Het "minst slechte" politiek systeem (deel 2)
Re: Het "minst slechte" politiek systeem (deel 2)
Aan debatten geen gebrek natuurlijk, maar komt er ooit iets tastbaat uit? Iets dat deftige fundamenten heeft en enkele decennia mee kan? Palaveren en prutsen in de marge om die marge binnen de kortste keren weer te verplaatsen, doet dit land al 40 jaar stilstaan.
Gemeenschappelijk aan elk democratisch systeem is dat de ene mag vinden en denken, zelfs zeggen wat hij wil over de andere en dat die andere vrij is om daar zijn kas aan te vegen.
En dan zit je in een straatje dat het politiek systeem van ons definieert : we dronken een glas, we pisten een plas en we lieten de zaak zoals ze was.
En dan zit je in een straatje dat het politiek systeem van ons definieert : we dronken een glas, we pisten een plas en we lieten de zaak zoals ze was.
Laatst gewijzigd door Destereir op 15 november 2021, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat er dan afwisselend een totaal tegengesteld beleid zal gevoerd worden, afhankelijk welke partij het voor het zeggen heeft, de tegenstellingen zouden nog groter zijn dan ze nu al zijn.
Maar wat dacht je van een regeervorm zonder politieke partijen? Zoiets als een technocratie maar waarbij het volk vertegenwoordigers kiest uit de verschillende sectoren. Er zou dan een meer consistent lange termijn beleid gevoerd worden, meer gebaseerd op efficiëntie in plaats van politieke ideologie. Neem nu sociale zekerheid als voorbeeld, nu wordt daar bespaard als er een meer rechtse regering is en het tegenovergestelde bij een meer linkse, meestal zonder visie en met de waan van de dag. Vertegenwoordigers uit de sector zelf weten veel beter waar de noden het grootst zijn en waar het efficiënter kan, zij kunnen veel beter iets voor de lange termijn opbouwen dan het stop en go beleid dat de politiek voert. Energie nog zo een departement waar de politiek al jaren een puinhoop van maakt terwijl de sector zelf wel expertise en visie heeft.
Goh, ik geloof nooit dat het uiterst links tegen uiterst rechts zou worden. Dat er wezenlijke verschillen zouden zijn tussen de 2 partijen lijkt me evident. Nog minder leefbaar dan nu? Kan dat?
Jou idee is absoluut het proberen waard. Maar hoe gaan we ooit zover geraken? Een politieke coup plegen en politici vervangen door academici? Zowel nationaal als lokaal? Dan moeten we eigenlijk helemaal van scratch beginnen. Drastisch, maar zou zeker beter zijn dan het huidige systeem.
Jou idee is absoluut het proberen waard. Maar hoe gaan we ooit zover geraken? Een politieke coup plegen en politici vervangen door academici? Zowel nationaal als lokaal? Dan moeten we eigenlijk helemaal van scratch beginnen. Drastisch, maar zou zeker beter zijn dan het huidige systeem.
Maar eigenlijk, zijn er in de VS dan zoveel verschillen tussen republikeinen en democraten in het beleid?
Wat Biden doet is een verderzetting van Trump, wel met een andere stijl, dus ik denk niet dat je dat echt kan zeggen
Dus 2 partijen hoeft niet altijd tegengesteld te zijn.
Ik denk wel dat we in belgie dat meer gaan hebben, doordat we een (te) uitgebreide sociale zekerheid hebben.
In de VS is het principe dat je je eigen leven moet maken meer ingeburgerd
Wat Biden doet is een verderzetting van Trump, wel met een andere stijl, dus ik denk niet dat je dat echt kan zeggen
Dus 2 partijen hoeft niet altijd tegengesteld te zijn.
Ik denk wel dat we in belgie dat meer gaan hebben, doordat we een (te) uitgebreide sociale zekerheid hebben.
In de VS is het principe dat je je eigen leven moet maken meer ingeburgerd
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Denk je dat er met 2 partijen geen compromissen meer nodig zullen zijn ?
