Coronavaccinaties en de cijfers
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
Waarom zou dit per se met "angst" te maken hebben ?
Misschien is het voor velen gewoon "voorzichtigheid" of "het zekere voor het onzekere nemen" bv.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://statbel.fgov.be/nl/over-statbel ... ortaliteitPhilippe1 schreef: ↑15 september 2021, 14:32 Er is geen oversterfte meer in België volgens Eurostat (in juli 2021 -2.8%) (https://ec.europa.eu/eurostat/web/produ ... 20210915-2), dus waarom kunnen we niet alle maatregelen opheffen zoals in Denemarken en Zweden.
Ik zie echter ook nog geen ondersterfte ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Rare doelstelling: voor mij is de doelstelling de volksgezondheid, zorgen dat mensen niet zwaar ziek worden of dood gaan aan het virus. Ik zou denken dat het sociaal economische ondergeschikt is t.o.v. de volksgezondheid. Bijkomende doelstelling van de overheid was een vaccinatiegraad van 70%, of later 80% of nog later 90%.EarthNvstr1 schreef: ↑15 september 2021, 22:27Het lijkt mij dat we hier de doelstelling en de middelen enigszins door elkaar aan het halen zijn.m-peeters schreef: ↑15 september 2021, 09:35 Als ik vandaag in de krant lees dat het al dan niet invoeren van de coronapas weinig of geen invloed gaat hebben op de vaccinatiebereidheid van de niet gevaccineerde Brusselaars, dan moet ik me bij je aansluiten en is de coronapas een maat voor niks. De brave Vlaming die gevaccineerd is en zich aan de regels houdt, die wordt dan gepest. Terwijl diegenen die zich niet aan de regels houden en niet gevaccineerd zijn waarschijnlijk ook niet de voorwaarden van de coronapas zullen naleven.
De doelstelling is volgens mij ervoor zorgen dat de sociaal-economische impact van corona beperkt of liefst zo minimaal mogelijk is/blijft/wordt.
De middelen om die doelstelling te bewerkstelligen zijn vrnl. vaccinaties en maatregelen tegen verspreiding.
Om die maatregelen tegen verspreiding te verlichten voor gevaccineerden is er dan weer de coronapas.
Om de coronapas "pesten" te noemen als gevaccineerde vind ik er eigenlijk over. Dit is n.m.i. de "beloofde" vrijheid voor gevaccineerden...
De middelen zijn de vaccins en andere coronamaatregelen (mondmaskers, testen, afstand houden, …).
Mijn standpunt: nu het virus vrij goed onder controle is en we een vaccinatiegraad in Vlaanderen hebben van meer dan 90% bij de volwassenen) moeten we de maatregelen terug los durven laten (zoals in Denemarken). Als zowat iedereen gevaccineerd is (of de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren) dan is de doelstelling gehaald en mogen de maatregelen afgebouwd worden. Waarom dan nog een coronapas verplichten? Voor de meer dan 90% gevaccineerden heeft dit geen enkel nut, het zorgt enkel voor last. Mondmaskers dragen en een coronapas verplichten is voor mij NIET het rijk der vrijheid.
Je hebt een raar notie van het begrip “vrijheid “. Jouw redenering is de ideale motivatie die angsthazen gebruiken om levenslang mondmaskers en andere maatregelen te blijven handhaven.
In de statistieken en kaarten van Philippe zie je de gegevens per maand. In sommige maanden (juli 2021 bijvoorbeeld) is er ondersterfte. De oorzaak zal je vermoedelijk eerder moeten zoeken in een slechte zomer. Bij warme zomers sterven meer mensen dan wanneer het slecht weer is (was ook al zo voor corona).EarthNvstr1 schreef: ↑15 september 2021, 22:36https://statbel.fgov.be/nl/over-statbel ... ortaliteitPhilippe1 schreef: ↑15 september 2021, 14:32 Er is geen oversterfte meer in België volgens Eurostat (in juli 2021 -2.8%) (https://ec.europa.eu/eurostat/web/produ ... 20210915-2), dus waarom kunnen we niet alle maatregelen opheffen zoals in Denemarken en Zweden.
