Saxo Investor sommige wereldwijde ETF's kunnen niet aangekocht worden
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Saxo Investor sommige wereldwijde ETF's kunnen niet aangekocht worden
IE00BYX2JD69 noteert op Londen toevallig wel ook in EUR. Ok.gerontius schreef: ↑19 oktober 2021, 14:10Neen, Amsterdam en Milaan zie ik niet.EarthNvstr1 schreef: ↑19 oktober 2021, 13:41
Op Xetra is dat idd EUNA, op A'dam en Milaan is het AGGH.
Als het goed is zou je A'dam en Milaan dus ook moeten zien in die dropdown...
Ik heb zoiets bij Bolero al voorgehad. Ik kon 2B7K niet vinden, en toen ik daarover bij Bolero informeerde, kreeg ik als antwoord dat ze de enkel SUSW in Londen aanbieden, omdat "Gelet op de MIFID-reglementering in verband met best-execution wordt dit enkel aangeboden op London."
Misschien hetzelfde met AGGH/EUNA.
Bij Bolero zijn transactiekosten voor Londen/Milaan/Xetra hetzelfde, dus daar geen verschil.
Maar volume is toch hoger op Milaan en Xetra dan op Londen lijkt mij.
Daarnaast zou ik denken dat MIFID best-execution enkel van toepassing is indien de klant niets specifiëert, maar MIFID laat bij mijn weten wel toe dat de klant kiest op welke beurs te handelen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Blijkbaar noteert IE00BDBRDM35 op Xetra/Milaan/Londen alle 3 in EUR (justetf.com klopt niet dus...)gerontius schreef: ↑19 oktober 2021, 14:10Neen, Amsterdam en Milaan zie ik niet.EarthNvstr1 schreef: ↑19 oktober 2021, 13:41
Op Xetra is dat idd EUNA, op A'dam en Milaan is het AGGH.
Als het goed is zou je A'dam en Milaan dus ook moeten zien in die dropdown...
Dan is de transactiekost weer hetzelfde en heeft Xetra het hoogste volume.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Antwoord van Medirect waarom IE00BG47KH54 niet te vinden is:EarthNvstr1 schreef: ↑18 oktober 2021, 20:35 Rechtzetting voor Medirect:
Wél beschikbaar:
SWRD IE00BFY0GT14 SPDR MSCI World UCITS ETF USD (Acc)
IMIE IE00B3YLTY66 SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF
AGGH IE00BDBRDM35 iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (Acc)
Niet beschikbaar:
VAGF IE00BG47KH54 => niet gevonden
Blijkbaar moet je via "Andere beleggingen"->"Meer info" gaan ipv via "Beleggingsfondsen"->"Fondsenzoeker" ... duh!
Is dit een gebruikelijke praktijk (ook bij andere brokers) dat men effect per effect toevoegt op vraag van een klant ?Het is mogelijk dat er effecten nog niet beschikbaar zijn op ons handelsplatform, deze kunnen aangevraagd worden om toe te voegen. Gelieve ons de volgende gegevens van het gewenste effect volledig te bezorgen:
- ISIN code
- Naam
- Valuta
- Markt van notering
- Ticker code
Zodra we deze informatie hebben ontvangen van u, kan de aanvraag ingediend worden.
Voor VAGF en SWRD, krijg je de melding "Essentiële-informatiedocument (KID) niet beschikbaar. In sommige rechtsgebieden kunt u dit instrument niet als particuliere cliënt verhandelen." pas te zien als je op de koop knop geklikt hebt en daarna uw aantal en limiet ingevuld hebt, wanneer je bevestigt krijg je dan de melding te zien. Nogmaals: ik heb reeds jarenlang SWRD etf's gekocht bij Binck, pas na overschakeling op Saxo kon ik niet langer aankopen.MisterDax schreef: ↑18 oktober 2021, 14:29Zelf heb ik toegang tot:EarthNvstr1 schreef: ↑17 oktober 2021, 16:29
Als ik het goed begrijp heeft Saxo 3 "platformen":
- Investor => simpelste web-interface (geen installatie nodig) om ex-Binck klanten zo veel als mogelijk zelfde ervaring te geven ?
