Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Een vraag voor al wie dividendbeleggen doet en er een sport van maakt een groeiende dividenden stream op te bouwen.
Op een portfolio van 100K, hoeveel dividenden ontvang je zo netto per jaar grosso modo met je huidige portfolio?
Op een portfolio van 100K, hoeveel dividenden ontvang je zo netto per jaar grosso modo met je huidige portfolio?
Op mijn aankoopprijzen genomen krijg ik een brutorendement van net iets boven de 6%. Aangezien er geen enkel Belgisch aandeel in steekt ,gaat bij allen eerst 15% buitenlandse heffing af en vervolgens nog eens 30% Belgische heffing af.
Zo kom ik uit bij een netto dividendrendement van 3,58%
Dus om op je vraag te antwoorden op 100000 is dit 3580 euro.
(Er wordt geen rekening gehouden met een deeltje Belgische RV dat terug te vorderen is via belastingsaangifte)
(Er wordt geen rekening gehouden met een deeltje Belgische RV dat terug te vorderen is via belastingsaangifte)
merci divi
ik veronderstel dat je ooit van je dividenden wil leven?
hoe lang ben je al bezig met dividenden stream op te bouwen?
ik veronderstel dat je ooit van je dividenden wil leven?
hoe lang ben je al bezig met dividenden stream op te bouwen?
-
- Newbie
- Contacteer:
Het moet niet perse beter zijn...B7H4long schreef: ↑29 november 2021, 19:11Is het belastingverdrag tussen Ierland en Frankrijk beter dan tussen Belgie en Frankrijk?GLennpuystjens schreef: ↑29 november 2021, 14:01 Een optie is misschien nog dividend etf met domicilie in ierland om zo toch nog wat van het rendement over te houden.
Indexinvesting met ETF's dan maar......
Stel je bron belasting blijft hetzelfde.
Maar het land van domicilie heft geen belasting 0% voor de Ieren tov 30% voor Belgie.
dus een acc etf lijkt me toch efficienter qua belastingen dan individuele aandelen specifiek voor het dividend te beleggen.
Alles met een 'vast' inkomen wordt in Belgie zwaar belast, dividend, loon, obligaties....
Waarom geen Belgische aandelen,zonde van de dubbele RV dat je bij elk dividend moet betalen (met uitzondering van de eerste 800 euro). Heb je ook geen Britse aandelen?Want daarop is alleen maar de Belgische RV op verschuldigd.Divi schreef: ↑1 december 2021, 13:12 Op mijn aankoopprijzen genomen krijg ik een brutorendement van net iets boven de 6%. Aangezien er geen enkel Belgisch aandeel in steekt ,gaat bij allen eerst 15% buitenlandse heffing af en vervolgens nog eens 30% Belgische heffing af.
Gisteren KBC ancora gekocht aan 40,80 euro. Ik dacht dat CCEP mijn laaste dividend voor 2021 zou geven maar het zal dus KBCA zijn
Pfff....leven in Belgie van je dividend....weet het nog niet zo hoor ! Je gaat er een grote spaarpot voor nodig hebben (+1 milj). Zeker als je alleen maar kwaliteitsbedrijven (een must!) in portfolio gaat houden.Nee ik aanzie het meer als een extraatje om een pintje mee te drinken,of een dagschotel te eten,een aanvulling(ske) bij mijn (aankomend pensioen).
Nooit anders gekocht dan dividendaandelen. Gebruik het dividend om aandelen te selecteren.Een dividend vertelt iets over een bedrijf.Jazelfs over de markt in zijn geheel. Ik zit nu wel op 60% cash,en wacht af
MAAR TOCH EVEN DIT:
Dividendbeleggen komt de laatste tijd zeer sterk opzetten.Steeds meer artikels er over in de pers,jazelfs vertalingen van artikels over de FIRE-beweging (leven van dividend) uit de US.
Zat laatst nog bij mijn broker,die mij plots ook begon te ondervragen over dividendbeleggen.Vanwaar die interesse? Blijkt dat ze voor hun klanten-ex-couponknippers gvv's en Belgische holdings met dividend adviseren.Dat ze dan aanvullen met gespreid instappen in hun dakfondsen. Dit alles met dank aan de nulrente!
