Kapitaliserende dividend ETF's ?
TIP
Kapitaliserende dividend ETF's ?
Iemand ervaring met ETF's die in dividendaandelen beleggen en dan kapitaliserend werken ?
Lijkt mij anders ook wel een mooie belegging.
De ETF Top 5 voor het beleggen in dividendaandelen:
Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF USD Distributing (EUR) | VHYL
SPDR® S&P Global Dividend Aristocrats UCITS ETF (EUR) | GLDV
Xtrackers Stoxx Global Select Dividend 100 Swap UCITS ETF 1D | DXSB
iShares MSCI World Quality Dividend UCITS ETF USD (Dist) (EUR) | QDVW
Xtrackers MSCI World High Dividend Yield UCITS ETF 1D (EUR) | XDWY
Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF USD Distributing (EUR) | VHYL
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Kapitaliserende dividend ETF's ?
Dat doen eigenlijk alle kapitaliserende ETF's. :-) Waarom je beperken tot dividend-aristocrats? Die klassieke value-aandelen hebben het de laatste decennia slecht gedaan, zelfs incl. dividenden. Misschien doen ze het binnenkort wel weer beter dan de Apple's en de Microsofts, wie weet? Dus: neem gewoon een breed gespreide kapitaliserende tracker, toch?
Je verliest via uitkerende trackers bovendien extra, bovenop de roerende voorheffing:
- extra 'dividendenlekkage' (ingewikkeld -> Google)
- RV is niet niet recupereerbaar via PB belastingen (itt losse Belgische aandelen).
Je verliest via uitkerende trackers bovendien extra, bovenop de roerende voorheffing:
- RV is niet niet recupereerbaar via PB belastingen (itt losse Belgische aandelen).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor de info.
Wel grappig dat ik steeds weer bij mijn trouwe IWDA etf terecht komt.
Wel grappig dat ik steeds weer bij mijn trouwe IWDA etf terecht komt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Is niet alleen voor Belgische aandelen dat je de RV kan recupereren maar alle aandelen .troglodytes schreef: ↑21 oktober 2021, 15:54 Dat doen eigenlijk alle kapitaliserende ETF's. :-) Waarom je beperken tot dividend-aristocrats? Die klassieke value-aandelen hebben het de laatste decennia slecht gedaan, zelfs incl. dividenden. Misschien doen ze het binnenkort wel weer beter dan de Apple's en de Microsofts, wie weet? Dus: neem gewoon een breed gespreide kapitaliserende tracker, toch?
En als je de s&p 500 airocrats vergelijkt met IWDA of dergelijke zul je zien dat deze veel beter heeft gepresteerd en nog geen klein beetje bijna 100% meer rendement op 10 jaar als je het dividend meerekent .
De meeste "dividendfondsen" zijn uitkerend; omdat de dividendbeleggers een irrationele voorkeur hebben voor het uitkeren van dividend. Zeker in Belgie is dit geen tax-efficiente strategie.karine schreef: ↑21 oktober 2021, 15:49 Iemand ervaring met ETF's die in dividendaandelen beleggen en dan kapitaliserend werken ?
Deze lijst van fondsen is een goed overzicht van de dividendstrategien die dikwijls naar voor worden gebracht.
De grafieken hieronder tonen het koersverloop van deze fondsen, dividenden meegerekent, maar voordat dat de Belgische RV betaald is.
Ik heb al vele malen geschreven en getoond dat er niets speciaal aan dividendaandelen, er is niets inherent slecht aan maar er is ook geen reden om ze voor te trekken. Dit is geldig voor alle dividendstrategieën. Hier kan je het opnieuw zien.
- Tijdens de crash van 2020 deden de dividendaandelen het niet beter dan de brede markt; ze zakten evenveel of zelfs meer.
- In het algemeen hebben de dividendaandelen (zelfs voordat je de dividendbelasting betaald) een lager rendement dan de brede markt.
.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Vergelijk eens IUSA met IWDA . En IUSA betaald nog dividend uit . En post dat grafiekje eens , weet niet hoe ik dat moet doen
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Uitkeringen van trackers zijn uitdrukkelijk niet recupereerbaar.
