Tijd om te kopen
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Tijd om te kopen
Of we al bij tekening 3 zijn; mag het hopen eerder bij tekening 2! Wel mooi hoe u deze tekening of whatever heeft gevonden!DeanThe4th schreef: ↑28 september 2021, 15:57
Als u een reden nodig heeft, hier is er één.
Met, hopelijk, dit tot gevolg.
Mijn complimenten!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb een tijd geleden al je "beeldige" posts omgedraaid... ik zou dat kunnen blijven doen, maar ik vind dat onzinnig
- DeanThe4th
- Verbannen Gebruiker
Het is altijd tijd om te kopen, tenzij je in een deflatoire spiraal terecht komt. Dan houd je je geld beter zolang mogelijk in je zak omdat je er morgen meer activa voor kunt ruilen of er minder van moet neertellen voor dezelfde activa...
Maar we zitten dus in een periode van hyper-inflatie, en dit al een tijdje. Maar die hyper-inflatie werd een beetje verborgen gehouden (vertraagd) door een fenomeen dat geld-illusie (money-illusion) heet. Een klein beetje, want je moet al ziende blind zijn om niet te wilen aanvaarden wat er zich voor je neus afspeelt. Niet enkel op het gebied van monetair beleid trouwens (corona voor wie hem niet heeft), maar dit terzijde. Toen ik deze boodschap hier een tijd terug al verkondigde (lang voor de corona-hoax, dus) werd ik door de zeer gestudeerde mensen op dit forum trouwens virtueel in brand gestoken en opgehangen, en meer van dat fraais. Misschien kunnen diezelfden nu ook nog eens wat posten, gewoon om te zien welke draai ze proberen te geven aan de (monetaire) situatie waar we in zitten.
Maar goed. Tijd om te kopen? Ja! Maar zoals steeds wel het juiste. Dat betekent voor mij een waarde plakken op 'een financieel instrument', om die term maar eens te gebruiken, en bepalen wat ik voor die waarde wil neertellen.
Wat wil ik neertellen? Nu wordt het moeilijk. Dat wat ik gereserveerd heb voor het 'neertellen' wordt alle dagen minder waard, dus zou ik theoretisch bereid moeten zijn voor hetzelfde meer neer te tellen. Maar bankiers zouden de slijmerige wormen niet zijn die ze zijn, als ze de mensen geen zout in de ogen zouden strooien. Dus wat spelen met de intresten. Waar gaan we naartoe? Wie het weet mag het zeggen.
Mijn strategie is voor mij beproefd, en ze werkt voor mij. Voor iemand anders kan dit helemaal anders zijn. Ik zit nog steeds op een relatieve berg cash, naast een flinke aandelen portefeuille. Die cash heeft bij mij een waarde gekregen op basis van hoeveel werk er tegenover staat (en vooral stond) om ze te vergaren. Zie wat o.a. Adam Smith daarover te zeggen had. Dit lijkt contra-intuïtief (ik doel op die stond), maar er was een periode in mijn leven dat ik veel gemakkelijker geld kon verdienen dan nu. Dit zal voor de meeste mensen niet het geval zijn, vooral in vlaanderen/belziek waar meer dan de helft rechtstreeks aan de staat 'werkt', parasiteert zou een beter woord zijn maar dan word ik weer geband. Om een tipje van de sluier te lichten, ik heb maanden gehad waar ik nu een heel jaar mee in mijn levensonderhoud voorzie. Ik heb heel weinig nodig, dat is 1, en 2 ik zet het relatieve (en dit is zeer relatief) gemak waarmee ik ze toen kon verdienen af tegen mijn uitgaven nu. Deze waardebepaling werkt voor mij, maar ik vermoed dat ze voor weinig mensen zal opgaan. Ieder moet dat rekensommetje voor zichzelf doen, desnoods met een aantal producten en hun relatieve 'prijs' in die berekening mee genomen.
Lang verhaal kort. De intresten op cash zijn mooi meegenomen maar ik reken er niet op. Als ze vast staan, neem ik ze uiteraard wel mee in mijn berekening voor de aanschaf en de verkoop van 'een financieel instrument'. Misschien gaan we wel weer intresten van 10% of zelfs 15% zien, maar vergeet nooit dat je die gewoon zelf betaalt met de waardevermindering van je geld.
Intresten op cash Verlies op uw cash zul je wel bedoelen denk ik
Dit is waar ik gestopt ben met lezen.DeanThe4th schreef: ↑29 september 2021, 23:04 Het is altijd tijd om te kopen, tenzij je in een deflatoire spiraal terecht komt. Dan houd je je geld beter zolang mogelijk in je zak omdat je er morgen meer activa voor kunt ruilen of er minder van moet neertellen voor dezelfde activa...
