Tijd om te kopen
TIP
Re: Tijd om te kopen
Mijn grootste bezwaar tegen DCA is dat van zodra je volledige budget geinvesteerd is, je aan exact hetzelfde risico bent blootgesteld als wanneer je gewoon lump-sum investment doet. Het grote probleem (risico op plotse crash) stel je daar dus hoogstens mee uit.
Het scenario waarin DCA beter is dan lump sum is wanneer de markt daalt, en dat doet ze statistisch gezien nu eenmaal minder vaak dan stijgen.
Dit gezegd zijnde, in de praktijk doe ik ook DCA om de simpele reden dat het budget dat ik wil investeren ook maar stapsgewijs ter beschikking komt. Maar van zodra het er is dan investeer ik. Krantenberichten, geopolitieke gebeurtenissen, economische omstandigheden etc negeer ik daarbij volledig.
Het scenario waarin DCA beter is dan lump sum is wanneer de markt daalt, en dat doet ze statistisch gezien nu eenmaal minder vaak dan stijgen.
Dit gezegd zijnde, in de praktijk doe ik ook DCA om de simpele reden dat het budget dat ik wil investeren ook maar stapsgewijs ter beschikking komt. Maar van zodra het er is dan investeer ik. Krantenberichten, geopolitieke gebeurtenissen, economische omstandigheden etc negeer ik daarbij volledig.
Moeilijkheid in deze discussies van lumpsum VS DCA is dat er eigenlijk twee discussies zijn.
1. Ik heb een grote som geld:
beleg ik dat allemaal direct, of spreid ik het beter in de tijd'?(en dan over hoeveel tijd?).
2. Ik heb regelmatig een bedrag ter beschikking;
beleg ik elke bedrag direct, of spaar ik het beter op om het dan allemaal op een "goed" moment te beleggen? (En hoe bepaal ik dat moment zonder glazen bol, teletijdmachine of DeLorean)
Voor beide scenario's geven alle serieuze simulaties aan dat het in het merendeel van de gevallen het hoogste rendement wordt gehaald door zo snel mogelijk in de breed gediversifieerde aandelenmarkt te beleggen.
De reden hiervan is dat het verwachte rendement van een breed gediversifieerde aandelenportefeuille over een gepaste beleggingshorizon (we spreken niet van traden en speculeren) hoger is dan het verwachte rendement van cash.
1. Ik heb een grote som geld:
beleg ik dat allemaal direct, of spreid ik het beter in de tijd'?(en dan over hoeveel tijd?).
2. Ik heb regelmatig een bedrag ter beschikking;
beleg ik elke bedrag direct, of spaar ik het beter op om het dan allemaal op een "goed" moment te beleggen? (En hoe bepaal ik dat moment zonder glazen bol, teletijdmachine of DeLorean)
Voor beide scenario's geven alle serieuze simulaties aan dat het in het merendeel van de gevallen het hoogste rendement wordt gehaald door zo snel mogelijk in de breed gediversifieerde aandelenmarkt te beleggen.
De reden hiervan is dat het verwachte rendement van een breed gediversifieerde aandelenportefeuille over een gepaste beleggingshorizon (we spreken niet van traden en speculeren) hoger is dan het verwachte rendement van cash.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- DeanThe4th
- Verbannen Gebruiker
Censuur en lijstjes allerhande maken meer kapot dan een mens lief is.
Nu, voor geld, beurs en beleggen moest je al heel lang niet meer op het SG forum zijn, of je zou de boglehead religie moeten aanhangen.
Er zijn veel, en veel betere, fora te vinden voor wie in de beurs en beleggen geïnteresseerd is, daar durf zelfs ik af en toe eens een kleine analyse van een aandeel posten.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom ben je dan nog actief op SG forum ?DeanThe4th schreef: ↑21 september 2021, 20:27Censuur en lijstjes allerhande maken meer kapot dan een mens lief is.
Nu, voor geld, beurs en beleggen moest je al heel lang niet meer op het SG forum zijn, of je zou de boglehead religie moeten aanhangen.
Er zijn veel, en veel betere, fora te vinden voor wie in de beurs en beleggen geïnteresseerd is, daar durf zelfs ik af en toe eens een kleine analyse van een aandeel posten.
Je kan altijd zelf proberen om de kwaliteit van het forum op te krikken, als je dat nodig/wenselijk zou vinden ...
Seeking Alpha ?DeanThe4th schreef: ↑21 september 2021, 20:27Censuur en lijstjes allerhande maken meer kapot dan een mens lief is.
