De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
VWRL
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Wat is dan een beter alternatief voor VWCE?
Xtrackers MSCI AC World UCITS ETF (IE00BGHQ0G80)?
Of een àndere?
Xtrackers MSCI AC World UCITS ETF (IE00BGHQ0G80)?
Of een àndere?
Bekijk de reacties op de eerdere posts.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik heb een (waarschijnlijk) domme vraag.
Er wordt altijd gezegd dat je geen roerende voorheffing betaald op dividend van kapitaliserende ETF's.
Maar klopt dit wel?
Want kijk: de uitgever van je ETF's zijn een bedrijf, gevestigd in land X (vermoedelijk US, of een of ander belastingsparadijs)
Dus zij hebben de fysisische aandelen in handen en ontvangen dus het dividend daarvan.
Zij moeten dus roerende voorheffings betalen, de bronheffing sowieso en eventueel degene van het land waar ze gevestigd zijn.
Maar die gaan dat dus toch doorrekenen in de koers van die kapitaliserende ETF?
Dus dan betaal je die roerende voorheffing wel...
Het kan toch niet dat de overheid zegt "ha ja, jullie geven ETF's uit, dan hoeven jullie geen belastingen te betalen"
En ze gaan die voorheffing toch ook niet uit eigen zak betalen, dat zou wel heel erg dom zijn en ze zouden snel failliet zijn.
Dus dan blijft er nog 1 andere mogelijkheid over: ze moeten geen roerende voorheffing betalen in het land zijn waar ze zijn gevestigd (belastingsparadijs dus).
Wat dan wel een zeer groot risico brengt in tijden waar belastingsparadijzen in het oog van de storm zitten, dus dan kan dit binnenkort veranderen...
Gewoon, een bedenking die ik me maakte en wat me niet helemaal duidelijk was, maar mijn vermoeden is dat dit gewoon verrekend wordt in de koersen...
Misschien dat iemand het kan verduidelijken
Er wordt altijd gezegd dat je geen roerende voorheffing betaald op dividend van kapitaliserende ETF's.
Maar klopt dit wel?
Want kijk: de uitgever van je ETF's zijn een bedrijf, gevestigd in land X (vermoedelijk US, of een of ander belastingsparadijs)
Dus zij hebben de fysisische aandelen in handen en ontvangen dus het dividend daarvan.
Zij moeten dus roerende voorheffings betalen, de bronheffing sowieso en eventueel degene van het land waar ze gevestigd zijn.
Maar die gaan dat dus toch doorrekenen in de koers van die kapitaliserende ETF?
Dus dan betaal je die roerende voorheffing wel...
Het kan toch niet dat de overheid zegt "ha ja, jullie geven ETF's uit, dan hoeven jullie geen belastingen te betalen"
En ze gaan die voorheffing toch ook niet uit eigen zak betalen, dat zou wel heel erg dom zijn en ze zouden snel failliet zijn.
Dus dan blijft er nog 1 andere mogelijkheid over: ze moeten geen roerende voorheffing betalen in het land zijn waar ze zijn gevestigd (belastingsparadijs dus).
Wat dan wel een zeer groot risico brengt in tijden waar belastingsparadijzen in het oog van de storm zitten, dus dan kan dit binnenkort veranderen...
Gewoon, een bedenking die ik me maakte en wat me niet helemaal duidelijk was, maar mijn vermoeden is dat dit gewoon verrekend wordt in de koersen...
Misschien dat iemand het kan verduidelijken
Veel ETF's hebben domicilie in Ierland onder andere omwille van voordelige taxatie. Bronbelasting op het dividend betaal je sowieso maar Ierland heeft ook hier voordelige belastingsafspraken met andere landen. Je betaalt wel niet de Belgische roerende voorheffing van 30% bij accumulerende ETF's.
Ok, dus als de taxatie in Ierland zou veranderen, dan zal die gewoon worden doorverrekend in de koersen?
(wat ik op termijn wel zie gebeuren)
nu ja, het zal nooit zo erg worden als Belgie
(wat ik op termijn wel zie gebeuren)
nu ja, het zal nooit zo erg worden als Belgie
Wees maar voorzichtig met dergelijke uitspraken.
België is een belastingsparadijs voor beleggers.
Om het geliefde Ierland als voorbeeld te nemen: zij heffen een taks van 41% op ongerealiseerde meerwaarden op ETFs, om de 8 jaar.
Je moet dus belastingen betalen op virtuele winst!
'T is hier nog zo slecht niet.
Huh? Wist ik niets van. Hoe berekent men dan de hypothetische meerwaarde om te kunnen belasten? Of zie ik het verkeerd?
Huidige waarde 8 jaar na aankoop - beginwaarde.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
En voor de volledigheid, het is na 8 jaar, niet om de 8 jaar.
Zelf aan te geven per transactie, en verliezen kunnen niet in mindering gebracht worden. Potentieel betaal je dus belastingen zelfs als je netto op verlies staat.
België is een beleggersparadijs
Zelf aan te geven per transactie, en verliezen kunnen niet in mindering gebracht worden. Potentieel betaal je dus belastingen zelfs als je netto op verlies staat.
België is een beleggersparadijs
Er zijn verschillende belastingen (transactie, dividend, meerwaarde, netto-waarde) die op verschillende niveaus kunnen worden opgelegd (asset, fonds, individuele belegger)
Afhankelijk van de combinaties van landen krijg je verschillende belastingen.
Bvb:
1. Op het niveau van de Asset heft de US 30% tax op dividenden, dit wordt 15% in veel belastingsbedragen ( ook voor Ierse fondsen, maar niet voor Luxemburgse fondsen)
2. Op het niveau van het fonds heft Ierland geen dividend belasting, Frankrijk en België wel.
3. Op het niveau van de individuele Belgische belegger betaal je 30% dividendbelasting, behalve als de dividenden door het fonds zelf worden geherinvesteerd.
Afhankelijk van de combinaties van landen krijg je verschillende belastingen.
Bvb:
1. Op het niveau van de Asset heft de US 30% tax op dividenden, dit wordt 15% in veel belastingsbedragen ( ook voor Ierse fondsen, maar niet voor Luxemburgse fondsen)
2. Op het niveau van het fonds heft Ierland geen dividend belasting, Frankrijk en België wel.
3. Op het niveau van de individuele Belgische belegger betaal je 30% dividendbelasting, behalve als de dividenden door het fonds zelf worden geherinvesteerd.
Hm. Dus het volstaat om elke 7,9 jaar te verkopen en vervolgens opnieuw te kopen?
Dan is het een echt disposal en betaal je 41% CGT.
bestaan er websites waar je kan zoeken welk etf kapitaliserend is en geen versie heeft die dividend uitkeert? of hoe zoeken jullie nu en in de toekomst etf met minimale tob?
dank
dank