De Beurs vandaag
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Een koers reflecteert de verwachting in de toekomst door de markt.
Dat zegt niets over de historische/huidige/toekomstige effectieve winst en/of groei n.m.i.
Dat zegt niets over de historische/huidige/toekomstige effectieve winst en/of groei n.m.i.
Denk dat er hier enkele inderdaad verschillende begrippen met elkaar verwarren . Economische groei = een landB7H4long schreef: ↑18 november 2021, 14:14Winst, bedrijfsgroei, kapitaalsgroei zijn verschillende begrippen, het een kan verband houden met het ander, maar dit moet niet.Aerolla schreef: ↑18 november 2021, 09:03 Winst maken is ook groeien he, door winst te maken, groeit elk jaar je kapitaal aan
Je omzet en winst kunnen hetzelfde blijven, maar het bedrijf wordt wel elk jaar groter... (er staat immers meer op je bankrekening)
Als je die bankrekening dan gebruikt om aandelen te kopen en te vernietigen, stijgt je koers evenredig met dat bedrag.
Dus de koers zal dan stijgen gelijk met de winst die je maakt (uiteraard allemaal zuiver theoretisch)
De verwarring zit dan misschien beetje in wat je verstaat onder "groeien"
Dit heeft niks te maken met of een bedrijf groeit of niet .
De omzet van een bedrijf kan wereldwijd gegenereerd worden daarvoor dient het land waar het bedrijf zijn hoofdzetel heeft gevestigd nog niet te groeien .
Bedrijfsgroei kan bestaan uit overnames of door grotere verkoopvolumes , nieuwe producten .
Kapitaalsgroei wil niet betekenen dat een bedrijf meer winst heeft gemaakt maar kan ook komen door de verkoop van activa .
Het kan eveneens ook komen door hogere winst , Leningen te her financieren aan lagere rente .
Een bedrijf die 10% weet te groeien maar dit jaar 10% meer schulden heeft gemaakt heeft misschien 10% bedrijfsgroei maar onder de streep ( kapitaalsgroei )is deze negatief . Als er geen hogere percentage word gehaald op het totaal belegd vermogen van dit berdrijf is zelfs het totaal plaatje negatief .
Als een bedrijf (10%) of 100k winst maakt en 10% groeit door schulden en de winst komt volgend jaar uit komt aan 108 k is dit een achteruitgang en geen vooruitgang . Bijgevolg zal de koers niet stijgen maar juist dalen al kun je zeggen dat het bedrijf zijn winst met 8% wist te vergroten .
Maar in werkelijkheid is de winst gedaald van 10% naar 9.81% en daarbij moet je de financieringsrente nog bij tellen .
Als voor die 10% bedrijfsgroei 100k werd opgehaald door uitgiftes op de obligatie markt aan 2% is de winst dus gedaald van 10% naar 9.63% .
Dit terwijl het risico is toegenomen .
Dus is het zeer logische dat de koers van desbetreffend aandeel daalt al is er 6% boekhoudkundig meer winst gemaakt dan het jaar voordien.
Daarom dat je altijd goed je huiswerk dient te maken als je belegd in individuele aandelen.
Elk kwartaal zie ik bedrijven dalen met hogere winst omwille van deze redenen .
Geen idee waar je het over hebt. Ik zeg nergens dat het bedrijf zijn winst verhoogt.
KBC blijft zakken. Iemand een verklaring? Komt het door die inkoop in Bulgarije of gewoon de algemene tendens?
Wou al een heel tijdje inkopen, ideaal moment natuurlijk, maar hoe lang zou het nog blijven zakken...
Wou al een heel tijdje inkopen, ideaal moment natuurlijk, maar hoe lang zou het nog blijven zakken...
Black friday op de beurs is alvast begonnen. Ik denk dat we de komende weken goedkop(er) zullen kunnen inkopen, met dank aan B.1.1.529.
Stukje SWRD verkocht vandaag. (asset allocatie 1% verschuiving van aandelen naar cash)
Vandaag al WHO meeting omtrent die nieuwe variant, die ziet er bijzonder gevaarlijk uit.
Vandaag al WHO meeting omtrent die nieuwe variant, die ziet er bijzonder gevaarlijk uit.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Op basis van de beperkte informatie die beschikbaar is zou je kunnen concluderen dat de bestaande vaccins er zeer slecht tegen zullen beschermen. Dit kan beide kanten uit gaan: is de besmettelijk daadwerkelijk hoger dan de delta-variant en wat is de mate waarin het ziek/dood maakt? Kan een storm in een glas water zijn of een regelrechte ramp.
Was eerder deze week op worldometers aan het sorteren op 'weekly case change', bij de iets grotere landen sprong Zuid-Afrika er meteen bovenuit met +188%, al is de basis daar heel laag. Gevolgd door Frankrijk (+75%), Spanje (+51%) en België (+45%)
Of die nieuwe variant heel dodelijk gaat zijn is nog te vroeg om te zeggen, maar het feit dat hij door de gemuteerde spike proteïnen gecamoufleerd is voor eender welke vorm van actuele immuniteit doet het slechtste vermoeden.
Verbod op vliegverkeer was begin 2020 wel dé trigger van de bearmarkt, en dat zit vandaag wel duidelijk weer in de kaarten.
Of die nieuwe variant heel dodelijk gaat zijn is nog te vroeg om te zeggen, maar het feit dat hij door de gemuteerde spike proteïnen gecamoufleerd is voor eender welke vorm van actuele immuniteit doet het slechtste vermoeden.
Verbod op vliegverkeer was begin 2020 wel dé trigger van de bearmarkt, en dat zit vandaag wel duidelijk weer in de kaarten.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Dit heeft helemaal niets met het virus te maken.
Ik heb gisteren bijgekocht, bijgevolg dalen de beurzen vandaag.
Sorry gasten, ik had jullie moeten verwittingen.
Ik heb gisteren bijgekocht, bijgevolg dalen de beurzen vandaag.
Sorry gasten, ik had jullie moeten verwittingen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik had al zo’n vermoeden RGiskard! Godverdomme!
Wel, verkoop dat dan terug!
De dip is toch al voor een stuk teruggekocht op de Belgische beurs. Je moest er echt het eerste halfuur bij zijn om de beste koopjes vast te hebben.
Hopelijk zat RGiscard niet bij de kopers of het gaat alsnog weer zwaar de dieperik in .
Hopelijk zat RGiscard niet bij de kopers of het gaat alsnog weer zwaar de dieperik in .
Nadat RGiskard verkocht heeft zullen de beurzen wel weer stijgen.
Ik vrees dat jullie nog heel lang gaan moeten wachten voor het zover komt, ik ben niet van plan om in de eerste decennia te verkopen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Haha, dan zal jij er verder ook niks meer aan verdienen he .