I know
En Beursig. Welke kan je eventueel nog aanbevelen (voor de Europese, vooral Belgische markt)? Helaas ben ik nog niet zo thuis in US aandelen en heb er ook de tijd niet voor om daar nu iets aan te doen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Over welke studies heb je het ?Henkie1984 schreef: ↑21 september 2021, 11:06 Sorry maar daar moet ik u tegen spreken. Onderdeel van deze studies is dat een directe éénmalige storting beter is dan welke andere methode dan ook omdat we veel rendement laten liggen door te wachten op een goed moment of dat er maar een procentje een glazenbol in handen hebben die werkt. Proof me wrong, maar ik ben nog nooit een signaal of strategie tegen gekomen die statistisch beter werkt.
Maar los daarvan...
Ja, wellicht geeft "direct" (lump sum) investeren op lange termijn *meestal* een beter rendement.
En spreiden in tijd, staat n.m.i. ook volledig los van "wachten op een goed moment".
-
- Hero Member
- Contacteer:
"a note on the suboptimal of dollar cost averaging as an investment policy" - George ConstantinidesEarthNvstr1 schreef: ↑21 september 2021, 21:15 Over welke studies heb je het ?
Maar los daarvan...
Ja, wellicht geeft "direct" (lump sum) investeren op lange termijn *meestal* een beter rendement.
En spreiden in tijd, staat n.m.i. ook volledig los van "wachten op een goed moment".
"Dollar-cost averaging just means taking risk later" - Vanguard
edit: Beide gelezen na een tip van mijn goede vriend BEN FELIX
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- Hero Member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Welke fora?DeanThe4th schreef: ↑21 september 2021, 20:27Censuur en lijstjes allerhande maken meer kapot dan een mens lief is.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Helemaal eens met uw eerste zin, helemaal oneens met uw tweede zin. Wanneer u denkt dat men niet meer op het SG forum zou moeten zijn omdat er allemaal Boglehead fans zijn; waarom blijft u dan posten? Wellicht geven die kleine fora u toch niet genoeg voldoening?Jozefien1969 schreef: ↑22 september 2021, 20:36Welke fora?DeanThe4th schreef: ↑21 september 2021, 20:27
Voor geld en beurstips kan je hier terecht, voor het verkondigen van antivax boodschappen, complottheorieën, antisemitisme, holocaustontkenning en ultrarechts gedachtengoed niet. Zeker niet als je dan ook nog eens andere SG-leden op een onbetamelijke manier aanspreekt.DeanThe4th schreef: ↑21 september 2021, 20:27Censuur en lijstjes allerhande maken meer kapot dan een mens lief is.
Verwijderd ? Voor zover jij weet ? Sommigen draaien er hun hand niet voor om om wat fake news te verkopenJozefien1969 schreef: ↑22 september 2021, 20:33
Zover ik weet was u verwijderd? Hoe is het mogelijk dat u weer online bent?
Laatst gewijzigd door mver op 23 september 2021, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk niet dat Dean hier op zit te wachten. Dit was voor mij bedoeld en geen aanleiding voor jou om dezelfde oude versleten uitgekauwde discussie voor de 1000ste keer op te warmen.Jozefien1969 schreef: ↑22 september 2021, 20:42Helemaal eens met uw eerste zin, helemaal oneens met uw tweede zin. Wanneer u denkt dat men niet meer op het SG forum zou moeten zijn omdat er allemaal Boglehead fans zijn; waarom blijft u dan posten? Wellicht geven die kleine fora u toch niet genoeg voldoening?
Laatst gewijzigd door mver op 22 september 2021, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Klinkt allemaal mooi en van de helft weet ik niet waar het precies op slaat. Maar het eerste deel van jouw zin, daar ontbreekt toch een deel van de waarheid. Maar de situatie is wat ze is.m-peeters schreef: ↑22 september 2021, 20:51Voor geld en beurstips kan je hier terecht, voor het verkondigen van antivax boodschappen, complottheorieën, antisemitisme, holocaustontkenning en ultrarechts gedachtengoed niet. Zeker niet als je dan ook nog eens andere SG-leden op een onbetamelijke manier aanspreekt.DeanThe4th schreef: ↑21 september 2021, 20:27
Op openbare discussies mag iedereen reageren. Er bestaat ook zoiets als PB’s als je persoonlijke gesprekken wil voeren.mver schreef: ↑22 september 2021, 21:43Ik denk niet dat Dean hier op zit te wachten. Dit was voor mij bedoeld en geen aanleiding voor jou om dezelfde oude versleten uitgekauwde discussie voor de 1000ste keer op te warmen.Jozefien1969 schreef: ↑22 september 2021, 20:42
Helemaal eens met uw eerste zin, helemaal oneens met uw tweede zin. Wanneer u denkt dat men niet meer op het SG forum zou moeten zijn omdat er allemaal Boglehead fans zijn; waarom blijft u dan posten? Wellicht geven die kleine fora u toch niet genoeg voldoening?