Kijk ,ik vind dat allemaal veel te kort door de bocht. Dividendbeleggen is een vorm van beleggen waar ook alle regels van het beleggen van toepassing op zijn zoals spreiding, gedeelte cash aanhouden, assetverdeling....ect
Een portfolio met enkel belgische dividendbetalers is GEEN dividendbeleggen ! Je hebt geen geografisch spreiding,en je zult een heleboel sectoren missen.
Dit alles,om maar te zeggen,dat je er eerst goed moet in verdiepen,en tevens ook miin kritiek op zo een simplistische artikels in de geldkaterns van kranten en magazines!
Nooit anders gekocht dan dividendaandelen. Gebruik het dividend om aandelen te selecteren.Een dividend vertelt iets over een bedrijf.Jazelfs over de markt in zijn geheel. Ik zit nu wel op 60% cash,en wacht af
MAAR TOCH EVEN DIT:
Dividendbeleggen komt de laatste tijd zeer sterk opzetten.Steeds meer artikels er over in de pers,jazelfs vertalingen van artikels over de FIRE-beweging (leven van dividend) uit de US.
Zat laatst nog bij mijn broker,die mij plots ook begon te ondervragen over dividendbeleggen.Vanwaar die interesse? Blijkt dat ze voor hun klanten-ex-couponknippers gvv's en Belgische holdings met dividend adviseren.Dat ze dan aanvullen met gespreid instappen in hun dakfondsen. Dit alles met dank aan de nulrente!
Kijk ,ik vind dat allemaal veel te kort door de bocht. Dividendbeleggen is een vorm van beleggen waar ook alle regels van het beleggen van toepassing op zijn zoals spreiding, gedeelte cash aanhouden, assetverdeling....ect
Een portfolio met enkel belgische dividendbetalers is GEEN dividendbeleggen ! Je hebt geen geografisch spreiding,en je zult een heleboel sectoren missen.
Dit alles,om maar te zeggen,dat je er eerst goed moet in verdiepen,en tevens ook miin kritiek op zo een simplistische artikels in de geldkaterns van kranten en magazines!
%
Als je de ETFs neemt dan heb je direct een brede selectie.
Het dividendrendement schommelt tussen de 2.0% en 3,75%, voor Belgische belastingen.
Netto hou je dus ongeveer tussen de 1300 en 2500 Euro over voor een investering van 100K
Ja kan dit nakijken door bvb naar de aristocrat fondsen te kijken.
Als je de ETFs neemt dan heb je direct een brede selectie.
Het dividendrendement schommelt tussen de 2.0% en 3,75%, voor Belgische belastingen.
Netto hou je dus ongeveer tussen de 1300 en 2500 Euro over voor een investering van 100K
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zit momenteel op ruim 3,5% netto dividendrendement. Mijn div. inkomen op jaarbasis evenaart nu de afbetaling van mijn hyp. lening, dus dat is toch al comfortabel. Ik verwacht dat ik, wanneer mijn lening afbetaald is, voldoende dividenden zal ontvangen om al mijn overblijvende uitgaven te dekken. Maar wat ik dan ga doen, weet ik nog niet.
Als je geen of weinig andere inkomsten meer hebt, gaat je nettodividend trouwens nog omhoog want valt een deel onder belastingvrije som of laagste schijf, zeker als koppel. Je moet dan wel (een deel van) je divivend-inkomen vrijwillig aangeven in de personenbelasting, om langs die weg RV te kunnen recupereren.
Sociale zekerheid behouden is dan wel nog een ander paar mouwen...
Van je dividend leven is zeker mogelijk maar je moet je richten op dividend groeiers .Als je 2% netto start yield kunt halen momenteel met een groei van boven de 5% mag je zeer blij zijn .
In Belgie en Europa in het algemeen zijn er bijna geen betrouwbare dividend groeiers .
Het voordeel is dat je inkomen om de 15 jaar gemiddeld verdubbeld .
Het enige wat je nodig hebt is tijd en volhouden .
