De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
De aandelen die terecht slecht presteren dun ik niet uit, die liquideer ik
Cameco is ook weer goed vooruit aan het gaan vandaag
+25% deze week al
Lang leve uranium ^^
+25% deze week al
Lang leve uranium ^^
Het blijft hier wat stil rond ASML. Vandaag wederom een nieuwe ATH. Op een koers van €750 is ASML 312 miljard euro waard en staat het op plaats 20 van de grootste bedrijven ter wereld.
Waar gaat dit eindigen? Denderen we gewoon verder de komende maanden en zien we de 800 of 900 of mogen we zelfs dromen van 1000 euro? Of gaat er plots een serieuze correctie op de koers komen die het een paar honderd euro lager zet?
Nog niets verkocht, let your profits run. Maar wel aan het overwegen om een deel te beschermen door een stoploss te zetten op een gedeelte van mijn positie.
Waar gaat dit eindigen? Denderen we gewoon verder de komende maanden en zien we de 800 of 900 of mogen we zelfs dromen van 1000 euro? Of gaat er plots een serieuze correctie op de koers komen die het een paar honderd euro lager zet?
Nog niets verkocht, let your profits run. Maar wel aan het overwegen om een deel te beschermen door een stoploss te zetten op een gedeelte van mijn positie.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Daar mag je ook ASMI (en BESI) aan toevoegen en in het verlengde zelfs de AEX, die vooral dankzij ASML ook op een ATH staat en vandaag voor het eerst door de 800 punten breekt.
Zolang de huidige trends aanhouden, met her en der produktietekorten voor chips, lijkt er voor deze aandelen voorlopig weinig aan de hand.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
De renteklim brengt wat te weeg op de beurzen.
nog een tijdje jojo tot 18 oktober, wanneer in Vs het schuldenplafond dan toch wordt verhoogd
18 oktober?
Waarom verwacht je ook dat ze het schuldenplafond omhoog gaan brengen?
Ik neem aan dat als dat zo zal gebeuren, je verwacht dat de beurzen weer omhoog gaan of heb je daar toch een ander zicht op?
als het probleem v schuldenplafond niet in orde komt dan gaat VS in default, dacht ik opgevangen te hebben.
Check Kanaal Z, Terzake, Yahoo finance, Bloomberg, enz...
Check Kanaal Z, Terzake, Yahoo finance, Bloomberg, enz...
Dat schuldenplafond probleem is toch een x-jaarlijks wederkerend fenomeen?
Elke keer veel drama, een dag of 2 de musea etc sluiten omdat ze de deadline niet hebben gehaald, en daarna komt alles in orde.
Het is zelfs geen risico, het is bijna even voorspelbaar als het opkomen van de zon...
Elke keer veel drama, een dag of 2 de musea etc sluiten omdat ze de deadline niet hebben gehaald, en daarna komt alles in orde.
Het is zelfs geen risico, het is bijna even voorspelbaar als het opkomen van de zon...
Deze zomer had ik het over de breadth in de markt. Zie hier vanaf 7 juli in die oude "de beurs vandaag" berichten.
Dus tijdens de zomer was de distributie bezig van grote partijen naar particulieren. Die hadden enkele maanden nodig om hun winst te verzilveren, vanwege de logge reuze bedragen. Al vanaf maart begon het en daar stond ook de all time high van de Russel en met 2000 aandelen met kleine weging, kunnen ze niet foefelen om de index hoog te houden.
Hoe zit het daar nu mee?
De breadth in de Nasdaq is verder aan het dalen. Nu staan maar 35% aandelen meer boven hun 200MA. Heel laag is dan wel meer kans op een opleving.
Zie grafiek van het aantal aandelen boven het 200MA. (Nasdaq omdat deze index het best zegt of het risk on of off is)
Tot waar de daling van de markten gaat weet uiteraard niemand.
Negatief: Op maandbasis staan de indexen parabolisch hoog en dit gebeurde maar zelden in de geschiedenis. Als het moet dalen door die parabolische toestanden, zal men een excuus zoeken zoals bv. Evergrande of iets anders. Het enigste hoofdnieuws wat wel belangrijk is, is de 10 jaar rente. Deze mag niet ontsporen voor de groei parels.
Positief: -In het verleden werd in oktober meestal de bodem gelegd met een paniek dag , maar zo een dag is er nog niet geweest. -Er is nog maar in 2020 een zware correctie geweest. -De EPS winsten zijn voorlopig nog goed.
Best vanaf nu elke dag de markten bekijken, om mee te zijn bij stabilisatie voor de pullback en koop dan alstublieft de parels met een hoge EPS in plaats van brolaandelen. Bv. vanavond kijk ik zelfs al naar het gedrag op Wallstreet. Het liefst zou ik 1 grote paniek dag zien waar ze bijna iedereen eruit schudden, zodat de markt terug gereset is. Anders gaat dat sloppy gedoe te lang duren.
Dus tijdens de zomer was de distributie bezig van grote partijen naar particulieren. Die hadden enkele maanden nodig om hun winst te verzilveren, vanwege de logge reuze bedragen. Al vanaf maart begon het en daar stond ook de all time high van de Russel en met 2000 aandelen met kleine weging, kunnen ze niet foefelen om de index hoog te houden.
Hoe zit het daar nu mee?
De breadth in de Nasdaq is verder aan het dalen. Nu staan maar 35% aandelen meer boven hun 200MA. Heel laag is dan wel meer kans op een opleving.
Zie grafiek van het aantal aandelen boven het 200MA. (Nasdaq omdat deze index het best zegt of het risk on of off is)
Tot waar de daling van de markten gaat weet uiteraard niemand.
