De crash van 2021
TIP
Re: De crash van 2021
Ja, mondjesmaat. Niet alle cash ineens vastzetten.
Nog even een illustratie op de skewness van de rendementen van aandelen.
Hieronder een illustratie van de cumulatieve rendementen van de S&P 500 stocks' over de 20-jarige periode 1997-2017. In tegenstelling met de zelfinschatting van autobestuurders (waar de meeste chauffeurs denken dat ze beter zijn dan het gemiddelde) zijn de rendementen van de meeste aandelen benedengemiddeld.
Deze aandelen zijn verantwoordelijke voor de "goede' prestaties van de markten; in opgaande markten als ook in dalende markten.
Hieronder een illustratie van de cumulatieve rendementen van de S&P 500 stocks' over de 20-jarige periode 1997-2017. In tegenstelling met de zelfinschatting van autobestuurders (waar de meeste chauffeurs denken dat ze beter zijn dan het gemiddelde) zijn de rendementen van de meeste aandelen benedengemiddeld.
Bron: S&P-Dow Jones
Deze aandelen zijn verantwoordelijke voor de "goede' prestaties van de markten; in opgaande markten als ook in dalende markten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Blijkbaar zal de daling maar tijdelijk zijn:
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/Z5NSTWmS/dow-jones-down.png)
Dan moet je ook eens kijken in hoeveel actieve fondsen die duur gewaardeerde aandelen zitten en met hoeveel gewicht. Moet je deze dan ook maar mijden ?
Mooi alternatief zou kunnen zijn US Wide Moat en Global Wide Moat.
De formules toegepast door Morningstar om de aandelen te bepalen die in de index Wide Moat komen zorgen ervoor dat aandelen die een zeer hoge K/W ,of amper of geen winst maken maar een zeer hoge aandelenkoers noteren( bv Tesla) niet aangekocht worden.
Ja is inderdaad een betere formule dan simpelweg een globale etf te kopen .karine schreef: ↑4 december 2021, 14:50Dan moet je ook eens kijken in hoeveel actieve fondsen die duur gewaardeerde aandelen zitten en met hoeveel gewicht. Moet je deze dan ook maar mijden ?
Mooi alternatief zou kunnen zijn US Wide Moat en Global Wide Moat.
De formules toegepast door Morningstar om de aandelen te bepalen die in de index Wide Moat komen zorgen ervoor dat aandelen die een zeer hoge K/W ,of amper of geen winst maken maar een zeer hoge aandelenkoers noteren( bv Tesla) niet aangekocht worden.
De beste formule is zelf aandelen selecteren ,
Het gemiddelde van wat B7H4 long toont in zijn grafiek is echt niet moeilijk om te halen .
Zelf klop ik die met 2% op jaarbasis gemiddeld gedurende die periode
Kosten zijn veel lager en je beslist zelf wat je koopt en verkoopt niet iemand anders zoals een etf de kudde volgt
Chance dat apple, microsoft en alphabet (de 3 grootste in de index) niet duur zijn volgens je postlop schreef: ↑4 december 2021, 03:22 Enkele cijfers
Apple koers/winst 2022 = 26 Dat is niet hoog
Alphabet koers winst 2022 =24 Dat is niet hoog
Facebook koers winst 2022 =19 Dat is niet hoog
Microsoft koers winst 2022 = 33 Dat is niet hoog
De winstgroei ondersteund prefect de genoemde aandelen
Het enige waar ik het mee eens ben is over de ETF 's.
Heb jullie altijd al gewaarschuwd voor ETF's , de duurst gewaardeerde aandelen krijgen het grootste gewicht .
Eens of laat ontploft dit in uw gezicht .
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
ignition schreef: ↑4 december 2021, 21:48Chance dat apple, Microsofts en alphabet (de 3 grootste in de index) niet duur zijn volgens je postlop schreef: ↑4 december 2021, 03:22 Enkele cijfers
Apple koers/winst 2022 = 26 Dat is niet hoog
Alphabet koers winst 2022 =24 Dat is niet hoog
Facebook koers winst 2022 =19 Dat is niet hoog
Microsoft koers winst 2022 = 33 Dat is niet hoog
De winstgroei ondersteund prefect de genoemde aandelen
Het enige waar ik het mee eens ben is over de ETF 's.
