Energieprijzen
Re: Energieprijzen
Mijn buur is zo'n mooi voorbeeld, PV installatie en geo warmtepomp, alles op vloerverwarming, waar hij zeer fier op is.
Kostprijs 52000 euro.
Met digitale meters is zijn droom combinatie de nek omgewrogen en nutteloos.
Maar dat is de verrassing niet, de warmtevraag van zijn woning is maar 13000 kwh???
Zijn terugverdientijd ligt ver achter zijn dood.
Een aardgas cv keteltje van 3000 euro zou veeeel beter geweest zijn.
Kostprijs 52000 euro.
Maar dat is de verrassing niet, de warmtevraag van zijn woning is maar 13000 kwh???
De regering(en) gaan sleutelen aan de BTW voor gas, steekvlampolitiek! Betaal de BTW voor een hybride condensatieketel of warmtepomp(boiler) volledig terug. Stelletje idioten zonder visie.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Voor zwakkere sociaal tarief en subsidies voor de betere klasse, iets voor mensen tussen in noppes.
Is nooit anders geweest.
Regering moet nergens sleutelen, regering moet de bron aanpakken, producenten onder één of andere dreiging onder druk zetten.
Vroeger zat bedrijfsleven en Banken in regering mannen met zwaartekracht op alles en nu zitten wij met zeveraartjes zonder macht.....
Is nooit anders geweest.
Regering moet nergens sleutelen, regering moet de bron aanpakken, producenten onder één of andere dreiging onder druk zetten.
Vroeger zat bedrijfsleven en Banken in regering mannen met zwaartekracht op alles en nu zitten wij met zeveraartjes zonder macht.....
-
- Verbannen Gebruiker
Ik lees hier veel aannames van iemand zonder de nodige praktijkervaring? Verbeter me als je spreekt uit eigen ervaring.m-peeters schreef: ↑8 oktober 2021, 19:35 Bedoel je dan een combinatie van zonnepanelen en warmtepomp, samen met goede isolatie en ventilatie?
Vergeet niet, voor je zonnepanelen zou je dan ook een goede batterij moeten hebben. Zeker als je weet dat een warmtepomp veel elektriciteit verbruikt. Vroeger spraken ze van een verdubbeling van je jaarlijkse elektriciteitsverbruik. Vergeet ook niet dat je die extra energie voor je warmtepomp net nodig hebt in de winter, dus op het moment dat de zonnepanelen zo goed als niks opbrengen. Je zou dus in de zomer al heel veel elektriciteit moeten kunnen opslaan. De huidige batterijen voldoen daar niet voor.
Je kan natuurlijk ook gewoon elektriciteit van het net halen maar dat lijkt me niet zo ecologisch, zeker niet als die door CO2- uitstotende bio- of gascentrales wordt opgewekt. Of aangekocht in Duitsland waar de elektriciteit ook door steenkoolcentrales wordt geproduceerd.
Een goed afgeregeld warmtepomp in een optimaal geïsoleerde woning verbruikt helemaal niet veel elektriciteit. Het is alleen een grootverbruiker als je ze inzet in een omgeving die daarvoor minder of niet geschikt is.
Dat zonnepanelen in de winter niets opbrengen is ook niet op ervaring gebaseerd. Mijn ervaring opgedaan in de praktijk toont me het tegendeel.
Mijn volledige woning draait al enkele jaren off grid. Kou moet ik er niet voor lijden. De binnentemperatuur schommelt hier het ganse jaar door tussen de 18 en 22 °C. En om dat te bereiken heb ik het net niet nodig. En ook geen batterij die de zomerproductie moet transfereren naar de winter. Gewoon een reeks goed op elkaar afgestelde componenten. En dat begint met een zo laag mogelijke energievraag. Dat is het uitgangspunt dat alle andere oplossingen veel eenvoudiger maakt.
Of dat voor iedereen is weggelegd is een andere zaak. Het is maar wat je zelf wil en waar je je prioriteiten wenst te leggen. Maar het kan wel.
Zonnepanelen en warmtepomp in België zonder salderen zal nooit optimaal werken in winter of je moet bij wijze van spreken in een glazen thermofles wonen. Ja er zitten altijd speciallekes tussen.
Een zeer goed geïsoleerde woning met veel glas word zelfs verwarmd met warme potten van het kookfornuis, dat kom je ook tegen op forums.
Meer types van geitenwol....
Énergie voor de breedte bevolking is wel iets anders.
Een zeer goed geïsoleerde woning met veel glas word zelfs verwarmd met warme potten van het kookfornuis, dat kom je ook tegen op forums.