Voor het overige wens ik niet in te gaan op de discussie ivm dividenden. De cijfers hebben al lang bewezen dat de ‘factor’ dividend-aristocrat-zijn niet bestaat. De factor ‘value’ bestaat natuurlijk wél en ik moet niemand bewijzen (hoop ik) dat aanhangers van deze factor er een heel slechte tijd op hebben zitten.
Voor het overige wens ik niet in te gaan op de discussie ivm dividenden. De cijfers hebben al lang bewezen dat de ‘factor’ dividend-aristocrat-zijn niet bestaat. De factor ‘value’ bestaat natuurlijk wél en ik moet niemand bewijzen (hoop ik) dat aanhangers van deze factor er een heel slechte tijd op hebben zitten.
Waarom zou je US aristocrats vergelijken met wereldaandelen?
In de US kan je wel de brede SP500 vergelijken met de aristocrats.
Als je bij de start van het UCITS SP500 aristocrats fonds 10k in de SP500 en 10k in de aristocrats had belegd, dan had je voor het eerste fonds nu >51k Euro voor de brede US markt en voor de aristocrats minder dan 40k (het getal in de grafiek is voor de betaling van de Belgische RV).
Laatst gewijzigd door B7H4long op 21 oktober 2021, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Wat heeft dat met deze discussie over dividendfondsen te maken?
Iedereen weet dat de US aandelen in de voorbije periode beter deden dan het wereldgemiddelde.
Sites zoals Morningstar tonen voor de fondsen de groeigrafieken. De dividenden (na bronbelasting, voor locale belasting) worden in rekening gebracht. Makkelijk te zien als je de kapitaliserende en de distribuerende versie van hetzelfde fonds ophaalt. Meestal doet de kapitaliserende versie het iets beter omdat de cash sneller opnieuw ingezet wordt.
Die informatie is voor de vraagsteller en niet voor u bedoeld . Maar niet alle dividendfondsen moeten onder doen voor IWDA zoals ik aantoonde . Of dat zo zal blijven weet ik niet maar de voorbije 10 jaar was het een feit .B7H4long schreef: ↑21 oktober 2021, 17:09Wat heeft dat met deze discussie over dividendfondsen te maken?
Iedereen weet dat de US aandelen in de voorbije periode beter deden dan het wereldgemiddelde.
Sites zoals Morningstar tonen voor de fondsen de groeigrafieken. De dividenden (na bronbelasting, voor locale belasting) worden in rekening gebracht. Makkelijk te zien als je de kapitaliserende en de distribuerende versie van hetzelfde fonds ophaalt. Meestal doet de kapitaliserende versie het iets beter omdat de cash sneller opnieuw ingezet wordt.
Heb je dat aangetoond? Kan je dat even herhalen dan.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Misschien er dan ook ineens bijzeggen dat die recuperatie gelimiteerd is...lop schreef: ↑21 oktober 2021, 16:42Is niet alleen voor Belgische aandelen dat je de RV kan recupereren maar alle aandelen .troglodytes schreef: ↑21 oktober 2021, 15:54 - RV is niet niet recupereerbaar via PB belastingen (itt losse Belgische aandelen).
Ja jammerEarthNvstr1 schreef: ↑21 oktober 2021, 18:58Misschien er dan ook ineens bijzeggen dat die recuperatie gelimiteerd is...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je start met "kapitaliserend werken" en geeft vervolgens een top-5 waar minstens 2 uitkerende tussen zitten ...karine schreef: ↑21 oktober 2021, 15:49 Iemand ervaring met ETF's die in dividendaandelen beleggen en dan kapitaliserend werken ?
Misschien ook eens bekijken wat het verschil is tussen een "aristocrat", een "select", een "quality" en een "high yield".
IWDA is de wereld min of meer , maar er zijn stukken die al meer dan 50 jaar vlugger groeien dan dat . De voorbije 10 jaar was ook geen uitzondering daarom dat een ETF die de S&P volgt interessanter is dan een globale index .
IWDA zit zelf voor 60% in de S&P bedrijven .
Kortweg ik schrap alleen maar de slechte stukken en hou over de S&P
Die toch op zijn eigen al 70% van de wereld beslaat qua spreiding .
Juist zoals je unilever koopt je ook investeert in India en niet alleen in het VK