Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
TIP
Re: Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
ls je naar spreiding, risico, verhandelbaarheid, transparantie, respect voor aandeelhouders (incl. governance), en rendement-in-het-verleden kijkt is er een duidelijke voordeel voor breed gespreide indexfondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik ben maar belegger voor het plezier en testen ervan maar ik ben begonnen met fondsen X maanden geleden en heb deze week mijn eerste echte ETF gekocht.
Mijn beste fonds heeft 12 procent winst op dit moment. De slechtste nog altijd meer dan 1 procent.
Geen enkele heeft verlies (uit 4).
Mijn beste fonds heeft 12 procent winst op dit moment. De slechtste nog altijd meer dan 1 procent.
Geen enkele heeft verlies (uit 4).
Alles is omhoog gegaan de laatste x maanden. Dit zijn de gemiddelden:
1 Maand 4,82
3 Maand 4,88
6 Maand 12,05
begin jaar 25,88
12 maand 39,98
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik was al blij dat alles het beter deed dan mijn spaarrekeningen. Mijn eerste inleg is van april.
Die van 12 procent winst : al eens bijgestort.
Ik behaalde geen schitterend resultaat als ik jouw cijfers zie.
Die van 12 procent winst : al eens bijgestort.
Ik behaalde geen schitterend resultaat als ik jouw cijfers zie.
Het risico is wel veel groter.
De aandelen kunnen de volgende maand met 20% dalen.
Spaarboekje ben je gegarandeerd van je kapitaal.
Er zijn fondsen die gegarandeerd het rendement van de markt halen (met nog altijd het risico van de markt).
Zelden zulke onzin gelezen. ETF's zijn goed voor mensen die NIKS van de beurs kennen zoals u. Het feit dat u nu nog in obligatiefondsen zit zegt genoeg over uw kennis van de beurs.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Gemiddelde investeerders halen een hoger rendement door gewoon de markt te volgen. Op spaargids zitten natuurlijk geen gemiddelde investeerders (behalve ik) dus ik ga er vanuit dat de meeste een betere return kunnen halen met bijv holdings.
Maar wees eens eerlijk, bent u beter dan een gemiddelde investeerder?
Maar wees eens eerlijk, bent u beter dan een gemiddelde investeerder?

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zou een breed gespreid indexfonds daar niet eerder gemiddeld op scoren ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat zijn niet de resultaten van B7H4 long, dat zijn gemiddelde rendementen van een "breed aandelen indexfonds" lijkt mij.
Je kan dit dus niet zomaar vergelijken.
Het hangt er van af over wat voor fondsen je het hebt. Misschien zullen die ook beter (of minder slecht) presteren tijdens een down cycle.
Als ik kijk naar hoe mijn portefeuille 2020 is doorgekomen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik, zoals ik eigenlijk van plan was toen ik in 2019 begon, beter de holdings als zwaartepunt had genomen. Op het einde van 2020 stond geen enkele van mijn holdings meer in het rood.
Begin 2021 heb ik dat dan proberen terug in lijn te brengen met het oorspronkelijke plan. 70% van mijn effectenrekening is momenteel (BE) holding:
- Ackermans & V. Haaren
- Brederode
- D'Ieteren
- GIMV
- TINC
D'Ieteren is daarbij wel de duidelijke uitschieter en op zijn eentje goed voor 40% van mijn meerwaarde dit jaar.
Begin 2021 heb ik dat dan proberen terug in lijn te brengen met het oorspronkelijke plan. 70% van mijn effectenrekening is momenteel (BE) holding:
- Ackermans & V. Haaren
- Brederode
- D'Ieteren
- GIMV
- TINC
D'Ieteren is daarbij wel de duidelijke uitschieter en op zijn eentje goed voor 40% van mijn meerwaarde dit jaar.
Ik heb ook interesse in holdings, maar ETF's blijven voor mij precies nog net iets risicolozer.axl1988 schreef: ↑29 oktober 2021, 11:35 Als ik kijk naar hoe mijn portefeuille 2020 is doorgekomen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik, zoals ik eigenlijk van plan was toen ik in 2019 begon, beter de holdings als zwaartepunt had genomen. Op het einde van 2020 stond geen enkele van mijn holdings meer in het rood.
- Ackermans & V. Haaren
- Brederode
- D'Ieteren
- GIMV
- TINC
De holdings doen het allemaal nu wel goed, maar bijvoorbeeld GIMV, Quest for Growth en GBL zit nog altijd op het niveau van 2007. Ackermans zat in 2017 op hetzelfde niveau van vandaag.
Op zich is dat allemaal niet erg, ze hebben een stabiel dividend, dus dat moet je ook zeker in rekening brengen.
Acc ETF's geven geen dividend en ziet ge daardoor constanter stijgen, het kan natuurlijk ook een psychologisch gegeven zijn, maar bv de bankencrisis van 2008 en de coronacrisis zie soms maar amper.
Ik denk het niet. Holdings investeren toch vooral in small-caps, private equity en zelfs startups? Het zijn niet allemaal Berkshires. Ik vind holdings een mooie aanvulling op ETFs.
Daar zit wel wat in, maar wat betreft het laatste punt scoren de door mij genoemde topholdings toch een stuk beter.
Ik heb gekeken naar YTD, 1, 5 & 10 jaar.
Brederode, Sofina en Investor AB scoren op elke periode beter dan IWDA.
Gemiddeld halen ze zelfs ongeveer dubbel zoveel rendement op elke periode.

- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Mooi voorbeeld van een post hoc ergo propter hoc argument.
Vijf jaar geleden moest niemand iets hebben van Sofina. De holding heette niet voor niets ‘De Schone Slaapster’. Propeer eens met de hot holdings uit die tijd? GBL, Ackermans, Gimv.
Vijf jaar geleden moest niemand iets hebben van Sofina. De holding heette niet voor niets ‘De Schone Slaapster’. Propeer eens met de hot holdings uit die tijd? GBL, Ackermans, Gimv.
Het is risicovol als vijf aandelen 70% van je portefeuille uitmaken, als je iets verkeerd met een van de bedrijven zal je het snel voelen. Ofwel blijf je fel achter op het gemiddelde, misschien leidt je wel verlies in een dalende markt.axl1988 schreef: ↑29 oktober 2021, 11:35 Als ik kijk naar hoe mijn portefeuille 2020 is doorgekomen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik, zoals ik eigenlijk van plan was toen ik in 2019 begon, beter de holdings als zwaartepunt had genomen. Op het einde van 2020 stond geen enkele van mijn holdings meer in het rood.
- Ackermans & V. Haaren
- Brederode
- D'Ieteren
- GIMV
- TINC
Ter info: eind 2020 stond de brede aandelenmarkt 70% hoger dan begin begin 2019. Elk van de je aandelen die geen +70% haalde deed het dus minder goed dan de brede markt, en dit terwijl je wel het risico loopt van individuele aandelen.