Gas / elek nieuw contract
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: Gas / elek nieuw contract
Ik begrijp die focus op dat voorschot totaal niet? Vroeger zat ik bij Lampiris en nu bij Mega. Bij beiden kan je online dat voorschot aanpassen. Zijn er providers waar dat niet mogelijk is misschien?vortex schreef: ↑7 november 2021, 12:02Voorlopig is blijven zitten en te veel voorschot betalen gunstiger dan over stappen. In principe ben je dat te veel betaalde voorschot niet kwijt, bij einde contract of jaarafrekening moet je dat terug krijgen. Zelf reken ik daar niet te veel op en acht de kans op faillissement voor einde contract groter.
Ikzelf plaats dat voorschot steeds zo laag mogelijk.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Mega is er zo eentje, dacht ik. Testaankoop heeft onlangs wel laten ingrijpen en ook daar zou het nu gedaan moeten zijn met die pesterijen.
Kan best zijn maar wij hadden een variabel gascontract dus daar lag het alvast niet aan.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Euh, ik zit bij Mega en heb daar steeds mijn voorschot kunnen naar beneden brengen.
Bij Lampiris was het wel niet onbeperkt, je kon niet beneden een bepaald bedrag gaan.
Ik ben zopas eens gaan checken bij MyMega, de link 'Voorschot aanpassen' is er nog steeds maar blijkt niet meer te werken?
Ik herinner mij niet meer als er daar beperkingen waren op hoe laag je het voorschot kon plaatsen.
Bij Lampiris was het wel niet onbeperkt, je kon niet beneden een bepaald bedrag gaan.
Ik ben zopas eens gaan checken bij MyMega, de link 'Voorschot aanpassen' is er nog steeds maar blijkt niet meer te werken?
Ik herinner mij niet meer als er daar beperkingen waren op hoe laag je het voorschot kon plaatsen.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Het 'probleem' zou pas in augustus begonnen zijn. Ik dacht echt dat het ook bij Mega was. Maar ik denk soms wel eens verkeerd ... Ik zet het voorschot gewoon op een rond getal. Ze moeten wel niet riskeren het op eigen houtje te verhogen.
Bij Eneco kreeg ik wel de vraag om van 200 naar 300 euro voorschot te willen gaan omdat de marktprijzen stevig gestegen waren. Maar ik heb een vast contract ...
Bij Eneco kreeg ik wel de vraag om van 200 naar 300 euro voorschot te willen gaan omdat de marktprijzen stevig gestegen waren. Maar ik heb een vast contract ...
Bij de Vlaamse kun je dat ook aanpassen, je kan er maximaal 10% af doen, is zo goed als niks wanneer het met meer 100% verhoogd werdCarpeNoctem schreef: ↑7 november 2021, 12:43 Ik begrijp die focus op dat voorschot totaal niet? Vroeger zat ik bij Lampiris en nu bij Mega. Bij beiden kan je online dat voorschot aanpassen. Zijn er providers waar dat niet mogelijk is misschien?
Ikzelf plaats dat voorschot steeds zo laag mogelijk.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Neeneen, ik heb het ook gelezen op HLN
Maar aan mijn voorschot hebben ze toch niet geraakt. Maar het is wel verdacht dat die link niet meer werkt. Het moment dat ze het voorschot éénzijdig verhogen is het moment dat den dezen andere horizonten opzoekt ...
Bij vaste contracten zal dat enkel aangepast worden bij de jaarafrekening (meter opname)CarpeNoctem schreef: ↑7 november 2021, 13:29 Maar aan mijn voorschot hebben ze toch niet geraakt. Maar het is wel verdacht dat die link niet meer werkt. Het moment dat ze het voorschot éénzijdig verhogen is het moment dat den dezen andere horizonten opzoekt ...
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Zelfde hier. Probleem (euh, één van de problemen) is dat de Vlaamse Energiemaatschappij vooraf factureert en dat voor drie maand bij mijn contract. Die moet je dan wel betalen voor je een ander contract opgelijnd hebt. Of het is schadevergoeding/boete/etc betalen. En de kans snel een correcte afrekening krijgen + de bijhorende terugbetaling schat ik laag in. Da's dus het positieve scenarion in geval ze dus niet failliet gaan.CarpeNoctem schreef: ↑7 november 2021, 13:29 Het moment dat ze het voorschot éénzijdig verhogen is het moment dat den dezen andere horizonten opzoekt ...
