Energieprijzen
Re: Energieprijzen
opgelet met prijzen op mijnenergie.
vergelijk ze met andere aanbieders.
op de ene site wordt momenteel een promotie aangeboden voor Luminus Optimal die volgens mij niet meer geldig is.
Als men via details van de berekening de tarieffiche download dan leest men in de kleine letters dat deze promotie geldig is voor contracten getekend in augustus, ondanks dat de titel 'Juli-September bijzondere voorwaarden Gecoc2.0" bevat.
Op de website van andere aanbieders bevat de tarieffiche voor Luminus Optimal , dezelfde titel maar andere (en minder voordelige) promoties. Het verschil is nogal groot.
Een mailtje naar mijnenerige werd 'robotisch' afgehandeld met "Uw aanvraag is bijgewerkt. Als u aanvullende opmerkingen wilt toevoegen.... "
vergelijk ze met andere aanbieders.
op de ene site wordt momenteel een promotie aangeboden voor Luminus Optimal die volgens mij niet meer geldig is.
Als men via details van de berekening de tarieffiche download dan leest men in de kleine letters dat deze promotie geldig is voor contracten getekend in augustus, ondanks dat de titel 'Juli-September bijzondere voorwaarden Gecoc2.0" bevat.
Op de website van andere aanbieders bevat de tarieffiche voor Luminus Optimal , dezelfde titel maar andere (en minder voordelige) promoties. Het verschil is nogal groot.
Een mailtje naar mijnenerige werd 'robotisch' afgehandeld met "Uw aanvraag is bijgewerkt. Als u aanvullende opmerkingen wilt toevoegen.... "
Volgens Luminus is de tijdelijke korting, 1500 kWh elektriciteit en 1500 kWh aardgas, voor nieuwe klanten ook nog geldig voor contracten afgesloten in september. Zie https://www.luminus.be/nl/prive/elektri ... s/optimal/
Edit: 1500 kWh in totaal, bestaande uit 500 kWh elektriciteit en 1000 kWh aardgas, is voor Comfy.
Bij Optimal is het inderdaad 1500 kWh korting voor beide. Alleen voor nieuwe klanten. Veranderen van contract telt niet. Voorlopig is mijn oud optifix contract nog voordeliger dan optimal en comfy zonder korting. Met korting zou ik optimal overwegen. Op 1 oktober wordt de variabele prijs aangepast. Begin 2022 vervalt mijn optifix, nu kijk ik gewoon elk kwartaal naar de prijsevoluties.
Edit: 1500 kWh in totaal, bestaande uit 500 kWh elektriciteit en 1000 kWh aardgas, is voor Comfy.
Bij Optimal is het inderdaad 1500 kWh korting voor beide. Alleen voor nieuwe klanten. Veranderen van contract telt niet. Voorlopig is mijn oud optifix contract nog voordeliger dan optimal en comfy zonder korting. Met korting zou ik optimal overwegen. Op 1 oktober wordt de variabele prijs aangepast. Begin 2022 vervalt mijn optifix, nu kijk ik gewoon elk kwartaal naar de prijsevoluties.
De kortingen die je via mijnenergie of aanbieders krijg, zijn enkel geldig als je via hun website intekent.
Ze staan niet vermeld bij Luminus zelf.
Voor aardgas krijg je een bijkomende korting op de aardgasprijs. Maar volgens mij is die bij mjnenergie niet upgedated voor september en worden nog steeds de kortingen voor augustus aangeboden zoals er wordt vermeld in kleine lettertjes van de tarieffiche.(bij mijnenergie te vinden)
Ze staan niet vermeld bij Luminus zelf.
Voor aardgas krijg je een bijkomende korting op de aardgasprijs. Maar volgens mij is die bij mjnenergie niet upgedated voor september en worden nog steeds de kortingen voor augustus aangeboden zoals er wordt vermeld in kleine lettertjes van de tarieffiche.(bij mijnenergie te vinden)
... een ander contract nemen. De markt is "vrij"... je bent niet meer voor je leven vastgehecht aan één leverancier. Hetzelfde bij banken, verzekeringen. Je kan altijd opzeggen; de termijnen zijn wel te respecteren.EarthNvstr1 schreef: ↑17 september 2021, 10:11Ik neem aan dat de prijs niet geïndexeerd wordt elk jaar?
Wat zijn de beëindigingsvoorwaarden van zo'n vast contract ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dus zo "vast" is dat eigenlijk niet, want is enkel voor de energie zelf.
Begrijpelijk.Philippe1 schreef: ↑17 september 2021, 14:37 Je zal zelden een contract met een vaste prijs kunnen bekomen dat langer dan 5 jaar loopt want dat zijn de langstlopende futures die energiebedrijven kunnen afsluiten op de gasmarkt. Indien zij jouw een contract van 8 jaar met vaste prijs zouden aanbieden, dan zijn ze niet zeker over de kostprijs van het gas dat zij in de laatste 3 jaren van het contract moeten leveren. Dit betekent een te groot risico voor hen.