Maar we zitten dus in een periode van hyper-inflatie, en dit al een tijdje. Maar die hyper-inflatie werd een beetje verborgen gehouden (vertraagd) door een fenomeen dat geld-illusie (money-illusion) heet. Een klein beetje, want je moet al ziende blind zijn om niet te wilen aanvaarden wat er zich voor je neus afspeelt. Niet enkel op het gebied van monetair beleid trouwens (corona voor wie hem niet heeft), maar dit terzijde. Toen ik deze boodschap hier een tijd terug al verkondigde (lang voor de corona-hoax, dus)
- DeanThe4th
- Verbannen Gebruiker
Dat bedoel ik inderdaad. Daarom heb ik het ook lettelijk zo in mijn bericht geschreven.
DeanThe4th schreef: ↑29 september 2021, 23:04 Misschien gaan we wel weer intresten van 10% of zelfs 15% zien, maar vergeet nooit dat je die gewoon zelf betaalt met de waardevermindering van je geld.
Ook hoogbegaafd met dyslexie? Of zo zwaar gediplomeerd dat alles maar diagonaal gelezen wordt? Dat valt me tegen, Lop, meestal post je toch correcte zaken waar de hoogbegaafde hooggediplomeerden hier niet aan kunnen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hier ben ik niet gestopt met lezen
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Dean zit in fase rood.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zolang grondstofprijzen blijven stijgen, producten duurder worden en de bevolking het blijft kopen... Zullen de beurskoersen blijven stijgen want de grote jongens kunnen hun winstmarges vergroten waardoor het voor de belegger ook interessant is.
Het tij zal pas keren (volgens mij) éénmaal de prijzen zakken. Het wantrouwen zal dan terug de bovenhand nemen.
Op TV hoor ik soms 'de prijs van gas en elektriciteit zal nog zeker hoog blijven tot maart'. 'De prijs van hout zal maar vanaf maart 2022 terug dalen', ...
Mij valt het op dat die prijsdalingen vooral voorspelt worden in het voorjaar van 2022.
Ik neem dus ook aan dat de 'correctie' er pas in het voorjaar van 2022 zal komen.
Het tij zal pas keren (volgens mij) éénmaal de prijzen zakken. Het wantrouwen zal dan terug de bovenhand nemen.
Op TV hoor ik soms 'de prijs van gas en elektriciteit zal nog zeker hoog blijven tot maart'. 'De prijs van hout zal maar vanaf maart 2022 terug dalen', ...
Mij valt het op dat die prijsdalingen vooral voorspelt worden in het voorjaar van 2022.
Ik neem dus ook aan dat de 'correctie' er pas in het voorjaar van 2022 zal komen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Of uw fase rood correct is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat Dean ''apart'' is. Geschiedkundig, cultureel en boekhoudkundig weet hij of zij meer als of dan ik. Het lijkt erop dat iemand met een tegeninterpretatie niet wordt geduld hier. Heb liever iemand met een ander idee dan iemand die elke dag vertelt dat het aandeel één of drie Euro omhoog of omlaag is gegaan. Maar goed iedereen interpreteert anders.
Bij deze
Awel, één van de betere posts van de laatste weken hier. Thnx.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daar zit iets in.Kevva schreef: ↑19 oktober 2021, 19:34 Zolang grondstofprijzen blijven stijgen, producten duurder worden en de bevolking het blijft kopen... Zullen de beurskoersen blijven stijgen want de grote jongens kunnen hun winstmarges vergroten waardoor het voor de belegger ook interessant is.
Mij valt het op dat die prijsdalingen vooral voorspel[s[t/s]d worden in het voorjaar van 2022.
Maar om dan "aan te nemen" dat "de 'correctie' er pas in het voorjaar van 2022 zal komen", daar ga ik toch niet in mee.
Ik vind het geen tijd meer om te kopen nu. Wanneer je naar de PE van bv deze dingen kijkt kan je toch moeilijk concluderen dat de beurs goedkoop is?
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... rough=true
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... rough=true
Paniek over gastekorten zorgde begin oktober voor een historisch record van meer dan 160 euro/MWh. De Nederlandse TTF-Future, een referentieprijs voor aardgas in onze contreien, zakte vrijdag ruim 10 procent tot 68,5 euro per MWh. Het is voor het eerst sinds eind september dat de gasprijs onder de 70 euro/MWh duikt.
Het kan soms snel keren.