En hoe ga je een systeem met 2 partijen opleggen in de wetgeving ? (niet dat ik onze huidige wetgeving daaromtrent ken)
We kennen zo een land met 2 partijen hé ... USA ... maar ook daar is dat niet "bij wet" zo geregeld, dacht ik.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is inderdaad een risico. Maar teveel partijen is mogelijks ook niet goed vermoedelijk.
In onze regionale parlementen lijkt mij het aantal partijen redelijk ok.
Nationaal is het natuurlijk een cacafonie omdat we daar dubbel zoveel partijen hebben, maar dat ligt volgens mij niet aan het partijensysteem, maar wel aan onze specifieke communautaire problematiek.
De particratie lijkt mij inderdaad een probleem.
Daarnaast misschien ook de tijd waarin we ons bevinden, waarin het individu aan belang heeft gewonnen tov. de gemeenschap. Dit vertaalt zich zowel in het stemgedrag van de kiezers als in het gedrag van onze vertegenwoordigers.
De partij financiering vind ik ook een probleem. Vooral qua hoogte en misschien ook qua verdeling.
Studies zouden niet door partijen gedaan moeten worden, maar door studiebureau's (edit: niet op kosten van één of meerdere partijen, maar op kosten van de regering dus) => en hier kunnen de technocraten hun rol spelen.
Uiteindelijk zijn het voor mij niet de technocraten die de beslissingen moeten nemen, maar wel de parlementsleden (onze vertegenwoordigers), maar de manier waarop dit vandaag gebeurt zou inderdaad anders/beter kunnen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 16 november 2021, 22:50, 5 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Die "wijzigingen in de marge" (evolutie) vind ik niet noodzakelijk slecht, in tegenstelling tot drastische wijzigingen (revolutie).pukkie007 schreef: ↑14 november 2021, 20:46 Aan debatten geen gebrek natuurlijk, maar komt er ooit iets tastbaat uit? Iets dat deftige fundamenten heeft en enkele decennia mee kan? Palaveren en prutsen in de marge om die marge binnen de kortste keren weer te verplaatsen, doet dit land al 40 jaar stilstaan.
Aan het "stilstaan" van ons land ligt volgens mij een andere problematiek aan de basis, nl. het communautaire.
politieke systemen waar men partijen kan verbannen, die zeggen voor het volk te zijn, maar in werkelijkheid voka hebben als baas en dan er alsnog proberen mee weg te lopen door zich een klein beetje hard op stellen (doen alsof) tegen migranten, lijken mij ok.
eventuele gelijkenissen met de actualiteit is puur toeval
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Los van uw of mijn mening over deze of gene partij...Lukske schreef: ↑16 november 2021, 16:58 politieke systemen waar men partijen kan verbannen, die zeggen voor het volk te zijn, maar in werkelijkheid voka hebben als baas en dan er alsnog proberen mee weg te lopen door zich een klein beetje hard op stellen (doen alsof) tegen migranten, lijken mij ok.
Hebben we zo'n systeem nu dan niet ? (als je met "men" de bevolking bedoelt)
Je spreekt niet over een politiek systeem maar over 1 bepaalde partij, de N-VA. Toon dan ook het lef om ze bij naam te noemen.Lukske schreef: ↑16 november 2021, 16:58 politieke systemen waar men partijen kan verbannen, die zeggen voor het volk te zijn, maar in werkelijkheid voka hebben als baas en dan er alsnog proberen mee weg te lopen door zich een klein beetje hard op stellen (doen alsof) tegen migranten, lijken mij ok.