Heb jullie altijd al gewaarschuwd voor ETF's , de duurst gewaardeerde aandelen krijgen het grootste gewicht .
Eens of laat ontploft dit in uw gezicht .![]()
Als je ze vergelijkt met Tesla en dergelijke zeker niet , Als ze zakken naar hun Fair vallue en hun groeiprognoses waar maken dan heb je in het slechtste geval 5 jaar een nul rendement .
Van Apple is dit rendement met 1% zelfs positief
Aan de andere kant koopt apple voor 100 miljard eigen aandelen terug op jaarbasis
Is de verwachte groei 7%
Er is geen bedrijf ter wereld die in betere financiële papieren zit dan Apple .
En 48% overgewaardeerd noem ik niet enorm .
Als je vergelijkt met Tesla , NVDA ,Marvell technology is dit zelfs spotgoedkoop
Staat zelfs niet in de top 100 van de duurst gewaardeerde aandelen .
Er is een groot verschil tussen duur en een zeebel zoals de tijd het noemde .
En bijna iedereen hier helpt deze waardering te ondersteunen via ETF's
Denk dat ik juist een van de weinige uitzonderingen ben , dus aan mij moet je niet vertellen wat duur is en wat niet .
Beste beleggers,
Ik ben eind 2018 begonnen met beleggen (hoofdzakelijk ETF's) en heb momenteel een XIRR van ca. +11% op mijn volledige portefeuille.
Momenteel sta ik zwaar in de min (ca. -75%) m.b.t. twee groei-aandelen die ik begin dit jaar kocht (TIGR en LFMD). Ik slaagde er eerder dit jaar wel in om een winst van ca. 250% te boeken op aankoop/verkoop van FUTU maar onmiddellijk daarna maakte ik de vergissing om die winst (nalv hysterische tweets op stocktwits) te investeren in de aankoop van TLRY (een canadees cannabisbedrijf, nu ook ca. -75%), echt een beginnersfout. Behalve de ETF's zijn dit de enige aandelen die ik in portefeuille heb.
Hoe dan ook is mijn strategie om deze drie aandelen te holden. Ontwikkeling van de koers van resp. TIGR (al dan niet krijgen van een licentie voor vastgoedactiviteiten in China) en TLRY (federale legalisering cannabis amerika) is afhankelijk van legislatieve ontwikkelingen en dus erg onvoorspelbaar. Het lijkt me dus geen goed plan om hier verder te investeren, ondanks de historische lows.
De koers van LFMD is ook enorm gekelderd het afgelopen jaar maar die fundamentals zitten (wat mij betreft) nog heel goed: ik geloof in deze onderneming, onder meer door enorm stijgende revenue, insiders die kopen, expenses die QoQ dalen, zicht op profitability in Q4-2022,...
Ik las hier in deze thread dat er nu een rotatie is wég van hoogvolatiele groei-aandelen. Klopt dit? Is dit een gedeeltelijke verklaring waarom TIGR en LFMD zo hard gedaald zijn? Kan er verwacht worden dat binnen x aantal maanden een enorme inflow van nieuwe cash in deze sector zal gebeuren? Kortom: is dit een goed moment om in hoogvolatiele groei-aandelen te investeren gezien de enorme lows op dit moment?
Ik ben eind 2018 begonnen met beleggen (hoofdzakelijk ETF's) en heb momenteel een XIRR van ca. +11% op mijn volledige portefeuille.
Momenteel sta ik zwaar in de min (ca. -75%) m.b.t. twee groei-aandelen die ik begin dit jaar kocht (TIGR en LFMD). Ik slaagde er eerder dit jaar wel in om een winst van ca. 250% te boeken op aankoop/verkoop van FUTU maar onmiddellijk daarna maakte ik de vergissing om die winst (nalv hysterische tweets op stocktwits) te investeren in de aankoop van TLRY (een canadees cannabisbedrijf, nu ook ca. -75%), echt een beginnersfout. Behalve de ETF's zijn dit de enige aandelen die ik in portefeuille heb.
