De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Ieder kiest zelf zijn beleggingsstrategie.
'Diversificeer' is een van de principes van de Bogleheads beleggingsstrategie (zie eerst blz van deze thread). Door te spreiden verminder je het risico van je portefeuille. Je vermijdt dat je de slechte aandelen overweegt, en heb je tegelijk ook een grote kans dat je belegt in de aandelen die fel zullen stijgen. In die optiek kan het ook belangrijk zijn om verder te kijken dan de large-caps van de ontwikkelde markten.
Ook de opkomende markten en de opkomende bedrijven (small caps) hebben een plaats in een gediversifieerde portefeuille. Deze zullen over tijd anders presteren dan de large-caps van de opkomende markten. Soms beter en in sommige perioden slechter.
Historisch gezien hebben small caps een risicopremie. Je krijgt een hoger rendement voor het hoger risico dat je neemt indien je de gepaste horizon van aandelen aanhoudt.
Een andere strategie is om de paar jaar je portefeuille aan te passen aan de prestaties van de voorbije jaren. Dit is niet de Bogleheads filosofie. De geschiedenis leert dat dit heel moeilijk is en dat je dikwijls (zelfs als je jouw portefeuille antedateert :-) ) slechter doet dan de algemene markt.
'Diversificeer' is een van de principes van de Bogleheads beleggingsstrategie (zie eerst blz van deze thread). Door te spreiden verminder je het risico van je portefeuille. Je vermijdt dat je de slechte aandelen overweegt, en heb je tegelijk ook een grote kans dat je belegt in de aandelen die fel zullen stijgen. In die optiek kan het ook belangrijk zijn om verder te kijken dan de large-caps van de ontwikkelde markten.
Ook de opkomende markten en de opkomende bedrijven (small caps) hebben een plaats in een gediversifieerde portefeuille. Deze zullen over tijd anders presteren dan de large-caps van de opkomende markten. Soms beter en in sommige perioden slechter.
Historisch gezien hebben small caps een risicopremie. Je krijgt een hoger rendement voor het hoger risico dat je neemt indien je de gepaste horizon van aandelen aanhoudt.
Een andere strategie is om de paar jaar je portefeuille aan te passen aan de prestaties van de voorbije jaren. Dit is niet de Bogleheads filosofie. De geschiedenis leert dat dit heel moeilijk is en dat je dikwijls (zelfs als je jouw portefeuille antedateert :-) ) slechter doet dan de algemene markt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mijn portefeuille staat in mijn profiel.
Mijn portefeuille is aangepast aan mijn huidige situatie, risicoprofiel (nood, mogelijkheid en wil) en mijn beleggingsdoel en horizon.
Mijn portefeuille is aangepast aan mijn huidige situatie, risicoprofiel (nood, mogelijkheid en wil) en mijn beleggingsdoel en horizon.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
https://spaarvarkens.be/tim-nijsmans-wa ... -voor-etfs
Interessante evolutie van de interpretatie door de fiscus van de beurstaks.
Hmm, niet zo leuk dit. Ik ben op zoek naar de beurstaks op het Bolero platform van enkele van mijn ETF's in port. (CSPX, IQQH, WTCH en WTEJ) maar kan ze niet direct vinden. Iemand die me kan aangeven waar ik dat weeral kan zien? Thx.Philippe1 schreef: ↑11 november 2021, 12:02 https://spaarvarkens.be/tim-nijsmans-wa ... -voor-etfs
Eenvoudigste is een kooporder ingeven en naar de samenvatting kijken.MrMaster schreef: ↑11 november 2021, 13:53Hmm, niet zo leuk dit. Ik ben op zoek naar de beurstaks op het Bolero platform van enkele van mijn ETF's in port. (CSPX, IQQH, WTCH en WTEJ) maar kan ze niet direct vinden. Iemand die me kan aangeven waar ik dat weeral kan zien? Thx.Philippe1 schreef: ↑11 november 2021, 12:02 https://spaarvarkens.be/tim-nijsmans-wa ... -voor-etfs
Vb koop 1 stuk voor 1000 euro, en kijken of het totaal 1001,2 of of 1013,2 bedraagt.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
-
- Newbie
- Contacteer:
Heeft er iemand ervaring met Tim Nijsmans? Werkwijze, kostprijs,...?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Momenteel bezit ik VWCE en koop ik om de 2-3 maanden in via Saxobank, deze valt momenteel nog onder de 0.12% tax. Indien deze straks ook wordt herzien naar tax 1.32% zal ik toch moeten gaan kijken naar een andere etf.
Is het dan beter dat ik VWCE niet verkoop maar gewoon verder ga met de nieuwe tracker? Of is het aangeraden dat ik VWCE stelselmatig verkoop en de vrijgekomen bedragen overzet naar de nieuwe tracker? Alhoewel dit laatste natuurlijk overbodige kosten zal maken.