- TraderGo => basis web-interface (geen installatie nodig) ?
- TraderPro => expert software (te installeren) ?
Zou de beschikbaarheid van sommige ETFs vervolgens kunnen liggen aan:
- de gebruikte interface
- de taal waarmee je ingelogd bent => bv. ingelogd in Nederlands, KID niet beschikbaar in Nederlands => aankoop niet mogelijk
- Saxo Investor (basis platform)
- Saxo TraderGo
- ProRealTime
Nergens is een extra installatie voor vereist. Vind op alle platformen de 4 genoemde ETF's. De KIID is ook beschikbaar, soms wel enkel in het Engels en Frans. Maar inderdaad voor VAGF en SWRD zijn er helemaal geen documenten beschikbaar.
Nu kan ik vandaag geen test doen, omdat ik na voorgaande maanden tevergeefs te proberen, mijn beschikbaar geld in een ander ETf belegd heb. Ik heb zojuist wel VAGF opgezocht en op de knop 'Koop' gedrukt en kreeg nu een vragenlijst van 20 vragen over handelen in ETF en AIF voorgeschoteld. Heeft SAXO hun platform gewijzigd nadat ik dit reeds in augustus gemeld had en toonde het platform vroeger bij elke poging van mij een foutieve foutmelding? Moest ik mijn vragenlijst opnieuw invullen nadat ik jarenlang zonder problemen in ETF's gehandeld had bij Binck?
Aangezien ik nu een vragenlijst heb moeten invullen bij de mogelijke aankoop van een ETF heb ik wat verder gezocht op de website. In de werkbalk bovenaan, naast de zoekbalk, heb je 4 pictogrammen, met het 4de pictogram 'Gebruiker'. Als je op de pion klikt krijg je een klapmenu met een item 'Instellingen'. Als je dat kiest krijg je een venster met een menu aan de linkerzijde waar o.a. 'Producten' staat. Als je op 'producten' klikt staat aan de rechterzijde 'Selecteer beleggingsproducten' en bijhorende vragenlijsten. Ik zie dat bij mij een aantal vragenlijsten opnieuw moeten ingevuld worden.HertogJan schreef: ↑20 oktober 2021, 13:58Voor VAGF en SWRD, krijg je de melding "Essentiële-informatiedocument (KID) niet beschikbaar. In sommige rechtsgebieden kunt u dit instrument niet als particuliere cliënt verhandelen." pas te zien als je op de koop knop geklikt hebt en daarna uw aantal en limiet ingevuld hebt, wanneer je bevestigt krijg je dan de melding te zien. Nogmaals: ik heb reeds jarenlang SWRD etf's gekocht bij Binck, pas na overschakeling op Saxo kon ik niet langer aankopen.MisterDax schreef: ↑18 oktober 2021, 14:29
Zelf heb ik toegang tot:
- Saxo Investor (basis platform)
- Saxo TraderGo
- ProRealTime
Nergens is een extra installatie voor vereist. Vind op alle platformen de 4 genoemde ETF's. De KIID is ook beschikbaar, soms wel enkel in het Engels en Frans. Maar inderdaad voor VAGF en SWRD zijn er helemaal geen documenten beschikbaar.
Nu kan ik vandaag geen test doen, omdat ik na voorgaande maanden tevergeefs te proberen, mijn beschikbaar geld in een ander ETf belegd heb. Ik heb zojuist wel VAGF opgezocht en op de knop 'Koop' gedrukt en kreeg nu een vragenlijst van 20 vragen over handelen in ETF en AIF voorgeschoteld. Heeft SAXO hun platform gewijzigd nadat ik dit reeds in augustus gemeld had en toonde het platform vroeger bij elke poging van mij een foutieve foutmelding? Moest ik mijn vragenlijst opnieuw invullen nadat ik jarenlang zonder problemen in ETF's gehandeld had bij Binck?
