Waarop letten bij aanschaf nieuwe smartphone
Re: Waarop letten bij aanschaf nieuwe smartphone
One Plus Nord 128GB(399 euro)/256GB(449 euro)
Pro:
-5G
- Sterke WIFI
- Snel
- Veeeeeeel RAM 8GB of 12GB afhankelijk van het flash type
- Warp Charge val nagenoeg nooit meer zonder batterij 30min. laden voor 70 à 80% batterij
Con:
- Camera van goede kwaliteit maar niet top
- Geen MicroSD bij de 256GB variant
- Geen Android One (Maar toch een goed update beleid)
- Geen metalen behuizing
Pro:
-5G
- Sterke WIFI
- Snel
- Veeeeeeel RAM 8GB of 12GB afhankelijk van het flash type
- Warp Charge val nagenoeg nooit meer zonder batterij 30min. laden voor 70 à 80% batterij
Con:
- Camera van goede kwaliteit maar niet top
- Geen MicroSD bij de 256GB variant
- Geen Android One (Maar toch een goed update beleid)
- Geen metalen behuizing
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik ben het hiermee eens. Vaak genoeg letten mensen niet op zulke zaken. Ik heb wel opgemerkt dat al die moderne smartphone niet te vergelijken zijn met de toestellen uit het verleden. Je smartphone valt even en het is al kapot.Pompa schreef: ↑10 maart 2021, 14:17 Voor mij is ondersteuning voor VoWiFi een must. Dit is voor mij de enige manier om een goede binnenhuisontvangst te hebben. In theorie ondersteunen de meeste toestellen dit. In de praktijk zijn het enkel toestellen van Apple en Samsung die hier goede ondersteuning voor hebben in de Benelux.
Met wat vergelijk je? Een Nokia 3310 die hoofdzakelijk uit een dikke baksteen is vervaardigd?moniquevos schreef: ↑22 september 2021, 17:13 Ik ben het hiermee eens. Vaak genoeg letten mensen niet op zulke zaken. Ik heb wel opgemerkt dat al die moderne smartphone niet te vergelijken zijn met de toestellen uit het verleden. Je smartphone valt even en het is al kapot.
Door de overgang naar een smartphone (en al haar voordelen) geven we bepaalde voordelen op. De uit hoofdzakelijk plastiek bestaande dumbphone verruil je voor een toestel met scherm dat gaat van rand tot rand (met zo min mogelijk randjes want dat is niet mooi) waardoor je een zeer grote kwetsbare oppervlakte creëert dat zonder die randjes geen enkele vorm van schokdempers heeft om een mogelijke val met veel succes te overleven.
Dan zou ik zeker niet kijken naar de trend van vouwbare schermen. 1 vingernagel en je hebt een permanente kras in je scherm
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Kijk anders eens hier: https://www.techradar.com/best/best-rugged-smartphones
Smartphones gemaakt om te laten vallen.
Of je kan ook gewoon een dikke rubberen case voor je smartphone kopen.
De meeste rugged phone merken hebben een gebrek aan update beleid waardoor je geen to weinig beveiligingsupdates krijgt en upgrades naar een nieuwe versie van Android mag je al helemaal vergeten. Ook software problemen worden te weinig verholpen Crosscall is hierin een ware ramp. Goede bouwkwaliteit, baggere software.
Je hebt gelijk dat het update beleid een ramp is bij veel fabrikanten, al vraag ik mij af hoe "erg" je ermee moet inzitten.
Buiten het feit natuurlijk dat sommige mensen het niet prettig vinden om niet de laatste nieuwe functies te hebben stel ik mij vragen aan wat de gebruiker blootgesteld is. Er zijn letterlijk honderden miljoenen Android smartphones die een oude versie draaien, maar je hoort letterlijk niets van botnets of grote problemen hiermee. Speel het veiligheidsprobleem dan niet meer af tussen de oren en niet in de praktijk?
Google heeft overigens Android al serieus opgesplitst in stukken en kan al veel onderdelen gewoon afzonderlijk updaten. Mijn Nexus 7 2013 die Android 6 draait krijgt nog steeds noodzakelijke security updates binnen voor de webbrowser, contacten, berichten, of de Play Store zodat de noodzakelijke Play services nog bij blijven.
Daarentegen, het o zo heilige update beleid van Apple: mijn originele iPad air (gelijkaardige leeftijd als de Nexus 7) is stilletje aan aan het veranderen in een baksteen want veel ontwikkelaars hebben de ondersteuning voor iOS 12 al gestaakt of het staat op de planning (een probleem dat zich nog weinig voordoet met de gelijkaardige apps die ik gebruik op die Nexus 7, al is die trend aan het keren).