Hoe dan ook is mijn strategie om deze drie aandelen te holden. Ontwikkeling van de koers van resp. TIGR (al dan niet krijgen van een licentie voor vastgoedactiviteiten in China) en TLRY (federale legalisering cannabis amerika) is afhankelijk van legislatieve ontwikkelingen en dus erg onvoorspelbaar. Het lijkt me dus geen goed plan om hier verder te investeren, ondanks de historische lows.
De koers van LFMD is ook enorm gekelderd het afgelopen jaar maar die fundamentals zitten (wat mij betreft) nog heel goed: ik geloof in deze onderneming, onder meer door enorm stijgende revenue, insiders die kopen, expenses die QoQ dalen, zicht op profitability in Q4-2022,...
Ik las hier in deze thread dat er nu een rotatie is wég van hoogvolatiele groei-aandelen. Klopt dit? Is dit een gedeeltelijke verklaring waarom TIGR en LFMD zo hard gedaald zijn? Kan er verwacht worden dat binnen x aantal maanden een enorme inflow van nieuwe cash in deze sector zal gebeuren? Kortom: is dit een goed moment om in hoogvolatiele groei-aandelen te investeren gezien de enorme lows op dit moment?
die rotatie komt door het verkrappende beleid centrale bank Vs : Tapering en aankondiging rente verhoging.
Wat er gaat gebeuren wanneer de rente echt wordt verhoogd (volgende zomer is momenteel de verwachting) zou ik ook wel willen weten. Sommigen verwijzen hiervoor naar 2018, maar kan me dat niet meer herinneren. Misschien gebeurde de rente verhoging toen te plotseling.
Wat er gaat gebeuren wanneer de rente echt wordt verhoogd (volgende zomer is momenteel de verwachting) zou ik ook wel willen weten. Sommigen verwijzen hiervoor naar 2018, maar kan me dat niet meer herinneren. Misschien gebeurde de rente verhoging toen te plotseling.
Hier is een grafiek van het renteverloop in de US, met de verhoging van 2015 tot 2018.nickname schreef: ↑5 december 2021, 10:23 die rotatie komt door het verkrappende beleid centrale bank Vs : Tapering en aankondiging rente verhoging.
![Afbeelding](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Federal_funds_rate_history_and_recessions.png)
Dat je dit niet meer herinnert geeft aan hoeveel impact dit toen heeft gehad.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Er komt geen crash rentes blijven laag ook volgend jaar, geen alternatief voorlopig voor aandelen ,blijven gewild ook in 2022 met de up en downs maar volgens mij gaat het nog stijgen volgend jaar.
De US wide moat is een interessante piste, deze neem ik waarschijnlijk ook op in mijn portefeuille.
Is er een tool op internet waarbij we snel de individuele stocks die in de S&P 500 zitten kunnen nakijken op koersverloop van de voorbije tijd? => https://www.slickcharts.com/sp500/performance
De YTD van de S&P 500 is niet zo pessimistisch als het artikel in De Tijd.
Is er een tool op internet waarbij we snel de individuele stocks die in de S&P 500 zitten kunnen nakijken op koersverloop van de voorbije tijd? => https://www.slickcharts.com/sp500/performance
De YTD van de S&P 500 is niet zo pessimistisch als het artikel in De Tijd.
Laatst gewijzigd door Georg op 5 december 2021, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is het verschil nu bij toen ? Denk als je eventjes zou nadenken u dit niet zou posten .B7H4long schreef: ↑5 december 2021, 11:33Hier is een grafiek van het renteverloop in de US, met de verhoging van 2015 tot 2018.nickname schreef: ↑5 december 2021, 10:23 die rotatie komt door het verkrappende beleid centrale bank Vs : Tapering en aankondiging rente verhoging.
Dat je dit niet meer herinnert geeft aan hoeveel impact dit toen heeft gehad.
Eens kijken wie weet het hier ?