Maar als dit de ware oorzaak is, dan blijft het zo dat de Saxo helpdesk mij hierin niet heeft kunnen helpen, nadat ik hen de voorbije maanden 2x de foutmelding "Essentiële-informatiedocument (KID) " gemeld had. Zoals gezegd is de foutmelding nu verdwenen, momenteel heb ik geen cash bij Saxo staan en kan ik niet verder proberen of VAGF of SWRD effectief wel kunnen aangekocht worden. Misschien een volgende maand.
Bedankt om Saxo helpdesk te bellen, dit is eveneens het antwoord dat ik kreeg van hen.EarthNvstr1 schreef: ↑18 oktober 2021, 19:43 Even gebeld met Bolero én met Saxo ...
Bolero: SWRD beschikbaar om aan te kopen, uitleg: KIIDs worden door de fonds aanbieders beschikbaar gesteld in "een centraal systeem" waar alle brokers de KIIDs afhalen. In principe zouden dus alle brokers voor Belgische klanten ofwel wel ofwel niet de aankoop van een bepaalde ETF moeten ondersteunen doordat ze allemaal gebruik maken van dat centraal systeem. Bolero checkt het centraal systeem elke dag.
Saxo: SWRD inderdaad niet beschikbaar, uitleg: sinds overstap naar een andere "dataleverancier" die dit voor hun verzorgd, is er geen NL/FR/DE KIID meer voor SWRD. Die dataleverancier levert momenteel enkel de Deense KIID aan Saxo, voor Belgische klanten moet minstens 1 van de 3 landstalen beschikbaar zijn. Ze zijn op de hoogte van het probleem en proberen dit op te lossen met hoge prioriteit.
Edit:
On a side-note: de Saxo helpdesk was niet beschikbaar om 19:15 vorige week, toen had ik "nieuwe klant" gekozen. Deze keer wel beschikbaar om 19:30 als "bestaande klant" (zogezegd) en heb letterlijk 5 seconden moeten wachten om iemand aan de lijn te krijgen...
De documenten staan er nog steeds niet. Je kan dit snel zien via de tab "documenten" als je de ETF opzoekt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Lijkt me toch wel iets anders ...
Ik kreeg dus te horen dat het aan hen zelf en/of aan hun dataleverancier ligt, en dus *niet* aan de ETF uitgever.
Ik zit al even met hetzelfde probleem: kan sinds enkele maanden mijn ETF investeringsstrategie niet meer uitvoeren bij Saxo.
Eenvoudig zoekwerk brengt mij als particulier nochtans makkelijk bij de KID’s van de ETF’s die Saxo voor ons blokkeert sinds overdracht van het Binck platform. Deze zijn zelfs in het Nederlands beschikbaar!
Wij worden financieel benadeeld, door een probleem met hun processen en/of systemen. Kunnen wij hier iets tegen doen?
Eenvoudig zoekwerk brengt mij als particulier nochtans makkelijk bij de KID’s van de ETF’s die Saxo voor ons blokkeert sinds overdracht van het Binck platform. Deze zijn zelfs in het Nederlands beschikbaar!
Wij worden financieel benadeeld, door een probleem met hun processen en/of systemen. Kunnen wij hier iets tegen doen?
Niet alle brokers bieden alle fondsen/ETFs/aandelen op alle beurzen aan.
Blijkbaar werken sommige brokers samen met "leveranciers" die onvolledig zijn.
Dit is de keuze van de brokers. Ik heb de indruk dat het vooral brokers die "prijs" als verkoopsargument hebben die deze keuze maken.
Brokers/banken die meer inzetten op service (en misschien iets duurder zijn) hebben dikwijls een breder aanbod.
Soms zijn er alternatieve fondsen die gelijkwaardig zijn, en kan je die dus simpel kopen zonder dat je strategie er zal onder leiden.
In het andere geval zal je voor jouw favoriete fonds bij een andere broker/bank moeten zijn.
Dit is de keuze van de brokers. Ik heb de indruk dat het vooral brokers die "prijs" als verkoopsargument hebben die deze keuze maken.
Brokers/banken die meer inzetten op service (en misschien iets duurder zijn) hebben dikwijls een breder aanbod.
Soms zijn er alternatieve fondsen die gelijkwaardig zijn, en kan je die dus simpel kopen zonder dat je strategie er zal onder leiden.