Ik zie echter ook nog geen ondersterfte ...
Anderzijds, ook jouw grafieken van Statbel tonen toch duidelijk aan dat er zo goed als geen oversterfte meer is in 2021, zeker als je vergelijkt met de sterftecijfers van 2020 toen we 2 duidelijke pieken hadden.
Je kan natuurlijk altijd een mondmasker blijven dragen, coronapas verplichten, testen verplichten, quarantaine handhaven … zolang er ook maar 1 persoon sterft aan covid. Maar dat kan je ook voor andere ziektes en toch doen we dat niet.
Daar gaat het volledig niet om, het gaat erom dat de niet-gevaccineerden niet worden gecontroleerd, dus dat de coronapas geen incentive is voor vaccinatie...EarthNvstr1 schreef: ↑15 september 2021, 22:30
Los van een bepaalde bevolkingsgroep of cultuur...
Je kan er zelf voor kiezen om een gelegenheid waar er niet adequaat wordt gecontroleerd links te laten liggen, als je dat belangrijk vindt.
Dus dat het zijn doel volledig voorbij schiet
Voor mij persoonlijk maakt het niet uit of ze controleren of niet (ik zit elke dag in een bomvolle tram in Brussel, dus dan gaan we niet klagen he )
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, volksgezondheid is idd ook een doelstelling.m-peeters schreef: ↑16 september 2021, 08:27 Rare doelstelling: voor mij is de doelstelling de volksgezondheid, zorgen dat mensen niet zwaar ziek worden of dood gaan aan het virus. Ik zou denken dat het sociaal economische ondergeschikt is t.o.v. de volksgezondheid. Bijkomende doelstelling van de overheid was een vaccinatiegraad van 70%, of later 80% of nog later 90%.
De middelen zijn de vaccins en andere coronamaatregelen (mondmaskers, testen, afstand houden, …).
Maakt volksgezondheid geen deel uit van het sociaal-economische ?
Vaccinatiegraad van x% is een doelstelling van het middel vaccinatie, volgens mij.
Dit is niet de hoofddoelstelling.
Persoonlijk heb ik niet voldoende zicht op de situatie om te bepalen welke maatregelen wel/niet meer nodig zijn.m-peeters schreef: ↑16 september 2021, 08:27 Mijn standpunt: nu het virus vrij goed onder controle is en we een vaccinatiegraad in Vlaanderen hebben van meer dan 90% bij de volwassenen) moeten we de maatregelen terug los durven laten (zoals in Denemarken). Als zowat iedereen gevaccineerd is (of de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren) dan is de doelstelling gehaald en mogen de maatregelen afgebouwd worden. Waarom dan nog een coronapas verplichten? Voor de meer dan 90% gevaccineerden heeft dit geen enkel nut, het zorgt enkel voor last. Mondmaskers dragen en een coronapas verplichten is voor mij NIET het rijk der vrijheid.
Ik draag nog steeds mondmasker in de winkel. De winkels waar ik kom, dat Iedereen dat trouwens.
Ik zie dat inderdaad niet als een beperking van mijn vrijheid.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zie de coronapas niet als een incentive voor vaccinatie, maar als een mogelijkheid om verspreiding van corona te voorkomen.
Daar waar de coronapas gecontroleerd moet worden en dat niet gebeurd, daar kom ik liever niet.
Maar ik stel mij inderdaad ook wel vragen bij de effectiviteit en de noodzakelijkheid van de coronopas.
Tja ... misschien zou men op het openbaar beter de coronapas verplichten bv.
Maar nogmaals, ik ben niet de deskundige om te zeggen of dat wel/niet nodig/nuttig is
En hoe wil je dat exact gaan controleren?
