VAPZ/IPT Instapkosten
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle VAPZ aanbieders
Re: VAPZ/IPT Instapkosten
dat is te zien over hoeveel premie het gaat. Voor een kleine ipt (bvb jaarpremie van 2000 euro) rekenen wij 3%.
Als het bvb een backservice is van 30.000 kan dat ook aan 1%.
Het is bijna hetzelfde werk maar aan het een verdien je 60 euro (per jaar) en aan het ander 300 (eenmalig) ...
En meestal is het ook voordelig om uw gewaarborgd inkomen hier in te steken. Veel goedkoper dan een aparte polis voor gewaarborgd inkomen.
Als het bvb een backservice is van 30.000 kan dat ook aan 1%.
Het is bijna hetzelfde werk maar aan het een verdien je 60 euro (per jaar) en aan het ander 300 (eenmalig) ...
En meestal is het ook voordelig om uw gewaarborgd inkomen hier in te steken. Veel goedkoper dan een aparte polis voor gewaarborgd inkomen.
Aansluitend bij het topic ivm de 80% regel. Is het omwille van de eenvoud van berekening interessanter om zowel het rizivVAPZ als het gewoon VAPZ bij éénzelfde firma te nemen? Of kan je beter spreiden? Bvb alles bij vivium of één bij vivium en het ander bij delta lloyd oid.
Daar valt over te discutteren.
Maar ik denk dt je het zo kan stellen: hoe minder die er van kent, hoe sneller hij zijn commissie gaat laten zakken...
Maar ik denk dt je het zo kan stellen: hoe minder die er van kent, hoe sneller hij zijn commissie gaat laten zakken...
Wat is de toegevoegde waarde van een makelaar voor een VAPZ ? Ik heb een offerte gekregen voor een combinatie VAPZ+IPT en dat is gewoon een offerte van AG dat hij me doorstuurt. Daarin berekenen ze de 80% regel en blijkbaar weten die ook zomaar dat ik al een groepsverzekering gehad heb bij AXA. Lijkt mij dat de verzekeraar alles berekent en de makelaar niet echt iets doet?
Wie zegt me ieder jaar hoeveel ik mag storten? Ik ben startende zelfstandige dus betaal voorlopige sociale bijdragen. Als dat ook allemaal door de verzekeraar geregeld wordt dan zie ik niet in waarom ik 2.5% instapkosten zou betalen tegenover 0.5% als ik dat hier via spaargids doe, vooral omdat ik reeds het gevoel had dat die makelaar me onnodige dingen aanraadde.
Wie zegt me ieder jaar hoeveel ik mag storten? Ik ben startende zelfstandige dus betaal voorlopige sociale bijdragen. Als dat ook allemaal door de verzekeraar geregeld wordt dan zie ik niet in waarom ik 2.5% instapkosten zou betalen tegenover 0.5% als ik dat hier via spaargids doe, vooral omdat ik reeds het gevoel had dat die makelaar me onnodige dingen aanraadde.
Zo is het altijd: een handige Harry kan heel veel zelf, maar voor de degelijke oplossingen moet je bij een vakman zijn. Is het in jouw branche misschien anders ? (vermits je praat over VAPZ mag ik aannemen dat je een zelfstandige bent).
Iedereen mag van mij zijn kost verdienen en er zijn ongetwijfeld een hoop mensen die geen tijd hebben om zich in een VAPZ te verdiepen of gewoon geen goesting daarvoor hebben. Die zullen graag naar een makelaar gaan en daarvoor betalen.
Je kan het vergelijken met een immo makelaar. Ik kan zelf 2 minuten surfen om te zien welke attestjes ik bijeen moet scharreleren en mensen rondleiden in mijn woning. Is dat zijn toegevoegde waarde voor 10.000 euro ? Uiteindelijk is het de notaris die het compromis opstelt en alles regelt en uitzoekt of de grond schuldenvrij is.
Je kan het vergelijken met een immo makelaar. Ik kan zelf 2 minuten surfen om te zien welke attestjes ik bijeen moet scharreleren en mensen rondleiden in mijn woning. Is dat zijn toegevoegde waarde voor 10.000 euro ? Uiteindelijk is het de notaris die het compromis opstelt en alles regelt en uitzoekt of de grond schuldenvrij is.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Voor 2e pijler verzekeringen ( zoals IPT en VAPZ) heeft een makelaar quasi geen meerwaarde, dus dan moet zijn commissie navenant zijn. Ik wil eventueel een kleine nuance maken voor aanvullende risicowaarborgen ( vnl. arbeidsongeschiktheid dan), maar zelfs daar... Mensen overschatten de rol van een makelaar. Als het niet wordt gedekt, is het niet gedekt. Daar gaat je makelaar niets aan kunnen veranderen. En makelaar die er wel iets aan kunnen veranderen, hebben je waarschijnlijk zwaar in het zak gezet door het aanrekenen van veel te hoge instapkosten.
