Belfius omzetting tak 23
- ericksenior
- Full Member
- Contacteer:
Belfius omzetting tak 23
bericht gekregen van Belfius om de huidige verzekeringsfondsen om te zetten naar nieuwe fondsen
is het een goed idee om daarop in te gaan ? of beter verkopen en zelf fondsen kiezen ?
ik ben 82 en zou liefst geen kapitalisatie hebben
Graag advies
zie bijlage
is het een goed idee om daarop in te gaan ? of beter verkopen en zelf fondsen kiezen ?
ik ben 82 en zou liefst geen kapitalisatie hebben
Graag advies
zie bijlage
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Belfius omzetting tak 23
Op die leeftijd zou ik stoppen met beleggen en mijn geld beginnen uitgeven.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- ericksenior
- Full Member
- Contacteer:
Respect, man! In het huidige beleggingsklimaat heb ik het niet zo voor obligatiefondsen. Gezien je leeftijd zou ik ook niet in een dynamisch aandelenfonds beleggen (of je zou nog bereid moeten zijn om grote risico’s te nemen omdat je bv. het geld best wel kan missen). Succes!ericksenior schreef: ↑2 november 2021, 11:30ik ben bezig hoor, maar ik wil wel nog 20 jaar verder kunnen uitgeven .
Goed en wel, is dat je persoonlijk mening of opgelegd door je agentschap. Geen vertrouwen meer met Belfius hier en stap volledig uit op einde dit jaar.
- ericksenior
- Full Member
- Contacteer:
Belfius zet zelf de onderleggende fondsen in de tak 23 "Belfius Invest Top Funds Selection Protected Plus" om naar die fondsen, zie https://www.belfius.be/common/NL/multim ... ex-TFS.pdf
Wel vreemd dat ze na 2 weken al de fondsensamenstelling aanpassen, zie fiche van 18/10/2021, https://www.belfius.be/imagingservlet/G ... 43PRODF_NL !
Als je niet akkoord gaat kan je uw Belfius Invest Top Funds Selection Protected Plus, afkopen of gewoon laten staan.
Ik zou de bedragen laten staan maar niet meer bijstorten in het fonds en dan eventueel jaarlijks gebruik maken van de kosteloze afkoop.
Volgens de productfiche kan je kiezen, dan zou die interne overzetting enkel gelden voor de toekomstige stortingen. Vraag dit aan uw adviseur na en kijk eens naar de andere documenten die je kreeg. Dan zou ik de huidige fondsen behouden en niet meer bijstorten in "Belfius Invest Top Funds Selection Protected Plus.
Wel vreemd dat ze na 2 weken al de fondsensamenstelling aanpassen, zie fiche van 18/10/2021, https://www.belfius.be/imagingservlet/G ... 43PRODF_NL !
Belfius Invest Top Funds Selection Protected Plus is een levensverzekering (tak 23) die op haar beurt belegt in verschillende fondsen van 3e partijen via verschil-lende compartimenten van het interne beleggings-fonds. Dit is een contract zonder kapitaalbescherming, gewaarborgd rendement en zonder einddatum. De verzekeringnemer draagt het volledige financiële risico. Momenteel kan u kiezen uit 17 fondsen:
6 aandelenfondsen: BI Templeton Asian Smaller Co A EUR (risicoklasse 6), BI BlackRock Global Funds Eu-ropean A2 (risicoklasse 6), BI Robeco US Large Cap Equities D EUR (risicoklasse 5), BI Aberdeen Global Japanese Eq F A2 EUR (risicoklasse 6), BI Invesco Pan European Structured Eq A (risicoklasse 5), BI BG Worldwide Resp Global Equity Income Fund (risicoklase 5)
Voorwaarden geldig op 18-10-2021 – Dit document is marketingcommunicatie en mag niet beschouwd worden als beleggingsadvies.
Als je niet akkoord gaat kan je uw Belfius Invest Top Funds Selection Protected Plus, afkopen of gewoon laten staan.
Ik zou de bedragen laten staan maar niet meer bijstorten in het fonds en dan eventueel jaarlijks gebruik maken van de kosteloze afkoop.
Volgens de productfiche kan je kiezen, dan zou die interne overzetting enkel gelden voor de toekomstige stortingen. Vraag dit aan uw adviseur na en kijk eens naar de andere documenten die je kreeg. Dan zou ik de huidige fondsen behouden en niet meer bijstorten in "Belfius Invest Top Funds Selection Protected Plus.
Flexibele belegging
U belegt in uw eigen tempo en bepaalt welk bedrag u stort. De minimale storting bedraagt 25 euro.
In functie van gewijzigde marktomstandigheden kan u kiezen voor andere beleggingsfondsen binnen uw tak 23-contract, zowel voor de al opgebouwde reserve van uw fondsen als voor nieuwe stortingen.