Agmen is nu bijvoorbeeld een koopje verwachte groei van 9% en een netto yield van 2%
BMY , WBA VZ ATO ,CAH,MDU, LEG , JNJ , UGI , zijn allemaal aandelen die goedkoop zijn en al jaren hun dividend laten groeien
De grootste vergissing die je kunt maken is Yield najagen en het is dat wat de meeste particuliere beleggers doen .
Beter 2% met een groei van 5% dan een dividend die 5% geeft en niet groeit
Belgische aandelen hebben in de meeste gevallen geen of weinig groei en zijn niet betrouwbaar wat hen niet geschikt maakt hiervoor , ook al brengen ze in het algemeen meer op bij het begin . Je moet maar eens de geschiedenis vergelijken van sommige gekende Belgische aandelen . Je vind er geen die al 50 jaar betrouwbaar zijn gebleken zoals CAH , WBA , LEG , JNJ daarbovenop krijg je het koersrendement die meestijgt met de verwachte groei .
AMGN als voorbeeld noteert 10 % onder zijn fair vallue en heeft een verwachte groei van 9 % er wordt verwacht dat het dividend met dat percentage zal mee stijgen dat wil zeggen als de verwachtingen juist zijn dat het huidige netto dividend van 2% binnen 5 jaar al 3% zal zijn daarbovenop komt de koerswaardering die als het terug naar zijn fair vallue gaat ook zal stijgen in die periode dat is 14.% per jaar bruto voor de volgende 5 jaar . Het klein beetje dat je betaald aan Bronbelastingen en RV is verwaarloosbaar op je totaal rendement .
Zo heb ik meerder aandelen in portefeuille die mij meer dan 10 % geven netto ABBV was een van de snelste stijgers de laatste jaren .
Maar het is zeker niet onmogelijk om te leven van je dividend doe het al jaren nu .
Beter nog herinvesteer bijna de helft van mijn dividend nog .
Het enige dat telt zijn uw keuzes , koop niet duur , koop bedrijven die al jaren hun dividend laten groeien , Kijk naar de uitbetalingsratio , Kijk naar hun portfolio , bekijk de schuldenlast . Vergelijk het rendement op eigen vermogen tegenover branche genoten . Het dividendrendement kan een mogelijke indicator zijn maar u daarop baseren alleen moet je niet doen !
In Belgie en Europa in het algemeen zijn er bijna geen betrouwbare dividend groeiers .
Het voordeel is dat je inkomen om de 15 jaar gemiddeld verdubbeld .
Het enige wat je nodig hebt is tijd en volhouden .
Agmen is nu bijvoorbeeld een koopje verwachte groei van 9% en een netto yield van 2%
BMY , WBA VZ ATO ,CAH,MDU, LEG , JNJ , UGI , zijn allemaal aandelen die goedkoop zijn en al jaren hun dividend laten groeien
De grootste vergissing die je kunt maken is Yield najagen en het is dat wat de meeste particuliere beleggers doen .
Beter 2% met een groei van 5% dan een dividend die 5% geeft en niet groeit
Belgische aandelen hebben in de meeste gevallen geen of weinig groei en zijn niet betrouwbaar wat hen niet geschikt maakt hiervoor , ook al brengen ze in het algemeen meer op bij het begin . Je moet maar eens de geschiedenis vergelijken van sommige gekende Belgische aandelen . Je vind er geen die al 50 jaar betrouwbaar zijn gebleken zoals CAH , WBA , LEG , JNJ daarbovenop krijg je het koersrendement die meestijgt met de verwachte groei .
AMGN als voorbeeld noteert 10 % onder zijn fair vallue en heeft een verwachte groei van 9 % er wordt verwacht dat het dividend met dat percentage zal mee stijgen dat wil zeggen als de verwachtingen juist zijn dat het huidige netto dividend van 2% binnen 5 jaar al 3% zal zijn daarbovenop komt de koerswaardering die als het terug naar zijn fair vallue gaat ook zal stijgen in die periode dat is 14.% per jaar bruto voor de volgende 5 jaar . Het klein beetje dat je betaald aan Bronbelastingen en RV is verwaarloosbaar op je totaal rendement .
Zo heb ik meerder aandelen in portefeuille die mij meer dan 10 % geven netto ABBV was een van de snelste stijgers de laatste jaren .
