bedrag dat in de pers wordt vermeld, kan op korte termijn een opleving van de aandelenkoers veroorzaken. Maar door de schuldpositie is het onwaarschijnlijk dat er snel grote kasuitstromen zullen zijn. Toch vindt KBC Securities de waardering op dit niveau goed. Het “Kopen”-advies en koersdoel van 10,20 euro worden herhaald.
In een artikel vestigt De Tijd de aandacht op een punt op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Euronav volgende maand, in verband met de overboeking van de "uitgiftepremies" op de balans van de groep van onbeschikbare reserves naar beschikbare reserves. Als het voor 1,7 miljard dollar (1,44 miljard euro) wordt goedgekeurd, verandert het voorstel volgens KBC Securities-analist Olivier Vandewoude niets aan de fundamentele waarde van het bedrijf. Het is duidelijk dat de boekhoudkundige wijziging verband houdt met mogelijke uitkeringen aan aandeelhouders in de toekomst. Het bedrag dat in de pers wordt vermeld, kan op korte termijn een opleving van de aandelenkoers veroorzaken. Maar door de schuldpositie is het onwaarschijnlijk dat er snel grote kasuitstromen zullen zijn. Toch vindt KBC Securities de waardering op dit niveau goed. Het “Kopen”-advies en koersdoel van 10,20 euro worden herhaald.
Re: Euronav (deel 2)
Klopt ... maar ik heb ook nergens beweerd dat Euronav het beste dividendaandeel is. Mijn commentaar ging over het feit dat jij opmerkte dat het enige wat ze kunnen doen bij Euronav is een mooi dividend aanbieden. Voor mij is het aanbieden van een mooi dividend een goed motief om een aandeel te kopen. Ageas bijvoorbeeld biedt ook een mooi dividend aan.
Re: Euronav (deel 2)
Jammer dat die obligaties een coupure van 200k hebben. Net te veel voor mij
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Euronav (deel 2)
Het gaat opeens hard bij Euronav, richting +15% vergeleken met een maand geleden.
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
Re: Euronav (deel 2)
Nog eens 3,6% erbij, maar noteert nog steeds onder zijn boekwaarde.
Re: Euronav (deel 2)
Ik wist dat ik weinig kon fout doen door het aan 6,7€ te kopen...
Maar ik overweeg nu wel om terug te verkopen, heb geen interesse om veel meer winst te maken hiermee...
Maarja, probleem is steeds: wat doe je met het geld
Maar ik overweeg nu wel om terug te verkopen, heb geen interesse om veel meer winst te maken hiermee...
Maarja, probleem is steeds: wat doe je met het geld
Re: Euronav (deel 2)
Het blijft hier zo stil? Nochtans interessant nieuws en een mooie koersexplosie onder gigantisch volume
Fredriksen heeft bijna 10% in handen op enkele dagen tijd, en ondertussen zet Euronav anderhalf miljard opzij. Overname of fusie in de maak?
Olieprijs zit nog steeds in de lift en het verschroten van oude tankers draait terug op volle toeren.
Nu nog de olieproductie en bijgevolg de tankerrates omhoog.
De stijging is nog lang niet voorbij, mijn gedacht!
Mijn medeleven aan alle shorters.
Fredriksen heeft bijna 10% in handen op enkele dagen tijd, en ondertussen zet Euronav anderhalf miljard opzij. Overname of fusie in de maak?
Olieprijs zit nog steeds in de lift en het verschroten van oude tankers draait terug op volle toeren.
Nu nog de olieproductie en bijgevolg de tankerrates omhoog.
De stijging is nog lang niet voorbij, mijn gedacht!
Mijn medeleven aan alle shorters.
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
Re: Euronav (deel 2)
Het zal dus optie 2 worden, fusie is op komst