GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Excuses. Dat kaderstuk had ik wel degelijk gelezen, maar al een poos geleden. Ik onthoud niet alles wat er geschreven is en waar het geschreven werd. Ik ga ook niet alles herlezen in een thread van 61 pagina's om mij te vergewissen dat hetzelfde antwoord al niet eerder gegeven is. Sterker nog: Ik heb wel eens dingen gepost die ik ZELF al eerder gepost had.Afrodiziak schreef: ↑7 oktober 2021, 21:26 Zonder op jou persoonlijk te willen schieten Sinto, geef je nu eigenlijk een voorbeeld van (1 van) de reden(en) waarom ik hier amper nog post: mensen lezen het toch niet (grondig). Waarom eigenlijk tijd stoppen om een "kaderstuk" te brengen, en enkele concrete manieren om een bepaalde problematiek (aangekaart door een forumlid) aan te pakken, als dat dan toch maar diagonaal gelezen wordt, en 1 van die oplossingen dan een paar dagen later door iemand anders als oplossing wordt aangebracht (...)
Nogmaals mijn excuses, het was helemaal niet de bedoeling om iemands feest te stelen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
@ Afrodiziak:
blijf vooral posten (en liever wat meer zelfs), ik en nog vele anderen zijn fan en ik veronderstel dat Sintorama oprecht heeft geargumenteerd. Metname op het vlak van GVV's bent u toch wel één van de referenties hier aanwezig.
a devoeiren doeng, das 't prinsjte polsjte
blijf vooral posten (en liever wat meer zelfs), ik en nog vele anderen zijn fan en ik veronderstel dat Sintorama oprecht heeft geargumenteerd. Metname op het vlak van GVV's bent u toch wel één van de referenties hier aanwezig.
a devoeiren doeng, das 't prinsjte polsjte
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja... ik wil niet veel tijd steken in TA of FA.Afrodiziak schreef: ↑7 oktober 2021, 21:38 ...
Hangt natuurlijk wat van je aanpak af.
Als je gaat voor een aantal "gokjes/longshots/moonshots", dan neem je er wellicht wat meer van op, met wellicht een wat kleinere "ticket size".
Zijn het meer "zekerheden" (en ja, ik besef dat gokje <> zekerheid zéér relatief is, but you get the picture) die je voor lange termijn aanhoudt en wil in accumuleren/compounden, dan is 40 of zelfs 30 een onnodig groot aantal posities. Ik hou ze (de portefeuille) liever wat meer gestroomlijnd.
Ik wil ook niet gokken, dus "gok" ik eigenlijk op "alles", of beschouw het als mijn eigen fonds inderdaad.
Ik koop vrnl. stukjes bij wanneer de koers gezakt is en ik verkoop stukjes wanneer terug gestegen en het aankoop-gewicht te groot is geworden. Maar ik verkoop nooit alles en ik koop ook nooit een groot stuk ineens.
Momenteel in port:
Grootste flopper momenteel is Ontex.BE0974293251 AB Inbev ABI
BE0003696102 Accentis ACCB
BE0003764785 Ackermans Van Haaren ACKB
BE0003851681 Aedifica AED
BE0974264930 Ageas AGS
BE0003856730 Ascencio SCA ASC
BE0003678894 Befimmo Sic. BEFB
BE0974258874 Bekaert BEKB
BE0020575115 Belreca BELR
BE0974268972 Bpost BPOST
LU1068091351 Brederode BREB
BE0974273055 Care Property Invest CPINV
BE0003592038 Cie Bois Sauvage COMB
BE0003593044 Cofinimmo COFB
BE0974256852 Colruyt COLR
BE0003836534 Crescent OPTI
BE0974380124 Ekopak EKOP
BE0003822393 Elia Group ELI
BE0003820371 EVS EVS
BE0974265945 Fluxys Belgium D FLUX
BE0003797140 GBL GBLB
BE0003699130 GIMV GIMV
BE0003760742 Home Invest Belgium HOMI
BE0974374069 Inclusio INCLU
BE0165385973 Melexis MELE
BE0003731453 Miko MIKO
BE0003853703 Montea CVA MONT
BE0974276082 Ontex ONTEX
BE0003735496 Orange BE OBEL
IL0010830391 Payton Planar PAY
BE0003810273 Proximus PROX
BE0974272040 QRF QRF
BE0003730448 Quest for Growth QFG
BE0003717312 Sofina SOF
BE0003826436 Telenet Group TNET
BE0974263924 Texaf TEXF
BE0974282148 Tinc Comm VA TINC
BE0003823409 Tubize Financiere TUB
BE0003839561 Van De Velde VAN
BE0003763779 Warehouses De Pauw WDP
BE0003724383 Wereldhave BE WEHB
BE0974288202 Xior XIOR
Ooit ook in port gehad:
GB00B94QM994 Eurocastle Investment Ltd ECT
BE0003743573 Sioen SIOE
BE0003864817 Tigenix TIG
BE0003739530 UCB UCB
Is er een reden dat je dan niet voor etf's kiest als je in "alles" wilt beleggen? Dit is mijn voornaamste drijfveer om mijn port niet te groot laat te komen, eigenlijk is het al groter dan ik zou willen. Bij te veel aandelen kan je alles beter gewoon in iwda of vwce steken denk ik dan.EarthNvstr1 schreef: ↑8 oktober 2021, 20:07Tja... ik wil niet veel tijd steken in TA of FA.Afrodiziak schreef: ↑7 oktober 2021, 21:38 ...
