Energieprijzen
Re: Energieprijzen
Dat zijn er dan paar 100000 en denk dat u de laatste tijd geen hout gekocht hebt! Is ook voor de gezelligheid met een kaasje en een wijntje.David_DeWa schreef: ↑9 oktober 2021, 17:51 .......
Ik zou eerder denken dat mensen die uit armoede zich nog met houtblokken moeten verwarmen tot de categorie van de geitenwollensokkenbrigade moeten gerekend worden.
.
En onze sokken die zijn uit net als de rest.
Over welke grootte van huis spreken we hier dan? Want 52.000 euro voor geo warmtepomp + VVW?? Dat moet een huis zijn met 400 m2 bewoonbare oppervlakte... Daarmee kom je met je 3000 euro gasketel ook niet toe hoor...odbc schreef: ↑9 oktober 2021, 10:06 Mijn buur is zo'n mooi voorbeeld, PV installatie en geo warmtepomp, alles op vloerverwarming, waar hij zeer fier op is.
Kostprijs 52000 euro.
Met digitale meters is zijn droom combinatie de nek omgewrogen en nutteloos.
Maar dat is de verrassing niet, de warmtevraag van zijn woning is maar 13000 kwh???
Zijn terugverdientijd ligt ver achter zijn dood.
Een aardgas cv keteltje van 3000 euro zou veeeel beter geweest zijn.
Ik ken toevallig recente prijzen van WP + VVW want ik zit zelf met zo'n systeem in een nieuwbouw... En ja met een goed merk (ik kon 8.000 euro goedkoper af zijn, maar dan zat ik met een model met minder max vermogen die dan bijna continue 90% capaciteit moest draaien en dat wouden we niet).
Verbruik hier op jaarbasis (hele jaar door 21 graden + warm water + gewoon verbruik voor gezin van 4) is 10k kWh waarvan 42% direct verbruik van onze zonnepanelen.
Ik heb zelf, voor de stijging van de huidige energieprijzen, al eens bekeken en per jaar scheelde het toen 200 euro met gas. Natuurlijk is de investeringskost hoger dan met gas, maar zullen de onderhoudskosten lager liggen (denk maar aan 2 jaarlijks onderhoud en keuring bv). Ook verwacht ik dat de warmtepomp enkele jaren langer mee zal gaan dan een gasketel.
Grootste voordeel aan de WP is dat we koeling hebben in de zomer en zelfs bij een week 40 graden is het hier 's morgens altijd 22° en tegen de avond 24°.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Staat er wel bij 13000kwh warmtevraag, dan is zijn investering buiten proporties.
Er zijn er veel die die spullen kopen als Prestige om er mee te kunnen uitpakken, zonder er bij stil te staan wat de terugverdiend tijd is. Domme architect.
Woning met verdiep 15m op 10m en veel glas.
Betreft Cv gas, heeft praktisch geen onderhoud, mijn hoogrendementsketel vallaint vloermodel van '86 werkt nog uitstekend met tot heden een goed rendement.
Er zijn er veel die die spullen kopen als Prestige om er mee te kunnen uitpakken, zonder er bij stil te staan wat de terugverdiend tijd is. Domme architect.
Woning met verdiep 15m op 10m en veel glas.
Betreft Cv gas, heeft praktisch geen onderhoud, mijn hoogrendementsketel vallaint vloermodel van '86 werkt nog uitstekend met tot heden een goed rendement.
Laatst gewijzigd door odbc op 9 oktober 2021, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is het punt natuurlijk, hé: nieuwbouw en compacte woning. Veelal ook nog eens 2 onder 1 kap of rijwoning. Dan red je het met 30 à 40k. Een deftige renovatie van een losbouw van 25 jaar oud, 300 à 400 m² bewoonbaar is een ander prijskaartje ...
Daarbij moet je ook andere zaken tellen zoals daar zijn: muur- en vloerisolatie, screens, beglazing, ventilatiesysteem, ...
De meeste bestaande woningen die verkocht worden als ' grondig gerenoveerd' zijn in feite nog niet voor 1/3 gerenoveerd. De moeilijkere zaken zoals vloerisolatie, elektriciteit en riolering bijvoorbeeld worden zelden aangepakt. Maar nu ga ik allicht teveel off-topic. My bad.
Daarbij moet je ook andere zaken tellen zoals daar zijn: muur- en vloerisolatie, screens, beglazing, ventilatiesysteem, ...
De meeste bestaande woningen die verkocht worden als ' grondig gerenoveerd' zijn in feite nog niet voor 1/3 gerenoveerd. De moeilijkere zaken zoals vloerisolatie, elektriciteit en riolering bijvoorbeeld worden zelden aangepakt. Maar nu ga ik allicht teveel off-topic. My bad.