Meer types van geitenwol....
Énergie voor de breedte bevolking is wel iets anders.
Dit is de reden waarom ik de laatste 5 jaar geen euro meer in de woning gestoken heb aangaande verwarming, koeling, isolatie en besparingen. Water, hout en elektriciteit kosten me maandelijks 250 euro. Geen enkele investering ga ik ooit terugverdienen. En wrs is het totale plaatje ook niet 'groener' dan de huidige situatie. Benieuwd wanneer men mij extra laat betalen voor mijn hoog verbruik en wanneer men mij een filter op de schoorsteen wil laten plaatsen. Om nog maar te zwijgen dat ik geen hout meer mag verbranden. Ik zie weer nieuwe beroepen in het verschiet komen: vliegtuigpiloot om 's nachts met infrarood de temperatuur van de schoorstenen te gaan meten, ambtenaar met een speciaal voertuig om co² metingen uit te voeren, politie-eenheden die controle moeten gaan doen op het waterverbruik, ...odbc schreef: ↑9 oktober 2021, 10:06 Mijn buur is zo'n mooi voorbeeld, PV installatie en geo warmtepomp, alles op vloerverwarming, waar hij zeer fier op is.
Kostprijs 52000 euro.
Klopt 100% Zit in zelfde schuitje. Maar heb toch paar kleine ingreepjes gedaan.pukkie007 schreef: ↑9 oktober 2021, 11:16Dit is de reden waarom ik de laatste 5 jaar geen euro meer in de woning gestoken heb aangaande verwarming, koeling, isolatie en besparingen. Water, hout en elektriciteit kosten me maandelijks 250 euro. Geen enkele investering ga ik ooit terugverdienen. En wrs is het totale plaatje ook niet 'groener' dan de huidige situatie. Benieuwd wanneer men mij extra laat betalen voor mijn hoog verbruik en wanneer men mij een filter op de schoorsteen wil laten plaatsen. Om nog maar te zwijgen dat ik geen hout meer mag verbranden. Ik zie weer nieuwe beroepen in het verschiet komen: vliegtuigpiloot om 's nachts met infrarood de temperatuur van de schoorstenen te gaan meten, ambtenaar met een speciaal voertuig om co² metingen uit te voeren, politie-eenheden die controle moeten gaan doen op het waterverbruik, ...odbc schreef: ↑9 oktober 2021, 10:06 Mijn buur is zo'n mooi voorbeeld, PV installatie en geo warmtepomp, alles op vloerverwarming, waar hij zeer fier op is.
Kostprijs 52000 euro.
Tegen brikken in kruipkelder een compactuna laag tegen gespoten met verfspuit, daar creëer je een dampscherm mee, en komt er luchtstilstand in beton van brikken. Vroeger stond mijn vloer in winter altijd 17gr nu 20 gr. (8 euro)
Heb veel ramen ( dubbel Polyglas jaren '80 met droge lucht tussen) daar heb ik zelf argongas tussen gespoten. (22 euro)
Argongas isoleert 33% meer dan lucht. In winter blijft buitenste glasplaat paar graden kouder staan en binnenste glasplaat warmer dan vroeger er is minder warmteverlies dat zich vertaald in minder verbruik.
Dus met+- 30 euro spaar ik redelijk wat energie uit .
Laatst gewijzigd door odbc op 9 oktober 2021, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Jammer genoeg ben ik ervaringsdeskundige. Ik heb al meer dan 10 jaar zonnepanelen liggen en behaal 80% van mijn jaarproductie in de maanden mei t.e.m. oktober. In de maanden november t.e.m. amper 20%.David_DeWa schreef: ↑9 oktober 2021, 11:00Ik lees hier veel aannames van iemand zonder de nodige praktijkervaring? Verbeter me als je spreekt uit eigen ervaring.m-peeters schreef: ↑8 oktober 2021, 19:35 Bedoel je dan een combinatie van zonnepanelen en warmtepomp, samen met goede isolatie en ventilatie?
Vergeet niet, voor je zonnepanelen zou je dan ook een goede batterij moeten hebben. Zeker als je weet dat een warmtepomp veel elektriciteit verbruikt. Vroeger spraken ze van een verdubbeling van je jaarlijkse elektriciteitsverbruik. Vergeet ook niet dat je die extra energie voor je warmtepomp net nodig hebt in de winter, dus op het moment dat de zonnepanelen zo goed als niks opbrengen. Je zou dus in de zomer al heel veel elektriciteit moeten kunnen opslaan. De huidige batterijen voldoen daar niet voor.
