Alternatief voor VWCE gevraagd...
TIP
Re: Alternatief voor VWCE gevraagd...
Als ik me niet vergis verandert die XMAW binnenkort van index. Die zou de ESG versie van de index beginnen volgen.
Blijkbaar een truc die Xtrackers de laatste tijd wel meer gedaan heeft: een bestaande ETF omzetten naar de ESG index ipv een nieuw fonds te starten.
Blijkbaar een truc die Xtrackers de laatste tijd wel meer gedaan heeft: een bestaande ETF omzetten naar de ESG index ipv een nieuw fonds te starten.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben niet echt geïnteresseerd in eender welke van die AM LC/MC ETFs, want dan heb ik daarnaast nog altijd een DM SC (die ik tot nu toe niet gevonden heb - bestaat precies niet) én een EM SC nodig.
Ik zou voor V3AA gegaan zijn, ware het niet dat die ook weer te kampen heeft met dat TOB probleem.
Het achterna hollen van de IWDA+EMIM(+IUSN) kudde, is niet aan mij besteed

Als ik via ETF voor "de brede markt" zou gaan, dan zou ik op dit moment SPYI/IMIE (IE00B3YLTY66 - SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF) nemen.
Dan heb je met 1 ETF direct de hele markt én zonder securities lending (een risico dat ik wel *kan* nemen, maar niet *moet* nemen en niet per se *wil* nemen).
Alternatief zou SNAW+AYEM+IUSN zijn (met nadeel dat IUSN niet ESG is en met securities lending) of SNAW+AYEM+ZPRS (met nadeel dat ZPRS niet ESG is).
Bijkomend nadeel van deze 3-ETF tov de 1-ETF SPYI/IMIE is dat ik dan een broker met redelijke transactiekost op Xetra en Milaan nodig heb. Daarvoor dacht ik aan Saxo, maar met de recente ontwikkelingen hou ik die boot voorlopig toch even af.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik kan het belang begrijpen dat velen hechten aan het statuut dat een ETF heeft omdat dit belang heeft voor de hoogte van de beurstaks.
Maar zit men hier zich niet nodeloos zorgen te maken? Eén pennentrek van onze regering en de beurstaks wordt voor alle ETF's hetzelfde. Onnodig te zeggen dat die beurstaks dan niet diegene zal zijn die nu het laagst is.
Of zie ik iets over het hoofd?
Maar zit men hier zich niet nodeloos zorgen te maken? Eén pennentrek van onze regering en de beurstaks wordt voor alle ETF's hetzelfde. Onnodig te zeggen dat die beurstaks dan niet diegene zal zijn die nu het laagst is.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Net zoals één pennentrek voldoende was voor één van de vele pogingen om de effectentaks er door te krijgen? Een taks van een paar magere mini-procentjes overigens. De advocaten staan alweer te drummen om het af te schaffen.
België is een arm land met rijke burgers. De wetgeving dient vaker dan niet de rijke burgers.
België is een arm land met rijke burgers. De wetgeving dient vaker dan niet de rijke burgers.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Denk niet dat iemand zich "zorgen maakt" en het gaat niet enkel over de TOB n.m.i.WarrenBullett schreef: ↑21 oktober 2021, 16:39 Ik kan het belang begrijpen dat velen hechten aan het statuut dat een ETF heeft omdat dit belang heeft voor de hoogte van de beurstaks.
Het voelt als vloeken in de kerk, maar...
Zijn goedkope beleggingsfondsen nu niet ook interessant? Genre internetbanken en misschien zelfs de goedkoopste van Argenta. Het kan zijn dat ik wat mis hoor:-)
Zijn goedkope beleggingsfondsen nu niet ook interessant? Genre internetbanken en misschien zelfs de goedkoopste van Argenta. Het kan zijn dat ik wat mis hoor:-)
Waarom zou dat nu het geval zijn - in het verleden is dit nooit het geval geweest.
Aan welke goedkope beleggingsfondsen denk je dan? De laatste keer dat ik keek rekenen die fondsen nog steeds een jaarlijkse kost aan die een 10 tal maal groter is dan ETFs.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wetgeving kan inderdaad veranderen. Maar het zou niet nuttig zijn om nu te speculeren op wat er in de toekomst ooit misschien wel of niet zal veranderen. Het is onmogelijk om te weten wat de volgende regering zullen doen.WarrenBullett schreef: ↑21 oktober 2021, 16:39 Ik kan het belang begrijpen dat velen hechten aan het statuut dat een ETF heeft omdat dit belang heeft voor de hoogte van de beurstaks.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Het beurstaks issue is niet hoeveel hij is, maar dat niemand echt weet hoeveel hij zou moeten zijn voor VWCE.