Hangt natuurlijk wat van je aanpak af.
Als je gaat voor een aantal "gokjes/longshots/moonshots", dan neem je er wellicht wat meer van op, met wellicht een wat kleinere "ticket size".
Zijn het meer "zekerheden" (en ja, ik besef dat gokje <> zekerheid zéér relatief is, but you get the picture) die je voor lange termijn aanhoudt en wil in accumuleren/compounden, dan is 40 of zelfs 30 een onnodig groot aantal posities. Ik hou ze (de portefeuille) liever wat meer gestroomlijnd.
Ik wil ook niet gokken, dus "gok" ik eigenlijk op "alles", of beschouw het als mijn eigen fonds inderdaad.
Ik koop vrnl. stukjes bij wanneer de koers gezakt is en ik verkoop stukjes wanneer terug gestegen en het aankoop-gewicht te groot is geworden. Maar ik verkoop nooit alles en ik koop ook nooit een groot stuk ineens.
Momenteel in port:Grootste flopper momenteel is Ontex.BE0974293251 AB Inbev ABI
BE0003696102 Accentis ACCB
BE0003764785 Ackermans Van Haaren ACKB
BE0003851681 Aedifica AED
BE0974264930 Ageas AGS
BE0003856730 Ascencio SCA ASC
BE0003678894 Befimmo Sic. BEFB
BE0974258874 Bekaert BEKB
BE0020575115 Belreca BELR
BE0974268972 Bpost BPOST
LU1068091351 Brederode BREB
BE0974273055 Care Property Invest CPINV
BE0003592038 Cie Bois Sauvage COMB
BE0003593044 Cofinimmo COFB
BE0974256852 Colruyt COLR
BE0003836534 Crescent OPTI
BE0974380124 Ekopak EKOP
BE0003822393 Elia Group ELI
BE0003820371 EVS EVS
BE0974265945 Fluxys Belgium D FLUX
BE0003797140 GBL GBLB
BE0003699130 GIMV GIMV
BE0003760742 Home Invest Belgium HOMI
BE0974374069 Inclusio INCLU
BE0165385973 Melexis MELE
BE0003731453 Miko MIKO
BE0003853703 Montea CVA MONT
BE0974276082 Ontex ONTEX
BE0003735496 Orange BE OBEL
IL0010830391 Payton Planar PAY
BE0003810273 Proximus PROX
BE0974272040 QRF QRF
BE0003730448 Quest for Growth QFG
BE0003717312 Sofina SOF
BE0003826436 Telenet Group TNET
BE0974263924 Texaf TEXF
BE0974282148 Tinc Comm VA TINC
BE0003823409 Tubize Financiere TUB
BE0003839561 Van De Velde VAN
BE0003763779 Warehouses De Pauw WDP
BE0003724383 Wereldhave BE WEHB
BE0974288202 Xior XIOR
Ooit ook in port gehad:GB00B94QM994 Eurocastle Investment Ltd ECT
BE0003743573 Sioen SIOE
BE0003864817 Tigenix TIG
BE0003739530 UCB UCB
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een indexfonds, volgt gewoon een index... daar kan je dus niet inspelen op daling of stijging van de individele componenten.DonDraper schreef: ↑8 oktober 2021, 20:43 Is er een reden dat je dan niet voor etf's kiest als je in "alles" wilt beleggen? Dit is mijn voornaamste drijfveer om mijn port niet te groot laat te komen, eigenlijk is het al groter dan ik zou willen. Bij te veel aandelen kan je alles beter gewoon in iwda of vwce steken denk ik dan.
