Vlaamse Energieleverancier failliet
Re: Vlaamse Energieleverancier failliet
ik weet niet hoe het precies werkt, maar als je een betaling via domiciliëring weigert binnen de 8 weken, dan krijg je dat geld quasi onmiddellijk terug op je rekening, failliet of niet.
Ik vermoed dat dat geld op dat ogenblik nog niet 'echt' is doorgestort naar het het bedrijf?
Ik vermoed dat dat geld op dat ogenblik nog niet 'echt' is doorgestort naar het het bedrijf?
'Uw bank stort het bedrag dan aan u terug en gaat zelf bij de energieleverancier aankloppen om haar schuld terug te vorderen'
Bron: https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 52251.html
Bron: https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 52251.html
Met dat verschil dat banken niet helemaal achteraan in de rij staan als schuldeiser.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Benieuwd wat de banken gaan doen wanneer ze niks kunnen terug vorderen, immers bij uitspraak van faillissement gaat de lege rekening van de Vlaamse energieleverancier gegarandeerd geblokkeerd worden.
Vrij maken van energiemarkt eist zijn tol,zat eraan te komen,mijn gascontract loopt eind van het jaar af,Engie was tel. onbereikbaar,kan blijkbaar toevloed eventuele nieuwe klanten niet aan.
Net ook terugbetaling gevraagd. Benieuwd of dit morgen op de rekening staat.
Bedankt voor de tip alvast !
Bedankt voor de tip alvast !
Ik vraag me ook af hoe diep de bank zal toestaan dat de rekening van de energieleverancier in het rood trekt.verbanneling schreef: ↑8 december 2021, 18:02
Benieuwd wat de banken gaan doen wanneer ze niks kunnen terug vorderen, immers bij uitspraak van faillissement gaat de lege rekening van de Vlaamse energieleverancier gegarandeerd geblokkeerd worden.
Bij faillissement : wordt alles dan niet geblokkeerd ? In de telecom alleszins wel.
Een unieke situatie voor de banken ook wel en het systeem van betaling via domiciliëring.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 52290.html
Er is nog geen zicht op hoe groot de financiële put is. 'Ik schat het passief snel op meer dan 10 miljoen euro', zegt Bentein. Hij merkt op dat er geen aanwijzingen zijn van fraude of kwaad opzet en dat de onderneming 'redelijk gezond' was: geen schulden aan de fiscus, leasing of banken. De grootste schuldeisers zijn waarschijnlijk de netbeheerder Fluvius en PES.
Aankoop, IT en facturatie werden gedaan door de gelieerde bedrijven, oa Progress Energy Services (PES) van eigenaar Stijn Lenaerts. Ben eens benieuwd waar die in de rij der schuldeisers gaat staan
Er is nog geen zicht op hoe groot de financiële put is. 'Ik schat het passief snel op meer dan 10 miljoen euro', zegt Bentein. Hij merkt op dat er geen aanwijzingen zijn van fraude of kwaad opzet en dat de onderneming 'redelijk gezond' was: geen schulden aan de fiscus, leasing of banken. De grootste schuldeisers zijn waarschijnlijk de netbeheerder Fluvius en PES.
Aankoop, IT en facturatie werden gedaan door de gelieerde bedrijven, oa Progress Energy Services (PES) van eigenaar Stijn Lenaerts. Ben eens benieuwd waar die in de rij der schuldeisers gaat staan
Als hij het goed geregeld heeft, naar het voorbeeld van ACW en Arco (geen aandelen maar leningen tussen moeder en dochterbedrijven) dan komen die gelieerde bedrijven bij de vereffening voor de klanten en kunnen ze alles recupereren.Phjo01 schreef: ↑8 december 2021, 19:24 https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 52290.html
Het ACW heeft zo honderden miljoenen uit de vereffening van Arco kunnen recupereren, voor de cooperanten echter bleef niks over. Ik vrees een gelijkaardig scenario, voor de klanten zal niks meer overblijven …
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Nog iets opmerkelijk in dat artikel:Phjo01 schreef: ↑8 december 2021, 19:24 https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 52290.html
We zijn nog niet genoeg gekloot, nu gaat Fluvius de meterstanden ook nog eens schatten terwijl ze zelf schuldeiser zijn. Wedden dat er veel onderschattingen gaan zijn zodat ze een deel van de netwerkkosten kunnen recupereren.Bentein vreest dat de afwikkeling van het faillissement meer dan een jaar kan duren. Een belangrijke horde is het opstellen van de eindafrekeningen via schattingen van de meterstanden van Fluvius. 'De klanten die geld tegoed hebben, moeten dan een aangifte van schuldvordering doen bij Regsol. De klanten die moeten bijbetalen, zullen dat nog effectief moeten doen.’
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Vandaag in HLN : voorstel CD&V :voorschotfactuur binnenkort verleden tijd
Robrecht Bothuyne stelt voor de facturen per maand te maken voor de kosten en het verbruik.
Dit zullen de energieleveranciers heel graag horen, dan zijn ze nog sneller vertrokken met het aanrekenen van hun variabele prijzen, dan zijn ze helemaal safe, is het voor de klant ook helemaal gedaan met het voor zichzelf vaste jaarlijkse contracten vast te leggen. Niks meer vast te leggen, wij dringen onze wil en prijzen op en niemand zal onze facturen nog deftig kunnen controleren. Dit is juist wat we wilden.Tweeverdieners zullen dan het best om 13 uur thuiskomen om te koken, te douchen, te wassen en te plassen,............. want variabele prijzen zullen we ook het liefst overdag nog eens laten schommelen, naargelang het morgen, middag of avond is.
Robrecht Bothuyne stelt voor de facturen per maand te maken voor de kosten en het verbruik.
Dit zullen de energieleveranciers heel graag horen, dan zijn ze nog sneller vertrokken met het aanrekenen van hun variabele prijzen, dan zijn ze helemaal safe, is het voor de klant ook helemaal gedaan met het voor zichzelf vaste jaarlijkse contracten vast te leggen. Niks meer vast te leggen, wij dringen onze wil en prijzen op en niemand zal onze facturen nog deftig kunnen controleren. Dit is juist wat we wilden.Tweeverdieners zullen dan het best om 13 uur thuiskomen om te koken, te douchen, te wassen en te plassen,............. want variabele prijzen zullen we ook het liefst overdag nog eens laten schommelen, naargelang het morgen, middag of avond is.
Zal alleen maar mogelijk als je een digitale meter hebt..witte merel schreef: ↑8 december 2021, 21:10 Vandaag in HLN : voorstel CD&V :voorschotfactuur binnenkort verleden tijd
Aan de andere kant : tegen 2025 heeft bijna iedereen zo'n ding.
Momenteel zouden er rond 1 miljoen geplaatst zijn.
Momenteel zouden er rond 1 miljoen geplaatst zijn.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.