De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
VWRL
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Wat is dan een beter alternatief voor VWCE?
Xtrackers MSCI AC World UCITS ETF (IE00BGHQ0G80)?
Of een àndere?
Xtrackers MSCI AC World UCITS ETF (IE00BGHQ0G80)?
Of een àndere?
Bekijk de reacties op de eerdere posts.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik heb een (waarschijnlijk) domme vraag.
Er wordt altijd gezegd dat je geen roerende voorheffing betaald op dividend van kapitaliserende ETF's.
Maar klopt dit wel?
Want kijk: de uitgever van je ETF's zijn een bedrijf, gevestigd in land X (vermoedelijk US, of een of ander belastingsparadijs)
Dus zij hebben de fysisische aandelen in handen en ontvangen dus het dividend daarvan.
Zij moeten dus roerende voorheffings betalen, de bronheffing sowieso en eventueel degene van het land waar ze gevestigd zijn.
Maar die gaan dat dus toch doorrekenen in de koers van die kapitaliserende ETF?
Dus dan betaal je die roerende voorheffing wel...
Het kan toch niet dat de overheid zegt "ha ja, jullie geven ETF's uit, dan hoeven jullie geen belastingen te betalen"
En ze gaan die voorheffing toch ook niet uit eigen zak betalen, dat zou wel heel erg dom zijn en ze zouden snel failliet zijn.
Dus dan blijft er nog 1 andere mogelijkheid over: ze moeten geen roerende voorheffing betalen in het land zijn waar ze zijn gevestigd (belastingsparadijs dus).
Wat dan wel een zeer groot risico brengt in tijden waar belastingsparadijzen in het oog van de storm zitten, dus dan kan dit binnenkort veranderen...