Ik zou wel nog een ETF port willen opstarten ook, maar voorlopig ben ik er nog niet uit hoe juist.
Lijkt een beetje op FOMO!
Niks mis mee, ikzelf had vroeger ook veel items.
Maar dan verloor ik het overzicht.
Eerlijk, soms vergat ik wat ik eigenlijk had en niet meer had!
Voor mij is dat te veel versnippering.
Mijn fondsen port en etf staan op punt.
4 fondsen en 2 etfs.
Individuele aandelen heb ik er nu 10, had er ooit een stuk of 20.
Dat worden er zeker nog minder de komende jaren.
Niks mis mee, ikzelf had vroeger ook veel items.
Maar dan verloor ik het overzicht.
Eerlijk, soms vergat ik wat ik eigenlijk had en niet meer had!
Voor mij is dat te veel versnippering.
Mijn fondsen port en etf staan op punt.
4 fondsen en 2 etfs.
Individuele aandelen heb ik er nu 10, had er ooit een stuk of 20.
Dat worden er zeker nog minder de komende jaren.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Erg transparant van je. Mag ik er dan even over doorvragen?EarthNvstr1 schreef: ↑8 oktober 2021, 20:07
Tja... ik wil niet veel tijd steken in TA of FA.
Wel, het eerste dat opvalt – naast de hoeveelheid die al eerder opviel – is: ’t zijn allemaal Belgen.
Is dit jouw Belgische portefeuille & that’s it? Of heb je daarnaast nog een portefeuille waarvoor ook buitenlandse aandelen in aanmerking komen? Omwille vd fiscaliteit? Home bias?
Je zegt op “alles te mikken” en in zo’n grote portefeuille (in aantal belangen) die gericht is op Belgische aandelen/Euronext Bxl, vind ik het net zo interessant om te weten waarom je “de rest” niet hebt gekocht.
Wat valt mij op?
Van de chemie/materiaal bedrijven Campine, Deceuninck, Solvay/Solvac, Recticel, Resilux, Umicore, Tessenderlo heb je geen enkel. Evenmin’s TESB’s “moeder” Picanol.
Evenmin bouwbedrijven (CFE, Moury Construct en geen scheepvaartaandelen (Exmar, Euronav, vroeger geen CMB?).
Wat voorgenoemde bedrijven/sectoren gemeen hebben is een zekere mate van cycliciteit in hun resultaten, het ene al wat meer dan het andere. Is dat de reden dat je ze niet opneemt?
Maar ik zie ook weinig (op uitzondering van AB Inbev en Miko) van de Belgische voedingsbedrijven (Ter Beke, Greenyard Foods, Lotus, Spadel, Sipef,…), terwijl voeding minder/niet de reputatie heeft cyclisch te zijn (maar tijdens de COVID-19 lockdowns toch stevig geraakt werden. Opnieuw: niet allemaal).
Is “cycliciteit vd resultaten” dus een doorslaggevende factor voor jou? Want los daarvan zijn een aantal van deze bedrijven wel degelijk dividendbetalers, “familiebedrijven” of toch met een referentieaandeelhouder die er voor de langere termijn inzit,…
En verder ook geen enkele van de biotech-bedrijven die Euronext Bxl rijk is (op oude tante Tubize na).
Om het dan weer naar vastgoed te trekken (we zitten hier tenslotte op de GVV-thread):
Zeer opvallend vind ik ook de keuze om geen enkele ontwikkelaar op te nemen (Atenor, Immobel, VGP). Als je daar zin in hebt, laat niet na om daar wat feedback over te geven. Opnieuw die (potentiële) cycliciteit in de resulaten, wat bij vastgoedinvesteerders (GVVs) in principe minder het geval is?
En waarom specifiek die 12 GVV’s wel, maar Intervest O&W, Immo Moury (vind ik zelf niet-investeerbaar, dus ik spreek je zeker niet tegen), Leasinvest (is intussen geen GVV meer), Retail Estates, Vastned Belgium, en Warehouse Estates niet? De meeste van jouw “No go GVV’s” zijn actief in retail, en met Ascencio en Qrf heb je er al 2, elk in een verschillend segment (perifeer winkelvastgoed vs “the golden mile”). Maar in andere vastgoedsegmenten neem je wel gelijkaardige bedrijven op (Montea en WDP; Aedifica én CPINV (en +/- Cofinimmo)). Niet dat ik het er niet mee eens ben. Retail is bij mij ook ondervertegenwoordigt. Maar ben nieuwsgierig naar de reden waarom deze 6 niet op te nemen.