Wat mij vooral stoort in het huidige politieke democratische systeem is dat een stel zogenaamde democratische partijen een door Jos Geysels (Agalev/Groen) uitgevonden ondemocratisch principe, het “cordon sanitaire”, te pas en te onpas toepassen en zo een groot deel van de kiezers buiten spel zet. Dat Groen niet mee het VB in zee gaat, kan ik begrijpen maar via het cordon verbieden ze ook anderen om al dan niet met het VB te onderhandelen. Alsof die 25% van de Vlamingen die voor het VB stemmen niet meetellen …
Te pas en te onpas omdat het cordon enkel tegen het VB wordt ingezet (ik ben totaal geen fan van het VB trouwens). Niet tegen extreem-links (PVDA) of tegen Waalse nationalistische partijen zoals Defi/FDF of DN/FN (Democratie Nationale, voorheen Front National).
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Komt daarbij dat het cordon sanitaire Groen en de andere linkse partijen héél goed uitkomt.
Hoe meer stemmen VB haalt, hoe noodzakelijker ze zelf worden om aan een meerderheid te geraken.
Hoe meer stemmen VB haalt, hoe noodzakelijker ze zelf worden om aan een meerderheid te geraken.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Klopt, dat is het perverse effect van dit ondemocratische systeem. Als je VB sowieso buiten spel zet omwille van het cordon en je wil ook de N-VA er niet bij, dan moet je om aan een Vlaamse meerderheid te komen al zowat alle andere partijen mee aan boord nemen.Charlesvdw schreef: ↑16 november 2021, 20:57 Komt daarbij dat het cordon sanitaire Groen en de andere linkse partijen héél goed uitkomt.
Het groot aantal politici is m.i. de boosdoener in het huidige stelsel. Dit landje heeft die allemaal niet nodig en dit landje heeft ook gewoonweg niet voldoende capabele koppen. Het mes moet er ooit eens in: provincies, districten en gewesten moeten eruit. En daarna is het de beurt aan het rechtssysteem ... Wet Lejeune weg, meer en goedkopere gevangenissen, snellere rechtsspraak, beroepsprocedures beperken, ... Werk zat de volgende 25 jaar.
Hmm, met sommige zaken ben ik het eens, met andere niet.pukkie007 schreef: ↑16 november 2021, 21:12 Het groot aantal politici is m.i. de boosdoener in het huidige stelsel. Dit landje heeft die allemaal niet nodig en dit landje heeft ook gewoonweg niet voldoende capabele koppen. Het mes moet er ooit eens in: provincies, districten en gewesten moeten eruit. En daarna is het de beurt aan het rechtssysteem ... Wet Lejeune weg, meer en goedkopere gevangenissen, snellere rechtsspraak, beroepsprocedures beperken, ... Werk zat de volgende 25 jaar.
- Provincies overbodig? OK, alle bevoegdheden kunnen ofwel op lokaal vlak, ofwel op Vlaams niveau worden ondergebracht.
- Districten? Bestaat enkel in Antwerpen, als ik mij niet vergis om als grote stad toch dicht genoeg bij de bevolking te staan. Mag van mijn part gerust weg, maar begin dan eerst eens met alle Brusselse deelgemeenten te groeperen tot 1 stad/gewest.
- Gewesten weg? Bedoel je enkel de gewesten maar met behoud van gemeenschappen? Of wil je ook de gemeenschappen weg? Ik ben eerder voor een confederaal model, zoveel mogelijk bevoegdheden bij de gewesten en gemeenschappen en enkel beperkt aantal zaken op federaal niveau.
Misschien beter er eerst voor zorgen dat overal in het land de gewesten en gemeenschappen maximaal worden samengevoegd, zoals in Vlaanderen. Hier vormen gewest en gemeenschap 1 geheel en hebben we dus “slechts” 2 regeringen en parlementen: federaal en Vlaams. In de rest van het land zijn er, naast het federale niveau, het Brussels gewest, het Waalse Gewest, de Franstalige gemeenschap en de Duitstalige gemeenschap. Al deze instanties hebben een wetgevend orgaan (parlement) en een uitvoerend orgaan (regering of college), Voeg het Waalse gewest en de Franstalige en Duitse gemeenschappen samen en maak van Brussel 1 stadsgewest (samenvoegen 19 gemeenten en gewest). Zal al heel wat minder postjes opleveren …