Daarnaast krijgt dat toestel al lang geen enkel security update meer binnen, kan ik zelfs iets eenvoudig als mijn Google agenda niet meer koppelen,..
Ik prijs Apple voor hun update beleid en dat ze hun toestellen lang blijven ondersteunen. Echter eenmaal ze ermee stoppen dan is het er eigenlijk mee gedaan. Vanaf dan heb ik toch weer liever een oude Android die "zogezegd" geen updates meer krijgt dan een iOS toestel met echt geen updates meer.
Nu je zou denken: hoe vaak valt het voor dat iemand nog een toestel van 8 jaar gebruikt. Die iPad draait anders best nog vlot voor op internet. Origineel wilde ik hem nog gebruiken als "muur tablet" voor home automation, maar daar zeggen de apps dan dat ze niet werken op iOS 12 wat zeer jammer is.
Een nieuwe tablet gaan kopen gewoon voor zo'n basis taak is een spijtige zaak.
Buiten het feit natuurlijk dat sommige mensen het niet prettig vinden om niet de laatste nieuwe functies te hebben stel ik mij vragen aan wat de gebruiker blootgesteld is. Er zijn letterlijk honderden miljoenen Android smartphones die een oude versie draaien, maar je hoort letterlijk niets van botnets of grote problemen hiermee. Speel het veiligheidsprobleem dan niet meer af tussen de oren en niet in de praktijk?
Google heeft overigens Android al serieus opgesplitst in stukken en kan al veel onderdelen gewoon afzonderlijk updaten. Mijn Nexus 7 2013 die Android 6 draait krijgt nog steeds noodzakelijke security updates binnen voor de webbrowser, contacten, berichten, of de Play Store zodat de noodzakelijke Play services nog bij blijven.
Daarentegen, het o zo heilige update beleid van Apple: mijn originele iPad air (gelijkaardige leeftijd als de Nexus 7) is stilletje aan aan het veranderen in een baksteen want veel ontwikkelaars hebben de ondersteuning voor iOS 12 al gestaakt of het staat op de planning (een probleem dat zich nog weinig voordoet met de gelijkaardige apps die ik gebruik op die Nexus 7, al is die trend aan het keren).
Daarnaast krijgt dat toestel al lang geen enkel security update meer binnen, kan ik zelfs iets eenvoudig als mijn Google agenda niet meer koppelen,..
Ik prijs Apple voor hun update beleid en dat ze hun toestellen lang blijven ondersteunen. Echter eenmaal ze ermee stoppen dan is het er eigenlijk mee gedaan. Vanaf dan heb ik toch weer liever een oude Android die "zogezegd" geen updates meer krijgt dan een iOS toestel met echt geen updates meer.
Nu je zou denken: hoe vaak valt het voor dat iemand nog een toestel van 8 jaar gebruikt. Die iPad draait anders best nog vlot voor op internet. Origineel wilde ik hem nog gebruiken als "muur tablet" voor home automation, maar daar zeggen de apps dan dat ze niet werken op iOS 12 wat zeer jammer is.
Een nieuwe tablet gaan kopen gewoon voor zo'n basis taak is een spijtige zaak.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn iPhone 6. Toestel werkt nog perfect.
Maar het neemt maar updates tot en met iOS 12 (momenteel 12.5.5).
Terwijl een aantal apps (corona-alert, Strava, en sedert kort ook mijn Belfius app) vereisen minstens iOS 13. Dat verplicht me dus om een goed werkende iPhone 6 weg te doen. De originele batterij staat nog op 93% van zijn initiële capaciteit.
Enfin, genoeg gejammerd, nu kijken of ik een gewone iPhone 13 of een iPhone 13 Pro neem![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Maar het neemt maar updates tot en met iOS 12 (momenteel 12.5.5).
Terwijl een aantal apps (corona-alert, Strava, en sedert kort ook mijn Belfius app) vereisen minstens iOS 13. Dat verplicht me dus om een goed werkende iPhone 6 weg te doen. De originele batterij staat nog op 93% van zijn initiële capaciteit.
Enfin, genoeg gejammerd, nu kijken of ik een gewone iPhone 13 of een iPhone 13 Pro neem
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De functionaliteit, de houdbaarheid en de prijs.
Ik weet niet hoe oud de mijne is. Het is een Samsung Galaxy A3 (2017).
Vingerafdruk interesseert mij niet.
(edit: trouwens, zelfs als mijn phone die functionaliteit heeft, ben ik niet zeker dat ik dat zal gebruiken... dan kan men mij gewoon vermoorden en mijn vinger gebruiken... om mijn code in mijn hoofd te weten te komen kunnen ze mij niet vermoorden)
Ik plug die gewoon elke avond in om op te laden en 's morgens is die vol. Dat kabeltje dat eraan hangt, stoort mij niet terwijl ik slaap.
Opslag is 16 GB. Voldoende voor wat ik nodig heb.
Veel opslag gaat verloren aan zinloze foto's/gifs/filmpjes via bv. whatsapp. Die verwijder ik gewoon af en toe eens.
Als die 16 GB echt te weinig wordt, kan ik er altijd nog een datacard insteken.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul van de prijzen van smartphones dezer dagen.cpnx schreef: ↑10 maart 2021, 13:48 Ik ben geen intensieve gebruiker, ook niet wat spelletjes betreft, maar evenmin een basic gebruiker. Budget: liefst onder de €300, mag tot €400 indien nodig, maar aangezien mijn tablet en computers even oud en zelfs ouder zijn, moet ik er rekening mee houden dat ik nog 1 of meer toestellen zal moeten vervangen dit jaar.
Maar 300/400 EUR vind ik er al over... als ik morgen als particulier een nieuwe smartphone ga kopen in een winkel, dan zou ik eerder rond de 150 EUR als te besteden budget in mijn hoofd hebben en dan verwacht ik daar minstens 3 jaar mee verder te kunnen.
Maar veel hangt uiteraard af van wat je "wensen" zijn.
Niet speciaal. Dat is gewoon een volgende stap in de eeuwige evolutie.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Het topic "Waarop letten bij de aanschaf van een nieuwe tablet" was eenvoudiger geweest. Het antwoord is: eender welke iPad die in je budget past. In dat marktsegment heeft Apple namelijk geen concurrentie. De iPad is, mede dankzij de extreem gepolijste professionele apps, onklopbaar. Android tablets zijn gewoon grote gehandicapte telefoons. Dat gaat al lang niet meer op voor de iPad.
Voor een telefoon is het een andere zaak. Om te bellen en te sms'en met je familie moet je heus geen iPhone kopen. Maar als het even kan: betaal gewoon die paar extra euro's meer. Je krijgt garantie, verkoopspunten bij de vleet, een enorme wereld aan accessoires,... en je krijgt de beste (niet: onfeilbare) privacy van de hele zooi smartphonemakers. Verkocht!
Voor een telefoon is het een andere zaak. Om te bellen en te sms'en met je familie moet je heus geen iPhone kopen. Maar als het even kan: betaal gewoon die paar extra euro's meer. Je krijgt garantie, verkoopspunten bij de vleet, een enorme wereld aan accessoires,... en je krijgt de beste (niet: onfeilbare) privacy van de hele zooi smartphonemakers. Verkocht!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Start dan misschien een nieuw topic "Waarop letten bij aanschaf van nieuwe tablet" ... ;-)troglodytes schreef: ↑24 september 2021, 22:17 Het topic "Waarop letten bij de aanschaf van een nieuwe tablet" was eenvoudiger geweest. Het antwoord is: eender welke iPad die in je budget past. In dat marktsegment heeft Apple namelijk geen concurrentie. De iPad is, mede dankzij de extreem gepolijste professionele apps, onklopbaar. Android tablets zijn gewoon grote gehandicapte telefoons. Dat gaat al lang niet meer op voor de iPad.
[quote=cpnx post_id=497539 time=1615380502 user_id=32417]
Waarop letten jullie bij de aanschaf van een nieuwe smartphone?
Zeker geen Chinees product... om te beginnen.
Waarop letten jullie bij de aanschaf van een nieuwe smartphone?
Zeker geen Chinees product... om te beginnen.
Nexus is dan ook de uitzondering omdat het een Google phone is, daar is google zelf zeer ruim in security updates en ook vaak in upgrades naar meerdere nieuwe versies sinds originele release.SMGGM schreef: ↑24 september 2021, 15:36 ...
...
Kijk je naar een samsung zal je al blij zijn met 3 jaar security updates.
Elk Android toestel krijgt die updates. Als ik mijn inmiddels 4 jaar oude Nokia start krijg ik nog wekelijks updates binnen voor de apps als contacten, Gmai, onderliggende browser, connectiviteit diensten,...
Een Samsung toestel zal die app updates ook nog binnen krijgen.
Daarentegen, mijn originele iPad air zijn browser, mailclient, agenda,... Zit rotsvast op die dat bij IOS 12 werd meegeleverd.
Dat is wat ik bedoel met Android heeft hun OS en al veel apps losgekoppeld van hun OS.
Een Samsung toestel zal die app updates ook nog binnen krijgen.
Daarentegen, mijn originele iPad air zijn browser, mailclient, agenda,... Zit rotsvast op die dat bij IOS 12 werd meegeleverd.
Dat is wat ik bedoel met Android heeft hun OS en al veel apps losgekoppeld van hun OS.