In de keuze tussen Ascencio en Retail Estates zou ik altijd gaan voor Retail Estates, wegens de meer gediversifieerde portefeuille, en het marktleiderschap. En de geografische expansie vind ik kwaliteitsvoller.
Ook de reden van je keuze tussen Qrf en Vastned Belgium interesseert me. Beide “Golden Mile”, maar naar vastgoedportefeuille toe is die van Vastned Belgium kwaliteitsvoller. Maar het is natuurlijk een weinig ambitieuze/niet op groei gerichte GVV, met bovendien een NL moeder/management van die moeder die/dat ook niet fantastisch presteert. Dan is bij Qrf iets meer ondernemerschap te merken sinds de intrede van de Vanmoerkerkes. Is het management/aandeelhouderschap hier de doorslaggevende keuze geweest?
En ik wil je niet nog meer posities aanpraten, maar vergeet niet naar de vreemde (Luxemburgse) eend in de Euronext Bxl vastgoed-bijt te kijken (Shurgard). De ambities voor de komende jaren werden onlangs bekend gemaakt/aangescherpt op de Investor Day. Het bedrijf staat duidelijk voor een groeiperiode.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Mocht het je interesseren wat m’n eigen strategie betreft:
Je kent ongetwijfeld John Bogle’s uitspraak “Don’t look for the needle, buy the haystack” wat pleit om “de markt te kopen”, erg makkelijk via ETFs.
Mijn aanpak is geïnspireerd op die uitspraak, maar verschilt er grondig van:
“Look for the needle in the SMALL haystack”.
Te interpreteren als:
je maakt keuzes, door landen, sectoren,… uit te sluiten, en door je enkel te focussen op bepaalde sectoren, landen, subsegmenten waar je uiteraard potentieel in ziet. Zo krijg je een overzienbaar universum aan bedrijven, en daarin ga je op zoek naar de betere van de hoop. Daarin "the needle" vinden is al iets eenvoudiger dan in the haystack called world.
En je bepaalt zelf hoe groot of klein je die “small haystack” maakt. Je kan klein beginnen door bvb enkel en alleen naar GVVs te kijken. En eenmaal je dat universum beheerst kan je uitbreiden.
Mijn small haystack(s) is/zijn (Europees) vastgoed, investeringsmaatschappijen, en in mindere mate de luxesector, en speciaalchemie/voeding. Maar met sterke nadruk op vastgoed en investeringsmaatschappijen. Die 2 haystacks zijn echt core en daaruit komt het gros vd portefeuille. De andere haystacks zorgen voor de accenten, en zijn al gewijzigd in de loop der jaren. “Energie” (in ruime zin) is ook ooit zo’n haystack geweest. Daar focus ik nu niet meer op. En zoals eerder gezegd zitten er wat financials in de portefeuille als tegengewicht voor het grote overgewicht aan vastgoed zonder dat ik die sector tot in de fijnste details volg. Da's dus geen haystack.
Voor mij geen diversificatie omwille van de diversificatie.
Kiezen en veel uitsluiten heeft z’n gevolgen natuurlijk, volledig van bewust. Maar ik wil net BEWUST afwijkend beleggen, en afwijken van de index zijn. Verder zijn er ook zeer grote verschillen in positiegrootte (denk aan 0.5% <> 15%) die niet noodzakelijk iets te maken hebben met marktkapitalisatie, wat in indices vaak wél een bepalend element is.
Je kent ongetwijfeld John Bogle’s uitspraak “Don’t look for the needle, buy the haystack” wat pleit om “de markt te kopen”, erg makkelijk via ETFs.
Mijn aanpak is geïnspireerd op die uitspraak, maar verschilt er grondig van:
“Look for the needle in the SMALL haystack”.
Te interpreteren als:
je maakt keuzes, door landen, sectoren,… uit te sluiten, en door je enkel te focussen op bepaalde sectoren, landen, subsegmenten waar je uiteraard potentieel in ziet. Zo krijg je een overzienbaar universum aan bedrijven, en daarin ga je op zoek naar de betere van de hoop. Daarin "the needle" vinden is al iets eenvoudiger dan in the haystack called world.