Je kan natuurlijk ook gewoon elektriciteit van het net halen maar dat lijkt me niet zo ecologisch, zeker niet als die door CO2- uitstotende bio- of gascentrales wordt opgewekt. Of aangekocht in Duitsland waar de elektriciteit ook door steenkoolcentrales wordt geproduceerd.
Een goed afgeregeld warmtepomp in een optimaal geïsoleerde woning verbruikt helemaal niet veel elektriciteit. Het is alleen een grootverbruiker als je ze inzet in een omgeving die daarvoor minder of niet geschikt is.
Dat zonnepanelen in de winter niets opbrengen is ook niet op ervaring gebaseerd. Mijn ervaring opgedaan in de praktijk toont me het tegendeel.
Mijn volledige woning draait al enkele jaren off grid. Kou moet ik er niet voor lijden. De binnentemperatuur schommelt hier het ganse jaar door tussen de 18 en 22 °C. En om dat te bereiken heb ik het net niet nodig. En ook geen batterij die de zomerproductie moet transfereren naar de winter. Gewoon een reeks goed op elkaar afgestelde componenten. En dat begint met een zo laag mogelijke energievraag. Dat is het uitgangspunt dat alle andere oplossingen veel eenvoudiger maakt.
Of dat voor iedereen is weggelegd is een andere zaak. Het is maar wat je zelf wil en waar je je prioriteiten wenst te leggen. Maar het kan wel.
Het is in de laatste periode dat ik extra elektriciteit nodig heb om mijn (weliswaar verouderde) warmtepomp lucht/water haar werk te laten doen. Zonder aansluiting op het net zou dat niet lukken. Neen, ik heb nog geen thuisbatterij.
PS: vooraleer je insinueert dat iemand aannames hanteert en geen praktijkervaring terzake heeft, zou je misschien beter eerst om bijkomende info vragen in plaats van iemand onmiddellijk te bestempelen als ondeskundig. Je gebruikt zelf aannames als “geen praktijkervaring” enz…
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 9 oktober 2021, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Willen of moeten ?
Hoe zie je dat voor mensen die in een appartementsgebouw wonen ? De AV heeft beslist dat er NOOIT zonnepanelen op het dak mogen komen . Niet voor de gemeenschappelijke delen, niet voor privé-gebruik, niet voor een maatschappij die ons dak wil claimen.
Tot de stad een warmtenet aanlegt, waar we verplicht op zullen moeten aansluiten (wellicht 2030-2035) kunnen we alleen met gas verwarmen.
En oh ja, het plaatsen van een airco is ook verboden, omwille van het uitzicht .
Als de gascentrales er doorkomen zal dat uitgewerkt worden, word eigenlijk een gigantische WKK.
Thermische energie dient voor huisverwarming, sanitair ww en serre verwarming.
Is in mijn ogen een stap terug, oubollig en niet meer van deze tijd, enkel voor stroom tekort op te vangen en restwarmte energie voor onkosten te drukken.
Thermische energie dient voor huisverwarming, sanitair ww en serre verwarming.
Is in mijn ogen een stap terug, oubollig en niet meer van deze tijd, enkel voor stroom tekort op te vangen en restwarmte energie voor onkosten te drukken.
-
- Verbannen Gebruiker
Maria tochm-peeters schreef: ↑9 oktober 2021, 13:09 PS: vooraleer je insinueert dat iemand aannames hanteert en geen praktijkervaring terzake heeft, zou je misschien beter eerst om bijkomende info vragen in plaats van iemand onmiddellijk te bestempelen als ondeskundig. Je gebruikt zelf aannames als “geen praktijkervaring” enz…
Is de betekenis van het leesteken ’?’ je dan niet bekend?
Ik deed precies wat je vroeg. Je korte teentjes zijn dus voor niets nodig.
Je bent je er van bewust dat een van de oorzaken van je energieprobleem het gebruik van verouderde apparatuur is. Dat is al een mooi begin.
Wat mensen die mee zijn met de laatste technologie met geitenwollensokken te maken hebben komt me een beetje vreemd over.
Zou eerder denken dat het tegendeel waar is. Mensen die onafhankelijk in hun eigen energie kunnen voorzien hebben geen zorgen over stijgende energieprijzen en hebben geen sokken nodig om zich warm te houden.
Ik zou eerder denken dat mensen die uit armoede zich nog met houtblokken moeten verwarmen tot de categorie van de geitenwollensokkenbrigade moeten gerekend worden.
.