Negatief: Op maandbasis staan de indexen parabolisch hoog en dit gebeurde maar zelden in de geschiedenis. Als het moet dalen door die parabolische toestanden, zal men een excuus zoeken zoals bv. Evergrande of iets anders. Het enigste hoofdnieuws wat wel belangrijk is, is de 10 jaar rente. Deze mag niet ontsporen voor de groei parels.
Positief: -In het verleden werd in oktober meestal de bodem gelegd met een paniek dag , maar zo een dag is er nog niet geweest. -Er is nog maar in 2020 een zware correctie geweest. -De EPS winsten zijn voorlopig nog goed.
Best vanaf nu elke dag de markten bekijken, om mee te zijn bij stabilisatie voor de pullback en koop dan alstublieft de parels met een hoge EPS in plaats van brolaandelen. Bv. vanavond kijk ik zelfs al naar het gedrag op Wallstreet. Het liefst zou ik 1 grote paniek dag zien waar ze bijna iedereen eruit schudden, zodat de markt terug gereset is. Anders gaat dat sloppy gedoe te lang duren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eind 2007 begon dat ook, dat was eigenlijk een soort salami crash tot begin 2009, alles kan.
Volgens mij is er een manie onder de bevolking en beleggers. Het is een hypothese van mij, en gaat als volgt: De onderliggende reden waarom de beurzen vorig jaar zo snel herstelden en nadien nieuwe hoge toppen scheerden was een psychologisch mechanisme: de wereld wordt getroffen door een zware pandemie, we ondervinden allemaal de enorme last ervan, maar we gaan niet opgeven: we vechten, we hopen op vaccins, het zal wel allemaal in orde komen en nadien gaan we ons bevrijd en euforisch voelen en wacht ons een nieuwe toekomst. En om deze hoop en verwachtingen uit te drukken kopen beleggers als gek aandelen. Torenhoge beurskoersen moeten het gevoel geven dat de wereld er niet slecht maar goed voorstaat, dat het hele coronagedoe geen negatieve gevolgen heeft, dat het gewoon al achter de rug is.
Alleen zal de realiteit (en de ontnuchtering) zijn dat de wereld na corona niet beter zal zijn dan voor corona. Het dagelijkse leven zal er niet veel anders uitzien, alleen wat meer telewerk en wat meer online shoppen. Het is niet dat we in een nieuwe fantastische wereld gaan terechtkomen. Economisch gezien zijn de overheidsschulden verder gestegen, zal er bespaard moeten worden, zitten we met stijgende grondstofprijzen, inflatie,... Veel zorgpersoneel en onderwijzers zullen misschien een andere job zoeken met tekorten en kwaliteitsverlies in hun sector als gevolg.
Daar zitten we nu met die dure beurzen, met het bijkomend risico van stijgende rentes. Als je niet wilt meesurfen op de golven van de euforie is het niet gemakkelijk om nu veel geld te verdienen op de beurs, dat heb ik althans zelf gemerkt. Vroeg of laat moet er toch iets gebeuren wat beleggers uit hun manie haalt. Evergrande? Stijgende rentes? Economische crisis? Terroristische aanslag? Nieuwe pandemie? Overstromingen in New York? Een groot onomkeerbaar serverprobleem bij Facebook met schokkende gevolgen voor social media gebruikers? Ik zeg maar wat...
What goes up must come down zong Tom Petty.
Alleen zal de realiteit (en de ontnuchtering) zijn dat de wereld na corona niet beter zal zijn dan voor corona. Het dagelijkse leven zal er niet veel anders uitzien, alleen wat meer telewerk en wat meer online shoppen. Het is niet dat we in een nieuwe fantastische wereld gaan terechtkomen. Economisch gezien zijn de overheidsschulden verder gestegen, zal er bespaard moeten worden, zitten we met stijgende grondstofprijzen, inflatie,... Veel zorgpersoneel en onderwijzers zullen misschien een andere job zoeken met tekorten en kwaliteitsverlies in hun sector als gevolg.
Daar zitten we nu met die dure beurzen, met het bijkomend risico van stijgende rentes. Als je niet wilt meesurfen op de golven van de euforie is het niet gemakkelijk om nu veel geld te verdienen op de beurs, dat heb ik althans zelf gemerkt. Vroeg of laat moet er toch iets gebeuren wat beleggers uit hun manie haalt. Evergrande? Stijgende rentes? Economische crisis? Terroristische aanslag? Nieuwe pandemie? Overstromingen in New York? Een groot onomkeerbaar serverprobleem bij Facebook met schokkende gevolgen voor social media gebruikers? Ik zeg maar wat...
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
-
- Full Member
- Contacteer:
Het lijkt me ook logisch dat na meer dan 10 jaar stijgende beurzen er eens een grote correctie komt. Het belangrijkste is dat je een plan hebt, en je je vooral er aan houdt...gpv1 schreef: ↑1 oktober 2021, 14:54 Volgens mij is er een manie onder de bevolking en beleggers. Het is een hypothese van mij, en gaat als volgt: De onderliggende reden waarom de beurzen vorig jaar zo snel herstelden en nadien nieuwe hoge toppen scheerden was een psychologisch mechanisme: de wereld wordt getroffen door een zware pandemie, we ondervinden allemaal de enorme last ervan, maar we gaan niet opgeven: we vechten, we hopen op vaccins, het zal wel allemaal in orde komen en nadien gaan we ons bevrijd en euforisch voelen en wacht ons een nieuwe toekomst. En om deze hoop en verwachtingen uit te drukken kopen beleggers als gek aandelen. Torenhoge beurskoersen moeten het gevoel geven dat de wereld er niet slecht maar goed voorstaat, dat het hele coronagedoe geen negatieve gevolgen heeft, dat het gewoon al achter de rug is.