Vanaf welk bedrag mag je jezelf rijk noemen?
Re: Vanaf welk bedrag mag je jezelf rijk noemen?
Goed dat je de stap gezet hebt. Met het kapitaaltje dat je opzij hebt staan kan je het wel redden tot aan je pensioen. Liever met 100.000 euro minder op de rekening in de kist dan nog een aantal jaren lastig gevallen te worden door de VDAB die je wullen laten geloven dat je een profiteur bent. Ik ben trouwens van plan om hetzelfde te doen. Ik bevind me in een enigszins vergelijkbare financiele situatie , ook alleenstaand en geen kinderen . Tips van ervaringsdeskundigen zijn altijd welkom.
Neem eerst uw tijdskrediet op ! via de VDAB kun je ook een vrijstelling krijgen voor 3 jaar ( geen uitkering ) maar die jaren worden wel in rekening gebracht voor het berekenen van je pensioen . Zo kom je toch aan 100€ meer pensioen dan dat je nu zou krijgenJeroen59 schreef: ↑22 september 2021, 20:21Even een korte update. Ik krijg sinds ik ingeschreven ben bij de VDAB allerlei vacatures toegestuurd maar ben daar nog niet ingegaan aangezien het me niet meer interesseert. Ik zal dus waarschijnlijk wel geschorst worden en zal dan wel van mijn kapitaaltje moeten leven tot aan mijn pensioen. Dat het kan geeft me een zekere gemoedsrust.Jeroen59 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:25 Goede dag , mijn naam is Jeroen en ik volg al geruime tijd passief dit forum. Ik wou jullie even mijn situatie voorleggen en jullie advies/mening vragen. Ik ben 59 j (in januari 60...) en werd een tijdje geleden ontslagen (herstructurering) op mijn werk. Ik word maandelijks doorbetaald tot eind deze maand (vrijstelling van prestaties) en val normaal gezien vanaf september terug op een werkloosheidsuitkering. Aangezien ik het , na enkele maanden te hebben thuis gezeten , niet meer zie zitten om opnieuw werk te gaan zoeken en niet wil profiteren van de sociale zekerheid was ik aan het overwegen om de tijd tot aan mijn wettelijk pensioen , een goeie 6 jaar , te overbruggen met mijn eigen middelen. Door enkele financiele meevallers (oa een erfenis , notariele schenking van een kinderloze tante) en een spaarzame levensstijl heb ik momenteel een bescheiden kapitaaltje opzij staan van 500.000 euro. Ik ben bovendien in het bezit van een volledig afbetaald appartement ter waarde van € 220.000 (een identiek appartement in de blok werd 2 jaar geleden voor dit bedrag verkocht) en ben samen met mijn broer naakte medeeigenaar van het huis van mijn 90 jarige moeder dat een waarde heeft van +/- 400.000 euro. Ik ben alleenstaande en heb de laatste 8 jaar mijn uitgaven zorgvuldig in een excel file bijgehouden en kom aan gemiddelde jaarlijkse uitgaven van 16.000 euro. Ik verwacht de volgende jaren geen grote uitgaven , ik heb alles wat ik wil , en heb vorig jaar een nieuwe auto gekocht (aankoopprijs heb ik gezien dit een uitzonderlijke uitgave was niet mee gerekend bij die 16.000 euro) die ik sinds ik thuis zit nauwelijks meer gebruik . Ik ben alleenstaande , wil van de 20 gezonde jaren die me misschien nog resteren genieten en in mijn laatste hemd zitten geen zakken zeggen ze bij ons. Indien ik nu zou stoppen dan heb ik volgens mypension.be recht op een netto pensioen van 1.500 euro op mijn 66 , bij vervroegd pensioen op 63 1.600 euro en indien ik doorwerk tot 66 1.700 euro.
Achten jullie het , rekening houdende met bovenstaande , realistisch om volledig te stoppen of zitten er nog addertjes onder het gras en blijf ik toch beter ingeschreven als werkzoekende ? Indien er nog mensen zijn die in een gelijkaardige situatie zitten dan hoor ik graag hun mening en adviezen.