Aan elke halte 10 man zetten?
Begin er maar eens aan, hoeveel tramhaltes zijn er in Brussel? 19 lijnen, aan pakweg 20 haltes per lijn ofzo?
jij gaat dus 4000 man voorzien en in 2 shiften natuurlijk ?
En dan moet je nog de bushaltes ook doen, je kan het gemakkelijk maal 2 doen.
Werkloosheid zal alleszins geen probleem meer zijn in Brussel
Begin er maar eens aan, hoeveel tramhaltes zijn er in Brussel? 19 lijnen, aan pakweg 20 haltes per lijn ofzo?
Volksgezondheid en sociaal economische motieven zijn niet hetzelfde, al zijn ze met elkaar verbonden en beïnvloedt het ene het andere. En de vaccinatiegraad is geen hoofddoelstelling, dat is volksgezondheid. Vandaar ook mijn formulering "bijkomende doelstelling".EarthNvstr1 schreef: ↑16 september 2021, 09:03Ja, volksgezondheid is idd ook een doelstelling.m-peeters schreef: ↑16 september 2021, 08:27 Rare doelstelling: voor mij is de doelstelling de volksgezondheid, zorgen dat mensen niet zwaar ziek worden of dood gaan aan het virus. Ik zou denken dat het sociaal economische ondergeschikt is t.o.v. de volksgezondheid. Bijkomende doelstelling van de overheid was een vaccinatiegraad van 70%, of later 80% of nog later 90%.
Maakt volksgezondheid geen deel uit van het sociaal-economische ?
Vaccinatiegraad van x% is een doelstelling van het middel vaccinatie, volgens mij.
Dit is niet de hoofddoelstelling.
Ik wel. Vele mensen, jij ook blijkbaar, zijn het dragen van een mondmasker zo normaal gaan vinden dat ze het gewoon altijd willen dragen, ongeacht of het virus nu nog weelderig tiert of niet. Voor mij is "vrijheid" rond mogen lopen zonder mondmasker (en zonder andere (corona)maatregelen te moeten naleven).EarthNvstr1 schreef: ↑16 september 2021, 09:03
Ik draag nog steeds mondmasker in de winkel. De winkels waar ik kom, dat Iedereen dat trouwens.
Ik zie dat inderdaad niet als een beperking van mijn vrijheid.
Het probleem met vele van die maatregelen is de handhaving. Je moet al over een leger van controleurs beschikken en ze moeten ook nog durven optreden.Aerolla schreef: ↑16 september 2021, 09:41 En hoe wil je dat exact gaan controleren?
Uiteindelijk gebeurt vaak het omgekeerde: mensen die vrij goed de regels naleven worden bestraft (zoals in het begin van de pandemie, toen een bejaarde vrouw met hartklachten een boete kreeg omdat ze tijdens het fietsen even wou uitrusten op een zitbank), terwijl diegenen die de regels niet naleven nauwelijks of niet bestraft worden (ik heb in Brussel al vele jongeren de regels zien overtreden terwijl politie of andere toezichters het zien maar niet durven op te treden). Zodus, de brave burger is de dupe, diegene voor wie de handhaving bedoeld is die ontsnapt. Dan beter geen regels en geen handhaving ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voila ...Aerolla schreef: ↑16 september 2021, 09:41 En hoe wil je dat exact gaan controleren?
Ik weet ook wel dat dat niet makkelijk controleren valt.
Maar misschien moet niet alles altijd gecontroleerd worden, wat voor veel dingen trouwens de facto zo is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat we het ongeveer eens zijn daaroverm-peeters schreef: ↑16 september 2021, 09:47 Volksgezondheid en sociaal economische motieven zijn niet hetzelfde, al zijn ze met elkaar verbonden en beïnvloedt het ene het andere. En de vaccinatiegraad is geen hoofddoelstelling, dat is volksgezondheid. Vandaar ook mijn formulering "bijkomende doelstelling".
