De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Je geeft het antwoord zelf al: lonen, pensioenen en alle uitkeringen stijgen mee met de index terwijl de terugbetaling van je lening een vast bedrag is.
Akkoord, maar inflatie van 5% kan toch ook niet te bedoeling zijn? Er zal uiteindelijk meer inflatie dan deflatie zijn en dan moeten we zelfs nog hopen dat de lonen evenveel evolueren als de inflatie, en dat is niet zeker
Een cijfervoorbeeldje: stel:
- in 2021 krijg je 2.000€ loon en je hebt 500€ afbetaling; 1/4 van je loon gaat naar je afbetaling
- in 2031 krijg je 3.000€ loon en je hebt nog steeds 500€ afbetaling; 1/6 van je loon gaat naar je afbetaling
Yaris schreef: ↑1 december 2021, 15:39 Een cijfervoorbeeldje: stel:waarvan 1800 euro wordt opgeleefd door stijgende inflatie van 6% per jaar en 700 euro wordt gespaard (waar je hetzelfde mee kan kopen dan 550 euro in 2021).
- in 2021 krijg je 2.000€ loon en je hebt 500€ afbetaling; je houdt 1.500€ over,
waarvan 1000 euro wordt opgeleefd en 500 euro wordt gespaard.
- in 2031 krijg je 3.000€ loon en je hebt nog steeds 500€ afbetaling; je houdt 2.500€ over
NeenIs dat niet heerlijk?
Verstandig beleggen = adh objectieve criteria maximaal rendement proberen halen binnen de grenzen van je ricisotolerantie en een minimum aan kennis en energie.
Zeer rijk = meer geld hebben dan dat je bij een aangehouden levensstijl ooit zelf nog kunt opsoeperen.
Blij zijn is een groot woord. Er was wat cash beschikbaar ( van winstnemingen, Lop. Niet onlogisch na de stijging van de laatste maanden, me thinks). En als je dan 45€ een faire prijs vindt op 01.12.2021 dan koop je dat aandeel gewoon.lop schreef: ↑1 december 2021, 15:13
Beleggen doe je als je geloofd dat je een goed bedrijf koopt die mooi toekomst potentieel heeft.
Gokken doe je als je vlug koopt en verkoopt = traden
enkele € koersverschil zal heus het verschil niet maken .
Hierboven zie ik mensen die nu unillever hebben opgekocht en blij zijn met hun aankoopkoers terwijl ik 30% lager heb gekocht .
Als je het nu beleggen of gokken noemt, maakt mij niet uit. Ik koop in ieder geval niks meer voor de lange ( +2 jaar) termijn. Daar ben ik te oud voor. Ik wil ook niet perse de primus van de klas zijn. Zolang mijn totaal vermogen jaarlijks de index klopt, is het voor mij ok.
Beleggen is niet gokken. De uitkomst van gokken hangt van het toeval af, niet van kennis of bekwaamheid. Beleggen daarentegen doe je op basis van rationele overwegingen.
Unilever verkoopt momenteel aan 97% van zijn fair vallue , 6% verwachte groei . Is geen slechte koop op het moment 9,6% verwachte total return de komende 5 jaar .pukkie007 schreef: ↑1 december 2021, 16:46Blij zijn is een groot woord. Er was wat cash beschikbaar ( van winstnemingen, Lop. Niet onlogisch na de stijging van de laatste maanden, me thinks). En als je dan 45€ een faire prijs vindt op 01.12.2021 dan koop je dat aandeel gewoon.lop schreef: ↑1 december 2021, 15:13
Beleggen doe je als je geloofd dat je een goed bedrijf koopt die mooi toekomst potentieel heeft.
Gokken doe je als je vlug koopt en verkoopt = traden
enkele € koersverschil zal heus het verschil niet maken .
Hierboven zie ik mensen die nu unillever hebben opgekocht en blij zijn met hun aankoopkoers terwijl ik 30% lager heb gekocht .
Als je het nu beleggen of gokken noemt, maakt mij niet uit. Ik koop in ieder geval niks meer voor de lange ( +2 jaar) termijn. Daar ben ik te oud voor. Ik wil ook niet perse de primus van de klas zijn. Zolang mijn totaal vermogen jaarlijks de index klopt, is het voor mij ok.
En je kunt hopen dat een activist het eens in hun vizier krijgt , De koers zou kunnen verdubbelen nog als het bedrijf wordt opgesplitst en er word altijd maar meer druk gezet om dit in gang te zetten .
Schulden en payout zijn wel risico punten
Als je verkoopt bij elke kleine stijging en koopt bij daling kun je dat bestempelen als gokken en niet als beleggen .
Rationele overweging kun je dit niet noemen het is eerder emotionele overwegingen
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Dat had je gedacht? Weet je hoeveel emotie bij beleggen komt kijken?
Beleggen is ook het enige waarbij je eigen kennis en ervaring over de beurs NIET evenredig opgaan met je resultaten. Itt wetenschap, bedrijfskunde, kapper, spreker,… Vaak gebeurt het dat de grootste slimmeriken de duurste fouten maken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Oplossing: alles wat je in 2031 wil kopen al kopen in 2021 met een leningvidar schreef: ↑1 december 2021, 16:00Yaris schreef: ↑1 december 2021, 15:39 Een cijfervoorbeeldje: stel:waarvan 1800 euro wordt opgeleefd door stijgende inflatie van 6% per jaar en 700 euro wordt gespaard (waar je hetzelfde mee kan kopen dan 550 euro in 2021).
- in 2021 krijg je 2.000€ loon en je hebt 500€ afbetaling; je houdt 1.500€ over,
waarvan 1000 euro wordt opgeleefd en 500 euro wordt gespaard.
- in 2031 krijg je 3.000€ loon en je hebt nog steeds 500€ afbetaling; je houdt 2.500€ over
NeenIs dat niet heerlijk?
Erover slapen en 100 jaar later eens beslissen is meestal de beste optie . Verkopen door een kleine koersdaling zoals nu is nooit slim . Want op termijn is een daling van 20% slechts een rimpel in de zeetroglodytes schreef: ↑1 december 2021, 17:38Dat had je gedacht? Weet je hoeveel emotie bij beleggen komt kijken?
Beleggen is ook het enige waarbij je eigen kennis en ervaring over de beurs NIET evenredig opgaan met je resultaten. Itt wetenschap, bedrijfskunde, kapper, spreker,… Vaak gebeurt het dat de grootste slimmeriken de duurste fouten maken.
Als je verkoopt bij elke kleine daling en koopt bij elke kleine stijging dan ben je pas fout bezig
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Toch niet altijd, meestal niet zelf.
Hoe vaak bepaalt het toeval niet of een bedrijf doorstoot naar de top of diep in een gat valt.
Galapagos om maar een voorbeeld te geven stond op het punt een goedkeuring te krijgen voor hun geneesmiddel (goedgekeurd in Europa en Japan dus zo slecht zal het wel niet zijn) in Amerika. Een paar mensen hebben beslist dat het (voorlopig) niet goed was, resultaat hun partner laat hen vallen en het steraandeel zakt van 250 euro naar rond de 40 euro. En zeg me niet dat jij met al je kennis en bekwaamheid perfect wist dat het zo ging lopen.
En zo zijn er nog veel voorbeelden zowel naar boven als naar beneden.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer: