Wat is uw YTD?
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
Het "Het B7H4long-A-aandelen fonds" is een *fictief* fonds van aandelen uit zijn ETFs waarvan de naam start met "A".
Zie wat-is-uw-ytd-t22712-1155.html?hilit=A% ... en#p494138
Zie wat-is-uw-ytd-t22712-1155.html?hilit=A% ... en#p494138
Helemaal akkoord, zelf namen geven aan je portefeuille is dan misschien wel handig voor jezelf, anderen snappen er bitter weinig van.troglodytes schreef: ↑1 december 2021, 22:45Het is een blijvend probleem met de terminologie van BH en anderen zoals Jhn: ze gebruiken allemaal eigen categorieën en naamgevingen. Geen fan. Gebruik gewoon wat iedereen begrijpt: stocks/bonds/cash/crypto/... WTF is JHNflexer?
Omtrent JHN zijn flexer en tracker: wat-is-uw-ytd-t22712-1275.html#p518882
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
1- Ik vergeet dat altijd weer enRGiskard schreef: ↑2 december 2021, 07:49 Omtrent JHN zijn flexer en tracker: wat-is-uw-ytd-t22712-1275.html#p518882
2- ben altijd te lui om het op te zoeken! :-)
Komt die screenshot uit een dashboardje in portfolio performance? Dit is niet het algemene "charts" scherm lijkt me? Kan je eens wat uitleg geven over hoe je zo een dashboardje juist maakt, en wat je er allemaal opgezet hebt? De toepassing kan zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En de interface om dashboards te maken is niet echt gebruiksvriendelijk.troglodytes schreef: ↑1 december 2021, 08:44 Nog een rally'tje richting oudejaar of verder naar beneden?
Toestand op 1 december 2021: 68% RISK / 32% NO-RISK.
50,5% STOCKS: +16,37%
32,6% CASH/BONDS: -0,1%
7,5% COMMOD/GOLD: +12%
6,5% CRYPTO: +98%
3% PENSIOENSP.: +10,7%
PORTFOLIO TOTAAL: +9,12% YTD
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Gewoon Prestaties -> Grafiek en dan kiezen wat je wil tonen uit je taxonomie met 'Gegevensreeks toevoegen'. Eventueel kan je ook een benchmark zoals IWDA toevoegen. Ik zie het probleem niet?
B7H4long-A-aandelen zijn een reeks van aandelen waarin ik beleg. Ik volg deze via een Morningstar portefeuille.
Het startte een paar jaar geleden eerder als grap, als relativering op andere post, als reactie:
- op post in deze thread waar sommigen enkel een deel van hun portefeuille publiceren, 'per ongeluk' het deel dat het beste presteert :-) .
- om aan te tonen dat het niet zo moeilijk is om retroactief een portefeuille met de beste beleggingen te selecteren (*)
- er wel strategieën bestaan die wel duidelijk de markt versloegen(*), met veel betere resultaten dan strategieën waarover hier volledige threads worden vol-geschreven en die toch bewijsbaar niet beter presteren dan de markt.
- om aan te tonen dat er altijd een deel (de helft) van de markt een hoger rendement dan (het gemiddelde van) de markt.
De portefeuille bevat een klein dozijn aandelen die met de letter A beginnen en die op deze site vermeld werden. Aankoopbedrag van 1000 Euro op het moment dat ze in mijn portefeuille kwamen, met als vroegste datum 2010.
(*) Eerlijk gezegd ben ik wel verbaast dat deze portefeuille een hoger rendement blijft halen dan de algemene markt. Als er op de portefeuille een factor-analyse zou worden losgelaten zal waarschijnlijk wel blijken dat de prestaties gelinkt zijn aan een reeks bekende factoren: bvb small caps, technology.
Dat de namen van de aandelen beginnen met een A is eigelijk irrelevant.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Toch het standaard 'Charts' scherm dus.troglodytes schreef: ↑2 december 2021, 09:00 Gewoon Prestaties -> Grafiek en dan kiezen wat je wil tonen uit je taxonomie met 'Gegevensreeks toevoegen'. Eventueel kan je ook een benchmark zoals IWDA toevoegen. Ik zie het probleem niet?
Ik probeer van onderstaand scherm iets deftigs te maken, maar vind de grafiekjes en UI-designer echt onhandelbaar.
Ok, interessant experiment B7.
Misschien IS het wel een factor. Het zijn de namen die je altijd het eerst ziet als je de in de krant naar de koersen kijkt of online en die dus zo misschien blijven hangen. Hopelijk heb je er Avantium niet ingestoken.