Tijdskrediet is toch alleen maar voor werkende mensen dacht ik en niet voor werklozen . Ik vind ook nergens iets terug over die periode van 3 jaar die je kan laten mee tellen voor je pensioen. Dit interesseert me ook wel. Kan u een bron vermelden van waar u deze info heeft ?
Ben ook benieuwd voor zover ik weet werd het tijdskrediet voor werklozen per 1 januari 2015 afgeschaft.
Bedankt voor je tip. Het zou me echter verbazen dat ik als werkloze 3 jaar tijdskrediet zou kunnen opnemen om zo 3 jaar langer pensioen op te bouwen. 100 euro meer is mooi meegenomen en maakt na 20 jaar pensioen toch een kleine 25.000 euro meer op de rekening waar de neefjes en nichtjes ambras over kunnen over maken alvorens meer dan de helft af te staan aan de schatkist onder de vorm van successierechten :-). Ik heb trouwens gemerkt dat mijn uitgaven nog verminderd zijn sinds ik thuis ben. Brandstof auto + omniumverzekering afgezegd (met nu 8.000 km per jaar over rustige wegen buiten de spits neem ik het risico wel).. Mijn gezondheid is er bovendien op vooruit gegaan : bijna dagelijks een fietstocht van 80 km waardoor ik weer op een normaal gezond gewicht zit nu. ik wil niet meer terug aan de slag , zeker weten.
Tijdskrediet zonder reden kan niet meer. Wel om bijv. een ziek familielid bij te staan. Ik ken iemand die dit misschien al 2 jaar doet.
Ik denk dat de rijken hier nu wel allemaal zullen gepaseerd zijn !
Alléé, je hebt beetje kunnen uitpakken en stoefen met heel je hebben en houden.. Eigenlijk heeft niemand hier iets aan hoor wat jij allemaal hebt.. Je ziekteverzekering zal je met al het geld dat je hebt wel probleemloos kunnen betalen.Jeroen59 schreef: ↑22 september 2021, 20:21Even een korte update. Ik krijg sinds ik ingeschreven ben bij de VDAB allerlei vacatures toegestuurd maar ben daar nog niet ingegaan aangezien het me niet meer interesseert. Ik zal dus waarschijnlijk wel geschorst worden en zal dan wel van mijn kapitaaltje moeten leven tot aan mijn pensioen. Dat het kan geeft me een zekere gemoedsrust.Jeroen59 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:25 Goede dag , mijn naam is Jeroen en ik volg al geruime tijd passief dit forum. Ik wou jullie even mijn situatie voorleggen en jullie advies/mening vragen. Ik ben 59 j (in januari 60...) en werd een tijdje geleden ontslagen (herstructurering) op mijn werk. Ik word maandelijks doorbetaald tot eind deze maand (vrijstelling van prestaties) en val normaal gezien vanaf september terug op een werkloosheidsuitkering. Aangezien ik het , na enkele maanden te hebben thuis gezeten , niet meer zie zitten om opnieuw werk te gaan zoeken en niet wil profiteren van de sociale zekerheid was ik aan het overwegen om de tijd tot aan mijn wettelijk pensioen , een goeie 6 jaar , te overbruggen met mijn eigen middelen. Door enkele financiele meevallers (oa een erfenis , notariele schenking van een kinderloze tante) en een spaarzame levensstijl heb ik momenteel een bescheiden kapitaaltje opzij staan van 500.000 euro. Ik ben bovendien in het bezit van een volledig afbetaald appartement ter waarde van € 220.000 (een identiek appartement in de blok werd 2 jaar geleden voor dit bedrag verkocht) en ben samen met mijn broer naakte medeeigenaar van het huis van mijn 90 jarige moeder dat een waarde heeft van +/- 400.000 euro. Ik ben alleenstaande en heb de laatste 8 jaar mijn uitgaven zorgvuldig in een excel file bijgehouden en kom aan gemiddelde jaarlijkse uitgaven van 16.000 euro. Ik verwacht de volgende jaren geen grote uitgaven , ik heb alles wat ik wil , en heb vorig jaar een nieuwe auto gekocht (aankoopprijs heb ik gezien dit een uitzonderlijke uitgave was niet mee gerekend bij die 16.000 euro) die ik sinds ik thuis zit nauwelijks meer gebruik . Ik ben alleenstaande , wil van de 20 gezonde jaren die me misschien nog resteren genieten en in mijn laatste hemd zitten geen zakken zeggen ze bij ons. Indien ik nu zou stoppen dan heb ik volgens mypension.be recht op een netto pensioen van 1.500 euro op mijn 66 , bij vervroegd pensioen op 63 1.600 euro en indien ik doorwerk tot 66 1.700 euro.