In het andere geval zal je voor jouw favoriete fonds bij een andere broker/bank moeten zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Misschien kan het helpen als iedereen hier aangeeft welke ETF ze bij welke broker kunnen kopen.
De klantendienst laat aan sommigen van ons weten dat ze dit probleem met hun dataleverancier proberen op te lossen met hoge prioriteit:B7H4long schreef: ↑13 november 2021, 09:57 Niet alle brokers bieden alle fondsen/ETFs/aandelen op alle beurzen aan.
=> Hebben ze aan iemand laten weten tegen wanneer dit opgelost zal zijn?EarthNvstr1 schreef: ↑18 oktober 2021, 19:43 Even gebeld met Bolero én met Saxo ...
(...)
Saxo: SWRD inderdaad niet beschikbaar, uitleg: sinds overstap naar een andere "dataleverancier" die dit voor hun verzorgd, is er geen NL/FR/DE KIID meer voor SWRD. Die dataleverancier levert momenteel enkel de Deense KIID aan Saxo, voor Belgische klanten moet minstens 1 van de 3 landstalen beschikbaar zijn. Ze zijn op de hoogte van het probleem en proberen dit op te lossen met hoge prioriteit.
(...)
Op basis daarvan kunnen we bepalen of we een andere broker moeten zoeken, of een ander gelijkwaardig fonds, of nog even afwachten tot er een oplossing is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben zelf geen klant bij Saxo (was dat ook niet bij Binck) en toch heb ik die informatie gekregen (of het klopt weet ik ook niet natuurlijk).
Ik stel voor dat je zelf even belt naar Saxo en het hen vraagt en ons laat weten ...
Edit: tip: voor een "generieke" (waarbij jouw klant details niets uitmaken) vraag kan je eventueel "nieuwe klant" kiezen, is mogelijks minder wachttijd
Het probleem is nog steeds hetzelfde maar de uitleg van Saxo is nu wel anders (mijn vraag ging over ZPRX en ZPRV):
Een registratie bij de FSMA is niet nodig. Liefst niet, want anders betalen we 1.32% TOB ipv 0.12%.
En waarom zou een registratie bij Morningstar nodig zijn?
Dit slaat toch nergens op?Voor een aantal ETF's is gebleken dat er ondanks de beschikbaarheid van een KIID (Key Investor Information Document) een registratie van het fonds bij het FSMA en de Belgische tak van het ratingbureau Morningstar ontbreekt.
Momenteel is er bijgevolg een discussie gaande of wij als financiële instelling voor Belgische klanten deze fondsen al dan niet mogen aanbieden voor verhandeling. Volgens Morningstar alvast niet en op een reactie alsook een advies van het FSMA zijn wij momenteel nog steeds wachtende.
Spijtig genoeg betekent dit voor u als klant dat wij vooralleer er verdere duidelijkheid wordt geschept omtrent de door u vermelde effect voorlopig niet langer kunnen aanbieden voor verhandeling.
Uiteraard zijn ook wij vragende partij om deze situatie zo spoedig mogelijk te kunnen uitklaren.
Alvast onze oprechte excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groeten,
Klantendienst
Saxo Bank
Een registratie bij de FSMA is niet nodig. Liefst niet, want anders betalen we 1.32% TOB ipv 0.12%.
En waarom zou een registratie bij Morningstar nodig zijn?
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Ook ik (oude Binck klant) zou vanaf nu graag SWRD kopen ipv IWDA via Saxo en wacht samen met jullie op een oplossing. Ondertussen heb ik ook een ticket aangemaakt bij Saxo met de vraag of ze dit kunnen oplossen en tegen wanneer. Ik vermoed dat men meer moeite gaat doen naargelang er meer zulke tickets binnen komen.
Indien ze dit niet snel oplossen zal ik alle tarieven van de Belgische banken nog eens naast elkaar leggen en zien of een overstap de moeite is.
Indien ze dit niet snel oplossen zal ik alle tarieven van de Belgische banken nog eens naast elkaar leggen en zien of een overstap de moeite is.