Ben je niet akkoord met de weigering van de verzekeraar, kan je beter een klacht indienen bij de Ombudsdienst Verzekeringen dan zagen bij je makelaar.
Voor VAPZ zijn de spelregels heel eenvoudig. IPT is iets complexer, maar meer dan de gegevens inputten in de 80% tool van de maatschappij doet die ook niet... De jaarlijkse pensioenfiche (= waarop staat hoeveel je hebt en projectie hoeveel je zal krijgen op einddatum) wordt volledig opgemaakt door de verzekeringsmaatschappij door de en soms zelfs rechtstreeks naar de klant verstuurd.
Als je dan ziet dat sommige makelaars 3% commissie durven aanrekenen op een backservice (éénmalige premie) van 100.000 €, dat is gewoon de schaamte voorbij...
De meeste verzekeringsmaatschappijen hanteren 0,5% instapkost ( en eventueel een jaarlijkse beheerskost op de reserves).
Voor een premie van +50.000 € is elke commissie boven de 1% regelrechte diefstal.
Voor een premie die daaronder ligt, is 2-2,5% (waardoor je inclusief instapkost maatschappij op 2,5-3% uitkomt) mij meer dan voldoende.
Enige type verzekeringen waarin een makelaar een meerwaarde kan hebben zijn polissen voor het dekken van specifieke risico's waarvoor echt maatwerk vereist is of schadeverzekeringen.
Maar levensverzekeringen echt niet.
Ben je niet akkoord met de weigering van de verzekeraar, kan je beter een klacht indienen bij de Ombudsdienst Verzekeringen dan zagen bij je makelaar.
Voor VAPZ zijn de spelregels heel eenvoudig. IPT is iets complexer, maar meer dan de gegevens inputten in de 80% tool van de maatschappij doet die ook niet... De jaarlijkse pensioenfiche (= waarop staat hoeveel je hebt en projectie hoeveel je zal krijgen op einddatum) wordt volledig opgemaakt door de verzekeringsmaatschappij door de en soms zelfs rechtstreeks naar de klant verstuurd.
Als je dan ziet dat sommige makelaars 3% commissie durven aanrekenen op een backservice (éénmalige premie) van 100.000 €, dat is gewoon de schaamte voorbij...
De meeste verzekeringsmaatschappijen hanteren 0,5% instapkost ( en eventueel een jaarlijkse beheerskost op de reserves).
Voor een premie van +50.000 € is elke commissie boven de 1% regelrechte diefstal.
Voor een premie die daaronder ligt, is 2-2,5% (waardoor je inclusief instapkost maatschappij op 2,5-3% uitkomt) mij meer dan voldoende.
Enige type verzekeringen waarin een makelaar een meerwaarde kan hebben zijn polissen voor het dekken van specifieke risico's waarvoor echt maatwerk vereist is of schadeverzekeringen.
Maar levensverzekeringen echt niet.
Persoonlijk hanteer ik 1,5% instapkost op IPT en VAPZ (maatschappij inclusief) voor klanten, MET jaarlijkse controle 80%-regel op basis van alle gegevens .
Wel doe ik ook graag het VAPZ erbij.
Dit om ook daar duidelijk zicht op te hebben.
Het is in mijn ogen not done om als makelaar het rendement van mijn klanten op te peuzelen. Die manier van werken resulteert vaak in een meer uitgebreide samenwerking waaruit dan logischerwijs ook extra inkomsten komen.
Wel doe ik ook graag het VAPZ erbij.
Dit om ook daar duidelijk zicht op te hebben.
Het is in mijn ogen not done om als makelaar het rendement van mijn klanten op te peuzelen. Die manier van werken resulteert vaak in een meer uitgebreide samenwerking waaruit dan logischerwijs ook extra inkomsten komen.
IPT die belegt in MSCI World ACWI IMI vind ik persoonlijk niet zo slecht.Napoleon schreef: ↑6 december 2012, 08:30 Blijf toch af van die IPT's. 30 of 40 jaar uw geld vastzetten waar ge niet meer aan kunt bij een maatschappij die onmogelijk de rendementen van contracten nog kan dragen... Dat eindbedrag lijkt natuurlijk nu gigantisch, maar bedenk dat "inflatie" de enige belasting is die niet geen vakje heeft op het belastingsformulier. En dat heeft zo zijn redenen...
En een maatschappij die 0.1% instapkosten zou hanteren, dat is dan een VZW ? Die gaan misschien nog meer risico's nemen met uw centen om er rendement mee te maken.
BTW; spaargids is niet neutraal en onafhankelijk, uiteindelijk is dit gewoon een bvba die ook graag wat wil mee grabbelen.