Eigenlijk is het een sluikse manier van Google om hun Apps te pushen ook naar toestellen waar men bewust deze apps eruit haalde. Omdat er net een open eco systeem is, ben je als fabrikant niet verplicht om elke app van google te voorzien op het toestel.
Waar Apple met een volledig gesloten eco systeem zit, dit is niet exclusief voor de iPad, dit is altijd al zo geweest en voor al hun producten, iPhone, iPod, iMac, Macbook, Macbook Pro, Apple TV. Je krijgt updates zolang tot Apple besluitde volgende versie kan je niet meer op je toestel zetten.
Maar over het algemeen gezien is Apple best ruim in zijn update beleid.
Waar Apple met een volledig gesloten eco systeem zit, dit is niet exclusief voor de iPad, dit is altijd al zo geweest en voor al hun producten, iPhone, iPod, iMac, Macbook, Macbook Pro, Apple TV. Je krijgt updates zolang tot Apple besluitde volgende versie kan je niet meer op je toestel zetten.
Maar over het algemeen gezien is Apple best ruim in zijn update beleid.
De nood voor updates is zeer afhankelijk van de gebruiker lijkt mij.
Je hebt mensen die altijd het allerlaatste model of update willen en dan is een fabrikant met een duidelijk en snel update beleid belangrijk. Zowel bij Apple als bij sommige Android fabrikanten kan je dat vinden.
Ben je iemand die bezorgd is om veiligheid, graag op 2 oren slaapt en lang met een toestel doet, dan is Apple een goede keuze. Op zich is Android (om de reden dat standaard apps losgetrokken zijn van Android zelf) op zich ook niet zo slecht maar dan moet je je een beetje verdiepen in wat wel een update zal krijgen en wat niet.
Daartegenover zijn er ook veel mensen die geen upgrades willen (ik zeg hier upgrades in de zin van upgraden van Android 10 naar 11) omdat dit het uiterlijk van het OS (soms drastisch) wijzigen. Mijn vader was bijvoorbeeld niet blij toen op zijn originele Motorolla Mogo E een grote upgrade kwam. Het toestel was opvallend trager en had na de upgrade aanzienlijk minder ruimte.
Ook de nieuwe Android 12 is toch een aanzienlijke wijziging in UI en ik kan me inbeelden dat niet iedereen staat te springen voor telkens die wijzigingen. Het argument van "moet dat nu weer veranderen" hoor ik wel vaker (ook professioneel als ik met onze klanten praat). Sommige mensen zijn ook gewoon blij met hoe het nu werkt en geen zin hebben om het allemaal opnieuw te leren.
Je mag niet onderschatten hoe groot die groep wel niet is, alleen lijkt deze groep niet geconsulteerd of is het geen "primaire doelgroep" precies. Gewoon als ik al zie naar de drang van veel fabrikanten om telkens maar grotere smartphones te maken terwijl ik niets anders hoor van mensen dat "smartphones te groot zijn".
Je hebt mensen die altijd het allerlaatste model of update willen en dan is een fabrikant met een duidelijk en snel update beleid belangrijk. Zowel bij Apple als bij sommige Android fabrikanten kan je dat vinden.
Ben je iemand die bezorgd is om veiligheid, graag op 2 oren slaapt en lang met een toestel doet, dan is Apple een goede keuze. Op zich is Android (om de reden dat standaard apps losgetrokken zijn van Android zelf) op zich ook niet zo slecht maar dan moet je je een beetje verdiepen in wat wel een update zal krijgen en wat niet.
Daartegenover zijn er ook veel mensen die geen upgrades willen (ik zeg hier upgrades in de zin van upgraden van Android 10 naar 11) omdat dit het uiterlijk van het OS (soms drastisch) wijzigen. Mijn vader was bijvoorbeeld niet blij toen op zijn originele Motorolla Mogo E een grote upgrade kwam. Het toestel was opvallend trager en had na de upgrade aanzienlijk minder ruimte.
Ook de nieuwe Android 12 is toch een aanzienlijke wijziging in UI en ik kan me inbeelden dat niet iedereen staat te springen voor telkens die wijzigingen. Het argument van "moet dat nu weer veranderen" hoor ik wel vaker (ook professioneel als ik met onze klanten praat). Sommige mensen zijn ook gewoon blij met hoe het nu werkt en geen zin hebben om het allemaal opnieuw te leren.
Je mag niet onderschatten hoe groot die groep wel niet is, alleen lijkt deze groep niet geconsulteerd of is het geen "primaire doelgroep" precies. Gewoon als ik al zie naar de drang van veel fabrikanten om telkens maar grotere smartphones te maken terwijl ik niets anders hoor van mensen dat "smartphones te groot zijn".