Achten jullie het , rekening houdende met bovenstaande , realistisch om volledig te stoppen of zitten er nog addertjes onder het gras en blijf ik toch beter ingeschreven als werkzoekende ? Indien er nog mensen zijn die in een gelijkaardige situatie zitten dan hoor ik graag hun mening en adviezen.
Heeft mijns inziens weinig met stoefen te maken. Ik denk dat een groot deel van de middenklasse zestigers wel in een vergelijkbare situatie zal zitten. De ene zal misschien een schenking aan zijn kinderen doen en de andere gebruikt zijn spaarcentjes liever om vroeger te stoppen met werken.
Dan zou je de vraag veel en veel korter kunnen stellen, zonder heel je hebben en houden te vermelden.Brembos schreef: ↑5 oktober 2021, 18:42 Heeft mijns inziens weinig met stoefen te maken. Ik denk dat een groot deel van de middenklasse zestigers wel in een vergelijkbare situatie zal zitten. De ene zal misschien een schenking aan zijn kinderen doen en de andere gebruikt zijn spaarcentjes liever om vroeger te stoppen met werken.
(( Bv. Ik ben 59 en werkloos.Wil niet meer gaan werken ook niet.
Heb het financieel niet direkt nodig een werkloosheidsuitkering te ontvangen.Zie ik iets over het hoofd. Graag tips.))
Ik vind het goed dat veel details gegeven worden. Je krijgt zelden een goed financieel beeld van anderen.
Heeft niets met stoefen te maken.
Of het een reële situatie is ga je toch nooit met 100% zekerheid weten.
Veel info geven levert blijkbaar ook veel reacties op.
Is een groot verschil als je zegt ""ik heb zoveel en nog een huis van zoveel, en nog een erfenis tegoed van zoveel,,,)) enz. enz.centiem schreef: ↑5 oktober 2021, 19:01 Ik vind het goed dat veel details gegeven worden. Je krijgt zelden een goed financieel beeld van anderen.
Tegen dat je gewoon zegt ik heb het financieel niet echt nodig om een werkloosheidsuitkering te krijgen..
Althans zo denk ik erover..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk niet dat het iemand op dit forum iets uitmaakt wat je doet of gaat doen.Jeroen59 schreef: ↑22 september 2021, 20:21 Even een korte update. Ik krijg sinds ik ingeschreven ben bij de VDAB allerlei vacatures toegestuurd maar ben daar nog niet ingegaan aangezien het me niet meer interesseert. Ik zal dus waarschijnlijk wel geschorst worden en zal dan wel van mijn kapitaaltje moeten leven tot aan mijn pensioen. Dat het kan geeft me een zekere gemoedsrust.
Heb je iets gehad aan de antwoorden die gegeven werden om "in orde" te zijn, ongeacht wat je keuze is ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 5 oktober 2021, 20:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Volledig met u eens. Financiele details zijn nu eenmaal nuttig en nodig om een oordeel te vellen over deze zaak. Geniet van je onbetaald vervroegd pensioen zou ik zeggen.centiem schreef: ↑5 oktober 2021, 19:01 Ik vind het goed dat veel details gegeven worden. Je krijgt zelden een goed financieel beeld van anderen.