Een warmtepomp bij verbouwing is nutteloos als je niet alles isoleert zoals een nieuwbouw. Dat is wel een zekerheid.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Klopt tot op een hoogte, tot voor kort was een grote PV installatie met enorme subsidies en terugdraaiende meter +een warmtepomp Lucht/Lucht een betere investering dan zwaar investeren van isolatie.
Het was de omgekeerde wereld, gecreëerd door overheid zijn verkeerde sinterklaas politiek.
Ik heb mij ook laten vangen, allé vangen is een groot woord. Heb er goed aan verdiend, enkel warmtepomp heeft enkel nog een koelfuncie en zware PV installatie dekt rechtreeks 3 zware verbruikers tussen maart en eind september in namiddag.
Beter lezen, makker. Je vermengt 2 verschillende berichten met elkaar. Mijn geitenwollensokkenverhaal heeft niks met jouw reactie te maken maar is een reactie op odbc, die aangeeft iemand te kennen die 52.000 euro heeft geïnvesteerd om mee te zijn met de laatste technologie.David_DeWa schreef: ↑9 oktober 2021, 17:51Maria tochm-peeters schreef: ↑9 oktober 2021, 13:09 PS: vooraleer je insinueert dat iemand aannames hanteert en geen praktijkervaring terzake heeft, zou je misschien beter eerst om bijkomende info vragen in plaats van iemand onmiddellijk te bestempelen als ondeskundig. Je gebruikt zelf aannames als “geen praktijkervaring” enz…
Is de betekenis van het leesteken ’?’ je dan niet bekend?
Ik deed precies wat je vroeg. Je korte teentjes zijn dus voor niets nodig.
Je bent je er van bewust dat een van de oorzaken van je energieprobleem het gebruik van verouderde apparatuur is. Dat is al een mooi begin.
Wat mensen die mee zijn met de laatste technologie met geitenwollensokken te maken hebben komt me een beetje vreemd over.
Zou eerder denken dat het tegendeel waar is. Mensen die onafhankelijk in hun eigen energie kunnen voorzien hebben geen zorgen over stijgende energieprijzen en hebben geen sokken nodig om zich warm te houden.
Ik zou eerder denken dat mensen die uit armoede zich nog met houtblokken moeten verwarmen tot de categorie van de geitenwollensokkenbrigade moeten gerekend worden.
.
Je moet dus zwaar investeren (zonnepanelen, WP, isolatie …) of “alternatief leven” (en dat bedoel ik met geitenwollensokken) om vandaag de dag zonder gas of elektriciteit te kunnen leven. Dat is alles wat ik wou zeggen. Je mag je lange teentjes (want het zijn lange tenen ipv korte tenen) dus gerust terug intrekken ….
Wonen is een huis van 300 a 400 m² is je eigen keuze!
Mijn broer woont is een huis van de jaren '80 (minder goede isolatie) van pakweg 250 m² en de installatie van zonnepanelen + multi split inverter airco + warmtepompboiler koste niet zo lang geleden alles samen nog geen 14.000 euro. (houtkachel, stond er al, voor als het echt héél koud is). Hoeft zeker geen 40k te kosten.
Mijn buurman heeft een dure maserati is zijn garage staan, zijn eigen keuze!
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
400 m² bewoonbaar
dubbele, inpandige garage
enorm veel glaspartijen
finoven
droge vloerverwarming
lap grond van bijna 3 ha
Is idd allemaal mijn keuze. Maar vergeet het maar dat ik een warmtepomp installeer, mijn vloeren uitbreek of alle ramen vervang de eerste 10 jaar.
dubbele, inpandige garage
enorm veel glaspartijen
finoven
droge vloerverwarming
lap grond van bijna 3 ha
Is idd allemaal mijn keuze. Maar vergeet het maar dat ik een warmtepomp installeer, mijn vloeren uitbreek of alle ramen vervang de eerste 10 jaar.
Los van de installatie kosten is de warmtepomp hype achterna lopen waarschijnlijk het domste wat je kan doen in ons landje. Ten eerste voor het klimaat hoef je het niet te doen, de stroom tijdens het stook seizoen zal vrijwel volledig uit gascentrales komen. Ten tweede gaat de zware industrie een groot deel van de groene stroom opkopen om hun CO2 afdruk omlaag te krijgen wat zich vertaalt in een hoger stroom verbruik en lager aanbod van groene stroom op de markt. Ten derde zit er een omschakeling naar elektrisch rijden aan te komen, eveneens meer stroom verbruik. Ten vierde zijn er concrete plannen om op grote schaal waterstof te produceren met elektriciteit, alweer een toename van het verbruik. En ten vijfde valt over een paar jaar 40% van onze huidige stroom productie door kernenergie weg. Geen Idee wie de rekensommetjes maakt maar het lijkt er sterk op dat éénzelfde kWh windenergie minstens 4 keer verkocht wordt. Onze politiekers hebben het over een lasten verschuiving van stroom naar gas maar of dat voldoende zal zijn om stroom in de toekomst betaalbaar te houden moet ik nog zien, dat ze eerst maar eens zorgen dat er genoeg CO2 vrije stroom zal zijn voor al die wilde klimaat plannen.
-
- Verbannen Gebruiker
Nee Maria, ik haal niets door elkaar. De opmerkingen kwamen tezamen in en van één persoon.m-peeters schreef: ↑9 oktober 2021, 21:09 Beter lezen, makker. Je vermengt 2 verschillende berichten met elkaar. Mijn geitenwollensokkenverhaal heeft niks met jouw reactie te maken maar is een reactie op odbc, die aangeeft iemand te kennen die 52.000 euro heeft geïnvesteerd om mee te zijn met de laatste technologie.
Een persoon die 52000 € steekt in een verwarmingssysteem voor een woning die daar duidelijk niet voor geschikt is is geen geitenwollensok in de negatieve betekenis die jij er aan geeft maar gewoon een stomme kl**t die zich heeft laten rollen door loze beloften. Blijkbaar meer geld dan verstand.
Nu als jij liever de rest van je dagen energiebijdragen levert aan de overheid en bedrijven met een monopolie is dat jouw keuze.
Ik doe liever een investering in eigen woning welke minstens 15 tot 20 jaar meegaat. Gewoon een andere keuze.
Als je met alternatief leven bedoelt dat men eenmalig investeert in een optimale isolatie van de gezinswoning zodat men veel minder moet investeren in de nieuwste technieken om dagelijks in een aangenaam klimaat te kunnen leven en vooral de vaste kosten gevoelig en blijvend kan doen dalen heb ik daar geen probleem mee. Maar ik noem dat niet alternatief maar eerder de toekomst. Blijven hangen in de nostalgie van het verbranden van fossiele brandstof lijkt met de dag meer op het leven van een slinkende groep alternatievelingen welke niet kunnen omgaan met veranderingen..
Uiteraard is het aanpakken van het energievraagstuk van een woning een geheel dat een totaaloplossing vraagt. Niet af en toe wat aan cherry picking doen omdat je er tijdelijk een premie voor krijgt want dat keert zich vroeg of laat tegen je. Maar dat had je zelf ook al door.
Uiteraard heb jij korte teentjes gekregen. Blijkbaar is zowat iedereen er al eens op gaan staan.
Voor de geïnteresseerden:Spaarplan schreef: ↑7 oktober 2021, 00:16Een COP van 2,5 is haalbaar bij -10 graden. Een COP van 2,5 over een "volledig stookseizoen" lijkt mij zeer laag.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaat_van_Belgi%C3%AB
ik heb ergens één cijfer gevonden van een (recente) WP: COP = 2,6 bij -7°C
Spaarplan zal dus wellicht ongeveer juist zitten ....
Ook zou een WP probleemloos blijven werken tot -15°C, met nog steeds een veel hoger rendement dan rechtstreeks elektrisch verwarmen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Wel benieuwd hoe je dat voor elkaar gekregen hebt... Wat meer info (of een link mocht je deze al eerder in een ander topic geplaatst hebben)?David_DeWa schreef: ↑9 oktober 2021, 11:00 Mijn volledige woning draait al enkele jaren off grid. Kou moet ik er niet voor lijden. De binnentemperatuur schommelt hier het ganse jaar door tussen de 18 en 22 °C. En om dat te bereiken heb ik het net niet nodig. En ook geen batterij die de zomerproductie moet transfereren naar de winter. Gewoon een reeks goed op elkaar afgestelde componenten. En dat begint met een zo laag mogelijke energievraag. Dat is het uitgangspunt dat alle andere oplossingen veel eenvoudiger maakt.
Of dat voor iedereen is weggelegd is een andere zaak. Het is maar wat je zelf wil en waar je je prioriteiten wenst te leggen. Maar het kan wel.
Hou er dan wel rekening mee dat een halvering van de COP bij -7°C ook betekent dat de verwarmingscapaciteit dan maar de helft is en nog minder bij -15°C, terwijl de warmte vraag bij dergelijke temperaturen juist dubbel zo hoog is. De meeste lucht/lucht toestellen gaan dat compenseren met elektrische bijverwarming en ook om de verdamper te ontdooien verbruiken ze stroom. Indien een warmtepomp als hoofd verwarming dienst doet, ben je veel beter af met eentje die de warmte uit de grond of uit grondwater haalt, dan zit je een gans jaar met een hoge COP en de volledige beschikbare capaciteit, kost wat meer maar dat verdient zich wel terug als het om hoofdverwarming gaat.
Bij - 7 zal warmtepomp Lucht /Lucht korter bij COP 2 belanden, theorie en praktijk wereld van verschil.