Beleggingen in kaart brengen met Portfolio Performance (Win/Mac/Linux)
TIP
Re: Beleggingen in kaart brengen met Portfolio Performance (Win/Mac/Linux)
Beleggen in pensioensparen doe je voor de belastingaftrek van 30%. Anders kun je beter een aandelenfonds kopen en jaren bijhouden. Dat brengt (gemiddeld genomen) meer op.
Zeker in de laatste jaren voor het pensioen geeft de belastingaftrek een grote boost aan het rendement van pensioensparen; ongeveer 3% als je 50 bent tot 6% als je 60 bent en 30% rendement voor het laatste jaar.
Het rendement dat je dan van je pensioenspaarverzekering krijgt is onovertroffen voor deze vastrentende stabiele belegging.
Als je jonger dan 50 bent lijkt pensioensparen en zeker een tak21 minder aangewezen, enkel het psychologische aspect lijkt positief.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Belastingaftrek van 30% elk jaar is mooi. Maar hoeveel gaan ze de totale pot belasten binnen x decennia als je op pensioen gaat? De PS veracht de pensioenspaarder; als ze de macht krijgen, gaan ze die vetpot aanspreken. Bon, te veel unknowns voor mij.
Ik heb zelf zo’n 20.000 euro in ARPE zitten (moest indertijd pensioensparen van mijn vader). Ik heb al twee jaar niets meer bijgedragen en overweeg om alles voortijdig stop te zetten. De pil slikken en de overschot 100% in trackers dumpen.
Mijn VAPZ daarentegen, daar ben ik wel enthousiast over. Aftrekbaar als kost; korting op RSZ bijdrage. Top!
Ik heb zelf zo’n 20.000 euro in ARPE zitten (moest indertijd pensioensparen van mijn vader). Ik heb al twee jaar niets meer bijgedragen en overweeg om alles voortijdig stop te zetten. De pil slikken en de overschot 100% in trackers dumpen.
Mijn VAPZ daarentegen, daar ben ik wel enthousiast over. Aftrekbaar als kost; korting op RSZ bijdrage. Top!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Praktische vraag over PP: in Reports/Statement of Assets zie ik wel de Share in % van mijn asset allocation, maar het zou tof zijn om hier ook meteen het opbrengst % te zien. Kan dat ergens in 1 scherm.
Dit om dus zoals in het andere topic YTD snel te zien in deze stijl:
XX% aandelen: +XX%
Dit om dus zoals in het andere topic YTD snel te zien in deze stijl:
XX% aandelen: +XX%
Rechtsboven op het tandwieltje klikken en daar kan je kolommen kiezen. Kijk eens onder het submenu "Performance".
Ik heb er een aantal geprobeerd maar hier krijg je precies enkel de cijfers per asset en niet per asset class. Daardoor krijg ik niet de cijfers die ik onder Reports > Performance zie omdat we in de loop van het jaar veranderd zijn van aandelenbelegging.
Ik heb er een aantal geprobeerd maar hier krijg je precies enkel de cijfers per asset en niet per asset class. Daardoor krijg ik niet de cijfers die ik onder Reports > Performance zie omdat we in de loop van het jaar veranderd zijn van aandelenbelegging.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt he. Bij Reports / Statement of Assets zie ik wel degelijk mijn eigen Asset classes, met zelfs % verdeling van portfolio, en zelfs een totaal aantal euro's. Maar % opbrengst wordt niet gemeld. Staat ook niet als extra mogelijkheid erbij via tandwieltje.
Natuurlijk kun je het wel zien in Performance, maar je kunt de YTD xx% aandelen: + % dus niet meteen ergens aflezen op 1 pagina, tenzij je zo een eigen dashboard maakt.
Natuurlijk kun je het wel zien in Performance, maar je kunt de YTD xx% aandelen: + % dus niet meteen ergens aflezen op 1 pagina, tenzij je zo een eigen dashboard maakt.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
'Statement of Assets' dient niet om 'Performance' weer te geven. Daarom zijn het twee onderdelen :D
Statement of Assets = de notaris die u vraagt wat ge op een bepaald moment bezit. Performance is dan niet van belang. Je kan bij Statement of Assets ook geen time frame ingeven (tenzij met wat gefoefel in die kolommen).
