De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Ja.
*Jij* (of andere Belg) betaalt inderdaad geen RV op dividend van een *kapitaliserende* ETF, simpelweg omdat die *geen dividend uitkeert*.
Inderdaad. Dat hangt dus af van het land waar ze gevestigd (gedomicilieerd) zijn.Aerolla schreef: ↑15 november 2021, 22:23 Want kijk: de uitgever van je ETF's zijn een bedrijf, gevestigd in land X (vermoedelijk US, of een of ander belastingsparadijs)
Dus zij hebben de fysisische aandelen in handen en ontvangen dus het dividend daarvan.
Zij moeten dus roerende voorheffings betalen, de bronheffing sowieso en eventueel degene van het land waar ze gevestigd zijn.
Ja, dat zit vervat in de koers/waarde van de ETF.
Nee, "roerende verheffing" is een specifiek Belgische term. Een ETF buiten België heeft daar niets mee te maken.
Inderdaad.
Hangt dus af van de overheid waar de ETF gedomicilieerd is.
Ja, dat kan inderdaad, zoals Ierland bv.
Of je dat daarom dan een belastingparadijs kan noemen, is nog wat anders.
Is iets om eventueel rekening mee te houden of om je werkwijze aan te passen wanneer het verandert.
Maar om dat nu "een groot risico" te noemen, dat lijkt mij toch overdreven.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 16 november 2021, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nogal onduidelijk. Wat is "een broertje" ? 't Is weer een artikel voor dummies precieslucdec schreef: ↑13 november 2021, 21:50 https://www.standaard.be/cnt/dmf20211112_97713616
Fiscus neemt trackers in het vizier Zaterdag 13 november 2021 om 3.25 uur
mag ik het artikel copi pasten hier zodat iedereen kan meelzezn of mag dit niet?
Het komt grosso modo hier op neer:
Belgische fiscus : In plaats van voor elke ETF te bekijken of het in ons land geregistreerd werd, bekijkt de fiscus ze per groep. Een ETF dat dividenden uitkeert maar ook in kapitalisatievorm bestaat, kan qua registratie niet gescheiden worden, klinkt het. Voortaan beschouwt de fiscus een ETF dat kapitaliseert en niet geregistreerd is in België, maar dat wel een uitkerend broertje heeft dat hier geregistreerd is, ook als in België aangemeld. In plaats van twee keer 0,12% wordt in dat geval twee keer 1,32% taks geheven
Weet er iemand een link naar communicatie hieromtrent van de fiscus / overheid zelf ?
Fout, kapitaliserende fondsen sparen (eventueel) enkel de Belgische belastingen uit op de dividenden.EarthNvstr1 schreef: ↑16 november 2021, 13:57Ja.
*Jij* (of andere Belg) betaalt inderdaad geen RV op dividend van een *kapitaliserende* ETF, simpelweg omdat die *geen dividend uitkeert*.
Als het land van het aandeel of het land van het fonds dividendbelasting heft, zal je die nog steeds betalen.
In Belgie spreken we van RV op dividenden ( en nog veel meer) in het algemeen noemt men dit dividend witholding tax (DWT)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, vandaar dat de uitspraak waar Aerolla het over heeft, klopt ...B7H4long schreef: ↑16 november 2021, 14:17Fout, kapitaliserende fondsen sparen (eventueel) enkel de Belgische belastingen uit op de dividenden.EarthNvstr1 schreef: ↑16 november 2021, 13:57
Ja.
Als het land van het aandeel of het land van het fonds dividendbelasting heft, zal je die nog steeds betalen.
In Belgie spreken we van RV op dividenden ( en nog veel meer) in het algemeen noemt men dit dividend witholding tax (DWT)
Maar natuurlijk is dat niet het volledige verhaal...
Bij pensioensparen is er ook zo'n grapje in België. Er wordt immers 8% op het totale bedrag op een fictief rendement van 4,75% per jaar afgehouden.RGiskard schreef: ↑16 november 2021, 07:41Wees maar voorzichtig met dergelijke uitspraken.
België is een belastingsparadijs voor beleggers.
Om het geliefde Ierland als voorbeeld te nemen: zij heffen een taks van 41% op ongerealiseerde meerwaarden op ETFs, om de 8 jaar.
Je moet dus belastingen betalen op virtuele winst!
'T is hier nog zo slecht niet.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat fictief rendement is enkel bij pensioenspaarfondsen.
En voorheen was de anticipatieve heffing trouwens 10% ipv 8%.
Daartegenover staat nog steeds een jaarlijkse belastingvermindering van 30% (of 25%, maar wie doet dat) op je inleg.
Toen de heffing 10% was, was het fictief rendement wel maar 4,5%.
Ik denk niet dat de huidige 8% en 4,75% beter is.
Ik denk niet dat de huidige 8% en 4,75% beter is.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kan zijn, mij maakt het niet uit, ik heb geen pensioenspaarfonds
Iedereen kan de nodige berekeningen doen en zijn conclusies trekken en al dan niet er gebruik van maken.
Edit: stukje in bold gezet
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 18 november 2021, 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat doe jij dan? Zelf beleggen?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Newbie
- Contacteer:
Voor degene die het liever in een video vorm zien heb ik er een kleine video over gemaakt (opgelet wel in het ENGELS)lucdec schreef: ↑14 november 2021, 09:35Het artikel in de standaard heeft het over de uitgever "ishares"
citaat de standaard :De uitgevers van ETF’s, zoals marktleider iShares, registreerden in ons land heel wat ETF’s die dividenden uitkeren. Die hebben als voordeel dat Belgische vermogensbeheerders deze producten mogen aanbevelen aan hun klanten. Voor ETF’s die niet in België geregistreerd zijn, mag dat niet.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211112_97713616
https://youtu.be/PEYBEcQ5-T0
iemand een idee of die lijst van in belgie geregistreerde trackers online ergens te vinden is ? kzie hem niet op de site v Fsma.
iemand bij bolero kunnen checken of Iwda daar ook aan 1,32% belast wordt ?
iemand bij bolero kunnen checken of Iwda daar ook aan 1,32% belast wordt ?
IWDA is nog 0,12% bij Bolero. Wat die lijst betreft, ben ik ook benieuwd. Ik vond die ook niet onmiddellijk terug. Ergens moet die toch te vinden zijn aangezien het ook mogelijk is zelf de beurstaksadministratie te verrichten.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De lijst van FSMA heet echter
"LIJST VAN DE COMPARTIMENTEN VAN DE OPENBARE INSTELLINGEN VOOR COLLECTIEVE BELEGGING NAAR BUITENLANDS RECHT".