Een product dat zo willekeurig belast wordt wens ik niet te kopen. Eens er duidelijkheid is, is VWCE voor mij zeker een optie, ongeacht het uiteindelijke resultaat.
Een product dat zo willekeurig belast wordt wens ik niet te kopen. Eens er duidelijkheid is, is VWCE voor mij zeker een optie, ongeacht het uiteindelijke resultaat.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Misschien al wat "oud nieuws", maar nu we het over eventuele TOB wijzigingen of verduidelijkingen hebben...
Zouden de ETF met domicilie in Ierland ook 15% belasting moeten gaan betalen in Ierland als dit erdoor komt ?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/01 ... onals-fup/
Zouden de ETF met domicilie in Ierland ook 15% belasting moeten gaan betalen in Ierland als dit erdoor komt ?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/01 ... onals-fup/
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Na rijp beraad heb ik vandaag mijn eerste ETF aankoop ooit gedaan, in het kader van een DCA plan de komende x maandenEarthNvstr1 schreef: ↑21 oktober 2021, 00:18 Ik ben niet echt geïnteresseerd in eender welke van die AM LC/MC ETFs, want dan heb ik daarnaast nog altijd een DM SC (die ik tot nu toe niet gevonden heb - bestaat precies niet) én een EM SC nodig.
Ik zou voor V3AA gegaan zijn, ware het niet dat die ook weer te kampen heeft met dat TOB probleem.
Het achterna hollen van de IWDA+EMIM(+IUSN) kudde, is niet aan mij besteed(hopelijk trap ik hiermee niemand op de tenen)
Als ik via ETF voor "de brede markt" zou gaan, dan zou ik op dit moment SPYI/IMIE (IE00B3YLTY66 - SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF) nemen.
Dan heb je met 1 ETF direct de hele markt én zonder securities lending (een risico dat ik wel *kan* nemen, maar niet *moet* nemen en niet per se *wil* nemen).
Alternatief zou SNAW+AYEM+IUSN zijn (met nadeel dat IUSN niet ESG is en met securities lending) of SNAW+AYEM+ZPRS (met nadeel dat ZPRS niet ESG is).
Bijkomend nadeel van deze 3-ETF tov de 1-ETF SPYI/IMIE is dat ik dan een broker met redelijke transactiekost op Xetra en Milaan nodig heb. Daarvoor dacht ik aan Saxo, maar met de recente ontwikkelingen hou ik die boot voorlopig toch even af.

Het is Bolero geworden als broker en IMIE (IE00B3YLTY66 - SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF) als "brede aandelen ETF".
Goede keuze. Het hoeft niet altijd IWDA te zijn. Ik ben die IWDA op dit forum al zo beu geworden als koude pap.
Veel succes ermee. Als jij het hebt hebben wij het ook.
Veel succes ermee. Als jij het hebt hebben wij het ook.
Geen idee hoe deze me tot nu toe ontgaan is. Een VWCE alternatief, met lagere transactiekosten bij Bolero (Euronext ipv XTRA), en inderdaad zonder dat TOB probleem. Wel hogere TER dan VWCE (0.40% tov 0.22%).EarthNvstr1 schreef: ↑28 januari 2022, 20:33Na rijp beraad heb ik vandaag mijn eerste ETF aankoop ooit gedaan, in het kader van een DCA plan de komende x maandenEarthNvstr1 schreef: ↑21 oktober 2021, 00:18 Ik ben niet echt geïnteresseerd in eender welke van die AM LC/MC ETFs, want dan heb ik daarnaast nog altijd een DM SC (die ik tot nu toe niet gevonden heb - bestaat precies niet) én een EM SC nodig.
Het achterna hollen van de IWDA+EMIM(+IUSN) kudde, is niet aan mij besteed(hopelijk trap ik hiermee niemand op de tenen)
Bijkomend nadeel van deze 3-ETF tov de 1-ETF SPYI/IMIE is dat ik dan een broker met redelijke transactiekost op Xetra en Milaan nodig heb. Daarvoor dacht ik aan Saxo, maar met de recente ontwikkelingen hou ik die boot voorlopig toch even af.![]()
Het is Bolero geworden als broker en IMIE (IE00B3YLTY66 - SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF) als "brede aandelen ETF".
Hoe dan ook staat die nu ook op mijn kandidatenlijst, precies zoals bij jou, in het kader van een DCA plan de komende x maanden.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Nogal een kleine ETF (illiquide en dus grotere spread bij aan- en verkoop; langer wachten bij limietorders), en ook best duur in vergelijking met zelf je ETF's mixen, zeker als je hier verschillende 100'en K's wil in droppen. Duurdere aankoop via brokers zoals Bolero. Maar voor de rest: interessante toevoeging.
VWRA?
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.