Dit. En blijkbaar geen probleem dat ze dit zomaar doen. Toen alles in de media kwam ging er zogezegd een wetswijziging komen waardoor dit niet meer zou kunnen maar het is precies erg stil geworden bij de dames en heren politici.
Laat ons hopen dat het nog lang stil blijft. Zolang Demir geen nieuwe noodleverancier vindt , zal een en ander gedoogd worden om een faling zo lang mogelijk uit te stellen.Oudere Jongere schreef: ↑7 november 2021, 15:09Dit. En blijkbaar geen probleem dat ze dit zomaar doen. Toen alles in de media kwam ging er zogezegd een wetswijziging komen waardoor dit niet meer zou kunnen maar het is precies erg stil geworden bij de dames en heren politici.
Eigenlijk bent u net wat te laat wakker geschoten.nestor1970 schreef: ↑5 november 2021, 15:22 Ik ben gisteren even naast mijn stoel gaan zitten na een telefoongesprek met mijn huidige energieleverancier voor gas en elektriciteit. Vorig jaar ingestapt op 1 januari aan een vaste prijs van 200€ per maand voor gas en elektriciteit via groepsaankoop of mijnenergie, ik weet het al niet meer. Ik heb de laatste 10 jaar er de gewoonte van gemaakt om elk jaar de goedkoopste te zoeken aan vast tarief, dan weet ik waar ik aan toe ben. Indien ik bij hen blijf zou de maandelijkse betaling, voor hetzelfde verbruik, oplopen naar 600€. Toch niet meer normaal. Van de groepsaankoop heb ik al bericht gekregen dat deze dit jaar niet doorgaat wegens geen aantrekkelijke aanbiedingen van leveranciers. De goedkoopste aanbieding voor vaste prijs voor een jaar die ik nu vind op mijnenergie bedraagt 535€ per maand. Variabel is bijna 100€ per maand minder maar aangezien de huidige evolutie durf ik daar precies niet opspringen.
Iemand toevallig geen glazen bol ivm de evolutie van, vooral, de gasprijzen de komende weken?
(Particulier, kangoeroewoning-2 gezinnen, elek 5000kwh, gas 40000kwh)
En om curieus te zijn, nog mensen met zulke ervaringen die de tegenslag hebben dat net nu hun contract afloopt.
Hier loopt het contract op 1februari af, maar toen de alamerende berichten begonnen in september een vast contract toen vastgelegd. Het verschil tegenover nu bedraagt voor gas zo een 50%.
probeer een sociaal contract te hebben. Geef uw job op, verdoe uw geld, word armoezaaier en ga naar het OCMW. En voila geen zorgen meer over die dure elec en gascontracten; en betaald door deze met een job en deze die met dure contracten zitten.
Of men kan ook pleiten voor een de-liberalisering van de markt en de prijzen onder staatscontrole houden voor iedereen.
Of men kan ook pleiten voor een de-liberalisering van de markt en de prijzen onder staatscontrole houden voor iedereen.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Interessant idee, die de-liberalisering om de prijzen onder staatscontrole te houden. En hoe zie je dat in de praktijk zoiets? De Belgische Staat die Engie en Co overkopen en alle toeleveranciers uit Rusland, Noorwegen, Arabië enz. op een of andere manier (maar hoe?) dwingen om een bepaalde prijs te respecteren? Of hoe moet je dit zien?Lukske schreef: ↑8 november 2021, 11:48 probeer een sociaal contract te hebben. Geef uw job op, verdoe uw geld, word armoezaaier en ga naar het OCMW. En voila geen zorgen meer over die dure elec en gascontracten; en betaald door deze met een job en deze die met dure contracten zitten.
Klinkt mooi maar praktisch niet of moeilijk haalbaar, denk ik. Zijn er voorbeelden (buiten staatsgeleide communistische landen) waar dit vandaag de dag al zo is (en ook goed functioneert)?
In regio Brussel enkel nog Engie en Lampiris die nieuwe GAS/ELEK contracten afsluiten.
De anderen willen (kunnen) het financiele risico van het efficiënte vredegerecht niet dragen.
Liberalisering van de markt ...
De anderen willen (kunnen) het financiele risico van het efficiënte vredegerecht niet dragen.
Liberalisering van de markt ...