Misschien IS het wel een factor. Het zijn de namen die je altijd het eerst ziet als je de in de krant naar de koersen kijkt of online en die dus zo misschien blijven hangen. Hopelijk heb je er Avantium niet ingestoken.
Namen met een A klinken altijd mooier
Dat blijkt echt iets onderbewust te zijn in onze hersenen
Eigenlijk verbaast het me weinig dat aandelen met een A het consequent beter doen, maar om het zelf als beleggingstrategie te gebruiken, vind ik wat vergaand
De laatste jaren zal inderdaad de technologiesector er voor veel tussen zitten dat het zo goed presteert
Dat blijkt echt iets onderbewust te zijn in onze hersenen
Eigenlijk verbaast het me weinig dat aandelen met een A het consequent beter doen, maar om het zelf als beleggingstrategie te gebruiken, vind ik wat vergaand
De laatste jaren zal inderdaad de technologiesector er voor veel tussen zitten dat het zo goed presteert
Voor zij die willen stoefen met een al dan niet echte portfolio (zucht), neem uw winst want het gaat kraken. Voor zij die geschoren gaan worden: kop omhoog en vooral, stilzitten en veel geduld!
+23% and dropping...
Voor wie het lastig heeft de laatste dagen: dergelijke fluctuaties zijn doodnormaal en gebeuren altijd. Denk eraan dat er meer geld verloren gaat in de poging om dalingen op te vangen dan door de dalingen zelf ((Peter Lynch). En: "never, NEVER be out of the market" (John Bogle).
Voor wie het lastig heeft de laatste dagen: dergelijke fluctuaties zijn doodnormaal en gebeuren altijd. Denk eraan dat er meer geld verloren gaat in de poging om dalingen op te vangen dan door de dalingen zelf ((Peter Lynch). En: "never, NEVER be out of the market" (John Bogle).
Zal de volgende keer er gewoon 1 getal inzetten.RGiskard schreef: ↑2 december 2021, 07:49Helemaal akkoord, zelf namen geven aan je portefeuille is dan misschien wel handig voor jezelf, anderen snappen er bitter weinig van.troglodytes schreef: ↑1 december 2021, 22:45
Het is een blijvend probleem met de terminologie van BH en anderen zoals Jhn: ze gebruiken allemaal eigen categorieën en naamgevingen. Geen fan. Gebruik gewoon wat iedereen begrijpt: stocks/bonds/cash/crypto/... WTF is JHNflexer?
Omtrent JHN zijn flexer en tracker: wat-is-uw-ytd-t22712-1275.html#p518882
Wat maakt YTD nu uit
De voorbije 10 jaar zijn onrealistische rendementen voor de lange termijn , mensen die nu instappen hebben het idee dat dit de nieuwe normaal is . Ik zelf zit nu vandaag nog op 32,66% YTD komt van 38 % maar op lange termijn iets meer dan 20 jaar zit mijn rendement op 11,82 % .
Wat eigenlijk ruim 2% beter is dan de globale markt , Als je 10 % haalt op lange termijn mag je blij zijn .
Vraag mij eigenlijk meer af wat jullie rendementen op lange termijn zijn , maar denk niet dat er hier al velen meer dan 10 jaar actief zijn
De voorbije 10 jaar zijn onrealistische rendementen voor de lange termijn , mensen die nu instappen hebben het idee dat dit de nieuwe normaal is . Ik zelf zit nu vandaag nog op 32,66% YTD komt van 38 % maar op lange termijn iets meer dan 20 jaar zit mijn rendement op 11,82 % .
Wat eigenlijk ruim 2% beter is dan de globale markt , Als je 10 % haalt op lange termijn mag je blij zijn .
Vraag mij eigenlijk meer af wat jullie rendementen op lange termijn zijn , maar denk niet dat er hier al velen meer dan 10 jaar actief zijn
10 jaar geleden had ik de humaniora nog niet eens afgemaakt. Persoonlijk ben ik met enkele procenten boven inflatie al heel tevreden.lop schreef: ↑2 december 2021, 17:55 Wat maakt YTD nu uit
Langetermijn rendementen zijn gewoonweg veel interessanter dan YTD en dergelijke .RGiskard schreef: ↑2 december 2021, 18:3310 jaar geleden had ik de humaniora nog niet eens afgemaakt. Persoonlijk ben ik met enkele procenten boven inflatie al heel tevreden.lop schreef: ↑2 december 2021, 17:55 Wat maakt YTD nu uit
Het overlapt al meerdere crashes vandaar geeft het een meer realistisch beeld van wat je mag verwachten .