Voor wat je wil bereiken, kan je een eigen dashboard (dus als je op hoofdonderdeel 'Performance' klikt) aanmaken met alle info die jij wil zien. Zie bijvoorbeeld mijn dashboard met onderaan een 'dynamische' reeks widgets die zich aanpassen aan het gekozen time frame.
![Afbeelding](https://i.imgur.com/u0mRpyz.jpg)
Statement of Assets = de notaris die u vraagt wat ge op een bepaald moment bezit. Performance is dan niet van belang. Je kan bij Statement of Assets ook geen time frame ingeven (tenzij met wat gefoefel in die kolommen).
Voor wat je wil bereiken, kan je een eigen dashboard (dus als je op hoofdonderdeel 'Performance' klikt) aanmaken met alle info die jij wil zien. Zie bijvoorbeeld mijn dashboard met onderaan een 'dynamische' reeks widgets die zich aanpassen aan het gekozen time frame.
![Afbeelding](https://i.imgur.com/u0mRpyz.jpg)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dank je wel Troglodytes, duidelijk. In het dashboard bij Today, gebruik je daar Delta om aan het (hier uiteraard onzichtbaar gemaakte) bedrag te komen?
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
@B7H4long zal het graag horen: een bloemlezing van Morningstar's Portefeuille tool.
https://monevator.com/portfolio-tracking-tool/
https://monevator.com/portfolio-tracking-tool/
Ik heb het gewoon té moeilijk met die hyper-oubollige interface van Morningstar. Portfolio Performance op de Mac voelt toch iets vlotter aan, hoewel ik graag een iOS iPad/iPhone app zou zien die hetzelfde kan. De toekomst is mobile!This tool is not mobile-optimised. Indeed Morningstar hasn’t made a single UX improvement in over a decade.
It’s not compelling, it’s not addictive, and I don’t want to sneak a peek every ten minutes… and such old school clunkiness is an advantage when Silicon Valley is using every psychological trick in the book to bend my attention towards its fruit machines.
Portfolio Manager harks back to a more utilitarian Internet age. An era when tools did one thing well enough, and not every app let you order pizza and ethereum.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De Portfolio Performance community zou inderdaad aan een Mobile versie bouwen, maar duurt wel wat lang. Dan moet de database ook weer ergens online in een cloud staan, trouwens.
Ik had al het idee om PP te installeren op mijn Linux server om dan te kunnen mobiel inloggen, maar eigenlijk, het hoeft niet per se: het volstaat om 1 keer per dag de interface op mac te openen, toch?
Ik had al het idee om PP te installeren op mijn Linux server om dan te kunnen mobiel inloggen, maar eigenlijk, het hoeft niet per se: het volstaat om 1 keer per dag de interface op mac te openen, toch?
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik gebruik de Yahoo Finance app (en de widget) om, per categorie in PP, bij te houden hoe mijn portfolio het doet. Aangezien PP zijn data van Yahoo Finance haalt, lopen die twee (Mac en iPhone) steeds gelijk. Wel fijn. Zeker als je vaak op reis bent en je bij de koffie 's morgens je portfolio eens wil overschouwen op je iPhone.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als je dat zou kunnen sync'en met Yahoo Finance app, dan zou het wel mooi zijn ja.
Tegenwoordig laptop mee op reis eigenlijk![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Tegenwoordig laptop mee op reis eigenlijk
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Hebben jullie je data van Degiro kunnen importeren?
Is daar ergens een duidelijke tutorial van eventueel?
Is daar ergens een duidelijke tutorial van eventueel?
Heb ook alles ingebracht.
Enkel noodfonds niet en groepsverzekering (nog) niet.
Is er een mannier om je all time high/low te zien? Absoluut en procentueel? Vooral uit nieuwsgierigheid...
Enkel noodfonds niet en groepsverzekering (nog) niet.
Is er een mannier om je all time high/low te zien? Absoluut en procentueel? Vooral uit nieuwsgierigheid...
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Proficiat!
Ik weet niet precies wat je graag zou zien, maar als ik nu mijn absolute ATH wil zien, zou ik gaan naar 'Overzicht van activa' -> 'Grafiek'; dan met het wieletje kiezen wat je wil tonen (vb. Totaal) en een gepast time-frame kiezen.
Ik weet niet precies wat je graag zou zien, maar als ik nu mijn absolute ATH wil zien, zou ik gaan naar 'Overzicht van activa' -> 'Grafiek'; dan met het wieletje kiezen wat je wil tonen (vb. Totaal) en een gepast time-frame kiezen.