En je bepaalt zelf hoe groot of klein je die “small haystack” maakt. Je kan klein beginnen door bvb enkel en alleen naar GVVs te kijken. En eenmaal je dat universum beheerst kan je uitbreiden.
Mijn small haystack(s) is/zijn (Europees) vastgoed, investeringsmaatschappijen, en in mindere mate de luxesector, en speciaalchemie/voeding. Maar met sterke nadruk op vastgoed en investeringsmaatschappijen. Die 2 haystacks zijn echt core en daaruit komt het gros vd portefeuille. De andere haystacks zorgen voor de accenten, en zijn al gewijzigd in de loop der jaren. “Energie” (in ruime zin) is ook ooit zo’n haystack geweest. Daar focus ik nu niet meer op. En zoals eerder gezegd zitten er wat financials in de portefeuille als tegengewicht voor het grote overgewicht aan vastgoed zonder dat ik die sector tot in de fijnste details volg. Da's dus geen haystack.
Voor mij geen diversificatie omwille van de diversificatie.
Kiezen en veel uitsluiten heeft z’n gevolgen natuurlijk, volledig van bewust. Maar ik wil net BEWUST afwijkend beleggen, en afwijken van de index zijn. Verder zijn er ook zeer grote verschillen in positiegrootte (denk aan 0.5% <> 15%) die niet noodzakelijk iets te maken hebben met marktkapitalisatie, wat in indices vaak wél een bepalend element is.
Laatst gewijzigd door Afrodiziak op 10 oktober 2021, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Moet dat niet omgekeerd zijn ?Afrodiziak schreef: ↑10 oktober 2021, 12:23 Je kent ongetwijfeld John Bogle’s uitspraak “Don’t look for the haystack, buy the needle” wat pleit om “de markt te kopen”, erg makkelijk via ETFs.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Past inderdaad niet echt thuis in dit topic, dus heb een apart topic gestart:
earthnvstr1-s-port-belgische-dividendaa ... ml#p524486
Bedankt in ieder geval voor je substantiële commentaar!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
You make perfect sense.
Zo heb ik "België" als small haystack gekozen dan, alleen zoek ik niet naar de needle
Uiteraard geen "diversificatie omwille van de diversificatie", voor mij wel om risico te beperken.
Ik wel ook bewust afwijken van een index, of toch voor een deel van mijn volledig belegbaar vermogen.
Ikzelf heb ook een aantal GVV's in port zoals VGP, WDP, Care Property Invest en Aedifica. Grootste deel hiervan aangekocht midden 2018. Ondertussen heb ik hiermee al een mooi rendement behaald. Ik twijfel om mijn vastgoedportefeuille nog wat uit te breiden maar stel me ook de vraag wat er zou gebeuren als de vastgoedmarkt in elkaar zou stuiken. (Wat al een aantal jaren wordt voorspelt)
Ik vermoed dat dit dan ook een grote impact zal hebben op de koersen van de GVV's?
Ik vermoed dat dit dan ook een grote impact zal hebben op de koersen van de GVV's?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Bewust obvious foutjes maken is een communicatiestrategie:Jeky schreef: ↑10 oktober 2021, 12:33Moet dat niet omgekeerd zijn ?Afrodiziak schreef: ↑10 oktober 2021, 12:23 Je kent ongetwijfeld John Bogle’s uitspraak “Don’t look for the haystack, buy the needle” wat pleit om “de markt te kopen”, erg makkelijk via ETFs.
* Om de aandacht te trekken
* Om discussie op gang te trekken
* Om te weten of je publiek aandachtig is
* Om lezers een positief of superioriteitsgevoel te geven dat ze de schrijver kunnen corrigeren en deze dus niet onfeilbaar is.
* ...
Niets van dit alles !
Typisch voor mij om in zo'n gekende uitspraak met een typo de zaken door mekaar te halen. Gecorrigeerd in m'n post.
Waarvoor dank !
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Da zen schoen woerden Contextbinder.
Los van de discussie is ons best doen niet genoeg. Ja, it's all about the journey, and not about the destination.
Maar ook niet zomaar journey omwille van de journey.
If it's worth doing, it is worth doing well.
Anders begin ik er niet aan, en is mijn best er voor doen nutteloos.
#FiloZoferenOpZondag
Er staat duidelijk wat druk op de GVV's, wanneer zien jullie daar ergens een einde aan komen?