Dus de energieleverancier zal dan ook geen korting geven omwille van je niet-commitment om bv. 3 jaar klant te blijven.
Getwijfeld vorig jaar door promo, gelukkig niet gedaan. Oplichters.
Energieleverancier Mega verhoogt nu ook voorschotfactuur van klanten met vast tarief
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/05 ... st-tarie/
Energieleverancier Mega verhoogt nu ook voorschotfactuur van klanten met vast tarief
Ik kijk ieder jaar bij de jaarafrekening wat de beste deal is bij Engie en pas dan mijn contract eventueel aan. Afgelopen lente was dit toevallig een contract voor 3 jaar! De eerste keer dat ik dit nam want meestal is dat van 1 jaar de beste keuze. Ben nu wel blij. Het gaat wel enkel om elektriciteit.
Mijn contract bij Mega liep begin dit jaar af, toen overgegaan naar een ander die op dat moment goedkoper was. Zelf heb ik geen klagen over Mega, dat was toen heel goedkoop, alles verliep toen correct, tijdig de afrekening, ik heb geen maanden moeten wachten zoals bij Essent, tijdig de terugbetaling ontvangen.satsurfer schreef: ↑5 oktober 2021, 22:21 Getwijfeld vorig jaar door promo, gelukkig niet gedaan. Oplichters.
Maar dat men meer voorschot begint te vragen voor een lopend vast contract, duidt volgens mij stilaan op liquiditeitsproblemen.
In het buitenland zijn al energiebedrijven omgevallen door de stijgende prijzen, dat kan hier ook gebeuren.
Als je nog een analoge aardgasmeter hebt kan je beter NU, voor je echt begint te stoken een afrekening vragen.
Is oncontroleerbaar en energieleveranciers steken verbruik van begin in jaar nog stuk mee in duurdere energiekaarten op het einde van dit jaar. Laat u niet kisten!
Met en digitale kunnen ze dat niet omdat verbruik is gekoppeld aan datum en tijdvakken.
Is oncontroleerbaar en energieleveranciers steken verbruik van begin in jaar nog stuk mee in duurdere energiekaarten op het einde van dit jaar. Laat u niet kisten!
Met en digitale kunnen ze dat niet omdat verbruik is gekoppeld aan datum en tijdvakken.
Hoe zit het eigenlijk bij de nieuwe meters ? Wordt de prijs dan per maand berekend aan de reëele prijzen ?
Nu de prijs van gas meer stijgt dan die van elektriciteit : loont het om met de airco te verwarmen ipv met gas ?
Nu de prijs van gas meer stijgt dan die van elektriciteit : loont het om met de airco te verwarmen ipv met gas ?
In 1 m3 aardgas zit 10 kwh en trek daar cv verlies van af heb je +-9 kwh thermisch energie in uw woning en verwarmen met warmtepomp Lucht/Lucht heb je 3kwh stroom voor nodig voor +- 9kwh thermische energie in uw woning.
Bedenk dat COP van Warmtepomp in rendement daalt bij koudere buiten temperaturen.
Dus wat kost 1 m3 aardgas ? En wat kost 3 kwh stroom voor zelfde warmte via warmtepomp?
Dat zijn moeilijke vraagstukken hoor. Ik zou het niet weten.
Zelf verwarm ik mijn huis op dit moment een beetje bij met elektriciteit (airco) en dat kan ik eventueel blijven doen zolang de buitentemperatuur niet onder 0 gaat.
Geen CV verlies hier want ik verwarm nog met een gaskachel. Geen idee of die maar een verlies van 10 procent heeft van gas tov warmte. Eerder meer dan dat ?
Zelf verwarm ik mijn huis op dit moment een beetje bij met elektriciteit (airco) en dat kan ik eventueel blijven doen zolang de buitentemperatuur niet onder 0 gaat.
Geen CV verlies hier want ik verwarm nog met een gaskachel. Geen idee of die maar een verlies van 10 procent heeft van gas tov warmte. Eerder meer dan dat ?
De meeste gaskachels hebben een rendement rond de 85%, dus met 15% verlies. Ook al bestaan er (duurdere) gaskachels die meer dan 90% halen.
Ik denk dat de COP voor recente installaties eerder rond de 4 (en zelfs hoger) zit voor verwarming. (bij 20°C binnen en 7°C buiten). Wellicht moet het al vriezen om te zakken tot 3 ...
Gemiddelde over volledige stookseizoen is bij Lucht/lucht warmtepomp COP 2,5.