Welke fondsen je ook kiest, van een ding kan je zeker zijn, als je bij Belfius blijft zullen zij jaarlijks zo'n 2% voor hen nemen.
Je horizon is 20 jaar, om daar te geraken zal je zeker een deel in aandelen moeten hebben; je kan mixfondsen (zoals nu) of zuiverdere aandelenfondsen nemen.
De eerste jaren verwacht je best geen al te grote winst of inkomen van je obligaties, met de kost die Belfius neemt zal het moeilijke zijn om winst te maken op dit gedeelte van je portefeuille. Denk erover na om de cash die je de volgende jaren nodig hebt nu reeds opzij te zetten door verkoop van een reeks fondsen.
Om meer feedback te kunnen geven moeten we beter begrijpen wat je risicoprofiel is en wat je buiten deze fondsen nog hebt.
Je horizon is 20 jaar, om daar te geraken zal je zeker een deel in aandelen moeten hebben; je kan mixfondsen (zoals nu) of zuiverdere aandelenfondsen nemen.
De eerste jaren verwacht je best geen al te grote winst of inkomen van je obligaties, met de kost die Belfius neemt zal het moeilijke zijn om winst te maken op dit gedeelte van je portefeuille. Denk erover na om de cash die je de volgende jaren nodig hebt nu reeds opzij te zetten door verkoop van een reeks fondsen.
Om meer feedback te kunnen geven moeten we beter begrijpen wat je risicoprofiel is en wat je buiten deze fondsen nog hebt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- ericksenior
- Full Member
- Contacteer:
dank u ; dank u duizend keer
ik heb reserve genoeg
ericksenior
ik heb reserve genoeg
ericksenior
Ok, de nieuwe samenstelling is vanaf 10/12/2021, zie https://www.belfius.be/retail/nl/produc ... index.aspx
Toch denk ik dat in de toekomst alle fondsen ESG/SRI zullen worden
Als je niet akkoord gaat kan je uw Belfius Invest Top Funds Selection Protected Plus, afkopen voor 1/12/2021!
Kan je door die aanpassing volledig kosteloos uitstappen? Vraag dit eens aan uw financieel adviseur.
Ik zou het fonds behouden maar er niet meer in bijstorten. Daarnaast eventueel jaarlijks kijken of je toch een bijstorting wilt doen en dan in welk deel van het fonds. Eventueel jaarlijks gebruik maken van de kosteloze afkoop.
Die ESG strategie is afwachten, momenteel kost die u een beetje rendement t.o.v. die zonder ESG.Nieuw aanbod vanaf 10-12-2021
Beleggingen die niet voldoende of geen rekening houden met een strikt ESG-beleid (milieu, maatschappij en deugdelijk bestuur) kunnen op termijn een negatieve impact ondervinden. Daarom hebben we besloten om nu de transitie in te zetten. Bepaalde interne verzekeringsfondsen van het tak 23-deel Plus van de levensverzekering Belfius Invest Top Funds Selection Protected die niet voldoen aan de ESG-criteria worden op 1 december 2021 vereffend. Het volledige gamma tak 23 van Belfius Bank en Verzekeringen focust zich vanaf dan op een duurzame toekomst.
In deze tabel vindt u het overzicht van de interne verzekeringsfondsen die vereffend zullen worden met daarnaast het voorstel voor de nieuwe interne verzekeringsfondsen. De precontractuele documenten en het beheersreglement voor elk nieuw verzekeringsfonds kan u hieronder raadplegen: https://www.belfius.be/common/NL/multim ... ex-TFS.pdf
Toch denk ik dat in de toekomst alle fondsen ESG/SRI zullen worden
Als je niet akkoord gaat kan je uw Belfius Invest Top Funds Selection Protected Plus, afkopen voor 1/12/2021!
Kan je door die aanpassing volledig kosteloos uitstappen? Vraag dit eens aan uw financieel adviseur.
Ik zou het fonds behouden maar er niet meer in bijstorten. Daarnaast eventueel jaarlijks kijken of je toch een bijstorting wilt doen en dan in welk deel van het fonds. Eventueel jaarlijks gebruik maken van de kosteloze afkoop.
Oef geen woord over etf.
En topic opener is slechts 82 jaar jong.
Estate Guru believer.
Moet niet altijd van dezelfde komen he.
Na de fondsen zijn het nu de dividenden die verketterd worden.
Estate Guru believer.
Om duidelijk te zijn.
Als je hierbij niet voor beursgenoteerde fondsen (ETFs) gaat dan zal je per jaar 1 a 2% aan Belfius afgeven zonder dat je betere resultaten of minder risico zal hebben.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Maar het personeel zal je dankbaar zijn voor jouw bijdrage aan hun bonus