Maar het is zeker niet onmogelijk om te leven van je dividend doe het al jaren nu .
Beter nog herinvesteer bijna de helft van mijn dividend nog .
Het enige dat telt zijn uw keuzes , koop niet duur , koop bedrijven die al jaren hun dividend laten groeien , Kijk naar de uitbetalingsratio , Kijk naar hun portfolio , bekijk de schuldenlast . Vergelijk het rendement op eigen vermogen tegenover branche genoten . Het dividendrendement kan een mogelijke indicator zijn maar u daarop baseren alleen moet je niet doen !
Grotendeels mee eens, maar Sofina heeft sinds 1956 nog nooit het dividend verlaagd en verhoogt blijkbaar al meer dan 45 jaar het dividend. Daarmee is Sofina wellicht de enige echte Belgische Dividend Aristocrat.lop schreef: ↑1 december 2021, 17:11 Belgische aandelen hebben in de meeste gevallen geen of weinig groei en zijn niet betrouwbaar wat hen niet geschikt maakt hiervoor , ook al brengen ze in het algemeen meer op bij het begin . Je moet maar eens de geschiedenis vergelijken van sommige gekende Belgische aandelen . Je vind er geen die al 50 jaar betrouwbaar zijn gebleken zoals CAH , WBA , LEG , JNJ daarbovenop krijg je het koersrendement die meestijgt met de verwachte groei .
Ja is een van de uitzonderingen in Belgie , maar kun je moeilijk als koopwaardig beschouwen aan de huidige koersdreamy schreef: ↑1 december 2021, 17:45Grotendeels mee eens, maar Sofina heeft sinds 1956 nog nooit het dividend verlaagd en verhoogt blijkbaar al meer dan 45 jaar het dividend. Daarmee is Sofina wellicht de enige echte Belgische Dividend Aristocrat.lop schreef: ↑1 december 2021, 17:11 Belgische aandelen hebben in de meeste gevallen geen of weinig groei en zijn niet betrouwbaar wat hen niet geschikt maakt hiervoor , ook al brengen ze in het algemeen meer op bij het begin . Je moet maar eens de geschiedenis vergelijken van sommige gekende Belgische aandelen . Je vind er geen die al 50 jaar betrouwbaar zijn gebleken zoals CAH , WBA , LEG , JNJ daarbovenop krijg je het koersrendement die meestijgt met de verwachte groei .
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Kan mij iemand eens uitleggen waarom een aandeel zoals Sofina wel 'houd-waardig' is wanneer het zogezegd niet meer 'koopwaardig' is (wegens te duur)? Ik heb dat nooit begrepen.
Als ik morgen opeens 1000 aandelen Sofina krijg, moet ik ze dan houden of verkopen?
Als ik morgen opeens 1000 aandelen Sofina krijg, moet ik ze dan houden of verkopen?
Een aandeel die koopwaardig is noteert onder zijn fair vallue een aandeel die hou waardig is zal presteren volgens de gemiddelde beursrendement , een aandeel die dus sterk koopwaardig is noteert een pak onder zijn fair vallue een voorbeeld hiervan is BMY en zal dus normaal beter presteren dan het gemiddelde de komende jaren .troglodytes schreef: ↑1 december 2021, 17:54 Kan mij iemand eens uitleggen waarom een aandeel zoals Sofina wel 'houd-waardig' is wanneer het zogezegd niet meer 'koopwaardig' is (wegens te duur)? Ik heb dat nooit begrepen.
Als ik morgen opeens 1000 aandelen Sofina krijg, moet ik toch ook beslissen wat ik er mee ga doen?
Een verkoop advies betekend dat het enorm boven zijn fair vallue noteert of dat de fundamenten veranderd zijn .
Maar die adviezen lopen ook vaak achter op het koersverloop dus zijn ook niet altijd een goede raadgever .
Vaak zijn deze adviezen al maanden oud
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat hangt er vanaf hoe je je port samenstelt, lijkt mij.
Theoretisch gemiddeld genomen over lange termijn gezien, zou je bv. kunnen uitgaan van een gemiddeld jaarlijks rendement van 6%, waarvan 2-3% dividend en 3-4% koersstijging.