Je kan makkelijk de fondsen aanhouden totdat het normale moment van verkopen daar is.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211112_97713616
Fiscus neemt trackers in het vizier Zaterdag 13 november 2021 om 3.25 uur
mag ik het artikel copi pasten hier zodat iedereen kan meelzezn of mag dit niet?
Het komt grosso modo hier op neer:
Belgische fiscus : In plaats van voor elke ETF te bekijken of het in ons land geregistreerd werd, bekijkt de fiscus ze per groep. Een ETF dat dividenden uitkeert maar ook in kapitalisatievorm bestaat, kan qua registratie niet gescheiden worden, klinkt het. Voortaan beschouwt de fiscus een ETF dat kapitaliseert en niet geregistreerd is in België, maar dat wel een uitkerend broertje heeft dat hier geregistreerd is, ook als in België aangemeld. In plaats van twee keer 0,12% wordt in dat geval twee keer 1,32% taks geheven
Fiscus neemt trackers in het vizier Zaterdag 13 november 2021 om 3.25 uur
mag ik het artikel copi pasten hier zodat iedereen kan meelzezn of mag dit niet?
Het komt grosso modo hier op neer:
Belgische fiscus : In plaats van voor elke ETF te bekijken of het in ons land geregistreerd werd, bekijkt de fiscus ze per groep. Een ETF dat dividenden uitkeert maar ook in kapitalisatievorm bestaat, kan qua registratie niet gescheiden worden, klinkt het. Voortaan beschouwt de fiscus een ETF dat kapitaliseert en niet geregistreerd is in België, maar dat wel een uitkerend broertje heeft dat hier geregistreerd is, ook als in België aangemeld. In plaats van twee keer 0,12% wordt in dat geval twee keer 1,32% taks geheven
Een ETF dat dividenden uitkeert maar ook in kapitalisatievorm bestaat, kan qua registratie niet gescheiden worden, klinkt het. Voortaan beschouwt de fiscus een ETF dat kapitaliseert en niet geregistreerd is in België, maar dat wel een uitkerend broertje heeft dat hier geregistreerd is, ook als in België aangemeld. In plaats van twee keer 0,12% wordt in dat geval twee keer 1,32% taks geheven.
Over welke ETF's praat je dan ?? IWDA en dergelijke vallen hier toch niet onder.
Over welke ETF's praat je dan ?? IWDA en dergelijke vallen hier toch niet onder.
VWCE, VAGF, ...karine schreef: ↑14 november 2021, 00:57 Een ETF dat dividenden uitkeert maar ook in kapitalisatievorm bestaat, kan qua registratie niet gescheiden worden, klinkt het. Voortaan beschouwt de fiscus een ETF dat kapitaliseert en niet geregistreerd is in België, maar dat wel een uitkerend broertje heeft dat hier geregistreerd is, ook als in België aangemeld. In plaats van twee keer 0,12% wordt in dat geval twee keer 1,32% taks geheven.
Gaat voornamelijk over Vanguard-fondsen, daar zijn ze nogal fan van die constructie.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Het artikel in de standaard heeft het over de uitgever "ishares"
citaat de standaard :De uitgevers van ETF’s, zoals marktleider iShares, registreerden in ons land heel wat ETF’s die dividenden uitkeren. Die hebben als voordeel dat Belgische vermogensbeheerders deze producten mogen aanbevelen aan hun klanten. Voor ETF’s die niet in België geregistreerd zijn, mag dat niet.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211112_97713616
-
- Newbie
- Contacteer:
Welke variant van VWCE is geregistreerd in België?RGiskard schreef: ↑14 november 2021, 07:40VWCE, VAGF, ...karine schreef: ↑14 november 2021, 00:57 Een ETF dat dividenden uitkeert maar ook in kapitalisatievorm bestaat, kan qua registratie niet gescheiden worden, klinkt het. Voortaan beschouwt de fiscus een ETF dat kapitaliseert en niet geregistreerd is in België, maar dat wel een uitkerend broertje heeft dat hier geregistreerd is, ook als in België aangemeld. In plaats van twee keer 0,12% wordt in dat geval twee keer 1,32% taks geheven.
Gaat voornamelijk over Vanguard-fondsen, daar zijn ze nogal fan van die constructie.
Een fondsleverancier kan zijn fondsen organiseren zoals hij wenst.
Beleggingsfonds kan meerdere kompartimenten hebben.
Voor ETFs zullen dit dan verschillende share klassen zijn.
Onderliggend delen de compartimenten dezelfde beleggingsstrategie.
De compartimenten delen ook de fondsnaam.
De compartimenten verschillen in de manier dat ze zich naar de belegger tonen.
(bvb distributie of herinvesteren van de dividenden, hedging of niet, de munt waarin het compartiment verhandeld wordt)
Een kompartiment heeft meestal zijn eigen isin code, en een eigen tikker code op de beurs als het beursgenoteerd is.
Dikwijls word het verschil tussen compartiment en fonds niet benadrukt, en gebruikt men het woord "fonds" voor beide, of zelfs de ticker van een bepaalde beurs.
De Belgische wetgeving voorziet verschillende TOB indien het fonds wel of niet in Belgie is geregistreerd.
De fondsleverancier registreert de fondsen die hij in Belgie wil verdelen via de officiele financiele tussenpersonen.
Er is een lijst met de fondsen die door de fondsleverancier in Belgie zijn geregistreerd.
Het is een lijst van fondsnamen, zonder isin code.
De lijst gaat dus duidelijk over fonds-fondsen met al hun compartimenten.
De laatste jaren lanceren verschillende fondsleveranciers nieuwe fondsen en nieuwe compartimenten van bestaande fondsen.
De Belgische markt is minuscuul voor hen, ze houden geen rekening met het optimaliseren van hun fondsen tov de Belgische wetgeving. Ze verwarren de Belgische "fonds" en "fondscompartiment" definities, en "denken" dat ze een compartiment kunnen registreren.
Sommige brokers passen de wetgeving strikt toe, en rekenen 1,32% TOB voor alle compartimenten indien het fonds op "de lijst" van geregistreerde fondsen staat.
Ander brokers zijn lakser in het interpreteren van de wetgeving; ze kijken blijkbaar niet naar de officiele lijst van fondsen, maar refereren naar informatie van de fondsleverancier zelf.
Op een bepaald moment zullen deze interpretaties moeten convergeren.
Vanguard heeft deze problematiek met zijn Vanguard FTSE All World fonds ( met bvb VWRL, VWCE, ... )
IShares met enkele van zijn nieuwe SRI/ESG fondsen
Edit: dit is hoe Vanguard zijn FSTE All World fonds zelf presenteert op zijn website vanguard.nl
1 fonds met 12B Euro assets verdeeld over 2 klasses/compartimenten
Beleggingsfonds kan meerdere kompartimenten hebben.
Voor ETFs zullen dit dan verschillende share klassen zijn.
Onderliggend delen de compartimenten dezelfde beleggingsstrategie.
De compartimenten delen ook de fondsnaam.
De compartimenten verschillen in de manier dat ze zich naar de belegger tonen.
(bvb distributie of herinvesteren van de dividenden, hedging of niet, de munt waarin het compartiment verhandeld wordt)
Een kompartiment heeft meestal zijn eigen isin code, en een eigen tikker code op de beurs als het beursgenoteerd is.
Dikwijls word het verschil tussen compartiment en fonds niet benadrukt, en gebruikt men het woord "fonds" voor beide, of zelfs de ticker van een bepaalde beurs.
De Belgische wetgeving voorziet verschillende TOB indien het fonds wel of niet in Belgie is geregistreerd.
De fondsleverancier registreert de fondsen die hij in Belgie wil verdelen via de officiele financiele tussenpersonen.
Er is een lijst met de fondsen die door de fondsleverancier in Belgie zijn geregistreerd.
Het is een lijst van fondsnamen, zonder isin code.
De lijst gaat dus duidelijk over fonds-fondsen met al hun compartimenten.
De laatste jaren lanceren verschillende fondsleveranciers nieuwe fondsen en nieuwe compartimenten van bestaande fondsen.
De Belgische markt is minuscuul voor hen, ze houden geen rekening met het optimaliseren van hun fondsen tov de Belgische wetgeving. Ze verwarren de Belgische "fonds" en "fondscompartiment" definities, en "denken" dat ze een compartiment kunnen registreren.
Sommige brokers passen de wetgeving strikt toe, en rekenen 1,32% TOB voor alle compartimenten indien het fonds op "de lijst" van geregistreerde fondsen staat.
Ander brokers zijn lakser in het interpreteren van de wetgeving; ze kijken blijkbaar niet naar de officiele lijst van fondsen, maar refereren naar informatie van de fondsleverancier zelf.
Op een bepaald moment zullen deze interpretaties moeten convergeren.
Vanguard heeft deze problematiek met zijn Vanguard FTSE All World fonds ( met bvb VWRL, VWCE, ... )
IShares met enkele van zijn nieuwe SRI/ESG fondsen
Edit: dit is hoe Vanguard zijn FSTE All World fonds zelf presenteert op zijn website vanguard.nl
1 fonds met 12B Euro assets verdeeld over 2 klasses/compartimenten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 14 november 2021, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.