Ieder zijn mening natuurlijk.m-peeters schreef: ↑16 september 2021, 09:47 Ik wel. Vele mensen, jij ook blijkbaar, zijn het dragen van een mondmasker zo normaal gaan vinden dat ze het gewoon altijd willen dragen, ongeacht of het virus nu nog weelderig tiert of niet. Voor mij is "vrijheid" rond mogen lopen zonder mondmasker (en zonder andere (corona)maatregelen te moeten naleven).
Het is echter niet omdat ik het "normaal" vind om een mondmasker te dragen dat ik dat doe in de winkel. Dat is gewoon omdat mij dat langs geen kanten stoort om dat te doen.
De hele zaak interesseert mij zo enorm, dat ik niet eens weet wat tegenwoordig "de maatregelen" nog zijn, dus ik doe maar wat
Ik ben akkoord met je in het principe...
Ik vrees dat de personen die je vooral wil bereiken om de risico's te beperken net degene zijn die je net wel moet controleren
Ik kan je zeggen dat de laatste tijden ik relatief veel mensen zie zonder mondmasker in het openbaar vervoer in Brussel.
Ik ben altijd tegen mondmasker geweest, maar zelfs ik vind het in sommige situaties onverantwoord om die regel te breken.
(waarmee ik zeker niet wil zeggen dat ze het mondmasker moeten verplicht houden, maar ik vind dat als de regel er is, je je er ook aan moet houden)
Ook dat wordt niet gecontroleerd (wat zelfs nog gemakkelijker is dan een coronapas controleren)
Het is eigenlijk opvallend: in het begin van corona dacht ik: "echt quasi niemand in Brussel gaat dat dragen" en dat bleek niet te kloppen, tot mijn verbazing hielden mensen zich eraan.
Maar de mensen zijn het duidelijk beu geworden nu
Ik vrees dat de personen die je vooral wil bereiken om de risico's te beperken net degene zijn die je net wel moet controleren
Ik kan je zeggen dat de laatste tijden ik relatief veel mensen zie zonder mondmasker in het openbaar vervoer in Brussel.
Ik ben altijd tegen mondmasker geweest, maar zelfs ik vind het in sommige situaties onverantwoord om die regel te breken.
(waarmee ik zeker niet wil zeggen dat ze het mondmasker moeten verplicht houden, maar ik vind dat als de regel er is, je je er ook aan moet houden)
Ook dat wordt niet gecontroleerd (wat zelfs nog gemakkelijker is dan een coronapas controleren)
Het is eigenlijk opvallend: in het begin van corona dacht ik: "echt quasi niemand in Brussel gaat dat dragen" en dat bleek niet te kloppen, tot mijn verbazing hielden mensen zich eraan.
Maar de mensen zijn het duidelijk beu geworden nu
Ik denk dat dat inderdaad is wat we moeten doen: iedereen doet gewoon waar hij zich goed bij voeltEarthNvstr1 schreef: ↑16 september 2021, 13:08 De hele zaak interesseert mij zo enorm, dat ik niet eens weet wat tegenwoordig "de maatregelen" nog zijn, dus ik doe maar wat
Geen controle, dan vertrouw je op het eigen inzicht en de vrijwillige medewerking van mensen.EarthNvstr1 schreef: ↑16 september 2021, 13:04Voila ...Aerolla schreef: ↑16 september 2021, 09:41 En hoe wil je dat exact gaan controleren?
Ik weet ook wel dat dat niet makkelijk controleren valt.
Maar misschien moet niet alles altijd gecontroleerd worden, wat voor veel dingen trouwens de facto zo is.
Het probleem is dan dat de mensen die mooi de regeltjes volgen en gevaccineerd zijn dan wel hun mondmasker gaan blijven gebruiken. En diegenen voor wie de mondmaskerplicht wordt gehandhaafd (niet gevaccineerden) niet de regels volgen.